جلب توجه الهی در پرتو رعایت حدود الهی95/03/06

http://bushehri.net/images/0bushehri/1/7757/786%201.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري طي سخناني با اشاره به روايتي از رسول مکرم اسلام (ص) درباره اینکه جلب توجه الهی در پرتو رعایت حدود الهی است فرمودند: قال رسول الله (ص): «احْفَظِ اللَّهَ يَحْفَظْكَ وَ احْفَظِ اللَّهَ تَجِدْهُ أَمَامَك‏»[1].

نبی گرامی اسلام (ص) فرموده است که خدا را حفظ کن (اوامر خدا را رعايت كن) تا تو را حفظ کند و بياد خدا باش، او را در برابرت مي‎يابي.

ایشان ادامه دادند: توفیقاتی که از جانب خدای متعال نصیب انسان می‎شود به دو دسته تقسیم می‎شوند؛ برخی از توفیقات و عنایات خداوند مشروط به شرط نیست و همه انسان‎ها و موجودات عالم هستی، از این عنایات بهره‎مندند، به این‎گونه توفیقات و عنایات خداوند، اصطلاحاً «الطاف بدون شرط» گفته می‎شود، اما برخی دیگر از توجهات و عنایات خداوند مشروط به شرط خاصی است، در قرآن کریم نیز به این دسته از عنایات خداوند که مشروط به شرط خاصی است اشاره شده که از آن جمله می‎توان به آیات ذیل اشاره کرد؛

1- «وَ الَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا»[2]؛ و آنها كه در راه ما (با خلوص نيّت) جهاد كنند، قطعاً به راه‌هاى خود، هدايتشان خواهيم كرد.

2- «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ»[3]؛ و خداوند كسانى را كه او را يارى كنند (و از آيينش دفاع نمايند) يارى مى‌كند.

استاد سطوح عالي حوزه علميه قم افزودند: بنابراین، اگر انسان در مسیر بندگی خداوند قرار گیرد و بندگی خود را برای خدا به اثبات برساند، لطف و عنایات خاصه خداوند شامل حالش خواهد شد، حتی هنگامی که مصیبتی به انسان می‎رسد، این مصیبت نیز در حقیقت لطف و عنایت خداوند است زیرا گاهی این مصیبت‎ها به عنوان کفاره گناهان انسان محسوب می‎شود و گاهی باعث ارتقاء درجه و مقام انسان در پیش‎گاه خداوند متعال می‎شود. البته ابتلا به مصیبت برای کافران نوعی تهدید است اما برای مسلمانان وسیله‎ای برای ارتقاء درجه یا کفاره گناهان محسوب می‎شود.

ایشان ادامه دادند: نکته قابل توجه در رابطه با روایت مذکور این است که عبارت «احْفَظِ اللَّهَ يَحْفَظْكَ» می‎تواند در همه لحظات و زندگی انسان تجلی پیدا کند لذا اگر انسان در گفتار و رفتار خود همیشه خداوند را نظر بگیرد، خداوند نیز در هنگام سختی‎ها و مشکلات به فریاد انسان خواهد رسید. همچنین هنگامی که انسان احساس می‎کند که از خدا فاصله دارد، اگر اوامر و نواهی خداوند را رعایت کند، قطعاً خداوند را در مقابل خود خواهد یافت و احساس خواهد کرد که از همیشه به خداوند نزدیک‎تر است.

 

[1]. شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج4، ص412.

[2]. «العنکبوت»: 69.

[3]. «الحج»:40.

Please publish modules in offcanvas position.