راهکارهای مقابله با آسیب‌های اجتماعی94/11/09

http://bushehri.net/images/busshehri/boshehri_l92llll_168651.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» مدیر حوزه های علمیه کشور در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها درباره راهکارهای مقابله با آسیب های اجتماعی فرمودند: مسئله خانواده و حفظ بنیاد خانواده از نگاه و منظر اسلام دارای جایگاه مهمی است و اولین اقدامی که لازم است ما در فضای جامعه داشته باشیم این است که آموزه‌های دینی و وظایفی را که دین و مکتب و سیره معصومین و اهل بیت (ع) به ما نشان داده‌اند را بیشتر در فضای جامعه نهادینه کنیم.

ایشان افزودند: برای مثال در اسلام مرد عهده‌دار اداره زندگی است و وظیفه زنان بیشتر معطوف به تربیت فرزندان سالم است. بر همین اساس زنان با تربیت فرزندان پاک و مؤمن بزرگترین خدمت را به جامعه می‌کنند و با ایجاد فضا و محیطی سالم برای فرزندان، این سلامت را به جامعه نیز منتقل می‌کنند.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان کردند: امروزه این الگو به فراموشی سپرده شده و خواست زنان برای اشتغال و درآمد مستقل، از طرفی موقعیت را برای اشتغال مردان محدودتر کرده و از طرف دیگر وابستگی اقتصادی زن و خانواده را به مرد کاهش داده و این موجب می‌شود که زن در شرایطی که احساس وابستگی مالی به شوهر خود نمی‌کند و یا احساس می‌کند که می‌تواند خانه و زندگی مجزایی داشته باشد هر زمان که اراده کند و تصمیم بگیرد، از شوهر خود جدا شود. این یک آسیب جدی است که از سویی باید با بیان آموزه‌ها و وظایف دینی با آن مقابله کرد و از طرف دیگر باید به مطالعه و بررسی علمی آن اقدام کرد.

بر همین اساس یکی از اقداماتی که لازم است صورت گیرد این است که آنچه در این رابطه شاهد هستیم توسط کارشناسان فرهنگی، رواشناسان و جامعه‌شناسان و دلسوزان جامعه مورد بررسی و آسیب‌شناسی جدی قرار گیرد و آثار سوء و زیان‌های آن به طور قابل توجهی در جامعه بیان شود.

مسئولان و دست‌اندرکاران مسائل فرهنگی جامعه باید به طور جدی برای افزایش سطح آگاهی جوانان، یعنی هم آگاهی‌های دینی و هم آگاهی‌های لازم برای نحوه زندگی، تلاش کنند.

ایشان افزودند: در بخش آسیب‌شناسی و بررسی‌های علمی که توسط کارشناسان فرهنگی و متخصصان باید صورت بگیرد، در حقیقت باید علت‌های رفتارهای جاری را ریشه‌یابی کرد و هم آگاهی‌بخشی‌ها و هم راهکارهای مقابله با آسیب‌ها، بر چنین بررسی‌هایی استوار باشد. در واقع باید به دقت بررسی شود که چرا زنان از مردان یا مردان از زنان جدا می‌شوند و چرا زندگی‌ها شکل نمی‌گیرد و یا پا نمی‌گیرد.

بر اساس چنین بررسی‌هایی شاید لازم باشد که حتی در مورد مناطق مختلف کشور و مشترکاتی که در یک منطقه وجود دارد، نسخه‌ خاص آن منطقه و متفاوت از دیگر مناطق ارائه شود.

البته امروزه با توجه به این که از دهکده جهانی سخن گفته می‌شود، حداقل در یک کشور می‌توان خواست‌ها و نیازهای مشترک را بسیار بیشتر مورد توجه قرار داد؛ به خصوص که رسانه‌ها امروزه خواست‌ها و سلایق را بسیار به هم نزدیک کرده‌اند و اغلب مردم هم به دلیل رفت و آمدها و هم به دلیل قرار داشتن تحت یک فضای تبلیغاتی و شرایط عمومی دارای فرهنگ‌هایی نزدیک به هم شده‌اند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم فرمودند: ما باید آگاهی‌بخشی را از دوره تحصیل آغاز کنیم؛ یعنی در زمانی که هم پسران و هم دختران در اختیار نظام تعلیم و تربیت ما هستند. برای راهنمایی و هدایت‌گری جوانان کار را باید از آن مرحله آغاز کرد. در دوره تحصیل به این گونه آموزش‌های دینی، یا اصولاً پرداخته نمی‌شود و یا توجه بسیار کم‌رنگی به آنها وجود دارد و تا آنجا که من اطلاع دارم در محیط‌  تعلیم و تربیت، همچون دبیرستان و دانشگاه، کار خاصی بر موضوع خانواده صورت نگرفته و سرمایه‌گذاری‌ای بر این موضوع نشده است.

در واقع آن چه ما نیاز داریم تغییر رویکرد است. در حال حاضر رویکردهای موجود مانع آگاهی‌بخشی است و ما باید با تغییر نگاه و عطف توجه به مسائل زیرساختی و پایه‌ای و بنیادین، و با بازشناسی تعالیم تأثیرگذار و انتقال آنها به سنین مختلف، متناسب با فهم و ویژگی‌های مخاطب، زمینه را برای بروز نتایج مثبت در سنین بالاتر فراهم کنیم.

برای مثال وقتی که شما کودک را از همان دوران پیش‌دبستانی با قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا می‌کنید، کودک اساساً با این شناخت وارد محیط شده و این موضوع در او نهادینه شده و بخشی از شخصیت او خواهد بود و آن را همچون امری اجتناب‌ناپذیر و نه فرمان و دستوری از بیرون خواهد دید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.