مناطق جنگی 91/12/30

باسمه تعالی

متن سخنرانی حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته»

موضوع: شهداء                                                  تاریخ: 91/12/30

مکان: مناطق جنگی

 

 

لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ الّا بِاللهِ العَلِیِ العَظیِم، حَسبُنَا الله وَ نِعمَ الوَکیِل، نِعمَ المَولی وَ نِعمَ النَّصیِر.

اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطَان الرَّجِیم بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیم.

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين بَارِء الْخَلَائِقِ أَجْمَعِينَ، باعِثِ الْأَنْبِيَاءَ وَ الْمُرْسَلِين ثُمَّ الصَلاةُ و السَّلامُ عَلَى سَيِّدِنَا وَ نَبِيِّنَا حَبیبِ إلِهِ العالَمین أبِی‌القاسِم مُحَمَّد (ص) وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ المَعصومین المُکَّرَمین الهُداةِ المَهدیّین و اللَّعنُ الدائِم عَلی أعدائِهِم أجمَعین مِنَ الآن إلی قِیامِ یَومِ الدِّین آمینَ یا رَبَّ العالَمین»

قال الله العظیم فی کتابه « وَ الَّذينَ‏ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ‏ اللَّهِ‏ فَلَنْ‏ يُضِلَّ أَعْمالَهُم‏»[1]

پرسشی که مطرح است این است که با چه انگیزه­ای از دورترین نقاط کشور، زن و مرد و پیر و جوان در اینجا گرد آمده­اند؟ چرا همه ساله تعداد جمعیت حاضر در مناطق دفاع مقدس رو به افزایش است؟ چرا علاوه بر زائرانی که از سراسر کشور این­جا حضور پیدا می­کنند، از کشورهای دیگر هم عده­ایعاشقانه در جمع راهیان نور حضور دارند؟ مگر این­جا چه تفاوتی با دیگر مناطق جغرافیایی کشور ما دارد؟ چه شرایطی دست به دست هم داده است که مردم عزیز و بزرگوار ما در هنگام تحویل سال، به جای اینکه در خانه و کاشانه و بر سر زندگی خود باشند، سر به بیابان­ها و شن­زارها می­آورند؟ کسی به فکر این نیست که موقعیت اجتماعی او چیست یا وضع غذا و رفاه و آسایش او چگونه است. این ویژگی­ها از رهگذر چه مسئله­ای پدید آمده است؟

آن جوان ما هنگامی که در بازی فوتبال یک شوت می­زند و اظهار خوشحالی می­کند، بعد که به او می­گویند گناهان خود را بشمار، می­گوید من فکر می­کنم یکی از گناهان من آن خوشحالی بوده است که غرور و خود شیفتگی بی­جا به من دست داد.

از آن جوانی که چند ماه در جبهه بوده است سؤال می­کنند که چه کرده­اید؟ می­گوید من کاری نکرده­ام و آنچه کرده است، خدا کرده است. یعنی منیت­ها و خودبینی­ها رنگ می­بازد. اینجا مگر چه خبر است، اینجا مگر چه شرایطی حاکم است؟ این­جا سرزمین مقدس است؛ این­جا سرزمینی است که شهدای عزیزان ما، برای اسلام فداکاری کرده­اند و به دعوت امام و پیشوا و مقتدای خود لبیک گفته­اند. آن­ها آمدند تا بگویند اگر ما در کربلا نبودیم که فریاد استغاثه حسین ابن علی (ع) را لبیک بگوییم اما هنگامی که حضرت امام روح الله الموسوی الخمینی، فریاد کشید که میهن اسلامی ما نیاز به مدافع دارد، دیدیم همگان خانه و زندگی را ترک کردند و نوجوانان سیزده ساله ما با الگو گرفتن از کربلای حسین (ع)، وارد صحنه دشت جنوب و دشت­های میهن اسلامی شدند. این­جا معطر به عطر شهیدان است، این­جا معطر به خون پاک شهیدان و مجاهدان ماست. قرآن تعبیر جالبی دارد و می­فرماید: « وَ الَّذينَ‏ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ‏ اللَّهِ‏ فَلَنْ‏ يُضِلَّ أَعْمالَهُم‏»[2]. کسانی که به راستی در راه ما به شهادت رسیدند احساس شکست نکنند احساس اینکه وامانده هستند، نکنند چرا که تمام اعمال و کارکرد آن‏ها ثبت و ضبط است و آثار آن را بعد از ده­ها و صدها سال مردم مشاهده خواهند کرد.

امروز من توفیق داشتم در معراج الشهدای اهواز عرض ادب و ارادتی کردیم به محضر شهدای عزیزی که اخیراً چه در مرزهای خودمان و چه در مرزهای عراق، ابدان مطهر آن­ها تفحص شده بود.شهدا خیلی حق به گردن ما دارند؛ عزت امروز شما، عظمت امروز ملت ما و رهبری قائد عظیم الشأن ما حضرت آیت الله العظمی امام خامنه­ای در سایه تلاش­های مجاهدان است.

برنامه راهیان نور که با همت والای عزیزان ما چند سالی است راه اندازی شده است، خدمت بزرگی است که به فرهنگ این کشور و انقلاب اسلامی ما انجام می­شود. امروز دشمنان ما درصدد طراحی برنامه­های ویران­گرعلیه بنیان­های اعتقادی و ارزش­ها و رفتارهای اسلامی ما هستند و یکی از کلاس­هایی که در حقیقت باید گفت دانشگاه است،این حرکت ارزشمند راهیان نور است. من خود شاهد بوده­ام که دانشجویان و دانش آموزانی آمده‏اند چند روزی در این­جا مانده­اند و معطر به عطر شهیدان شده اند و اساساً زندگی آن­ها تغییر کرده است. این که ما در دعای اول سال می­خوانیم یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر الیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال بهترین مصداق برای دگرگونی در باطن انسان­هایی که دنبال حقیقت هستند، حرکت به سمت این سرزمین­های مقدس است. امیدوارم این حرکت مقدس همچنان ادامه پیدا کند و حرکت فرهنگی در سایه این کار مقدس راهیان نور در سراسر کشور گسترش پیدا کند.

 من تضمین می­دهیم اگر این حرکت ـ که الحمدلله گسترش پیدا کرده است ـمی­تواند منشأ خیرات و برکات برای ما باشد وطراحی­های دشمنان را از بین خواهد برد. دشمن کینه توز استکبار بداند تا این مردم ما در صحنه حضور دارند، آن­ها نمی­توانند کوچک­ترین غلطی کنند.

 ما در انتظار بیانات ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب هستیم تا لحظاتی دیگر با تمام وجود خود پیام رهبر عزیز خود را می­شنویم که برای خودمان سرمشق بگیریم که در این سال جدید چه وظیفه­ای بر دوش روحانیت و چه وظیفه­ای بر دوش مردم عزیز و قهرمان ماست که در مقابل تحریم­های دشمنان مانند کوه می­ایستند و ایستادگی کرده­اند و حضور آن­ها در 22 بهمن امسال نشانگر این حقیقت بود.

 

«والحمد لله رب العالمین»



[1]. «محمد»: 4.

[2]. همان.

Please publish modules in offcanvas position.