خطبه های نماز جمعه 94/01/14

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه ‏های نماز جمعه  حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 94/01/14                                                   خطبه شماره 100

 

 

 

 

خطبه اول

السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّوجلّ أن یملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن ارحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد (ص)و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین: و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال رسول الله (ص): «إِنَّكُمْ‏ إِلَى‏ أَزْوَادِ التَّقْوَى‏ أَحْوَجُ‏ مِنْكُمْ‏ إِلَى‏ أَزْوَادِ الدُّنْيَا»[1]؛

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‏کنم. پیامبر اکرم (ص) اینگونه به ما سفارش می‏کنند که شما مردم به زاد و توشه تقوا برای سرای جاودانی بیشتر نیازمند هستید تا توشه‏های دنیایی. توشه‎های دنیایی پایان پذیر است و با مرگ انسان دیگر رابطه انسان قطع می‎شود. مال و اموال بین ورثه تقسیم می‎شود اما آنچه تقسیم نمی‎شود بهره‎هایی است که انسان در این دنیا برده و زمینه را برای حیات اخروی فراهم کرده است.

اصول حاکم بر روابط اجتماعی

مسئولیت پذیری و مسئولیت گریزی انسان

در خطبه اول سخن ما پیرامون اصول حاکم بر روابط اجتماعی بود. بحث به اینجا رسید که یکی از مسئولیت‎های مهم انسان، مسئولیت پذیری است که دارای شاخه‎های مختلفی بود. یکی از اقسام آن مسئولیت پذیری انسان در برابر دیگران بود. گفته شد که زمامداران در یک نظام دینی و اسلامی دارای مسئولیت‎هایی هستند. یکی از مسئولیت‎های مهم در رابطه با مردم است که چگونه با مردم تعامل کنند و به فکر زندگی مردم باشند. یکی دیگر مسئولیت در رابطه با بیت المال بود که در خطبه گذشته پیرامون آن سخن گفتیم. امروز هم به یکی دوتا از مسئولیت‎هایی که بر دوش انسان نسبت به دیگران هست اشاره می‏کنیم.

یکی در رابطه با مسئولیت زمامداران. در رابطه با کارمندانی که انتخاب می‎کنند. کسانی که برای مسئولیت‎های اجرایی تحت نظر خود انتخاب می‎کنند. نگاه اسلام به شایسته سالاری است. نباید حب و بغض‎ها و دوستی‎ها، سلیقه‎ها و قرابت‎ها و خویشاوندی‎ها ملاک عمل قرار گیرد در انتخاب کسانی که می‎خواهند در یک نظام دینی و اسلامی مشغول به کار شوند و لذا کسانی که در پست‎هایی گمارده می‎شوند که لیاقت لازم را ندارند، از کاردانی و کارایی لازم برخوردار نیستند شدیداً مورد نکوهش و سرزنش اولیای دین قرار گرفته است.

امروز هم مروری خواهیم داشت به کلمات نورانی امیر بیان وجود مقدس امیرمؤمنان (ع) در نامه‎هایی که به عمال و کارگزارانشان نوشتند و برای آنها تعیین تکلیف کردند. حضرت تعبیری به مالک اشتر نخعی دارند که می‎تواند تابلوی تمام نمایی برای همه مسئولان ما باشد که گزینش‎ها و انتخاب‎ها بر این محورها و مدارها در حقیقت تحقق پیدا کند.

حضرت امیر (ع) می‎فرمایند: «ثُمَّ انْظُرْ فِي أُمُورِ عُمَّالِكَ وَ اسْتَعْمِلْهُمْ اخْتِيَاراً وَ لَا تُوَلِّهِمْ مُحَابَاةً وَ أَثَرَةً فَإِنَّهُمَا جِمَاعٌ مِنْ شُعَبِ الْجَوْرِ وَ الْخِيَانَةِ»؛ در امور کارمندانت دقت کن بعد از آزمایش آنها را به کار بگمار و صرفاً میل شخصی تو و بدون مشورت با دیگران ملاک عمل برای تو نباشد زیرا اگر ملاک میل شخصی و علاقه شخصی تو در انتخاب مسئولان بدون اینکه از مشورت دیگران استفاده کنی، باشد این کار نوعی خیانت به جامعه اسلامی است. به انسانی مسئولیت داده‎ای که از آن توان لازم برخوردار نیست. این اصول حاکم بر روابط اجتماعی است.

چه کسانی را برای اداره جامعه انتخاب کنیم؟ حضرت در ادامه می‏فرمایند: «وَ تَوَخَّ مِنْهُمْ أَهْلَ التَّجْرِبَةِ وَ الْحَيَاءِ مِنْ أَهْلِ الْبُيُوتَاتِ الصَّالِحَةِ وَ الْقَدَمِ‏ فِي‏ الْإِسْلَامِ‏ الْمُتَقَدِّمَةِ فَإِنَّهُمْ أَكْرَمُ أَخْلَاقاً وَ أَصَحُّ أَعْرَاضاً وَ أَقَلُّ فِي الْمَطَامِعِ إِشْرَافاً وَ أَبْلَغُ فِي عَوَاقِبِ الْأُمُورِ نَظَراً» این شاخصه‎ها، شاخصه گزینش در انتخاب افرادی باشد که در جامعه دینی می‎خواهند خدمت کنند، با تجربه باشند چون کسانی که تجربه کافی ندارند مدتی باید بگذرد و کار را خراب کنند. کسانی که در جامعه دینی می‏خواهند کار کنند باید اهل حیا باشند؛ عفت و پاکدامنی در زندگیشان باشد؛ از خانواده‎های پاک و صالح باشند؛ افرادی دارای اصالت خانوادگی باشند. حضرت می‏فرمایند: اینها را در یک مجموعه کارگزاران انتخاب کن.

بعد می‎گوید: اینها تبعاً اخلاقشان بهتر است و جایگاه اینها جایگاه بالاتری است. آبروی اینها محفوظ می‎ماند و کمتر طمع می‎ورزند و سوء استفاده نمی‎کنند. اینها دور اندیشند و عواقب کار را نگاه می‎کنند و بعد دست به اقدام می‎زنند.

ببینید اینکه گفته می‎شود اسلام ما برنامه زندگی و دنیایی را برای جامعه اسلامی در نظر گرفته است تنها نگاه اخروی ندارد. برای اداره یک جامعه اسلامی این چنین موشکافانه امیرالمؤمنین دستور می‎دهد. اینها نکات کلیدی در فرمایشات حضرت است.

بعد نکته‎ای جالب می‎فرمایند؛ فرمود: به کارمند برسید و حقوق کافی به او بدهید که هم به وضع خودش سر و سامان دهد و هم طمع در بیت المال نکند. اگر کارمندان شما حقوق کافی و مکفی نداشته باشند و دست درازی به بیت المال بکنند نتایج و عواقب شومش به شما برمی‎گردد. تعبیر وجود نازنین امیرالمؤمنین (ع) این است: «ثُمَّ أَسْبِغْ عَلَيْهِمُ الْأَرْزَاق‏»؛ رزق و روزی فراوانی در اختیارشان قرار بده. «فَإِنَّ ذَلِكَ قُوَّةٌ لَهُمْ عَلَى اسْتِصْلَاحِ أَنْفُسِهِم‏». یک توان می‎دهد که بتوانند خودشان را سامان دهی کنند «وَ غِنًى لَهُمْ عَنْ تَنَاوُلِ مَا تَحْتَ أَيْدِيهِم‏»؛ اینها را بی نیاز می‎کند که حالا مقداری پول و امکانات که در اختیارشان است دست اندازی به این پول‎ها بکند و بعد می‎گوید اگر فردا مخالفتت را کردند تو حجت داری که بگویی چه دردت بود که دست درازی به بیت المال کردی؟ «وَ حُجَّةٌ عَلَيْهِمْ إِنْ خَالَفُوا أَمْرَكَ أَوْ ثَلَمُوا أَمَانَتَك‏‏»؛ این کار تو یک حجت و برهان بر اینها است و اگر فردا خیانت در امانت کردند می‎توانی با برهان محکم با اینها برخورد کنی.

این کلام نورانی حضرت به عنوان یک اصل حاکم در روابط اجتماعی برای انتخاب کارمند و کارگزار می‎تواند ملاک و معیار باشد.

پس بنابراین شاخص‎های لازم را داشته باشند و حقوق مکفی در اختیار اینها قرار بگیرد تا دست اندازی نکنند در عین حال اینها را هم رها نکنند. نظارت دقیق روی رفتار کارمندانت داشته باش که دچار مشکل نشوند. خیال نکنند که حاشیه امن پیدا کرده‎اند و به این بسنده نمی‎کنند و می‎فرمایند: بگونه‎ای عمل نکن که اینها احساس حاشیه امن کنند و در سایه حاشیه امن دست به هر کاری بزنند. لذا می‎فرمایند: «ثُمَّ تَفَقَّدْ أَعْمَالَهُمْ» کارهایشان را زیر نظر قرار بده «وَ ابْعَثِ الْعُيُونَ مِنْ أَهْلِ الصِّدْقِ وَ الْوَفَاءِ عَلَيْهِم‏‏» و انسان‎های را بگمار که کار اینها را نظاره گر باشند و آنها نیز انسان‎های راستگویی باشند. بدون دلیل نسبت دروغ به اینها نبندند.

اینها نکات مهمی است: «فَإِنَّ تَعَاهُدَكَ فِي السِّرِّ لِأُمُورِهِمْ حَدْوَةٌ لَهُمْ عَلَى اسْتِعْمَالِ الْأَمَانَةِ وَ الرِّفْقِ بِالرَّعِيَّةِ وَ تَحَفَّظْ مِنَ الْأَعْوَانِ‏»[2]؛ اگر این توجه و عنایت و نظارت از ناحیه تو باشد دو اتفاق مهم می‏افتد. اتفاق اول این است که اینها در امانت خیانت نمی‎کنند، چون می‎دانند که مراقب دارند و دوم چون می‎دانند تحت نظرند، رفق و مدارا نسبت به مردم انجام می‎دهند و بیخود حریم مردم را نمی‎شکنند. بی اعتنایی به مردم نمی‎کنند. پاسخ تند به مراجعه کننده نمی‎دهند. می‎دانند که اعمالش روز به روز مدّ نظر مسئل بالاتر است و لذا ارتباط آنها با مردم صمیمی خواهد شد.

اینها نگاه بلند و ارزشمند امیرالمؤمنین (ع) است که اینها باید مورد توجه و عنایت ما قرار بگیرد و بر اساس آن رفتاری درست در جامعه اسلامی ما به وجود بیاید.

از این بحث عبور می‎کنیم و بحث دیگری را دنبال می‎کنیم که در خطبه‎های بعد به صورت مستوفی به آن خواهم پرداخت.

مسئولیت در برابر خانواده

مسئولیت بین زن و شوهر

مسئولیت دیگری که در یک جامعه اسلامی به عنوان اصول حاکم بر روابط اجتماعی است، مسئولیت در برابر خانواده است. اولین مسئولیت، مسئولیتی است که بین زن و شوهر وجود دارد که باید بینشان ارتباط عاطفی، صمیمی و همراه با محبت برقرار باشد. نباید فاصله و جدایی بین زن در خانواده و شوهر در خانواده اتفاق بیفتد که در تربیت فرزندان هم نقش منفی خواهد داشت. اگر فرزندی از مدرسه و دانشگاه برمی‎گردد و ببیند فضای خانواده یک فضای خفقان است، این بچه در چه فضایی رشد خواهد کرد و تربیت خواهد شد؟

متأسفانه مسئله ارتباط بین زن و شوهر از مسائل مهمی است که در جامعه ما مورد غفلت قرار می‎گیرد؛ اولاً: مسئله ازدواج تبدیل شده به یک فاصله زمانی که خلاف دستورات قطعی اسلامی است. سن ازدواج بالا رفته و شرایط ازدواج شکل خاصی پیدا کرده است که این خلاف نظر اسلام است.

و بعد متأسفانه آنچه سوگمندانه باید گفت: امروز ازدواج غیر قانونی و غیر شرعی در بعضی از جوامع که جلوی آن باید گرفته شود و فرهنگ سازی شود و تذکر داده شود. امروز یک واژه‎ای در جامعه ما تحت عنوان ازدواج سفید مطرح شده که از هر سیاهی سیاه‎تر است یعنی بدون ضابطه منظم و قانون شرعی، یک زن و مردم نامحرم زیر یک سقف با هم زندگی می‎کنند تحت عنوان ازدواج سفید. اینها رهاوردهای ننگین دنیای غرب است که متوجه جامعه اسلامی ما شده و جوان مسلمان ما تحت عنوان ازدواج سفید در خانه‎های آن شکلی زندگی می‎کنند.

ثانیاً: کسانی هم که تن به ازدواج می‎دهند (شما آمار را نگاه کنید) متأسفانه تبدیل به طلاق می‎شود. امروز گفته می‎شود: «طلاق توافقی»؛ با افتخار و سربلندی طلاق می‎گیرند که این طلاق مذموم‎ترین مسائل در قانون دینی ما و شرعی ما است. گاهی از اوقات هم در یک خانه زندگی می‎کنند ولی می‎گویند طلاق داده‎ایم. این چه فضایی است که در جامعه دینی ما ایجاد شده است؟ روحانیت و متدینین و دستگاه‎های تبلیغاتی ما مسئولیت سنگینی دارند. اینها آسیب‎های جامعه ما است که اگر به موقع رسیدگی نشود فراگیر خواهد و شد و بعد نه از تاک نشان می‎ماند و نه از تاک نشان.

دعای پایانی خطبه اول

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي‏الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون‏»[3]

پروردگارا ما را با آموزه‏های دینت و با وظایف سنگین دینت آشنا بگردان؛ در فرج مولایمان تعجیل فرما؛ روح بلند رهبر فقیدمان عالی است اعلی بگردان؛ به سکاندار بزرگ کشتی انقلابمان رهبر فرزانه انقلابمان عزت،سلامت، سربلندی و اقتدار بیشتر عنایت بفرما؛ به مراجع بزرگوار تقلید طول عمر عنایت بفرما؛ به عالمان دینمان و خدمتگذاران مکتب توفیق خدمت عنایت بفرما؛ به مسئولین نظام اسلامی در راه خدمتگذاری به مردم خوب کشور توفیق بیشتر عنایت بفرما؛ به خانواده شهدا صبر و اجر کرامت بفرما؛ به جانبازانمان سلامت، به رزمندگانمان پیروزی، به آزادگانمان عزت، به بانوانمان عفت، به عالمانمان توفیق عمل، به بازاریان ما انصاف عنایت بفرما؛ پروردگارا از تو ملتمسانه می‏طلبیم کشور عزیز اسلامس ما نیاز به رحمت تو دارد نزولات آسمانی و باران رحمتت را به عزت و جلالت به کبریائیت، شامل حال این ملت بگردان.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ»

صدق الله العلیّ العظیم

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد6 و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم: «التَّقْوَى أَنْ يَتَّقِيَ الْمَرْءُ كُلَّ مَا يُؤْثِمُهُ»[4]؛

 بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. پیامبر اکرم (ص) فرمود: می‎دانید تقوی به چه معناست؟ تقوا آن است که انسان را از هر آنچه که او را به سوی گناه سوق می‎دهد، دور کند. یعنی کاری کنیم در زندگی که ما به سمت گناه نرویم. اگر کاری کردیم که به سمت گناه نرفتیم این تقوی است. اگر دیدید یک شبانه روز بر شما گذشت و به سمت گناه زبان شما جاری نشد و گوش و چشم شما دست و پای شما و نیست شما به سمت گناه نرفت، بدانید که برخوردار از نعمت بزرگ تقوای الهی هستید.

بیان مناسبت‏ها

در خطبه دوم به بیان مناسبت‎ها و نکاتی چند اشاره می‎کنم.

اول دو تشکر: تشکر اول از شما مردم خوب و همه کسانی که صدای مرا می‎شنوند به مناسبت حرمت گزاری شما مردم در ایام نوروز امسال نسبت به صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س). نشان داده‎اید که هر موقع ما حرمت اهل بیت را پاس بداری، حرمت صدیقه طاهره را پاس بداریم حسن عاقبت پیدا خواهیم کرد. امسان در عینی اینکه مردم دید و بازدید و مسافرت‎ها را رفتند ولی آنچه ما شنیدیم حرمت گزاری نسبت به خاندان پیامبر بود که جای تشکر دارد.

تشکر دوم از همه دست اندر کاران و کسانی که زمینه رفاه مردم و آسایش و امنیت مردم را در این ایام از شروع سال فراهم کردند. البته بعضی چشمگیرتر است فعالیتشان مثل پلیس که در راه‎ها و مسیرهای مختلف راهنمایی و مراقبت می‎کردند. باعث شدند درصد تصادفات کاهش یابد.

امروز روز وفات حضرت ام البنین است. مادر چهار شهید؛ مادر قمر بنی هاشم ابالفضل العباس و هم همسر شهید و امروز به عنوان روز تکریم از مادران و همسران شهدا نامگزاری شده است. حقیقتاً کار درستی است. ام البنین الگوی یک بانوی موفق است که هم نقش مادر شهید را به خوبی ایفا کرد و هم نقش همسر شهید. وظیفه‎ای که ما داریم در مقابل خانواده شهدا این است که نگذاریم اینها در پیچ و خمهای زندگی گرفتار شوند.

مناسبت دیگری که وجود دارد مناسبت 12 فروردین است که گذشت. 12 فروردین روز جمهوری اسلامی است. ما در تاریخ انقلاب‎ها کمتر رهبری را سراغ داریم که بعد از پیروزی انقلاب با فاصله حدود پنجاه روز فراخوان عمومی کند و همه پرسی عظیمی را برگزار کند و اعلام کند که شما مردم مختار هستید به هر چیزی که می‎خواهید رأی دهید ولی رأی من جمهوری اسلامی است. این اعتماد به نفس بالا می‎خواهد که این اعتماد به نفس بالا در حضرت امام (ره) در اوج خودش بود و یاد این روز غیر از آنچه که قرآن می‎گوید «وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ»[5] و دوازده فروردین از ایام الهی بود.

نکته مهم این بود که نظام مقدس جمهوری اسلامی یک نظام مردم سالار دینی است. شما از آن انتخابات همه پرسی جمهوری اسلامی گرفته تا امروز معمولاً ما انتخابات متعددی را برگزار کرده‎ایم و به دنیا نشان داده‎ایم که اسلام با مردم بهترین ارتباط را دارد و جمهوری اسلامی اساساً این دو واژه جدا از هم نیستند که کنار هم قرار گرفته باشند و ما الفتی بین اینها ایجاد کرده باشیم. مردم ما چون مسلمانند نظامی را که می‎خواهند، نظام جمهوری اسلامی می‎خواهند.

رهبر بزرگوار انقلابمان امسال را به عنوان سال دولت و ملت، همدلی و هم زبانی نام گزاری کردند. این اقدام بسیار هوشمندانه بود. اگر کسی شرایط داخلی و خارجی و بین المللی ما را به خوبی رصد کند و بداند حکمت این نام گزاری روشن می‎شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند ما در شرایطی قرار داریم که از آن به پیچ تاریخی تعبیر کرده‎اند و نیاز به یک عظم جدی و ملی است. دولت به عنوان کارگزار و ملت به عنوان کارفرما. بین اینها باید صمیمت و همدلی باشد تا بتوانند گامهای بزرگ برداند. کارگزاران این ملت باید خواسته‎های ملت را در صحنه اجرایی کشور پیاده کنند و ملت هم همان گونه که تاکنون ثابت کرده‎اند، پشتیبان خوبی باشند. اعتماد متقابل در میان اینها وجود داشته باشد.

اگر ملت گاهی انتقاد می‎کند، این انتقادها نباید حالت تخریب به خودش بگیرد و دولت هم نباید از انتقادات خیر خواهانه بر افروخته شود بلکه اینها با هم کار کنند همدل و همزبان و مکمّل یکدیگر باشند. این شرط اساسی برای پیشرفت و موفقیت یک کشور است. اگر چنین اتفاقی در یک فضای جامعه اسلامی بیفتد اقتصاد ما رشد می‎کند و تکیه به مردم می‎شود و از تمام ظرفیت‎های مردم خوب استفاده و بهره برداری می‎شود. این فلسفه این نام گزاری بود. ما در مقابل تهدیدها و تحریم‎ها این همدلی و همزبانی را نیاز داریم و رهبر عزیزمان با این پیش بینی و درایت امسال را به این نام، نام گزاری کردند.

نکته دیگری که باید اشاره کنم مسئله هسته‎ای است. این چند روز گذشته کاملاً در فضای کار قرار گرفته‎اید. حدود سیزده سال است که ما درگیر بحث هسته‎ای هستیم. تهدیدهای دشمنان فراوان است. ولی جمهوری اسلامی و ملت ما نشان داده است که حرکت او یک حرکت منطقی است و بر اساس اخلاق و منطق عمل می‎کند و تیم مذاکره کننده ما در طول این 9 روز هم من از تلاششان تشکر می‎کنم.

بیانه مشترکی دیشب صادر شد و به اطلاع رسانه‎ها رسید. نکاتی وزیر خارجه ما مطرح کرد و نکاتی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا مطرح کرد که البته طبق معمول و همیشگی می‎بینیم تفاوت‎هایی بین آنچه مسئولان ما مطرح می‎کنند و بین آنچه که آنها مطرح می‎کنند، وجود دارد. منتهی من فعلاً کاری به اینها ندارم چون فعلاً یک بیانیه بود این بیانیه به تعبیر وزیر خارجه ما الزام آور نیست صرف بیانیه سه ماه دیگر در تیرماه بنا شده است که توافق نامه جامع بر اساس راه حلهایی که در این بیانیه مشترک پیش بینی شده است توافق نامه جامع نوشه شود.

بنده حدود پنج نکته کلیدی می‎خواهم عرض کنم که مسئولان سیاست خارجی ما، دست اندر کاران مذاکرات که مورد حمایت رهبر عزیز و مردم عزیز هستند این نکات را در هنگامی که می‎خواهند توافق نامه جامع بنویسند و امضا کنند مورد لحاظ قرار دهند:

نکته اول این است که همانطور که رهبر هم فرمودند باید تحریم‎ها همزمان لغو شود یعنی زمانی که توافق نامه نوشته شد، جزء توافق نامه باشد نه به عنوان نتیجه توافق نامه.

نکته دوم توافق نامه را دست اندر کاران باید شفاف بنویسند، تفسیرهای مختلف و روایت‎های مختلف نداشته باشد. وزیر خارجه ما چیزی نگوید و وزیر خارجه آمریکا سخن دیگری بگوید. کلمه به کلمه و جمله به جمله باید توافق نامه شفاف و روشن باشد.

بحث توقف و برگشت ناپذیری را هرگز ما نمیپذیریم. بالاخره مسئله انرژی هسته‎ای رو به تکامل باید باشد. توقف معنا ندارد. این هم نکته بسیار مهمی است. نگویند اینجا توقف کنید و ایران اسلامی حق هیچ گونه پیشرفتی در اینجا ندارد. آب سنگین راکتور اراک باید حفظ شود.

مسئله ماقبل آخری که باید به آن اشاره کنم این است که تعداد سانتیفیوژهایی که می‎خواهند برای ما باقی بگذارند هر تعدادی که می‎خواهند باقی بگذارند اینها باید نیاز صنعتی ما را و مسئله تولیدات دیگری که ما باید داشته باشیم را مدّ نظر قرار دهیم. همانطور که رهبر عزیزمان فرمودند ما دنبال سلاح هسته‎ای نیستیم و خودشان هم می‎دانند ولی نیازهای صنعتی ما را باید برآورده کند.

آخرین نکته که خیلی مهم است این است که دست اندرکاران تیم مذاکره برای هر تعهدی که می‎دهید از طرف مقابل تضمین بگیرید. اگر تضمین نگرفتید فردا ممکن است به شکل دیگری تعبیر و تفسیر کنند.

اما چند نکته دیگر هم وجود دارد یکی جریان یمن است که سوگمندانه باید گفت با هزار تأسف که یک کشور اسلامی همسایه به کشوری مستقل حمله می‎کند. صدها نفر به شهادت رسیدند و زخمی و آواره شدند. بیمارستانها و خانه‎ها آواره شده است. مراکز نظامی و اقتصادی از بین رفته است. هم پیمانانی هم با آنها همراهی کرده‎اند. نمی‎دانم با چه ملاکی؟ آیا ملت ها حق انتخاب ندارند؟ باید با ابر قدرت‎ها هماهنگی کنند؟ جمعیتی را که دیدی زیر بمباران‎ها آمدند و راهپیمایی کردند. ما معتقدیم ملت یمن ملت مقاومی است و ایستادگی خواهد کرد و آنی که ضرر و زیان خواهد کرد کشورهایی است که با چراغ سبز آمریکا وارد این میدان شدند و قبل از اینکه دیگران آسیب ببینند، خودشان در این باتلاق گرفتار خواهند شد.

در رابطه با عراق هم خوشبختانه شنیدید که تکریت آزاد شد و مردم عراق احساس خوشحالی کردند و ما هم خوشحالی‎مان را پنهان نمی‎کنیم. ما خواهان استقلال عراق هستیم. خواهان عزت مردم عراق هستیم. تمام توطئه‎ها و مسائلی که مطرح می‎شود برای خدشه‎دار کردن دولت ما و دولت عراق ان شاء الله نقش بر آب خواهد شد. ما از روز اول در کنار مردم عراق بوده‎ایم. آن روزی که تروریست‎ها به جان مردم عراق افتادند ما در کنار مردم عراق بودیم و تا پیروزی نهایی در کنار مردم و ملت عراق باقی خواهیم ماند.

و آخرین جمله یادی کنم از مرحوم آیت الله شهید سید محمد باقر صدر و خواهر فاضله ایشان بنت الهدی که به دست رژیم بعثی عراق به شهادت رسید آن هم با آن شرایط. او دلباخته انقلاب و امام بود روحش شاد.

دعای پایانی خطبه دوم

«إِنَ‏ اللَّهَ‏ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ‏ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون‏»[6]؛

«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»[7]

پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما؛ توطئه دشمنان را به خودشان برگردان؛ به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما؛ به رهبر فرزانه انقلاب ما این سکان دار کشتی انقلاب عزت بیشتر کرامت فرما؛ به مراجع بزرگوار مان سلامت و طول عمر عنایت فرما؛ به خدمتگذاران مردم خدمت بیشتر عنایت فرما؛ پروردگارا از تو می‏طلبیم نسل جوان ما و این امیدهای آینده ما را با مکتب و دین آشناتر بگردان؛ به خانوده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ نیروهای مسلح ما را اعم از نیرو هوایی، نیرو دریایی و نیروی زمینی و نیروهای انتظامی ما را برای دفاع از کیان انقلاب و اسلام عزیز موفق و مؤید و منصور بدار؛ پروردگارا ملتمسانه عرض می‏کنیم باران رحمتت را شامل همه ما بگردان.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»

صدق الله العلیّ العظیم



[1]. تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 269، حدیث 5859.

[2]. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏33، ص: 605؛ منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج‏20، ص 242.

[3]. «النحل»: 90.

[4]. تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص268، حدیث 5817.

[5]. «ابراهیم»: 5.

[6]. «النحل»: 90.

[7]. «البقرة»: 201.

Please publish modules in offcanvas position.