در روايات ما از قناعت به عنوان گنج تعبير شده است94/03/19

http://bushehri.net/images/41/222/8757452/20/1200000000.jpgحضرت آيت الله سيدهاشم حسيني بوشهري«دامت برکاته» در گفتگو با خبرنگار یکی از خبرگزاري ها در قم، در خصوص اهميّت مسئله فراموش شده قناعت در جامعه و اخلاق اسلامي، اظهار داشتند: در روايات ما از قناعت به عنوان گنج تعبير شده است، گنجي که پايان ناپذير است، به اين دليل که انسان قانع همواره راهي را براي خود باقي مي‎گذارد و هيچ گاه در زندگي نيازمند ديگران نمي‎شود.

استاد برجسته حوزه علميه قم تصريح کردند: انسان قانع به زندگي همراه با قناعت عادت مي‎کند و اين ويژگي اخلاقي، او را از ديگران بي نياز مي‎کند.

ایشان با بيان اين که اگر انسان چشمش به دست ديگران باشد اهل قناعت نيست، افزودند: زياده روي در هزينه هاي زندگي و اسراف از تبعات چشم داشتن به داشته هاي ديگر انسان هاست، انساني که قانع نيست براي رسيدن به اموال مردم همواره تملق، چاپلوسي، مدح و ستايش بي جهت انجام مي‎دهد و خود را در مقابل ديگرا کوچک مي‎کند.

آيت الله حسيني بوشهري تأکيد کردند: يکي از سرمايه‎هاي بزرگ انساني عزت نفس است، انسان‎هايي که کريم النفس هستند به خودشان اجازه نمي‎دهند براي رسيدن به زياده خواهي‎هاي نفساني عزت خويش را بفروشند و خود را در مقابل مردم حقير و کوچک جلوه دهند.

ایشان در ادامه بيان داشتند: آدمي که چشمش  به دنبال دست ديگران باشد هميشه خود را محتاج مردم مي‎داند و حتي گاهي براي جلب توجه بيشتر دست از يک سلسله اعتقادات خود مي‎شويد تا خود را همراه و هميار کساني که به مال و منالشان علاقه دارد نشان دهد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کردند: افرادي که عزت نفس و اعتقادات خود را براي رسيدن به اموال انسان‎هاي ديگر مي‎فروشند در مجالسي که بايد حرف بزنند و از حق دفاع کنند سکوت اختيار مي‎کنند و در مجالسي که بايد سکوت کنند حرف مي‎زنند، اين چنين افرادي کرامت و عزت نفس خود را براي رسيدن به امور مادي از دست داده اند.

ایشان تصريح کردند: چشم دوختن به مال ديگران، انسان را به ذلت و خواري مي‎کشاند، يکي از تبعات منفي عدم رعايت قناعت در زندگي خودداري از ابراز عقيده و اعتقادات در برابر ديگران است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.