معماری خودسازی در اختیار انسان است93/03/06

http://www.bushehri.net/images/busshehri/zaman%2012.jpegحضرت آیت‌الله سید هاشم حسینی‌بوشهری «دامت برکاته»  روز چهارم خرداد ماه 1393 طی سخنانی خاطرنشان ساختند: خداوند متعال این امکانات فراوانی  را که به ما ارزانی داشته معماری، رسیدن و خودساختن را به خودمان واگذار کرده است در حقیقت خداوند دو کار برای ما انجام داده، فراهم نمودن امکانات اولیه خودسازی و دیگری معرفی دشمنان و موانع حرکت معنوی و خودسازی.

ایشان قوی‌ترین دشمن تکامل انسان را هوای نفس عنوان و تاکید کردند: در این فضای پرغوغا برای مقابله با چنین دشمنی باید به خوبی آن را شناخت، چون یکی از علت‌های دین‌گریزی  و خداحافظی با دین، هوای نفس است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان داشتند: قرآن کریم می‌فرماید آبرو، حیثیت و شخصیت خود را به هوای نفس نسپارید بلکه راه خدا راه که درست است انتخاب کنید، زیرا هوای نفس، انسان را به بی‌‌راهه می‌برد.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری آرزوهای دست نیافتنی را یکی دیگر از آفت‌های انسانی نام بردند و بیان داشتند: امیرالمومنین‌(ع) می‌فرمایند: دو چیز برای من آزار دهنده بوده و از آن برای امت اسلام بیم دارم، پیروی از هوای نفس و بعد آرزوهای دور و دراز و دست نیافتنی، البته آرزوها، منافاتی با اندیشیدن آرمانی و برنامه‌ریزی و آینده‌نگری ندارد.

ایشان با اشاره به سالروز حماسه فتح خرمشهر یادآور شدند:‌ حماسه ماندگار و بزرگ عملیات بیت‌المقدس که رزمندگان با 24 روز ایستادگی و مقاومت توانستند خرمشهر را آزاد کنند، به یادمانی است، کثرت اسرای عراقی به گونه‌ای بود که گویا راهپیمایی در خرمشهر راه افتاده است و این جهادی مقدس بود.

نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با استناد به حدیثی از پیامبر‌(ص) که می‌فرماید: «برترین جهاد، مبارزه با هوای نفس است، زیرا اگر حریف نفس، شدید حریف دشمن ظاهری هم می‌شوید» فرمودند: اگر مبارزه با هوای نفس محقق شد مجاهد تربیت می‌شود و انسان در طریق مردان خدا ایستاده و به فیض شهادت می‌رسد و در مقابل اگر هوای نفس در زندگی انسان وارد شد دیگر حرام و حلال معنی ندارد در حالی‌که خداوند در رابطه با بعد معنوی انسان قید و بند و چارچوب بنا کرده است که باید در این چارچوب حرکت نماییم.

ایشان افزودند:اگرچه دانش نقش مهمی دارد اما رسیدن به این حالت معنوی همه‌اش با دانش محقق نمی‌شود؛ خیلی‌ها بوده‌اند که عالم و دانشمند بودند ولی با یک لغزش سقوط کرده‌اند.

آیت‌الله حسینی‌ بوشهری با بیان داستانی از برخورد یک شخص دانشمند با شخصی بی‌سواد بیان کردند: روزی دانشمندی که ملاک و معیارش در زندگی علم و دانش بود به چوپانی گفت: چرا به دنبال علم و دانش نرفتی چوپان جواب داد من آنچه لازم دارم یاد گرفتم، یعنی اینکه تا راستی تمام نشده دروغ نمی‌گویم، تا غذای حلال تمام نشده دنبال حرام نمی‌روم، تا در خودم عیب است از دیگران عیب‌جویی نمی‌کنم و تا روزی خدا تمام نشده درب خانه هیچ کس نمی‌روم و نکته آخر این‌ تا پای در بهشت نگذاشته‌ام از مکر شیطان خود را در امان نمی‌بینم.

عضو خبرگان رهبری تاکید کردند: هنگام عیب‌یابی و ارزیابی افراد باید ملاحظه کنیم همان‌گونه که آنها عیبی دارند ما نیز دارای عیوبی هستیم، لذا با محاسبه نفس روزانه خود مراقب باشیم گرفتار هوای نفس نشویم. 

دیدگاه‌ها   

پیروزی
#1 پیروزی 1395-05-31 06:41
راه پیروزی تنها و تنها به نظر بنده حقیر فقط باخدا بودن است با خدا باشی پیروززندگی هستی حتی اگر در سختی ها باشی و بی خدا باشی فقیری حتی اگر در شادی باشی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.