خطبه های نماز جمعه مورخ 95/12/20

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه ‏های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 95/12/20                                                  خطبه شماره 131

خطبه اول

السلام علیک یا حجة الله؛ السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه؛ السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّ و جلّ أن یملأ به الارض قسطاً و عدلاً کما ملأت ظلماً و جوراً

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین: و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

عباد الله أوصیکم و نفسی بتقوی الله؛ قال مولانا امیرالمؤمنین: من اتقی الله حق تقاته اعطاء الله انسا بلا انیس و غناء بلا مال و عزا بلا سلطان.

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی دعوت میکنم. وجود مقدس امیرمؤمنان سخنی در رابطه با ویژگی های تقوا دارند و آن سخن این است که هر کس حق تقوا را رعایت کند، از سه ویژگی برخوردار خواهد شد. در گام اول خداوند به انسان یک نوع انس میدهد، یک نوع همدم و همراهی عنایت میکند، بدون اینکه شخص خاصی انیس و مونس انسان باشد. خود تقوا مونس و همدم انسان میشود. یک روحیه استقلال غنایی خدای متعال به انسان میبخشد بدون اینکه به ظاهر از مال و ثروت و دارایی برخوردار باشد. این انسان متقی حالت غنا و بی نیازی در درون خود احساس میکند. سومین عطاء خداوند این است که بدون اینکه سلطنت و حاکمیتی در ظاهر داشته باشد، این انسان متقی احساس عزت میکند. اینها از ویژگی هایی است که در پرتو داشتن تقوا نصیب انسان میشود.

در خطبه اول چند هفته ای است پیرامون فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر سخن گفتیم. تاکنون به سرفصل های مختلفی در این زمینه اشاره کردیم. در خطبه گذشته به این نکته اشاره شد که درست است امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک فریضه مهم و حیاطی است منتهی هر کار بزرگ نیاز به زمینه سازی و بستر سازی دارد تا بشود درست امر کرد، درست نهی کرد و آمران به معروف و ناهیان از منکر بتوانند در عرصه امر به معروف و نهی از منکر بدرخشند و موفق شوند. نسبت به دعوت جامعه به معروف به چند شیوه و پیش نیاز اشاره کردیم.

اولین پیش نیازی که مطرح شد مسئله آسان سازی بود. کسانی که آمر به معروف اند و میخواهند جامعه را به سمت خوبی فراخوانند باید به گونه ای احکام الهی را بیان کنند و مردم را دعوت کنند که در گام نخست برای اقبال افراد و آحاد جامعه احساس سختی نکنند. اشاره کردم به پیام رسول گرامی(ص) اسلامی که به فرستاده اعزامی شان معاذ فرمود: در نماز سوره های کوچک بخوان تا مردم رغبت کنند و آرام آرام جذب نماز شوند.

مسئله دیگری که مطرح کردیم مسئله ارشاد تدریجی بود. یکدفعه بنا نیست که آحاد جامعه را به سلمان و مقداد و اباذر تبدیل کنیم. آرام آرام با ارشاد تدریجی میشود بستر و فضا را برای معروف در جامعه فراهم کرد.

در نکته سوم به تشویق ها اشاره کردیم. جامعه زمانی که میخواهد علاقه مند شود به معروف باید آمران به معروف، بانیان و متولیان فرهنگ دینی از طریق تشویق آحاد جامعه، جامعه را به سمت معروف دعوت کنند.

آخرین نکته که عرض کردم مسئله حمایت های مادی و معنوی نسبت به آمران به معروف و ناهیان از منکر بود. امروز در رابطه با شیوه برخورد با منکر بحث میکنیم. غیر از آنچه تاکنون مطرح کردیم، در رابطه با شیوه جذب نسبت به معروف. چه کنیم که ریشه منکر درجامعه خشکانده شود و اثری و نشانه ای از منکر در یک جامعه دینی نباشد. به چند راه حل در اینجا اشاره میکنیم که امیدواریم در فضای جامعه دینی ما نقش آفرین باشد.

اولین نکته ای که در آموزه های دینی به ما سفارش شده برای پرهیز از منکر و اشاعه منکر در یک جامعه دینی خطا پوشی است. این دستوری است از آموزه های دینی ما. درست است باید مبارزه با منکر کنیم. درست است که باید نهی از منکر کنیم. اما مراقبت کنیم هنگام نهی از منکر دامن نزنیم به منکر در یک جامعه و ما منکر دیگری را بر آن منکر نیفزاییم. اشاعه به فحشا در یک جامعه دینی کار روا و درستی نیست لذا گفتگوی جالبی بین نبی مکرم اسلام (ص) و وجود مقدس امیرالمؤمنین ردّ و بدل شده است؛ پرسشی پیامبر(ص) از امیرالمؤمنین(ع) دارند و پاسخ هم خیلی زیبا است. پرسش این است که یا علی اگر عمل زشتی را ببینی که فردی آن را انجام میدهد چه میکنی؟ چه موضعی میگیری؟ پاسخ امیرالمؤمنین این است که من آن را میپوشانم؛ یعنی امیرالمؤمنین نمیخواهد در اینجا بگوید من نهی از منکر نمیکنم اما بخاطر انجام یک منکر از یک شخص، فضای جامعه را با نشر منکر آلوده نمیکنم. به گونه ای در فضای جامعه این منکر را توزیع نمیکنم بلکه میپوشانم و از راه درست و صحیح با این منکر مواجه میشوم. حتی برای مرتبه دوم پیامبر (ص) از امیرالمؤمنین(ع) سوال کرد اگر برای مرتبه دوم این فرد مرتکب کاری شد، چه میکنی؟ حضرت(ع) فرمود میپوشانم. معنای میپوشانم این نیست که امیرالمؤمنین(ع) نمیخواهد مبارزه با منکر کند بلکه میخواهد دامنه یک منکر در جامعه گسترش پیدا نکند. به خود همان فرد بسنده کند و راهکاری پیدا کند برای اینکه آن فرد بازداشته شود و آن منکر را انجام ندهد. کسانی که آشنایی با آن منکر ندارند اگر یک مرتبه مسئله ای در جامعه پدید آید. مسئله ای که شاید به ظاهر گناه بزرگی هم نباشد یا شاید گناه بزرگی هم باشد، این را با شبکه های مجازی در سطح کل جامعه منتشر می‎کنند، توزیع و اشاعه گناه مناسب با آموزه های دینی ما نیست بلکه باید تا میتوانیم کنترل و مراقبت کنیم و دنبال راهکارهای مناسب برای مبارزه با منکر باشیم.

راه دوم که در حقیقت تکمیل مسئله اول ما است، بستن چشمه فساد است. در راه مبارزه با منکر قبل از اینکه با معلول مبارزه کنیم باید با علت مبارزه کرد. ما هم نمونه حرکت پیامبر اکرم (ص) را میبینیم و هم نمونه حرکت امیرالمؤمنین(ع) را. زمانی که خدای متعال به پیامبر (ص) میگوید اینها مسجد ضرار ساخته اند، اینها قصد تفرقه در جامعه اسلامی دارند، اینها میخواهند کمینگاهی درست کنند برای ضربه زدن به امت اسلامی. پیامبر(ص) در اینجا نمیگوید صبر و حوصله میکنیم تا اینها بیایند و رفت و آمدهایشان را چک کنیم و زمانی که رفت و آمدها زیاد شد بعد با اینها برخورد می‎کنیم. خداوند دستور میدهد که مسجد ضرار را ویران کن. یعنی ریشه فساد را از بین ببر. اساس و پایگاه فساد را از بین ببر. نه اینکه شاهد توطئه ها و برنامه ریزی های منافقان و دشمنان باشی. لذا خطاب به پیامبر(ص) میشود که ای پیامبر «لا تقم فیه ابدا»؛ اصلا برای یکبار هم در مسجد ضرار اقامه نماز نکن. این خانه، خانه عبادت نیست، خانه بندگی نیست، بلکه خانه فساد در جامعه است. همچنین میبینیم در زمان امیرالمؤمنین(ع) جوانی را آورده اند خدمت امیرالمؤمنین و میگویند این جوان مرتکب گناه شده است و این گناه هم کیفر خاصی در اسلام دارد. امیرالمؤمنین دستور داد به جوان کیفر بدهند اما جوان را رها نکرد چون احساس کرد این جوان دارای غریزه شهوانی هست؛ غریزه شهوانی باعث شده این جوان به سمت این گناه آمده. حضرت دستور داد از بیت المال امکاناتی را تهیه کنند و برای جوانی که به خاطر غریزه شهوانی به دنبال گناه رفته، زمینه ازدواج فراهم کنند یعنی در جامعه اسلامی ما اینکه ما افراد را به زندان بفرستیم و کیفر کنیم افراد را و متأسفانه شما شاهد هستید که افرادی که مدتی در زندان میمانند و ما راهکار مناسب که عبارت است از اشتغال و بنیادهای ازدواج و کارگاههای مناسب برای نسل جوانمان تهیه نمیکنیم، جوان بعد از چند سال زندان کشیدن و آشنا شدن با انواع و اقسام جرمها روانه بیرون زندان میشود، آیا از گناه کاسته میشود در یک جامعه یا بر شدت گناه افزوده میشود. ما در اسلام باید با ریشه ها مقابله کنیم. زمینه ها را ایجاد کنیم تا در نتیجه نسل جوان ما زمانی که با راه درست مواجه میشود به کجروی و انحراف نیفتد. این آموزه های دینی ما است. این برنامه های دینی ما است. اگر دیدیم سرقت در جامعه بیداد میکند، دستگاه قضایی ریشه یابی کنند. نیروی انتظامی ما ریشه یابی کنند که منشأ سرقت در یک جامعه چیست؟ اگر دیدند فلان گناه در جامعه رو به گسترش است و آمار ها سیر صعودی را نشان میدهد، نه توقف و سیر نزولی را، راهکار این است که مسئولین ذی ربط گزارش دقیق و مستند ارائه بشود که ریشه یابی کردیم که منشأ فلان گناه این است. راهکار مناسب ایجاد اشتغال و برنامه دیگر است، آنوقت فضای جامعه ما سالم می‎ماند. جوانی که ببیند زمینه برای عبادت او وجود دارد، زمینه برای کار خیر او وجود دارد این جوان به سمت گناه کشیده نمیشود.

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون.[1]

پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، ما را در مسیر تقوا و دینداری قرار بده، به امام راحلمان و مراجع گذشته‌مان روح و ریحان عنایت فرما، به رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان، به همه مراجع بزرگوار تقلیدمان، به همه پاکان و صالحان عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، به این مردم خوب و همیشه در صحنه ما خدایا حسن عاقبت مرحمت بفرما، به نسل جوان و برومند ما که دغدغه دین دارند عزت، آن هم عزت دینی عنایت فرما، به بانوانمان عفت، به اصناف و بازاریان مان انصاف عنایت بفرما. مشکلات زندگی مردم ما را بخصوص طبقه فقیر جامعه ما خدایا خودت برطرف بفرما. باران رحمتت را شامل حال امت اسلامیمان بگردان، خدایا ما شاکر نعمت تو هستیم به خاطر این شکر نعمت، نعمت‌های افزون‌تری را نصیب ما بفرما.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ.

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله، السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنه، فان لک عند الله شأن من الشأن. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین والصلاة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب الله العالمین ابی القاسم محمد. وعلی آله الطیبین الطاهرین اللهم صل وسلم علی مولانا امیرالمومنین و علی فاطمة الزهرا سیدة النساء العالمین وعلی الحسن والحسین سید الشباب اهل الجنه وعلی علیّ بن حسین زین العابدین وامام العارفین، وعلی محمد بن علی الباقر وعلی جعفر بن محمد الصادق وعلی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیّ بن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علیّ بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکی العسکری وعلی الحجة القائم المهدی حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم وتولا و من اعدائهم نتبرئه الی یوم القیامه. عباده الله اوصیکم ونفسی بتقوی الله،

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

قال مولانا امیرالمؤمنین(ع): «انی اوصیکم بتقوی الله فی سرّ امرکم و علانیته و علی ای حال کنتم علیها والیعلم المرء منکم أن الدنیا دار بلاء والآخرة دار جزاء و بقاء فمن استطاع أن یؤثر ما یبقا علی ما یفنی فالیعمل فانّ الآخرة تبقی والدنیا تفنی»

امیرمؤمنان(ع) در رابطه با مسئله تقوا و اهتمام به تقوی تعبیر خیلی رسایی دارند. میفرمایند من شما را به تقوا و پرهیزکاری میخوانم. هم در نهانتان و هم در آشکارتان. در هر حالی که هستید بدانید که دنیا دار نابودی و فنا است. هر روز جلوی چشم شما است. انسانهایی از دوستان و عزیزان شما از دنیا میروند (این تعبیر من است)، و آخرت خانه جزا و سرای جاودانگی است. هر کس میتواند دنیای باقی را یعنی آخرت را بر دنیا ترجیح دهد تأمل نکند و وارد کار شود و این کار را انجام دهد. آخرت میماند و آنچه نمیماند دنیا است.

در خطبه دوم به بیان مناسبت ها و نکاتی اشاره میکنم.

امروز روز بیستم اسفندماه به عنوان روز راهیان نور نامگذاری شده است. چندی قبل عزیزانمان از سراسر کشور و دست اندر کاران راهیان نور محضر مبارک رهبر عزیز انقلاب رسیدند. رهبری معظم بیانات بسیار مهم و تأثیرگذاری در این زمینه داشتند که به نقش کلیدی دفاع مقدس به عنوان یک گنجینه و یک معدن طلا اشاره کردند. برادران و خواهران! میدانید ثروتهایی که در اختیار ما است به دو دسته تقسیم میشود. یکی ثروت های مادی و شاید بتوان گفت ثروتهای زیر زمینی که نیاز به استخراج دارد و دیگری ثروت های معنوی و فرهنگی است. همانگونه که ثروتهای مادی نیاز به فناوری دارد برای استخراج، ثروت های معنوی و فرهنگی هم بدون تلاش و فناوری امکان پذیر نیست. اگر ما به دنبال تعالی جامعه هستیم، ما اگر دنبال این هستیم که نسل های آینده جامعه مان را بسازیم. اگر دنبال مقابله با تلاشهای دشمن هستیم آنهم با ابزاری که جوانان ما را به قتلگاه میبرند، ابزار فضای مجازی یکی از راهکارهای آن این است که از دفاع مقدس غلفت نورزیم. از ارزشهای دفاع مقدس غفلت نورزیم. یکی از راهکارها که خوشبختانه همه ساله انجام میشود مسئله اهتمام ورزیدن به راهیان نور است. در مسئله راهیان نور زمانی که جوانان ما آن صحنه های گذشت و ایثار و فداکاری را به نظاره مینشیند و مقاومت و پایداری رزمندگان مان را میبینند و آن فضای معطر به خون شهیدانمان را ملاحظه میکنند ما به تجربه دیده ایم، دخترانی که شاید از نظر عفاف و حجاب رعایت درستی نداشته اند، بعد از بازگشت از این سفر معنوی تغییر حالت داده اند و در یک فضای دیگری قرار گرفته اند. با رفتن به آنجا میدانند که ما نباید در مقابل دشمن احساس ضعف و ناتوانی کنیم. رهبر معظم انقلابمان فرمایش دقیقی داشتند: هر موقع ما احساس ضعف در مقابل دشمن نشان داده ایم، چه در بُعد نظامی و چه در بعد اقتصادی و چه در بعد فرهنگی، دشمن آنجا پیشروی کرده است. فرمودند: صدام و حزب بعث اوائل شروع جنگ چون در ما احساس ضعف کردند، با شعار تا تهران پیش میرویم، این جنگ را علیه ما آغاز کردند. در مسائل اقتصادی هم اگر با ادبیاتی صحبت کردیم که ما برای آبمان هم نیاز به بیرون مرزها داریم، شرایط کشور چنین است و چنان، هم دل مردم را خالی کردیم و به دیگران چراغ سبز نشان دادیم، آنها احساس میکنند تحریم ها کارساز و کارآمد است و روز به روز قطعنامه علیه ما صادر میشود. نباید روحیه ضعف را به دشمن برسانیم و احساس ضعف کنیم. ویژگی دفاع مقدس ما این بود که ما یکتنه در مقابل دنیا جنگیدیم. جنگ احزاب علیه ما راه انداختند ولی آفرین بر رزمندگان ما، آفرین بر سپاهیان و بسیجیان و ارتشیان و نیروهای مسلح ما و مردم خوب ما و خانواده مکرم شهیدان ما که آمدند در صحنه و حقیقتاً برای ملت ما افتخار آفریدند.

نکته دوم روز 22 اسفند روز وفات ام البنین، هم همسر شهید و هم مادر شهیدانی چون قمر بنی هاشم به عنوان روز شهید نامگذاری شده است. روز تأسیس بنیاد شهید هم هست. در آموزه های دینی ما از شهید و شهادت زیبا سخن گفته شده است. این کلام نورانی نبی اکرم است که بعد از آیات در رابطه با مسئله ارزش شهادت فرمود: فوق کلّ ذی برّ برّ حتی یقتل رجل فی سبیل الله فإذا قتل فی سبیل الله فلیس فوقه برّ. بالاتر از هر خوبی یک خوبی وجود دارد تا آنجا که انسان در راه خدا به شهادت برسد و اگر در راه خدا به شهادت رسید، بالاتر از آن خوبی وجود ندارد. این کلام گهر بار و درخشان نبی گرامی اسلام در رابطه با مسئله شهید و شهادت هست که باید به آن توجه کنیم و عنایت کنیم. ما در طول دوران دفاع مقدس، در طول دوران جنگ هشت ساله مردم ما آبدیده شدند و سربلند بیرون آمدیم به برکت خون همین شهیدان. به برکت صبر و تحمل و پایداری پدران و مادران شهیدان. به برکت تحمل و بردباری فرزندان شهیدان، برای ملت ما آبرو آفریدند. ما یاد و خاطره شهیدانمان را گرامی میداریم و باید همانگونه که امام فرمودند خانواده شهدا چشم و چراغ ملت ما هستند، با خانواده شهدا با این دید تکریم نگاه کنیم و آنها را در جامعه عزیز بداریم که عزیز هم هستند.

روز 23 اسفند سالروز درگذشت عالم مجاهد مرحوم آیت الله کاشانی است. انسان مجاهدی که نقش آن در مبارزات ملت ایران نقش بی بدیلی بود. در جریان ملی شدن صنعت نفت گرچه این عالم بزرگ این روحانی ملا و فاضل در اواخر عمرشان مظلوم زندگی کردند، قدر ایشان دانسته نشد و اهانت هایی به این شخصیت شد اما اجر او با خداست و انسانهای فداکار همیشه اینچنین اند. از آبرو میگذرند تا آبروی جامعه و کشور بماند.

روز 28 اسفند ماه سالروز بمباران شیمیایی حلبچه است. فاجعه ای عظیم که در آن فاجعه گفته شد بین 3200 تا 5000 نفر یکجا کشته شدند. بعد از آزادی حلبچه صدام با هواپیماهای اهدایی غرب که امروز برای ما دندان تیز کرده اند و به عنوان دفاع از حقوق بشر، ملت ما و مسئولان ما را محکوم میکنند با هواپیماهایشان بمبهای شیمیایی در اختیار صدام قرار دادند. حدود 7 تا 10 هزار نفر زخمی شدند، ناقص العضو شدند؛ چه کسی پاسخگوی این همه مردم مظلوم کُرد حلبچه در دنیا شد؟ هیچکس. این روزها سخن از مسئله احسان و نیکوکاری است. آفرین بر ملت ما که با آموزه های قرآن و سفارش اهل بیت(ع) حقیقتاً پاسخگو هستند. استان قم بر اساس گزارش عزیزان دست اند کار در این سالهای اخیر نمونه بوده و نمونه درخشیده است. در آستانه سال نو هستیم. برادران و خواهران! اینگونه نباشد که تنها به فکر تهیه لباس نو برای فرزندان و خودمان باشیم. به هسایه مان هم توجه کنیم. از دست اندر کاران بپرسیم در شهر قم در کوچه هایمان آیا فقیری وجود دارد که مشکل داشته باشد و با کار ما تبسّم و لبخندی به چهره فرزندان این فقیر بزنیم. آیا راهی وجود دارد؟ همکاری کنید، مساعدت کنید تا جامعه ما با حالت نو دوستی باشد.

بنی آدم اعضای یکدیگرند                که در آفرینش ز یک پیکرند

چو عضوی به درد آورد روزگار        دگر عضو ها را نماند قرار

تو کز مهنت دیگران بی غمی             نشاید که نامت نهند آدمی

مناسبت دیگر این است که در هفته درختکاری و منابع طبیعی قرار داریم. برادر عزیزمان حضرت آیت الله عالمی قبل از خطبه ها بیاناتی داشتند در زمینه مسئولیتی که در این زمینه دارند. من یک آمار عرض کنم که نقش فضای سبز و نقش جنگلها در فضای جامعه ما چگونه است. گزارشی که به بنده داده شد این بود که در ازای هر هکتار جنگل در فضای سبز تا 2.5 تن اکسیژن تولید میکند. گزارش دیگر این بود که تا 68 تن هر هکتار جنگل ذرات معلق را رسوب میدهد. یک هکتار جنگل بیش از 40 برابر اراضی غیر جنگلی آب در خود جمع میکند. سفارش هم دین و هم رهبر عزیز ما بسیار برای ما آموزنده است. من گزارش های تلخی هم دارم. نمیخواهم این گزارش تلخ را بگویم که چه بلای خانمان سوزی بر سر جنگلهای ما وارد میشود. سالانه چه مقدار هکتار زمین، جنگلهای ما را از بین میبرند. آیا اینها ظلم نیست؟ چه کسی باید پاسخگو باشد. من از قوه قضائیه، مجریه و مقننه میخواهم با این حرکت زشت که در جامعه ما در حال اتفاق افتادن است و سالیانی هم اتفاق افتاده به شدت مقابله کنند و مبارزه کنند.

آخرین سخنی که دارم، دیدار نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با رهبر عزیز انقلاب است. بیانات ایشان بیانات مشروحی بود. به صورت مکرر گزیده هایی از آن از صدا و سیما پخش شد. بیانات بسیار آموزنده و تأثیر گذار. به چند نکته از این بیانات میخواهم اشاره کنم.

یک: احساس مسئولیت مسئولان. رهبری به صورت جدّ از همه مسئولان خواستند در قبال مردم و معیشت مردم احساس مسئولیت کنند. اگر سخن از اقتصاد مقاومتی مطرح میشود به دادن گزارش های کلی بسنده نشود. مردم سر سفره شان تأثیر مسائل اقتصادی را ببینند. به صورت ملموس و محسوس احساس کنند. این سخن رهبری است که فرمود؛ اما اینچنین نیست. قراردادهایی که با کشورهای خارج بسته شده درصد کمی از آن قراردادها مقرر شده. رهبری فرمودند به خودتان متکی باشید و خیلی چشم به آنجا نبندید. اگر بخواهید کشور را بر اساس این قراردادهایی که با دیگران بسته اید اداره کنید به تعبیر من ره به جایی نخواهید برد. خودتان وارد کار شوید و از ظرفیت نیروی انسان این مردم خوب ما، جوانان تحصیل کرده ما، منابع خدادادی این ملت، نیروهای درونی ما میتوانید خلاقیت ایجاد کنید، شغل و کار و اعتماد به نفس در جامعه ایجاد کنید تا جامعه احساس رضایت کند و یکی از بنیانهای ثبات یک کشور و یک نظام، رضایت جامعه و رضایت مردم است. در این موضوع مسئولان باید تکیه کنند.

مسئله دیگری که فرمودند این است که دشمنان عظیمی رویاروی ما ایستاده اند. سالیانی است که گاهی ما را متهم به مخالفت با حقوق بشر میکنند. گاهی ما را تروریست معرفی میکنند، گاهی ما را مخالف حقوق زنان معرفی میکنند. خیلی تعبیر جالبی است. رهبری فرمودند بجای اینکه ما موضع تدافعی در مقابل این دشمنان بگیریم، باید موضع تهاجمی بگیریم. ترامپ، رئیس جمهور تازه کار آمریکا ایران را در کنار چند کشور دیگر از رفتن به آمریکا به تعبیر خودش میخواهد ممنوع کند. جرم ایران و کشورهای دیگر چیست؟ بحث های تروریست و حقوق بشر را مطرح میکند. پرونده و کارنامه سیاه حقوق بشری شما و نیروهایی که در منطقه دارید آنچنان سیاه است که برای ملت ما جز اینکه لعن و نفرین به شما کنند چیزی باقی نگذاشتید. اینهمه مردم در یمن کشته میشوند، آیا اینها حقوق بشر را رعایت کردند؟ اینهمه مردم در سوریه کشته میشوند، آیا شما حقوق بشر را رعایت کرده اید؟ پایه گذار تروریست در منطقه کیست؟ امکانات تسلیحاتی و مالی را چه کسی در اختیار تروریست ها قرار میدهد؟ جز شما و مزدورانتان در منطقه؟ آنها آزاد باشند و ملت ما که تنها از حقوق حقه خودش دفاع میکند به عنوان طرفدار تروریست معرفی میشود. الیس الصبح بقریب؟ ما منتظر روز پیروزی هستیم که ملت ما با فریاد پیروزی تمام نقشه ها و توطئه های شما را از بین ببرد انشاء الله.

در پایان اشاره ای کنم به سالگرد رحلت فرزند حضرت امام حجت الاسلام و المسلمین سید احمد آقای خمینی که این شخصیت هم در زمان حیات امام، همراه امام بود و بعد از رحلت امام و رهبری رهبر معظم انقلاب دیدید و شنیدید که وفاداری را نسبت به رهبر معظم انقلاب تا چه پایه اعلام کردند و به دیگران چگونه سفارش کردند. شب چهارشنبه سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی است که در مسجد اعظم به عنوان تکریم از مراجع بزرگوار و تجلیل از عالمان دین در این مجالس شرکت کنید.

«ربنا آتنا في الدنيا حسنةً و في الآخره حسنةً و قنا عذاب النار»

پروردگارا ما را بيامرز. به اسلام و اسلاميان عزت عنايت فرما. پروردگارا توطئه­های دشمنان را به خودشان برگردان. انقلاب ما را در میان ملل جهان سربلند نگاه دار. به امام امت روح و رضوان عنایت فرما. به مراجع بزرگوار تقلید گذشته و به علمایی که از میان ما رفته­اند، به خصوص مرحوم آیت الله شهید صدر و خواهر مظلومه­اش و علمای بزرگ دیگر که صاحب آثار و تألیفاتند و برکات فراوانی در جامعه ما داشته­اند، خدایا به همه آنان روح و ریحان عنایت فرما. به رهبر عزیز انقلاب، به مراجع بزرگوار تقلید سلامت عنایت فرما. به این مردم خوب ما که در همه ساعات خودشان را وقف اسلام و انقلاب کرده­اند، خدایا عزت دنیا و آخرت مرحمت فرما. باران رحمتت را شامل حال امت اسلامي بگردان.

إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمٰن الرحيم

(الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ‌ * الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ‌ * مَالِکِ يَوْمِ الدِّينِ‌ * إِيَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاکَ نَسْتَعِينُ‌ * اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ‌* صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّينَ‌)

صدق الله العلي العظيم

 

 



[1]. النحل 90

Please publish modules in offcanvas position.