محاسبه نفس زمينه را براي اصلاح انسان فراهم مي کند94/04/21

http://bushehri.net/images/busshehri/zaman%2043.jpegامام جمعه قم با بيان اين که بزرگان و علما همواره در حال محاسبه نفس خود بودند، عنوان کردند: امام کاظم(ع) مي فرمايند اگر انسان خود را محاسبه کند عيوبش را شناخته و مي تواند در صدد اصلاح آن ها برآيد؛ انساني که همواره خود را محاسبه مي کند در واقع در حال اصلاح خود است.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» مدير حوزه هاي علميه سراسر کشور سحرگاه دیروز در برنامه ماه خدا که از شبکه يک سيما پخش شد، با بيان اين که ماه مبارک رمضان فرصت کسب خوبي ها است، فرمودند: اميدوارم با توجه به گذشت بخش عمده اي از اين ماه و شب هاي قدر مردم متدين ايران توانسته باشند قله هاي رفيع معنويت و تقوا را فتح کرده باشند.

ایشان افزودند: انسان بايد فرصت اين ماه را غنيمت بشمارد و خود را از گناه رهايي بخشد، يکي از دغدغه هاي مؤمنان اين است که چگونه بايد آثار و دستاوردهاي به دست آمده تقويت شود و در طول سال ادامه و استمرار پيدا کند، با توجه به آيات و روايات چند نکته کليدي در اين زمينه وجود دارد که اگر رعايت شود دستاوردهاي اين ماه مبارک حفظ مي شود.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اين که تا زماني که از ماه مبارک رمضان فرصت مانده بايد براي خودشناسي تلاش کرد، اظهار داشتند: روايات مي فرمايند اگر کسي خود را بشناسد خداي خويش را شناخته است، خود شناسي بدان معنا است که انسان پي ببرد که انسان چگونه به وجود آمده، در چه شرايطي قرار دارد و به کجا مي رود.

ایشان ادامه دادند: ماه مبارک رمضان فرصت خوبي براي خودشناسي است، اگر انسان توجه پيدا کند و بداند که کيست و هدف از خلقت او چيست به طور قطع دچار يک بازنگري جدي در چگونه زيستن پيدا مي کند؛ با توجه به ادعيه و فضاي معنوي ماه مبارک رمضان بهترين موقعيت براي خودشناسي انسان وجود دارد.

نماينده مردم شریف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري با بيان اين که انسان پس از خود شناسي بايد محاسبه نفس داشته باشد، ابراز داشتند: تا زماني که ماه مبارک رمضان به پايان نرسيده بايد به سراغ محاسبه نفس رفت، انسان همواره در مسير لغزش ها قرار دارد.

ایشان عنوان کردند: نفس اماره انسان را به گناه دعوت کرده و سبب دوري او از خداوند متعال مي شود، همانگونه که در ماه مبارک رمضان انسان روزه و خودداري از بسياري از موارد را تمرين مي کند براي استمرار اين حالت هاي معنوي بايد محاسبه نفس داشته باشد.

امام جمعه قم خاطرنشان کردند: بزرگان و علما همواره در حال محاسبه نفس خود بودند، امام کاظم(ع) مي فرمايند اگر انسان خود را محاسبه کند عيوبش را شناخته و مي تواند در صدد اصلاح آن ها برآيد؛ انساني که همواره خود را محاسبه مي کند در واقع در حال اصلاح خود است.

ایشان اضافه کردند: انساني که خود را گناهکار بداند به درگاه الهي رجوع مي کند، در روايات آمده گاهي گناه انسان را به بهشت مي برد که انابه و توجه به خداوند سبب بهشت رفتن مي شود؛ انسان بايد از خداوند متعال بخواهد که در زمان وسوسه براي گناه مددهاي الهي شامل حال او شود.

آيت الله حسيني بوشهري با اشاره به ضرورت تقويت اراده بیان داشتند: تقويت اراده يکي از ويژگي هايي است که انسان به سبب آن مي تواند خود را حفظ کند، تقويت اراده با هدف داشتن، برنامه ريزي و تمرين است؛ ارتباط انسان با قرآن و روزه بايد به پس از اين ماه مبارک نيز سرايت کند.

ایشان افزودند: حضرت امام خميني(ره) در ماه مبارک رمضان هر سه روز يک ختم قرآن و پس از اين ماه مبارک هر ماه يک ختم قرآن انجام مي دادند، رعايت اين نکات مي تواند سرمايه براي انسان باشد که تا ماه رمضان بعدي فضاي معنوي خود را حفظ کند

دیدگاه‌ها   

مقدس زاده
#7 مقدس زاده 1395-06-06 01:15
علم آموزی مشروط به درک درست است عالم بی درک مانند زنبور بی عسل است مدرک بالا مهم نیست درک بالا مهم است
نقل قول کردن
رضانفر
#6 رضانفر 1395-06-03 07:33
مثل یک استاد دانشگاه درس خوندم مدرک گرفتم الان مثل یک حمال بیکارم چه علم آموزی آقا
نقل قول کردن
الهام
#5 الهام 1395-05-12 12:07
اهمیت علم آموزی چه اهمیتی پدرم مرا از رفتن به دانشگاه منع کرد هر چی هست برای پسراست ما دخترا بمیریمبنده
نقل قول کردن
سمانه
#4 سمانه 1395-04-08 01:06
توصیه های شما بسیار بسیار عالی بود مرسی
نقل قول کردن
علی کریم آبادی
#3 علی کریم آبادی 1395-03-28 16:51
سلام ممنون از شما با اجازه شما از توصیه ها در هفته نامه استفاده میکنیم اجرکم عندالله
نقل قول کردن
fateme
#2 fateme 1395-03-26 19:56
Omri dars khoondim hich jayy natonestam estekhdam besham elmy ki ke be dard nemikhore va be kar nemiad ra che konam
نقل قول کردن
mahdi
#1 mahdi 1395-03-24 14:19
iran saraye elm va mahde danesh ast
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.