نعمتهایی که خدا به سبب آن بر انسان منت گذاشته است95/07/01

http://bushehri.net/images/NESHAST/74147/IMG14311920.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» طی سخنانی در جشن عید غدیر که در مهدیه تهران برگزار شد فرمودند: در سراسر عالم هستی تمام نعمتهای مادی و معنوی از سوی خدای متعال است، قرآن به این نکته به زیبایی اشاره می کند: تمام نعمتهایی که در کنار شماست؛ چه نعمتهای مادی، معنوی، ظاهری و باطنی همه از سوی خداست، اهداکننده کل نعمتهای ذات کبریایی حق تعالی است و برای ما انسانهای عادی شمارش این نعمتها امکان پذیر نیست. در میان نعمتها آنچه مهمترین نعمت به شمار می رود نعمتهای معنوی پروردگار عالم است گرچه ما از نعمتهای مادی بهره می بریم و استفاده می کنیم و این نعمتهای معنوی دارای درجه و رتبه ای است.

ایشان ادامه دادند: در میان نعمتهای معنوی سه نعمت برجسته وجود دارد که خداوند متعال از واژه "منت" در معرفی آنها استفاده کرده است؛ نعمت اسلام، رسالت و ولایت و امامت. در جایی واژه "منّت" استفاده می شود که نعمتی گرانبها و سنگین را به کسی می دهند. قرآن کریم به کسانی که اسلام آورده اند خطاب می کند: ای پیغمبر به آنها بگو اسلام آوردنشان را به رخ نکشند! این خداست که باید بر شما منت بگذارد به خاطر نعمت هدایت و اسلام است.

نعمت رسالت هم از نعمتهای بزرگی است که خدای متعال به واسطه آن بر ما منت می گذارند: لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنينَ إِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ 1 ؛ خداوند بر مؤمنان منت نهاد [نعمت بزرگی بخشید] هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت که آیات او را بر آنها بخواند و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند.

مورد سومی که خداوند به عنوان منت بر ما مطرح کرده مساله وجود مقدس حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف است. نعمت امامت و ولایت است که نعمت بسیار مهمی است: وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ 2 ؛ ما می خواهیم بر مستضعفان عالم منت بگذاریم و آنها را خلیفه روی زمین کنیم.

دیدگاه‌ها   

یاحسین
#3 یاحسین 1395-08-05 21:30
مولا حسین آبرویم را نشانه رفته اند آبرویم را بخر
نقل قول کردن
یا حسین
#2 یا حسین 1395-08-01 09:17
عالم ، همه خاک کربلا بایدمان پیوسته به لب ، خدا خدا بایدمان
تا پاک شود ، زمین ز ابنای یزید همواره حسین ، مقتدا بایدمان . . .
یا حسین
نقل قول کردن
بهشتی
#1 بهشتی 1395-07-12 04:19
ماکه روز شب بسوزیم و گدازیم / دل فقط به عشق مولامون مى بازیم
اگه از دنیا بریم بشیم بهشتى / تو بهشت بازم حسینیه مى سازیم . .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.