خلاصه خطبه های نماز جمعه قم مورخ96/08/05به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

امام جمعه قم با بیان این که اربعین به نماد قدرت و عظمت شیعه در جهان تبدیل شده است، گفتند: مسؤولان همه زمینه های سفر اربعین را فراهم کنند.

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، خطیب جمعه قم امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با تسلیت شهادت امام حسن مجتبی(ع)، گفتند: پیامبر اسلام درباره حضرت می فرماید کسی که حسن را دوست بدارد خدا او را دوست خواهد داشت.

حضرت در شرایط سختی مسؤولیت امامت را بر عهده داشتند، امام مجتبی(ع) به دلیل خیانت یارانش مجبور به صلح می شوند، این که یاران برای دستگیری حضرت به معاویه نامه می نویسند نشانه اوج مظلومیت امام مجتبی(ع) است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به پیش رو بودن موسم عظیم اربعین، اظهار داشتند: هر ساله میلیون ها نفر از سراسر دنیا در مسیر عشق قدم می گذارند، اربعین به نماد قدرت و عظمت شیعه در جهان تبدیل شده است که باید از ظرفیت آن در جهت احیا و گسترش ارزش های اسلامی و وحدت امت اسلامی به ویژه شیعه استفاده شود.

روحیه تعاون و همکاری در اربعین در اوج است، تبلیغ معارف دینی و قدرت تاریخ سازی اربعین باید در دستور کار و مورد استفاده باشد، وقتی مردم این اندازه عشق و شور دارند مسؤولان باید زمینه را فراهم کنند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که نباید گفته شود چون مردم اقبال می کنند کرایه ها باید دوبرابر شود، ابراز داشتند: این چه ادبیات و تعبیراتی است که برخی انجام می دهند، مسؤولان باید خوشحال باشند که تبلور و تجلی عشق شیعه به این صورت انجام می گیرد، هرچه داریم باید در اختیار آن ها قرار دهیم نباید کاری کرد که زائران دلسرد شوند.

ایشان با تقدیر از ستاد نماز جمعه قم برای خدمت رسانی و میزبانی از رائران اربعین، عنوان کردند: سنت خوبی است که هر زائر به نیابت از یک شهید زیارت کنند چرا که شهدا راه کربلا را باز کردند، زائران باید در مسیر کربلا یاد شهدا باشند که آن ها با نثار خون و جان خود راه را برای ما باز کردند و امروز مراسم اربعین به برکت خون شهیدان انجام می شود.

امام جمعه قم با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله مصطفی خمینی فرزند برومند بنیانگذار انقلاب اسلامی، خاطرنشان کردند: ایشان شخصیتی بود که به تعبیر حضرت امام امید آینده اسلام به شمار می رفت، ایشان آثار بسیاری در زمینه علوم اسلامی دارد، امام فرمود مرگ مصطفی از الطاف خفیه الهی بود که رحلت فرزند امام جان تازه ای به نهضت اسلامی ایران داد.

ایشان  با اشاره به سالروز شهادت عمار یاسر اضافه کردند: عمار صحابی پیامبر و یار و سرباز امیرمؤمنان بود و در همه جبهه ها به عنوان سرباز فداکار حضرت حضور داشت، در زمانی که افراد جایگاه امیرمؤمنان را درک نمی کردند عمار از بصیرت و آگاهی لازم برخوردار بود، همچنین سالروز شهادت شهید فهمیده را درپیش داریم که به شهدای کربلا اقتدا کرد، امیدواریم نوجوانان امروز جامعه با تعلیم و تربیت معلمان و اولیا به چنین درکی برسند و نیازهای جامعه را بدانند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به یاوه گویی های وقیحانه مقامات آمریکایی علیه ایران اسلامی گفتند: این روزها شاهد اراجیف رییس جمهور آمریکا و اقدامات نابخردانه دولت یاغی آمریکا هستیم، آنچه رهبر معظم انقلاب در طول سال ها  فرمودند به واقعیت پیوست که به آمریکا نمی توان اعتماد کرد و این مهم برای مسؤولان و مردم روشن شد.

آمریکا در معادلات بین المللی دولتی قابل اعتماد نیست، این مسأله برگ برنده ای برای ملت و مسؤولان است، اگر هیچ کاری نکرده باشیم همین که چهره آمریکا را در دنیا مفتضح و رسوا جلوه داده باشیم کافی است، آمریکا امروز رسواتر از گذشته است، دشمن ابتدا به دنبال این بود که انقلاب به پیروزی نرسد و بعد از پیروزی سعی در مهار کردن آن داشتند.

دشمنان می خواستند که محاسبات مسؤولان را تغییر دهند تا طبق میل آن ها سخن گفته و بر اساس خواسته آن ها اقدام شود که خوشبختانه واقع نشد، دشمن امروز حرکت جدیدی را با عصبانیت تمام آغاز کرده است، عصبانیت دشمن به دلیل شکست های متعدد در منطقه است.

به تعبیر خود آمریکایی ها قدرت آن ها در منطقه افول پیدا کرده و قدرت ایران در منطقه در اوج است، در منطقه ای حادثه ای جز با اراده نظام مقدس جمهوری اسلامی اتفاق نمی افتد، دشمنان ایران را تحریم کردند قدرت دفاعی چند برابر شد و وقتی که ما را تحت فشار قرار دادند نفوذ جمهوری اسلامی چند برابر شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ایران محور مقاومت در منطقه است، ابراز داشتند: دشمن از این مسأله عصبانی است، امروز آمریکا در دنیا تنهاتر از همیشه است و این نشانه عظمت ملت ایران به شمار می رود، داعش با شکست سختی مواجه شده و آمریکا برای این که از قافله عقب نماند ادعا می کند که در مبارزه با داعش نقش داشته در حالی که آن ها تروریست ها را برای ضربه زدن به ایران اسلامی به وجود آوردند.

انقلاب اسلامی با امدادهای غیبی الهی پیروز شد و ادامه پیدا کرد و به فضل الهی با همین امدادها و با نابودی دشمنان به راه خود ادامه خواهد داد، رهبر انقلاب به نخست وزیر عراق فرمودند که غفلت نکنید و فریب آمریکایی ها را نخورید که اگر فرصتی پیدا کنند به عراق ضربه می زنند، ما نیز نباید غفلت کنیم و باید هوشیار باشیم، مردم باید در همه صحنه ها در میدان بمانند تا دشمن جرأت نکند علیه ملت اقدام کند

امروز کرکوک با اراده ارتش و حشدالشعبی عراق و انقلاب و ایران اسلامی آزاد می شود، دشمن اقلیم کردستان را برای ضربه زدن به ایران اسلامی طراحی کرد اما در فرصتی بسیار کم کرکوک با درایت و تدبیر فرمانده شجاع جمهوری اسلامی آزاد می شود

امام جمعه قم به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در چند سال گذشته در بی اعتمادی نظام جمهوری اسلامی به آمریکا تصریح کردند: سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی به واقعیت پیوسته به گونه ای که علاوه بر ایران همه دنیا می گویند دولت آمریکا در معادلات بین المللی قابل اعتماد نیست.

 خطیب جمعه قم گفتند: چهره آمریکا در این جریانات رسواتر از گذشته شده و همین مسئله برگ برنده مردم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران است.

 ایشان با تاکید بر اینکه آمریکا و ایادی او به دنبال مهار انقلاب اسلامی هستند گفتند: آنها حرکت جدیدی را آغاز کرده اند تا نگذارند انقلاب به اهداف و آرمان های خود برسد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اقدامات همه جانبه رئیس جمهور، کنگره و دولت آمریکا علیه ایران، اقدامات آنان را علت افول قدرت منطقه ای آمریکا دانستند و افزودند: همه اینها به برکت نظام جمهوری اسلامی است.

این اقدامات پیش از این هم انجام شده بود اما با هر تحریم و فشاری قدرت و نفوذ ایران چند برابر شد به همین دلیل آنها حق دارند که از ما عصبانی باشند

 آیت الله حسینی بوشهری گفتند: من به مردم ایران اطمینان می دهم که انقلاب اسلامی ما که با امداد غیبی پیروز شد با امداد غیبی هم تا نابودی دشمنان به راهش ادامه خواهد داد

امام جمعه قم به سخنان دیروز رهبر معظم انقلاب، خطاب به نخست وزیر عراق اشاره کردند و گفتند: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی به عراقی ها تاکید کردند که گول آمریکا را نخورند، مسئولان ما هم باید بهوش باشند و غفلت نکنند چراکه آمریکاییان اهداف شومی در سر دارند.

آیت الله حسینی بوشهری از مردم خواستند همواره در صحنه بمانند تا آنها جرات چنین کاری نداشته باشند.

 خطیب جمعه قم ، آزادی کرکوک را نتیجه درایت جمهوری اسلامی به ویژه سردار رشید اسلام قاسم سلیمانی دانستند و گفتند: همه اینها نشانه عزت ملت ایران است.

 آیت الله حسینی بوشهری پیاده روی بزرگ اربعین را هم مورد توجه قرار دادند و گفتند: این مسئله به نماد قدرت و عظمت شیعه تبدیل شده است که باید از قدرت  نمایی و تاریخ سازی آن بهره برد.

 آیت الله حسینی بوشهری خاطر نشان کردند: حال که مردم با عشق و شور عازم کربلا می شوند مسئولان نباید به دنبال دو برابر کردن کرایه حمل و نقل باشند چراکه اینگونه مسائل باعث دلسردی مردم می شود.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه شهدا باعث بازگشایی راه کربلا شده اند از مردم خواستند زیارت خود را در کربلا به نیابت از یک شهید انجام دهند.

 امام جمعه قم همچنین یاد و خاطره مرحوم آیت الله شهید قاضی طباطبایی،  آیت الله شهید مصطفی خمینی و شهید فهمیده را گرامی داشتند.

امام جمعه قم با گلایه از گرانی کرایه حمل و نقل در مراسم اربعین گفتند: امروز اربعین به نماد قدرت شیعیان در جهان تبدیل شده  و باید از این ظرفیت و قدرت تاریخ‌سازی آن برای معرفی اسلامی حقیقی به جهانیان استفاده کنیم

آیتالله حسینی بوشهری با اشاره به حدیثی از امام حسن(ع) اظهار داشتند تقوا سرآغاز بازگشت به سوی خداوند است و هر حکمت و پیروزی در سایه تقوا به دست می آید.

ایشان شهادت امام حسن مجتبی(ع) را یادآوری کردند و افزودند: امام حسن(ع) مورد توجه و محبت پیامبر اکرم(ص) بوده و محبان امام حسن(ع) و زائران وی را بعد شهادت به بهشت بشارت داد امام حسن(ع) مسئولیت امامت را در شرایط سختی پذیرفته و به خاطر خیانت یارانش مجبور به صلح می‌شود و این اوج مظلومیت وی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری مراسم پیاده‌روی اربعین را یادآوری کردند و خاطرنشان کردند: امروز اربعین به نماد قدرت شیعیان در جهان تبدیل شده  و باید از این ظرفیت و قدرت تاریخ‌سازی آن برای معرفی اسلامی حقیقی به جهانیان استفاده کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری  با گلایه از گرانی کرایه حمل و نقل در مراسم اربعین به مسئولان توصیه کردند و گفتند: باید از این عشق مردم برای حضور در راهپیمایی اربعین استقبال کنند و همه مسئولان باید هر آنچه در اختیار دارد را برای رفاه حال مردم هزینه کرده و زائران اربعین نیز به نیابت یکی از شهدا به این مسیر رفته زیرا اربعین به برکت خون شهدا انجام می شود.

ایشان شهادت مصطفی خمینی را برکتی برای انقلاب دانستند و یادآوری کردند: از نظر امام ایشان آینده انقلاب و اسلام بود و شهادت  ایشان جان تازه‌ای به نهضت انقلاب داده و یکی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 56 بود.

امام جمعه قم  شهید فهمیده نوجوان سیزه ساله را الگوی نوجوانان خواندند و ابراز کردند: حسین فهمیده به شهدای کربلا اقتدا کرد و امیدواریم همه دانش آموزان به چنین درک و فهمی از دین و انقلاب رسیده و پیرو راه این بزرگوارن باشند.

ایشان سخنان رئیس جمهور آمریکا را سند تایید سخنان رهبری دانستند و گفت:د امروز به همه دنیا ثابت شد که دولت آمریکا قابل اعتماد نیست و این که چهره آمریکا را رسوا کردیدم یکی از بهترین دستاورد انقلاب بوده است.

با اراده خداوند و تدابیر مسئولان کشور  فتنه آمریکا به خودشان برگشت و تمام قدرت آمریکا در منطقه رو به افول بوده و این در حالی اسست که هیچ اتفاقی در منطقه بدون اراده نظام جمهوری اسلامی نمی‌افتد.

قدرت ایران با تحریم نه تنها کم نشد بلکه ایران به محور مقاومت در منطقه تبدیل شد و این نشان عظمت مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی است و این در حالی است که امروز آمریکا در دنیا تنهاترین دولت است.

رهبر انقلاب به نخست وزیر عراق سفارش کردند فریب امریکا را نخورید و ما هم نباید در برخورد با امریکا غفلت کنیم، ممکن است آمریکا جنگی را به ما تحمیل نکند اما باید مردم همیشه در صحنه و پای انقلاب بمانند تا دشمن جرات ضربه زدن به انقلاب را پیدا نکند.

ایشان به فتنه اقلیم کردستان اشاره کردند و خاطرنشان کردند: آزادی کرکوک نشان عزت مردم ایران و رهبری قدرتمند ایران در منطقه بوده و آمریکا نتوانست با توطئه اسرائیل جدیدی را در منطقه شکل دهد.

امام جمعه قم در خطبه‌های اول نماز جمعه نیز به ادامه معیارهای شناخت امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و اظهار داشتند: تقویت بنیه دینی مردم و فهم عمیق و ژرف از مسائل دینی یکی از راه های شناخت معروف و منکر در جامعه بوده و چنانچه همه با ابعاد دین آشنا شوند از منکر دوری می کنند

ایشان با  تاکید براهمیت رشد عقلی و بالا رفتن قدرت تحلیل مردم در مسائل دینی در جامعه، خاطرنشان کردند: وقتی مردم در جامعه دارای قدرت تحلیل صحیح و بالایی باشند با هر اتفاق دینشان دستخوش تغییر نشده و همانطور که پیامبران مطرح می کنند دین افراد به اندازه عقل آن هاست.

هدف امام خمینی(ره) نیز از ایجاد حکومت دینی تقویت بنیه دینی مردم بوده و حمایت و یاری کردن برای استقرار حکومت دینی از وظایف همه مردم و شیعیان است.

پاسدارن دین کسانی هستند که در حاکمیت دین پافشاری کرده و سپس با تبلیغ دین و رفع شبهات از همه جوانب دین را یاری کرده و از آن مراقبت می‌کنند.

 

Please publish modules in offcanvas position.