خلاصه خطبه های نماز جمعه قم مورخ96/09/17 به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلی این شهر برگزار شد در سخنانی با اشاره به برگزاری کنفرانس وحدت کشورهای اسلامی در ایران، بیان داشتند: این کنفرانس هر ساله با حضور بزرگان و اندیشمندان مذاهب از کشورهای مختلف اسلامی برگزار می‌شود که بسیار دارای اهمیت است.

ایشان اظهار داشتند: وحدت مسلمانان از جمله مسائل بسیار مهم کشورهای اسلامی است که متأسفانه امروز می‌بینیم به دلیل خودباختگی برخی از سران کشورهای اسلامی وحدت آهسته‌تر و کم‌رنگ‌تر شده است.

عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: دفاع از مقدسات اسلامی و ایستادگی در برابر تجاوز جهان استکبار و نیز تقویت عزت و کرامت اسلامی و پیشرفت‌های جهان اسلام تنها در داشتن وحدت صورت می‌گیرد.

ایشان با بیان اینکه اگر در کشورهای اسلامی وحدت وجود داشته باشد در برابر دشمنان اسلام پیروزی محقق خواهد شد، افزودند: متأسفانه وابستگی برخی از سران کشورهای اسلامی موجب شده تا ظرفیت بیش از یک میلیارد و پانصد میلیونی مسلمین در جهان به درستی مورد استفاده قرار نگیرد.

منابع بسیار زیادی امروز در اختیار کشورهای اسلامی قرار دارد که دشمنان نیز تلاش می‌کنند تا با شناسایی ظرفیت‌های مسلمانان در کشورهای اسلامی از آن به نفع خود استفاده کنند و انتظار می‌رود مسلمین با وحدت خود بتوانند در برابر زیاده خواهی‌های استکبار جهانی ایستادگی کنند.

ایشان جمهوری اسلامی ایران را پرچمدار وحدت اسلامی در جهان برشمردند و افزودند: جمهوری اسلامی امروز مدافع کشورهای اسلامی است و در این راستا مواضع ایران روشن و آشکار است.

این نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با محکوم کردن حمایت رئیس جمهور آمریکا از انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس شریف، بیان داشتند: این اقدام به دنبال سازش‌ها و حمایت‌هایی که برخی از کشورهای اسلامی منطقه از آمریکا و رژیم اشغالگر قدس داشتند صورت گرفته است و اگر امت اسلامی با یکدیگر متحد بودند رئیس جمهور آمریکا شجاعت و جرأت انجام چنین اقدامی را نداشت.

حمایت برخی از کشورهای اسلامی منطقه از رژیم اشغالگر قدس در حقیقت خیانت به اسلام و مسلمین است و ما از جانب کشورهایی که ادعای اسلام دارند اما از دشمنان اسلام حمایت می‌کنند ضربه خوردیم.

آیتالله حسینی بوشهری فرمودند:در شرایط حاضر مسلمانان باید سکوت خود را بشکنند و در برابر توطئه جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستادگی کنند و ترامپ نیز بداند آتشی که روشن کرده است سرانجام دامن آمریکا و اسرائیل را خواهد گرفت.

 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم اضافه کردند: برای همه کسانی که برای وحدت امت اسلامی تلاش می‌کنند تقدیر می‌کنیم و یک روز قطعاً فلسطین و بیت المقدس آزاد خواهد شد.

ایشان در ادامه در خصوص مسئله یمن نیز گفتند: امارات و عربستان سعودی یکی از هم پیمانانشان «علی عبدالله صالح» را به عنوان عامل فتنه در یمن انتخاب کردند و عربستان و امارت به آنان وعده‌هایی داده بودند اما امروز شاهد نابودی این عامل خیانت هستیم که موجب شده تا انقلاب مردم یمن خالص‌تر شود.

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر رسیدگی مسئولان به مردم زلزله‌زده مناطق غرب کشور، گفتند: متأسفانه با آمدن فصل سرما مشکلات مردم زلزله‌زده بیشتر شده است که امیدواریم مسئولان تلاش‌های بیشتری برای حل مشکلات مردم داشته باشند.

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، در ادامه، به بیان اهمیت امر به معروف و نهی از منکر پرداختند و اظهار کردند: هر آنچه در جامعه اتفاق می‌افتد اگر زمینه‌ساز تقویت دین الهی باشد، معروف است و هر آنچه که زمینه ساز تضعیف دین الهی باشد، منکر است.

ایشان با اشاره به معیارهای شناخت معروف و منکر افزودند: یکی از مصادیق مهم معروف، نفی سلطه پذیری و یکی از مصادیق منکر سلطه‌پذیری از بیگانگان و دشمنان است.

امام جمعه قم تصریح کردند: جامعه‌ای مستقل است که اجازه سلطه به دشمنان ندهد و راه را برای سلطه دشمنان ببندد، جامعه‌ای که در مسائل مختلف نگاه به بیگانه دارد، مستقل نیست بلکه جامعه‌ای مستقل است که در مسائل مختلف به دشمنان و بیگانگان متکی نباشد.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کردند: اصل نفی سلطه، از اصول اسلام است و این اصل در بُعد اعتقادی و تولی و تبری مسلمانان نقش دارد؛ قرآن تعبیر جالبی در مورد این اصل دارد و آن تعبیر این است که  خدای متعال هرگز برای کافران راهی برای ضرر به مومنان و مسلمانان باز نکرده است و کفار هیچگاه نمی‌توانند سلطه‌ای به مومنان پیدا کنند.

باید توجه داشته باشیم که سلطه تنها به معنای سلطه نظامی و اقتصادی نیست بلکه اگر جامعه‌ای در مسائل مختلف از جامعه غربی و بیگانه تقلید کند، بیانگر سلطه دشمنان بر آن جامعه است.

قرآن کریم با شدت مسئله سلطه‌پذیری از بیگانگان را مطرح می‌کند، بنا بر این نباید منکر و معروف را در مسائل کوچک ببینیم بلکه باید بدانیم یکی از بزرگترین منکر‌ها سلطه‌پذیری از دشمنان و یکی از بزرگترین معروف‌ها نفی سلطه است.

اگر امروز دیده می‌شود که دشمنان طمع می‌کنند و می‌خواهند در سرزمین‌های اسلامی نفوذ کنند، به دلیل سلطه‌پذیری برخی سران کشور‌های اسلامی منطقه است؛ اگر امت اسلامی مانند سردار سلیمانی که نامه رییس سازمان سیا را نپذیرفت، عمل کنند، دشمنان جرأت نفوذ پیدا نخواهند کرد.

بی‌تفاوتی در برابر توسعه‌طلبی دشمنان، ایجاد تفرقه و اختلاف میان امت اسلامی، ایجاد زمینه برای نفوذ دشمنان و تقلید از دشمنان و بیگانگان از مصادیق منکر است؛ اگر انسانی با این تفکرات زندگی کند، در تمام زندگی خود مرتکب منکر شده است.

 

Please publish modules in offcanvas position.