طلاب نخبه شناسایی شوند 93/04/06

http://www.bushehri.net/images/zaman0mohammadrezapoor/7527741.jpgحضرت آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته» طی سخنانی فرمودند: باید طلاب نخبه و با استعداد شناسایی شوند و برنامه‌ریزی کرد تا استعداد آنها هدر نرود.

مدیر حوزه های علمیه کل کشور اظهار داشتند: علمای ما در طول تاریخ همواره در کمال ساده‌زیستی و قناعت زندگی می کردند و طلاب را نیز اینگونه پرورش می‌دادند و اینکه امروز ما دنبال یک زندگی مرفه و بی دغدغه باشیم اشتباه است.

ایشان افزود: طلبه باید در کنار مردم محروم زندگی کند و این ادعا که باید زندگی اساتید حوزه و طلاب کاملاً مرفه و بی‌دغدغه باشد، اشتباه است.

عضو خبرگان رهبری بیان داشتند: باید طلاب نخبه و با استعداد شناسایی شوند و برنامه‌ریزی کرد تا استعداد آنها هدر نرود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به فلسفه تعطیلات در حوزه بیان داشتند: ما حوزه را تنها یک فضای آموزشی صرف نمی‌دانیم، بلکه فضایی فرهنگی-تبلیغی است و یک استاد و فاضل حوزوی وقتی تدریس اش تعطیل می‌شود دست به قلم شده و پژوهش انجام می‌دهد و به کارهای تبلیغی و دینی می‌پردازد و نباید خیال کرد که اگر حوزه، روزی تعطیل شد کارهای تبلیغی و دینی نیز تعطیل شده است، ولی در عین حال باید از آن استفاده بهینه کرد.

ایشان افزودند: قبل از طاغوت حوزه‌های علمیه با رژیم میانه‌ای نداشتند و به مناسبت‌های ملی توجهی نمی کردند، اما بعد از انقلاب حوزه نمی‌تواند نسبت به تعطیلات رسمی ملی مانند 22 بهمن بی‌توجه بشود و این شاید یکی از دلایل تعطیلات در حوزه است.

آیت‌الله حسینی بوشهری عنوان کردند: گاهی از بعضی افراد شنیده می‌شود که در گذشته حوزه مجتهدین بیشتری تحویل جامعه می‌داد و امروز تعداد مجتهدین حوزه کمتر از گذشته می‌باشد و این به خاطر عدم کارکرد حوزه امروز است، در پاسخ به چنین حرف‌هایی باید گفت: اولاً در گذشته دایره علوم این قدر گسترده نبود و از طرف دیگر در آن زمان اطلاق لفظ مجتهد بر افراد راحت‌تر از امروز بوده است. لذا این حرف صحیح نیست.

عضو خبرگان رهبری با انتقاد از طلابی که خیلی سریع وارد دستگاه‌های اجرایی می‌شوند بیان داشتند: این که نظام جمهوری اسلامی بر گردن حوزه حق بزرگی دارد شکی در آن نیست، اما اینکه طلاب به صورت کامل درس‌ نخوانده وارد دستگاه‌های اجرایی شوند کار خوبی نیست در حالی که باید آنها تشویق بشوند که ابتدا خوب درس بخوانند بعد به صورت مهذب و ملّا وارد دستگاه‌های اجرایی شوند تا بهتر بتوانند مثمر ثمر واقع شوند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اهمیت اخلاق و تهذیب در حوزه خاطرنشان کردند: مدیران مدارس باید روی اخلاق و تهذیب کار کنند و اهمیت بدهند و منتظر این نباشند که ما از قم استاد اخلاق بفرستیم، بلکه خود استاد قبل از شروع کلاس حتماً نکته‌ای اخلاقی به طلبه بگوید، چرا که طلاب در همین جامعه زندگی می‌کنند و در معرض خطر برخی از ناهنجاری ها هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.