حوزه باید در کنار نظام باشد/ حوزه باید کاملاً خودش را تجهیز کند95/08/12

http://www.bushehri.net/images/1000/1245/10/2323/photo_2016-11-02_09-10-54.jpgمعاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» طی سخنانی در جمع شاگردان خود بیان کردند: مقام معظم رهبری می فرمایند وظیفه حوزه نسبت به پشتیبانی از حکومت اسلامی و اجرای احکام اسلامی است. بارها ایشان به این نکته تکیه کردند که حوزه نسبت به نظام نمی‌تواند مقابل نظام باشد، نمی‌تواند صددرصد در همه مراحل تایید کننده باشد، حوزه باید در کنار نظام باشد بخصوص در این جلسه هم توضیح دادم که اگر نقطه قوت‌هایی نظام دارد، این نقطه قوت‌ها را برجسته و تقویت کند و اگر نقطه ضعفی نظام دارد تذکر بدهد. به این نکته ایشان تاکید کردند که اگر نقطه ضعفی هست حوزه وظیفه‌اش تذکر دادن است اما اگر نظام راه درست و مسیر درست خودش را می‌رود حوزه نمی‌تواند رابطه‌اش را با نظام قطع کند یا بی‌تفاوت نسبت به نظام باشد.

نکته دیگری که در بحث‌های کلان فرمودند پویا و پر مغز بودن حوزه، نوآوری و پاسخگو بودن حوزه در زمینه‌های مختلف است، یعنی حوزه باید کاملاً خودش را تجهیز کند؛ در هر عرصه‌ای که نیاز به پاسخگویی و حضور دارد در آن عرصه حضور داشته باشد. معنای این حرف این است که نیروی متناسب تربیت کند، دسترسی به همه علوم مورد نیاز داشته باشد و جامعه این احساس را داشته باشد که یک سرمایه عظیمی کنارش هست که هر موقع نیاز به این سرمایه پیدا کرد متناسب این سرمایه، در بحث‌های مشاوره بتواند کنار مردم باشد، در مباحث علوم دینی و مسائل دیگر کنار مردم باشد و این نکته را هم بارها فرمودند که حوزه به روز باشد و مطالبات و شرایط جامعه را حل کند.

زمان بندی چشم انداز حوزه و هدفمند نمودن محورهای کلان، یکی از کارهایی است که حوزه باید انجام دهد، افق آینده خودش را ببیند، زمانبندی کند، هدفمند کند، 5-6 سال دیگر به کجا می‌خواهیم برسیم؟ البته خوشبختانه الان حوزه سند چشم انداز دارد منتهی باید برشی عمل کرد، مثلاً 5 سال اول به کجا می‌خواهیم برسیم، 5 سال دوم به کجا؟ ایشان هم فرمودند که خوشبختانه حوزه سند چشم‌انداز نوشته منتهی یکی از ماموریت‌ها این است که زمان مشخص کنیم، یعنی هدفها را زمانبندی کنیم که معلوم شود تا فلان مقطع زمانی به این اهداف که در سند چشم‌انداز پیش بینی کردیم برسیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.