خودپسندي، بدخلقي و ناشکيبايي عوامل بروز ناهنجاري در جامعه94/03/19

http://bushehri.net/images/41/222/8757452/20/81371666-6051312.jpgمدیر حوزه‎های علمیه سراسر کشور در گفتگو با خبرنگار یکی از خبرگزاري‎ها در قم، طی سخنانی به ناهنجارهاي جامعه امروز اشاره کردند و فرمودند: در روايات متعدد از ائمه اطهار(ع) داريم؛ از خودپسندي، بدخلقي و کم صبري اجتناب کنيد تا همراهي ديگران را در زندگي داشته باشيد.

حضرت آيت الله سيدهاشم حسيني بوشهري«دامت برکاته» با اشاره به روايت "ِيَّاكَ وَالْعُجْبَ وَسُوءَالْخُلُقِ وَ قِلَّةَ الصَّبْرِفَإِنَّهُ لَايَسْتَقِيمُ لَكَ عَلَى هَذِهِ الْخِصَال ِالثَّلَاثَةِصَاحِبٌ" از اميرمؤمنان حضرت علي(ع)، تصريح کردند: انساني که به خودپسندي، بدخلقي و کم صبري مبتلا باشد، کسي با او مصاحبت و همکاري نمي کند.

استاد برجسته حوزه علميه قم ادامه دادند: انسان هايي که دچار خود برتر بيني هستند هميشه خود را تافته جدا بافته مي‎دانند، احساس مي‎کنند که گل سرسبد عالم هستند، حريمي براي ديگران قائل نيستند، فقط عيوب ديگران را مي‎بينند، از ديدن عيوب خود غافل هستند، خود را منزه مي‎دانند و خودستايي مي‎کنند.

ایشان افزودند: در ادامه حديث فوق مولا مي‎فرمايند انسان هاي بد اخلاق و تندخو و به طور کلي انسان هايي که در اخلاق فردي و اجتماعي مشکل دارند، بهانه‎هاي بني اسرائيلي در زندگيشان موج مي‎زند و تندخويي در تار و پود زندگيشان ريشه دارد.

آيت الله حسيني بوشهري با اشاره به سومين ناهنجاري جامعه امروز بیان کردند: بردباري و شکيبايي برخي افراد در زندگي محدود است، با کوچک ترين حادثه اي خود را مي‎بازند و روحيه خود را از دست مي‎دهند، اين افراد تحمل و بردباريشان در مقياس کوچک خوب است اما خود را براي مسائل و مشکلات بزرگ تر آماده نکرده اند.

ایشان خاطر نشان کردند: برخي انسان ها در مواجهه با مشکلات مالي پيش آمده در زندگي شروع به شکوه و ناله مي‎کنند، با خانواده و دوستان بد اخلاقي مي‎کنند در حاليکه بايد در اين مواقع حساس روحيه اميد و توکل را در ديگر اعضاي خانواده زنده کرد، نبايد خود را در مواجهه با کوچکترين مشکل پيش آمده باخت، بعضي انسان‎ها اگر نازک‎تر از گل بشنوند چهره در هم مي‎کشند و مآيوس مي‎گردند.

نماینده مردم شریف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری بيان داشتند: بايد از اين سه ناهنجاري و نابساماني در متن زندگي بر حذر بود، اگر مي‎خواهيد رفيق، همراه و هميار داشته باشيد و در زندگي تنها نمانید بايد تا جايي که مي‎شود از اين رذايل اخلاقي خود را دور کنيد زيرا اين سه رذيله اخلاقي باعث تنها ماندن صاحب خود مي‎گردند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.