آیت‌الله حسینی‌بوشهری: مداحان و شاعران به مبانی وحدت اسلامی توجه کنند96/11/05

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بر لزوم توجه مداحان و شاعران آیینی به مبانی وحدت دینی و اسلامی تاکید کردند.

حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته» عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری در همایش فاطمی با رویکرد فضائل و سیره فاطمی که از سوی کانون مداحان و‌ شاعران آیینی استان قم برگزار شد، به بررسی فضائل و‌ مکارم اخلاق حضرت زهرا(س) پرداختند و گفتند: ایشان از فضائل وراثتی و فضائل ذاتی برخوردار هستند؛ فضائل وراثتی را از رسول اکرم(ص) و حضرت خدیجه(س) به ارث برده اند و یک سری فضائلی هم دارند که خداوند به طور ذاتی به ایشان عطا کرده است.

امام زمان(عج) در روایتی فرمودند «دختر رسول خدا(ص) برای من اسوه حسنه است»؛ بنابراین وظیفه ما این است که الگوی رفتاری ایشان را برای زندگی همه افراد تبیین کرده و ترویج دهیم.

ایشان با بیان این که نفس انسان دارای مراتب «اماره، لوامه و مطمئنه» است، اظهار داشتند: حضرت زهرا(س) مرتبه «نفس مطمئنه» را نیز پشت سر گذاشته اند، چراکه بر اساس حدیث مشهور پیامبر اکرم(ص) خداوند تنها رضایت از ایشان ندارد، بلکه از رضایت حضرت(س) خشنود و از خشم ایشان به خشم می آید.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان حدیث نبوی «مَن احبّ فاطمة فهو معی فی الجنة» به تبیین جایگاه مداحان و شاعران آیینی پرداختند و عنوان کردند: این حدیث تاج افتخار مداحان، مرثیه سرایان و شاعران آیینی است؛ مجالس مدح و مرثیه اهل بیت(ع) مصداق کامل احیای امر معصومین(ع) است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر این که مجالس اهل بیت(ع) نباید با جاذبه های کاذب برگزار شود، ابراز داشتند: این مجالس نورانی باید مطابق خواسته و الگویی که اهل بیت(ع) برای ما معین کرده اند برگزار شود.

ایشان با استناد به روایات، مداحان و شاعران آیینی را انصار و یاوران اهل بیت(ع) خواند و بیان کردند: یکی از عناصر کلیدی که رمز ماندگاری شیعه است، بخش عاطفی و احساسی دین است که مداحان و شاعران آیینی در این بخش نقش مؤثری دارند؛ چه بسیار افرادی که در پرتو مجالس امام حسین(ع) خداشناس شدند و در مسیر دین قرار گرفتند.

آیت الله حسینی بوشهری به تبیین بایدها و نبایدهای مداحی پرداختند و گفتند: رهبر معظم انقلاب فرمودند «مداحی، سنگری برای پراکندن و نشر فضیلت ها در قالبی مؤثر و فراگیر نسبت به همه است»؛ بر این اساس مداحان و شاعران آیینی سهم قابل توجهی در دیندار شدن مردم جامعه دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مداحان و روحانیان الگوی رفتاری مردم جامعه هستند، برخی از بایدها و نبایدهای مداحی را اینگونه بیان کردند: مداحان باید دارای شکل ظاهری متدینانه بوده و نسبت به مباحث اخلاقی، اعتقادی و علمی توجه ویژه ای داشته باشند.

بهره گیری از مفاهیم انقلابی، غلو نکردن در اشعار، توجه به زیارات و ادعیه در زمینه شعرسرایی، توجه به مبانی وحدت دینی و اسلامی، پرهیز از تملق گویی، حفظ احترام پیشکسوتان و پرهیز از ترویج اسلام رحمانی در جامعه از بایدها و نبایدهای دیگر عرصه مداحی و شعرسرایی آیینی است.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان بر لزوم توجه مداحان و شاعران آیینی به مبانی وحدت دینی و اسلامی تاکید کردند و ابراز داشتند: امروزه دشمن در کمین است تا ببیند اگر کسی در جایی سخنی علیه مقدسات شان بازگو کرد، انتقام آن را در جایی دیگر بگیرد

دیدگاه‌ها   

فرمول یک
#2 فرمول یک 1396-11-07 06:50
مداحی های الان مثل دیجی ها می مونه رقص آورهالم میدهها
نقل قول کردن
فردوسی
#1 فردوسی 1396-11-05 08:01
سلام به جرات می توان گفت مداحان امروز ما دست پرورده صهیونیست ها هستند طوری که حس می کنیم دستورات اونها رو انجام می دهند و جمهوری اسلامی هیچ کاری برای جلوگیری از این انجرافات نمی کنه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.