راه‏های نجات از باتلاق گناه94/07/24

http://bushehri.net/images/zaman0mohammadrezapoor/boshehri_l9285_177315.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» مدير حوزه هاي علميه کشورطی سخنانی در رابطه با راه های نجات از باتلاق گناه فرمودند: اگر ما بتوانیم هم خودمان و هم به جامعه مان پیامدها و آثار ناخوشایند و ناگوار گناه را مطرح کینم این جامعه و این افراد از گناه دست می‏کشند؛ چون بشر همیشه منافع  خودش چه منافع دنیایی و چه منافع اخروی براش مهم است. اگر جایی احساس کند ضرری سخت متوجه او می‏شود عقب نشینی می‏کند، پرهیز می‏کند و اگر از ناحیه گناه ضرری متوجه او شود، طبعاً در آن مسیر قدمی نمی‏گذارد پس ما در اینجا دو سه پیام و پیامد در رابطه با گناه مطرح می‏کنیم.

اولین پیامد برای کسانی که در دامن گناه گرفتار آمده‏ اند حریم الهی را  تعدی کردند بدانند که گناه موجب سوء عاقبت است آدمهایی که مرتکب گناه می‏شوند در مقابل آن خواست عمومی همه ما که «اللّهمّ اجعل عواقب‏ أمورنا خيرا» که به عنوان یک خواست عمومی برای همه است. که حتی عده‏ ای نزد آیت الله العظمی بروجردی رسیدند و گفتند آن دعایی که خودت دوست می‏داری نسبت به ما بفرما. آن بزرگوار دعای حسن عاقبت کرد آدم هایی که مرتکب گناه می‏شوند دچار سوء عاقبتند.

قرآن در این زمینه تعبیر جالبی دارد:  کسانی که تکذیب می کنند آیات الهی را، به تمسخر می گیرند آیات الهی را. اینها دچار سوء عاقبتند و بد عاقبتی و بد فرجامی مسئله بسیار مهمی است. اعمال صالح ریشه ایمان را تقویت می کنند ولی گناه ریشه ایمان را می‏سوزاند و در پایان عمر که انسان می‏خواهد از این جهان رخت بربندد دچار فرجام بد و سوء عاقبت  است.

پیامد دیگری که در رابطه با مسئله گناه وجود دارد این است که انسانهای گناه کار حجب و حیا از زندگیشان رخت بر می‎بندد. هر چه دایره گناه در زندگی انسان بیشتر می‏شود رفته رفته از گناهی به گناه دیگر این انسان در زندگیش حجب و حیا ندارد. حیایی که نبی گرامی اسلام (ص) در وصف آن می‏فرماید: «الْحَيَاءُ خَيْرٌ كُلُّه‏»حیا همه‎اش خیر و خوبیست. اما کسانی که دچار گناه می‎شوند دیگر دچار پرده دری می‎شوند. حتی کارشان به جایی می‎رسد که با افتخار در جلسات مختلف از گناهی که مرتکب شده‎اند، می‎گویند. دیگر حجب و حیایی در زندگی اینها نیست پرده دری به اوج خود رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.