بیانیه استکباری سران کشورهای عربی/ انتقاد از افزایش مشکلات فرهنگی96/01/12

  امام جمعه قم در خطبه های نماز جمعه این هفته قم در بخشی از سخنان خود به نشست اخیر سران کشورهای عربی اشاره کردند و گفتند: انسان اگر بیانیه این نشست را مورد توجه قرار دهد متوجه می‌شود که تنظیم کننده این بیانیه یا آمریکایی‌ها، یا صهیونیست‌ها و یا هر دو بودند. گویا کشورهای عربی هیچ نقشی در تنظیم این بیانیه ندارند چراکه دشمن را به جای دوست و دوست را به جای دشمن معرفی کرده‌اند.

حضرت آیت الله حسيني بوشهري«دامت برکاته» ادامه دادند: مردم روزی بیدار خواهند شد و سرنوشت آنها مشخص خواهد شد.

ایشان با تبریک فرارسیدن ماه رجب افزودند: کسانی که می‌خواهند مسیر دینداری و تزکیه و اصلاح نفس را طی کنند، ماه رجب ماه آغازین برای آنهاست.

دعاها و اعمال ماه رجب و فرصت‌های طلایی این ماه را از دست ندهیم و فرصت اعتکاف در ماه رجب را فراموش نکنیم.

امام جمعه قم به سوم ماه رجب سالروز شهادت امام هادی علیه السلام اظهار داشتند: امام هادی(ع) حدود ۸ سالگی به امامت رسیدند و دوران امامت ایشان ۳۳ سال بود. آن حضرت در سن ۴۲ سالگی به شهادت رسیدند.

امام هادی(ع) در جایی فرمودند: دنیا به منزله بازاری می‌ماند که عده‌ای در این دنیا سود می‌برند و عده‌ای ضرر می‌کنند.

آیت‌الله حسینی بوشهری فرارسیدن روز طبیعت را مورد توجه قرار دادند و تاکید کردند: در آموزه‌های دینی ما نسبت به حفظ طبیعت توصیه‌های فراوانی شده است.

همه افرادی که در این روز به دامن طبیعت می‌روند در نگهداری امانت‌های الهی بکوشند. درختان را قطع نکنند و نسبت به حفظ محیط زیست  دغدغه داشته باشند، چون این رفتار نشانه شخصیت و تعالی شماست.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت توسعه و ترویج امر به معروف و نهی از منکر اشاره کردند و افزودند: همان گونه که امر به معروف و نهی از منکر به عنوان امر مهم تلقی می‌شود آثار و پیامدهای این دو واجب الهی نیز مهم و قابل توجه است.

ایشان با اشاره به فردی و اجتماعی بودن آثار امر به معروف و نهی از منکر، به تبیین آثار فردی این فریضه الهی پرداختند و اظهار کردند: اولین فایده امر به معروف و نهی از منکر برای آمران به معروف و ناهیان از منکر، اصلاح فرد است. امیرالمومنین(ع) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه به فرزندشان می‌فرماید: «فرزندم امر به معروف کن تا از اهل معروف باشی.» یعنی کسانی که امر به معروف می‌کنند خودشان از اهل معروف هستند زیرا این افراد تا زمانی که آثار امر به معروف را متوجه نشوند وارد میدان نمی‌شوند.

به فرموده امام جمعه قم، افرادی که دیگران را امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند خودشان باید نسبت به این موارد پایبند باشند و از منکرات پرهیز کنند تا تذکر آنها اثربخش باشد.

سلامتی دنیا و آخرت آمران به معروف و ناهیان از منکر تضمین شده است چون باید در فضایی زندگی کنیم که پاک باشد و زشتی و پلشتی در آن وجود نداشته باشد بنابراین امر به معروف و نهی از منکر به پاکسازی محیط زندگی انسان منجر می‌شود.

انسانی که کارهای دنیایی او بر اساس موازین شرع باشد آخرت او نیز تضمین شده است. امیرالمومنین سه خصلت را نام می‌برد که سلامتی دنیا و آخرت را به دنبال دارد که یکی از آنها امر به معروف و نهی از منکر است.

ایشان در بیان یکی دیگر از نقش‌های امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفتند: بر اساس روایات اسلامی، انسان در ثواب کسانی که به این امر به معروف عمل کردند و پایبندی خودشان را نشان دادند شریک است

ایشان با انتقاد از افزایش مشکلات فرهنگی در خیابان‌ها، بازار، ادارات و جامعه، گفتند: اگر همه مردم همت کنند و با یک زبان، امر به معروف و نهی از منکر کنند این شرایط تغییر می‌کند.

آیت‌الله حسینی بوشهری اظهار داشتند: انقلاب اسلامی ما ضوابط دیگری داشته و آنچه مشاهده می‌کنیم خلاف انتظارات است.

امام جمعه قم در پایان از تمامی نهادهای خدمات رسان در تعطیلات نوروزی قدردانی کردند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.