خطبه‏ های نماز جمعه 94/05/16

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 94/05/16                                                    خطبه شماره 106

 

 

خطبه اول

السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّوجلّ أن یملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن ارحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین: « لِلمُتَّقي هُدىً في رَشادٍ ، و تَحَرُّجٌ عَن فَسادٍ ، و حِرصٌ في إصلاحِ مَعادٍ »[1] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. وجود مقدس مولای ما امیرمؤمنان علی (ع) مشخصاتی را برای انسان های متقی بیان می‎کند. مشخصه اول این است که انسان‎های متقی همواره در راه راست و مسیر مستقیم هدایت می‎شوند، دچار کج روی، انحراف نمی‎شوند. مشخصه دوم انسان های متقی «تَحَرُّجٌ عَن فَسادٍ» از زشتی ها روی بر می‎گردانند و انسان متقی در باتلاق گناه و زشتی گرفتار نمی شود؛ «و حِرصٌ في إصلاحِ مَعادٍ » انسان های متقی در اصلاح کار آخرت خویش حریص هستند، دنبال می‎کنند، دغدغه‎مند هستند چه کاری انجام بدهند که سرنوشت آنها در روز قیامت و سرای جاودان قیامت سرنوشت خدا پسندانه ای باشد. این ویژگی انسان های متقی و پرهیزکار است.

اصول حاکم بر روابط اجتماعی

آسیب  های مورد توجه در مسأله اخوت و برادری

بحث ما در خطبه اول پیرامون اصول حاکم بر روابط اجتماعی بود. بحث های مفصلی در ضمن خطبه های گذشته مطرح کردیم. گفتیم یکی از عوامل مؤثر در روابط اجتماعی سالم در یک جامعه دینی پیوند اخوت و برادری است. مواردی را در مورد این مسأله مطرح کردیم. در خطبه گذشته پیرامون  عوامل تحکیم این پیوند و اخوت مسائلی مطرح شد و امروز اشاره می‎کنیم به آسیب هایی که متوجه، مسأله اخوت و برادری است زیرا، گرچه پیوند اخوت و برادری در یک جامعه دینی، اسلامی و ایمانی دارای ریشه عمیق هست اما، مانند هر پدیده و مسأله دیگر آفات خاص خود را دارد که اگر ما با آفات و آسیب های پیوند برادری و اخوت در یک جامعه دینی و اسلامی آشنایی نداشته باشیم، طبعاً اقدامی برای آن صورت نخواهد گرفت و در نتیجه فضای جامعه بجای فضای وحدت، برادری و اخوت تبدیل به فضای عداوت و کینه و دشمنی خواهد شد.

ما در مورد این آسیب ها، آسیب ها را به دو بخش تقسیم می‎کنیم: آسیب هایی که متوجه پیمان اخوت و برادری است و یک سلسله آسیب ها، آسیب های عقیدتی و درونی است و یک سلسله آسیب ها، آسیب های رفتاری است. در رابطه با آسیب های عقیدتی اگر انحراف عقیده در یک جمعی بوجود آمد و مسیرشان از مسیرهای دیگران جدا شد، باورهای اعتقادی آنها دستخوش حوادث شد، بجای این که خدا محور باشد در زندگی آنها، دنیا اگر محور شد طبعاً پیوند اخوت و برادری تحت تأثیر قرار می‎گیرد و سست می شود و بنای آن فرو می ریزد.

دنیاگرایی

جمله ای وجود مقدس نازنین علی (ع) دارد که خیلی جمله جالبی است می فرمایند:« مَوَدَّةُ أَبْنَاءِ الدُّنْیَا تَزُولُ لِأَدْنَى عَارِضٍ یَعْرُضُ »[2] دوستی هایی که بر اساس دنیا گرایی شکل می گیرد، یعنی افراد  با هم ابراز علاقه می کنند ولی محور خدا نیست، محور دنیاست «الدُّنْیَا تَزُولُ لِأَدْنَى عَارِضٍ» با کمترین بهانه ای از بین می رود، چون پایه و اساس درستی ندارد این اخوت و برادری پایدار نخواهد بود.

در تعبیر دیگری وجود مقدس امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند: آن جاهایی که خدا محور نیست، به ظاهر دوستی است ولی، در باطن، دشمنی و عداوت از آن می‎بارد. خیلی تعبیر جالبی است می فرمایند: «النّاسُ إخـْوانٌ ؛ فمَنْ كانَتْ اُخُوّتُهُ في غيرِ ذاتِ اللّه ِ فهِيَ عَداوةٌ »[3]  مردم به شکل ظاهر می‎توانند برادر باشند اما اگر دوستی ها بر محور غیر خدا استوار بود در زندگی انسان ها یک کانون عداوت و دشمنی است چون همیشه معیارها را با توجه به دنیا و گرایشات به دنیا می سنجند و به اندازه سر سوزن اگر تغییری در این جهان ایجاد شود این ارتباط ظاهری به دشمنی تبدیل می شود.

خودبینی

آفت دومی که در این بحث آسیب های عقیدتی و درونی هست، خودبینی است. انسان های متکبر و از خود راضی، خودپسند، انسان هایی با این ویژگی، می توانند لطمه به زندگی اجتماعی بزنند.

وجود مقدس امام صادق(ع) سخنی دارند که مضمون سخن بلند حضرت این است که می فرمایند: کسانی که خودشان را از دیگران برتر می بینند، حس خود بینی و برتربینی در بین آنها هست. اینها روابطشان، برادریشان، اخوتشان در جامعه پایدار نیست. و این ها هم حق دیگران را ضایع می کنند و هم دیگران را خوار و ذلیل می کنند. بنابراین باید مراقبت کنیم ایمان، پاکی، صداقت، تواضع و فروتنی اینها بن مایه های  ثبات و پایداری در رابطه با مسأله اخوت وبرادری است. بعد حضرت می فرماید: کسانی که یکسویه از مردم انتظار دارند، انتظار این را دارند که آنها باید به من خدمت کنند، آنها باید من را تکریم کنند، من همیشه مقدم باشم بر دیگران، انسان های این‎چنینی با رفتارهایشان همیشه عداوت و دشمنی در آنها وجود دارد. تعبیر بلندی حضرت دارند:«من لم یرض من صدیقه الا بایثاره علی نفسه دام سخطه»[4]کسانیکه از دیگران و از دوستانشان انتظار دارند که همیشه آنها را مقدم بدارند بر خودشان، حضرت (ع) می فرمایند اینها خشم و ناراحتی شان همیشه باقی است چون همیشه انتظار آنها برآورده نیست، خودشان را از دیگران برتر و بالاتر می دانند.

سوء ظن

عامل سومی که می تواند اخوت و برادری را که نیاز همه مان هست، همه ما در جامعه اسلامی زندگی می کنیم سوء ظن است. همان طور که حسن ظن روز به روز مسأله اخوت و برادری را تحکیم می بخشد سوء ظن در جامعه ریشه و بنیان  اخوت و برادری را در یک جامعه اسلامی از بین می برد. وجود مقدس امیر مومنین خیلی تعبیر رسایی دارد می فرماید:« مَن ساءَت ظُنُوُنُهُ اعتَقَدَ الخِیانَةَ بِمَن لا یَخُونُهُ »[5] کسانی که دچار سوء ظن هستند، در خانه به خانواده خود سوء ظن دارند، در کوچه به همسایه خود سوء ظن دارند، در محیط و محله ای که زندگی می کنند به همه وسوء ظن دارند اینها زندگی برای خودشان هم تلخ است دیگر اخوت و برادری جای خودش. اینها دیگر نمی توانند زندگی کنند همیشه کانونی از نگرانی در وجود آنها هست حضرت می فرماید:« اعتَقَدَ الخِیانَةَ بِمَن لا یَخُونُهُ » آدم های این‎چنینی نسبت به دیگران جذمیت پیدا می کنند، کسانی که قصد خیانت به اینها را ندارند جذمیت پیدا می کنند که این آدم دشمن من است، این آدم قصد خیانت به من را دارد. حضرت (ع) می فرماید اینها بنیان های زندگی را از بین می برند.

سوء ظن یک بلای خانمان سوز است که اگر در یک جامعه دینی ایجاد شود جامعه دیگر رنگ خوشی نخواهد دید.

در پایان این خطبه جمله نورانی امیرالمؤمنین (ع) را عرض می کنم و به عرائضم خاتمه می دهم خیلی جالب« إنَّما أنتُم إخْوانٌ على دِينِ اللّه ِ، ما فَرّقَ بَينَكُم إلاّ خُبْثُ السَّرائرِ ، و سُوءُ الضَّمائرِ »[6] شما برادران دینی هستید«ما فَرّقَ بَينَكُم إلاّ خُبْثُ السَّرائرِ ، و سُوءُ الضَّمائرِ  فلا تَوَازَرونَ (تأزِرون) و لا تَنَاصَحونَ ، و لا تَبَاذَلونَ و لا تَوَادّونَ » چیزی که می تواند مایه جدایی شما از هم باشد این پلیدی باطن است، این نهان بد شماست. موقعی که بد گمان باشید نسبت به یکدیگر و نسبت به یکدیگر سوء ظن داشته باشید و پلیدی درونی در شما لانه کرده باشد این مایه افتراق شماست. نتجیه اش چه می شود؟! جامعه ای که باید در آن بذل و بخشش وجود داشته باشد دیگر از آن جامعه خبری نیست، جامعه ای که کمک و یاری و همیاری باید در آن باشد دیگر از آن خبری نیست، جامعه ای که باید محبت در آن باشد خبری نیست، جامعه ای که باید خیرخواهی در آن باشد خبری از آن نیست. حضرت چه زیبا نتیجه گیری می کند می فرماید:« فلا تَوَازَرونَ » یکدیگر را دیگر یاری نمی کنید چرا؟؟ چون دچار خبث سریره شده‎اید، دچار سوء ظن شده اید« فلا تَوَازَرونَ ». « و لا تَنَاصَحونَ » خیرخواهی نسبت به یکدیگر ندارید« و لا تَبَاذَلونَ » بذل و بخشش در جامعه شما تعطیل می شود و بخل سراسر وجود شمارا فرا می گیرد « و لا تَوَادّونَ » محبت و دوستی رخت بر می بندد از جامعه ای که دچار سوء ظن باشد.

بنابراین آسیب هایی که متوجه پیوند اخوت و برادری است در بخش آسیب های عقیدتی و درونی یک انحراف عقیده است که بسیار تاثیر گذار است. خود برتر بینی، از خود راضی بودن و تکبر و سومین عامل سوء ظن در یک جامعه اسلامی و دینی است که بنیان ها و پایه های اصلی و اساسی برادری و اخوت را در جامعه از بین می برد و ریشه کن می سازد.

دعای پایانی خطبه اول

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي‏الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون‏»[7]

پروردگارا روح برادری، اخوت، دینداری را در جامعه دینی ما برقرار ساز. پروردگارا روح بلند رهبر ما عالیست، اعلی بگردان. به مراجع گذشته ما، بزرگوارانی که از میان ما رفتند و امروز ما از فیض حضورشان بهرمند نیستیم پروردگارا همه آن بزرگواران را غریق رحمت واسعه خودت قرار بده. پروردگارا به رهبر عزیز انقلابمان و مراجع بزرگوارمان توفیق و عزت و طول عمر بابرکت عنایت فرما. به خدمتگزاران نظام ما توفیق روز افزون عنایت بفرما. به این مردم خوب و خدمتگزار و مخلص ما پروردگارا حسن عاقبت مرحمت بفرما. پروردگارا به خانواده های معظم شهیدانمان صبر و اجر کرامت فرما. به رزمندگانمان پیروزی عنایت فرما. به جانبازانمان سلامت با آزادگانمان عزت عنایت فرما. خدایا به بانوانمان عفت، به جوانانمان غیرت، به عالمانمان توفیق عمل عنایت فرما.

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

(قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ* اللَّهُ الصَّمَدُ*لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ*وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ)

صدق الله علی العظیم

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین: «عليكم بلزوم الدّين و التّقوى واليقين فهنّ احسن الحسنات و بهنّ ينال رفيع الدّرجات»[8] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می کنم. وجود مقدس امیرالمؤمنین به سه چیز اصلی و کلیدی اشاره می کند؛ «عليكم بلزوم الدّين» دینداری. «والتّقوى» پرهیزکاری، «واليقين» یقین به خداوند و آنچه که مورد دستور خدای متعال است و بعد می فرماید: « فهنّ احسن الحسنات » بهترین خیرات و نیکی ها در همین هاست و انسان از رهگذر همین ها به درجات عالی نائل می شود.

بیان مناسبت ها

در خطبه دوم به بیان نکات و مناسبت هایی اشاره می کنم. اولین مناسبت روز 25 شوال مصادف است با شهادت ششمین امام و پیشوا وجود مقدس امام صادق(ع). آن حضرت در سن 65 سالگی در مدینه به شهادت رسیده است. پرداختن به ابعاد زندگی آن امام همام کار ساده ای نیست و در این مجال نمی گنجد که ابعاد اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی او، اینها نکات بسیار مهمی است. من فقط به یک نکته اشاره می کنم و آن نکته این است که حضرت (ع) یکی از توفیقات بزرگی که در عصر خود داشته، دست به یک نهضت بزرگ فرهنگی زدند که این نهضت فرهنگی را من در شش مورد به صورت فهرست وار مطرح می کنم.

اولین حرکتی که امام به عنوان یک حرکت سترگ فرهنگی انجام دادند تربیت انسان ها و شایسته سازی است در سطح عموم جامعه. اقدام دوم: تربیت شاگردان خاص و با ویژگی های خاص مانند هشام ها، ابان ابن تغلب ها، محمد بن مسلم ها و... . مشخصه سوم و کار سوم سفارش حضرت به تدوین حدیث و تألیف کتب؛ زیرا یک شعار تاریخی در یک برهه ای از تاریخ پیدا شد «حسبنا کتاب الله» و حضرت برای مقابله با این شعار که عملا معنای این شعار دوری گزیدن از عترت پاک اهل بیت بود حضرت سفارش دادند به این که احادیث نوشته شوند و تدوین شوند.

کار چهارم حضرت مبارزه با بدعت هاست. زمان حضرت، زمان شکل گیری بدعت های فراوانی بود، حضرت با تمام این بدعت ها خودش و شاگردانش مقابله کردند. کار پنجم که می تواند برای روحانیت و علمای ما یک الگو باشد توجه به نسل جوان است لذا به نماینده اش در بصره موقعی که برگشت وگفت من نتوانستم موفق بشوم و دلها را تسخیر کنم حضرت این جمله را فرمود: « عَلَیکَ بِالأَحداثِ فَإِنَّهُم أسرَعُ إلى کُلِّ خَیرٍ»[9] اشتباهی کار تبلیغ را در پیش گرفته ای، برو سراغ نسل جوان این ها به هر خیری پیش قدم هستند و شتابان به سمت تو خواهند آمد؛ نکته ای که خیلی از ما غفلت می کنیم.

ششمین اقدام حضرت (ع) مبارزه با خلفای جور بود، در مقابل دستگاه جبار ایستاد. جمله ای دارد که نشان دهنده این است که حضرت همه این اقدامات را در پرتو این نکته عمل کردند؛ اعتماد به خدا. حضرت (ع) فرمود: «من یتق بالله یکفیهما اهمه من امر دنیا و آخرته» کسانی که به خدا اعتماد می کنند و تکیه می کنند هم کار دنیایشان رو به راه است و هم کار آخرتشان.

مناسبت دوم: ما در هفته ای که می آید روز خبرنگار را داریم، روز شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به دست طالبان در افغانستان. یاد این شهید و سایر شهیدان خبرنگار را گرامی می‎داریم. خبرنگاران نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی دارند که ان شاء الله باید دقت کنند هم سرعت را، هم دقت را و هم امانت داری را در نظر بگیرند تا جامعه ما، یک جامعه سالم باشد. اخلاق خبرنگاری را در همه حالات رعایت کنند، دچار جو زدگی، شعار زدگی، سیاست زدگی نشوند.

مسأله مهمی که می خواهم به آن بپردازم و در کنار آن به چند مسأله بپردازم مسأله مهم هسته ای است. توجه دارید، بزرگواران هم در خطبه های گذشته به گونه ای به آن پرداخته اند. مسأله هسته ای از مسائل بسیار مهم جامعه ماست. من میخواهم چند نکته در اینجا مطرح کنم نکته اول این است که، آنچه از محتوای مذاکرات و اسناد این بیانیه مشترک استفاده می شود این است که، نباید ملت را مأیوس کرد نسبت به آینده کار و نباید آنچنان دچار ذوق زدگی بشویم که برای آنچه اتفاق افتاده جشن می گیریم این نکته، نکته بسیار مهمی است نه ملت را مأیوس کنیم و نه در حد ذوق زدگی در حد جشن گرفتن. 

ما معتقدیم تیم مذاکره کننده ما آنچه در توان داشته که بنا بر فرموده رهبر عزیز انقلابمان که فرمود: خداوند به آنها جزای خیر بدهد. توانایی هاشان، مقدوراتشان، برداشت هایی که از واقعیت موجود داشتند این مذاکرات را تا اینجا نهایی کردند. منتهای مراتب باید به چند نکته توجه داشت: باید برای حفظ منافع و منابع ملی سیر قانونی آن طی بشود حالا چه مسئولیت با مجلس شورای اسلامی باشد و چه شورای امنیت ملی و چه هردو. این نکته اول مسیر قانونی دقیقا باید طی بشود. نکته دوم باید باب نقد باز باشد-البته نقد منصفانه- نخبگان ما، کسانی که اهل فن هستند نقد و بررسی و اطلاع رسانی کنند این هم نکته بسیار مهمی است چون، همه بالاتفاق این مسأله را متفق اند که این بیانیه مشترک یا برجام هم نقاط قوت دارد و هم نقاط ضعف.

موافقین فقط به جنبه های مثبت نگاه نکنند کما اینکه کسانی که مخالف اند جنبه های منفی را بزرگ نکنند. باید با نقد منصفانه همه ابعاد ماجرا دیده شود و مورد رسیدگی قرار بگیرد.

البته این توافق پایان کار نیست همه می‎دانند، مراحل چندگانه ای دارد شما الان نمی‎بینید در مجلس سنای آمریکا و کنگره آمریکا، دولت مردان آمریکایی درگیرند با نمایندگان که آنها را به شکلی قانع کنند و بیش از همه رژیم صهیونیستی را قانع کنند. آنها درگیر این ماجرا هستند و البته ما باید وحدت خود را حفظ کنیم و جامعه دچار دو قطبی نشود و واقعیات هم برای مردم ما روشن بشود. متاسفانه در این چند روزه هم آمریکایی ها و هم اروپایی ها بد اخلاقی های زیادی کردند. ریئس جمهور آمریکا آنچنان در دانشگاه آمریکا صحبت کرد، حرف های نسنجیده ای زد که من همین جا از وزیر محترم امور خارجه جناب آقای دکتر ظریف بخاطر پاسخ متقنی که به این رجز خوانی ها دادند تشکر می کنم و همینجا از جناب آقای دکتر ظریف یک تقاضا دارم و آن تقاضا این است که این هیئت هایی که وارد کشور می شوند یکی پس از دیگری که ظاهرا آنها ذوق زده شده اند وارد کشور ما می شوند پروتکل ها را رعایت کنند.

گاهی حرکات جلفی در ملاقات ها دیده می شود که متناسب شأن نظام جمهوری اسلامی نیست. باز هم این ملت رشید ما را که آب دیده شده و تجربه هشت سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشته تهدید نظامی می‎کنند؛ من به صراحت از پشت این تریبون اعلام می کنم بار دیگر ملت ایران را تجربه نکنید، آزمایش نکنید، ما جنگ طلب نیستیم اما، اگر ناخواسته روزی جنگی بر این ملت تحمیل کنید ملت ایران همه شما را و اردوگاه شما را پشیمان خواهد کرد. با زبان کرامت با ملت ما سخن بگویید، با زبان تهدید با این ملت تجربه کردید؛ 37 سال به تعبیر رهبر عزیز انقلابمان تعدادی از رؤسای جمهور شما رفته اند و به تاریخ پیوستند و عده ای هم نام و نشانی از آنها نیست؛ ملت را دیده اند، باز هم زبان تهدید! یکی از مسائلی که انسان نسبت به نیات اینها احساس بد بینی می کند به رئیس آژانس گفتند بیا به مجلس سنا بیا و گزارش بده  مگر اینجا قانون جنگل است؟! مذاکرات محرمانه را آمانو بیاید آنجا گزارش بدهد. این سوء ظن ملت ما به شما روز به روز بیشتر خواهد شد. این روزها باب دیگری را باز کردند می‎گویند ما دنبال تغییر رفتار ملت ایران هستیم در مسأله حمایت از تروریسم و مسأله حقوق بشر. انصافا دنیا که می‎داند این روزها هفتادمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی است. چه کسانی هیروشیما و ناکازاکی را بمباران کردند؟ صد هزار نفر انسان در یکجا از بین رفتند، اینها حقوق بشر شماست؟! اینها الگوی حقوق بشر شماست؟! چه کسانی امروز در دنیا از تروریست ها حمایت می‎کند؟! زندان های مخفی اروپا برای چه کسانی است؟! این کودک سوزی در اسرائیل مورد حمایت کیست؟! کشتار مردم در کشور های اسلامی مورد حمایت کیست؟! باز هم شما دم از حقوق بشر ومبارزه با تروریسم  می زنید؟

جالب است خود کاتر اخیرا کتابی نوشته است و در آن کتاب اعترافاتی کرده که آبرویی برای امریکا نمانده. می گوید سالانه صد هزار دختر به عنوان برده در آمریکا خرید و فروش می شود. تجاوزهایی که در کالج آمریکا انجام می شود که تنها به یک درصد آن رسیدگی می شود. شما چه چیزی را می خواهید به دنیا عرضه کنید؟ فرهنگتان؟ انسان دوستی تان؟ بعد هم با ملت ما اینگونه برخورد می کنید. این ملت به پشتوانه اسلام، قرآن، به پشتوانه مکتب نورانی اهل بیت (ع) در مقابل یاوه گویی های شما تا آخر خواهد ایستاد.

ما با تمام وجود افتخار می کنیم که مدافع ملت های مسلمان در سراسر دنیا هستیم. شمابه دانش آموز مسلمان بخاطر حفظ حجاب اجازه تحصیل نمی دهید تو متن آزادی، بعد با این ادبیات با ملت ما صحبت میکنید؟؟ البته اگر می خواهید صهیونیست ها و هم پیمانان خود را راضی کنید  به خود شما مربوط است ولی،  اگر بخواهید بااین ادبیات نسنجیده با ملت ما صحبت کنید ملت ما، همچنان در صحنه خواهد ایستاد و بخاطر مسأله هسته ای و مسأله دیگری با شما کوتاه نخواهد آمد.

آخرین نکته ای که می خواهم عرض کنم اینکه، هیئت های اقتصادی که می خواهند بیایند مسئولیسن ما توجه داشته باشند اینها نیایند و کالاهای بی کیفیت خود را وارد کشور کنند، اینها سرمایه های خود را بیاورند و با ما مشارکت کنند در تولید و این تولیدات صادر بشود. اقتصاد مقاومتی را نباید به هیچ وجه نه در شعار و نه در عمل از دست بدهیم اگر چنین اتفاقی در جامعه ما بیفتد آن موقع دنیا متوجه خواهد شد که این انقلاب، اصالت خود را حفظ کرده و با پشتوانه رهبر فرزانه انقلاب به راه خود ادامه خواهد داد.

دعای پایانی خطبه دوم

رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ.

من دو جمله عرض کنم. جمله اولم راجع به تشییع جنازه شهدای عزیزمان است شهدایی که هم شهدای غواص در میان آنهاست امروز و نماز بر آنها خوانده می شود و هم شدای مدافع حرم. من توصیه ای که می خواهم کنم این است که عزیزان اینها شهدای راه اسلام و قرآن هستند و شهدای راه مکتب اهل بیت (ع) هستند، باید در نهایت تجلیل با آنها برخورد کنیم ، احترام کنیم، تکریم کنیم و تفاوتی بین این شهدا و شهدای دوران دفاع مقدس ما نیست. امروز اینها سینه ها را سپر کردند برای حفظ حریم اهل بیت (ع).

نکنه آخر هم می خواهم خوش آمد عرض کنم خدمت استاندار محترم و ان شاالله آرزوی توفیق داریم برای جناب آقای صادقی بزرگوار که بتواند به این حرم اهل بیت (ع) بتوانند خدمت کنند.

پرودگارا ما را بیامرز. به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما. تا از ما راضی نشدی مارا از این دنیا مبر. به رهبر عزیز انقلابمان و مراجع بزرگ ما سلامت و عزت و طول عمر عنایت بفرما. به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما. توطیه دشمنان به خودشان برگردان. ملت مارا در دنیا سربلند بگردان.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ . فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ .إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ»

صدق الله علی العظیم.

 

 



[1]. غرر الحكم : ۷۳۵۷.

[2]. شرح غررالحکم و دررالکلم،، ج6، ص 136.

[3]. بحار الانوار، ج 68، ص423.

[4]. بحارالانوار، ج 5، ص 412.

[5]. شرح غررالحکم و دررالکلم، ج5، ص 378.

[6]. نهج البلاغه، خ112.

[7]. «النحل»:90.

[8]. غرر الحكم و درر الكلم ج4 ، ص302.

[9]. كافى، ج ۸، ص ۹۳.

 

Please publish modules in offcanvas position.