خطبه های نماز جمعه مورخ 96/07/14

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه ‏های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 96/07/14                                                   خطبه شماره 141

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمة الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

السلام علیک یا حجه الله، السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عز و جل  ان یملا به الارض عدلا و قسطاً کما ملئت ظلما و جورا.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریکه له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ ، وَاسْعَوْا فِي مَرْضَاتِهِ ، وَأَيْقِنُوا مِنَ الدُّنْيَا بِالْفَنَاءِ ، وَمِنَ الآخِرَةِ بِالْبَقَاءِ ، وَاعْمَلُوا لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ فَكَأَنَّكُمْ بِالدُّنْيَا لَمْ تَكُنْ ، وَبِالآخِرَةِ لَمْ تَزَلْ »[1]؛بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. انس بن مالك گفت: شنيدم از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلم كه مى‏فرمود:اى مردم بپرهيزيد خدا را حق پرهيز كاريش، بكوشيد در خوشنودى خدا، و يقين كنيد بنابودى دنيا و جاودانى آخرت، عمل كنيد براى پس از مرگ پس گويا كه شما در دنيا نبوده و آخرت پا بر جاست.

رسول گرامی اسلام فرمودند خود را برای آخرت آماده کنیم و تا فرصت و مجال داریم برای بعد از مرگ خود عمل کنیم.

معرفی معیارهای معروف و منکر در جامعه

موضوع بحث ما پیرامون فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر بود. از مسائلی که در خطبه­های گذشته پیرامون آن سخن گفتیم بحثث مصادیق منکر و معروف بود. در شرایط فعلی جامعه ما نیازمند دو چیز هستیم، اول اینکه مصادیق معروف و منکر کدام است؟ و دوم اینکه، معروف­های اولویت دار و منکرهای اولویت دار جامعه ما کدام است؟ اگر بخواهیم معروفی را به جامعه معرفی کنیم و مردم را از منکری باز داریم باید بدانیم کدام معروف و منکر متناسب با جامعه ما، در اولویت است.

قبل از تعیین فهرستی از مصادیق، بهترین کار این است که به معرفی معیارهای معروف و منکر در جامعه بپردازیم. با شناخت میعارهای معروف و منکر، هم شناخت مصادیق و مفهوم منکر و معروف آسان و هم دیدگاه­های شناخت امر به معروف و نهی از منکر به هم نزدیکتر میشود و علاوه بر همه اینها این معیار و اصول و ضوابط به عنوان یک نورافکنی میمانند که جهت اصلی را به ما نشان میدهند و از هر نوع برداشت نادرست و انحرافی مارا باز میدارد.

اولین معیاری که تحت پوشش این معیار در خطبه گذشته مطرح شد، از این طریق مصادیق فراوانی از معروف و منکرها را میتوان شناسایی کرد این بود، که اگر امری در جامعه باعث شود ما در مسیر حرکت الهی گام برداریم و موجب رشد و کمال ما و جامعه شود قطعاً این امر به عنوان معروف شناخته میشود. اگر امری در جامعه ما را از مسیر الهی باز دارد و مسیر رشد و کمال ما را بگیرد قطعا به عنوان منکر شناخته میشود. تحت پوشش این معیار کلی چه امری ما را در مسیر حرکت الهی قرار میدهد، و چه امری ما را از حرکت در این مسیر الهی باز میدارد. بر  همین اساس میتوان معروفها و منکرهای فراوانی را برای این موضوع بیان کرد.

معیار دومی که هم میتوان مصادیق فراوانی در بعد معروف و منکر در جامعه ارائه داد این است، که موضوع تعاون برّ و تقوا از یک سو و نقطه مقابل آن تعاون بر ظلم، دشمنی و تعاون بر فساد و گناه است. در بین رفتارهای فردی و اجتماعی ما بعد همیاری، کمک و همکاری در جهت تعاون بر برّ و خیر دارد و کدام یک از رفتارها، گفتارها و سخنهای ما مصداق تعاون بر شر، فساد، گناه و  دشمنی است؟ این قاعده خوبی است که هر چه در بعد خیر و تقواباشد میتواند مصداق معروف .و هر چه به عنوان ارتکاب گناه و دامن زدن آن در جامعه باشد به عنوان مصداق منکر مطرح میشود.

قرآن کریم هم تعبیر جالبی دارد:« تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ »[2].

امام عی(علیه السلام) میفرمایند طَلَبُ التَّعَاوُنِ عَلَی إِقَامَةِ الْحَقِّ دِیَانَةٌ وَ أَمَانَةٌ؛ طَلَبُ التَّعَاوُنِ عَلَی نُصْرَةِ الْبَاطِلِ جِنَایَةٌ وَ خِیَانَةٌ.»[3]؛ تعاون‌جستن برای برپا داشتن حق، دینداری و امانتداری است. تعاون‌جستن برای یاری‌کردن باطل، گناه و خیانتکاری است.

اگر ما دنبال تعاون و یاری جسن بودیم برای اقامه باطل به تعبیر امام علی (علیه السلام) یک نوع خیانت و جنایت در جامعه اسلامی است. هر جا که پای به کرسی نشاندن حق است دیانت و امانت است و هر جا که پای به کرسی نشاندن باطل است، آنجا خیانت و جنایت است.

امروزه به فضای بازار و ادارات، فضای مسئولان و کسانی که در جامعه کاری دارند،  نگاه کنیم، آیا جهت گیری و سوگیری موسسات و مراکز و سخنان مسئولان و افرادی که در جامعه زندگی میکنند در جهت برقراری اقامه حق است؟ یا جهت گیری در جهت نهادینه کردن فساد و اقامه باطل و ظلم در جامعه است؟! بر همین اساس مصداق معروف و منکر در جامعه برای ما مشخص میشود.

سومین معیاری که میتوان برای شناخت معروف و منکر در جامعه مطرح کرد عبارت است از: تقویت بنیه دین و دینداران در جامعه و نقطعه مقابل آن تضعیف بنیه دین و دینداران در جامعه است. هر جا کاری به تقویت جبهه دینداران و خداباوران بینجامد این به عنوان معروف در جامعه است و هر جا کاری که پای سست کردن بنیاد دین و جهت گیری دین انجام گیرد به عنوان مسأله منکر شناخته میشود.

اولین اقدام در این راستا این است که خود ما فهم عمیق از دین پیدا کنیم. فهم  عمیق در دین، مانع سطحی نگری در دین و شبهات ایجاد شده در دین میشود. هر جا قدمی در جهت تقویت بنیه دین و دینداران، تقویت ارزشهای دینداران و نیروهای ارزشی انجام میگیرد، در مصداق معروف است.

امام علی(علیه السلام) میفرمایند: « حِفْظُ الدِّين ثَمرَةُ المَعرِفَةِ »[4]؛ حفظ دین ثمره معرفت است.

انسانهایی که شناخت بیشتر و فهم عمیقی از دین پیدا میکنند، دین در آن جامعه بهتر حفظ میشود. اگر سطح آگاهی­های دینی افراد جامعه رشد کند و به فراگیری مسائل دینی بپردازند، اینگونه افراد با احکام الهی و مسائل دینی آشنا میشوند و در نتیجه خطا و اشتباه کمتر در جامعه رخ میدهد.

تلاش کنیم وجهه دینداری خودرا بالا ببریم.

امام علی (علیه السلام) در خطبه166نهج البلاغه فرمودند: « وَ لَا تَكُونُوا كَجُفَاةِ الْجَاهِلِيَّةِ لَا فِي الدِّينِ يَتَفَقَّهُونَ وَ لَا عَنِ اللَّهِ يَعْقِلُونَ »؛  و مانند ستمكاران زمان جاهليّت (پيش از مبعوث شدن پيغمبر اكرم) نباشيد كه (آنان) نه در دين و شريعت كنجكاوى مى كردند و نه از شناختن خدا عقل بكار مى بردند (نادان و از احكام خداوند سبحان غافل بودند).

امیدواریم همه با معیارها و مصادیق منکر و معروف در جامعه آشنا شویم تا جامعه ما تبدیل به مدینه فاضله شود.

دعای پایانی خطبه اول

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»[5].

پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل بفرما؛ پروردگارا مارا بیامرز. به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما. پروردگارا ما را از آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار بده. به امام راحلمان و مراجع گذشته مان  روح و رضوان عنایت فرما. به مقام معظم رهبری و سایر مراجع تقلید عزت و سلامت و طول عمر با برکت مرحمت بفرما؛. به مردم ما، مردم دلداده و انقلاب و اسلام عزت روز افزون عنایت بفرما. به جوانان ما غیرت دینی عنایت بفرما؛ به رزمندگان پیروزی، به آزادگان عزت، به جانبازان سلامت، به عالمان توفیق عمل، به خدمتگزاران توفیق خدمت، به بانوان ما عفت، به کسبه و بازاریان انصاف و روزی حلال عنایت بفرما. باران رحمتت را شامل حال تمام امت اسلامی بگردان.

«ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز الحکیم».

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ.

صدق الله علی العظیم

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛ قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم): « مَن أحَبَّ أن يَكونَ أكَرَمَ النّاسِ فَليَتَّقِ اللّه َ مَنْ اَحَبَّ اَنْ يَكونَ اَتْقَى النّاسِ فَلْيَتَوَكَّلْ عَلَى اللّه و مَن أحَبَّ أن يَكونَ أغنَى النّاسِ فَليَكُن بِما في يَدِ اللّه ِ أوثَقَ مِنهُ في يَدِهِ»[6]؛ بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. رسول گرامی اسلام میفرمایند: هر كه دوست دارد گرامى ترينِ مردمان باشد ، بايد از خدا پروا كند و هركه دوست دارد توانمندترينِ مردمان باشد، بايد بر خدا توكّل كند و هركه دوست دارد بى نيازترينِ مردمان باشد، بايد به آنچه نزد خداست بيشتر از آنچه در دست خود اوست، اعتماد داشته باشد .

بیان مناسبتها

حضور باشکوه مردم در عزاداری ماه محرم

در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی میپردازیم. نکته اول اینکه باید از شما و تمامی مردم ایران بخاطر حماسه حضور در عزاداری امام حسین(علیه السلام) در دهه اول محرم تشکر و قدردانی کرد. امسال شاهد بعضی جلوه­ها از رویشهای عزاداری عاشورا بودیم مثل، حضور چشمگیر و پرشور جوانان در مجالس و پای محافل دینی، سخنرانی­ها و عزاداری­ها، که این نشاندهنده رویشهای انقلاب ماست.

ویژگی دوم: گسترش پدیده بسیار ارزشمند و تاثیرگذار مقتل خوانی در مجالس عزاداری. این رویکرد بسیار ارزشمندی است که مردم با واقعیت تاریخ عاشورا در این مقتل خوانی آشنا میشوند.

نکته سوم: حضور دسته­های عزاداری به صورت منظم با شعارهای عاشورایی. اینها نکات قوی عزاداری ما بود، گرچه هنوز ابعاد ناشناخته­ای از قیام ابا عبد الله باقی مانده است که توسط سخنوران و مداحان و کسانی که عزای حسین بن علی را به پا میکنند باید برای مردم شناسانده شود.

باید بدانیم امام حسین(علیه السلام) فقط مربوط به دهه محرم و تاسوعا و عاشورا نیست. امام حسین(علیه السلام) قیام و نهضتش و عاشورایش صدها و هزاران پیام دارد. قیام امام حسین (علیه السلام) ضد ظلم، برای اقامه حق، دفاع از مظلوم، پیاده کردن احکام الهی است. بگونه­ای نباشیم که تا ظهر عاشورا پرونده عزاداری و عرض ارادت به امام حسین(علیه السلام) را ببندیم  و از امام و آرمان­هایش دور شویم. این رسم مسلمانی ما نیست. پیام امام حسین(علیه السلام)تمام طول سال باید در زندگی فردی و اجتماعی ما و مسئولان ما، در زندگی عالمان و بازاریان، دانشگاه­ها و در بین بانوان و دانشجوایان جریان داشته باشد. حسین را باید برای تمام روز دوست داشته باشیم نه برای چندروز.

نکته دوم: ما در فضای عاشورای امسال و در دهه محرم شاهد اتفاق عجیب بودیم آن هم، حضور بی سابقه مردم در تشییع جنازه سخنگوی شهیدان، شهید حججی بودیم. این نشان دهنده عشق مردم به شهیدان و مجاهدان در راه خداست. با تمام طراحی­هایی دشمنان برای فراموشی جهاد و شهادت، مردم به محض اینکه در معرض یک امتحان قرار میگیرند به زیبایی و به بهترین وجه از عهده امتحان بر می­آیند. این شهادت، ملت ایران را در بین جهانیان عزیز کرد.

هفته نیروی انتظامی

از امروز هفته نیروی انتظامی را داریم. نیروی انتظامی حافظ نظم و امنیت و ارزشهای انقلاب و گواه ایثارگری، گذشت و فداکاری در جامعه است. هم در دوران دفاع مقدس شهید دادند و هم در مرزها و هم در تمام صحنه­هایی که به حضورشان نیاز بوده قدم در میدان فداکاری و گذشت و ایثار گذاشتند.

از مردم عزیز ایران تقاضا داریم و آن این است که درست است تا وقتی که پای امنیت به میان می­آید، نگاه­های متوجه نیروی انتظامی میشود ولی باید به صراحت عرض کنم تک تک ما میتوانیم در ایجاد امنیت نقش آفرین باشیم. درست است آنچه به ذهن می­آید نیروی انتظامی است ولی اگر همه افراد جامعه در دست هم دهند امنیت حاصل از همیاری و همکاری در جامعه ایجاد میشود.

همه پرسی در اقلیم کردستان

نکته مهمی که در این هفته اتفاق افتاد، مسأله همه پرسی در اقلیم کردستان بود. رهبر انقلاب فرمودند: خیانت به منطقه تهدید نسبت به آینده است. ما به روشنی درست امریکا و اسرائیل را در این برنامه میبینیم. اگر چراغ سبز صهیونیستها نبود این اتفاق نمی­افتاد. کشورهای منطقه باید در این جهت دست به دست هم دهند و اقدامی انجام دهند تا دشمنان ما هوس نکنند هرروز حرکت ایضائی در منطقه ایجاد کنند. ما به شدت این حرکت آمریکایی و صهیونیستی را محکوم میکنیم. ما نمی­خواهیم کمترین آسیبی به کردهای همسایه ما وارد شود. ما در کنارهم سالیانی زندگی کرده­ایم، اما رهبران شما به همدستی که با دشمنان منطقه داشتند تصمیم دارند شما را در یک باتلاق گرفتار کنند. موضوع تنها به کردستان و اقلیم کردستان ختم نمیشود، نقشه آنها تجزیه منطقه است. ملتها باید در مقابل این تجزیه دشمن سخت ایستادگی کنند.

کشتار مردم میانمار

بحث بعدی موضوع جهانی میانمار است. حدود 50 هزار نفر از خانه و کاشانه خود آواره شدند. بچه­های کوچک از شدت گرسنگی و تشنگی می­میرند، لباسی برای پوشیدن و تغذیه ای مناسب ندارند، در اردوگاه­هایی که در بنگلادش برقرار شده به وضع رقت باری زندگی میکنند. ارتش میانمار به کمک بودایی­ها قصد پاکسازی دارند و روزانه حدود 3هزار نفر را آواره میکنند. این مصیبت ناشی از اختلاف جهان اسلام و عدم وحدت در جهان اسلام است.

لاسوگاس آمریکا

حادثه لاسوگاس آمریکا، اتفاق عجیبی بود. اگر این کار توسط یک مسلمان انجام میگرفت، شاهد معرکه گیری و بزرگنمایی از سوی دشمنان بودیم. رسانه­های فارسی وابسته به بیگانگان سکوت مرگباری کردند. اگر این اقدام کار  داعش بوده، ثمره کار خود شما بوده است که روزی از شما هم انتقام خواهد گرفت. اگر توسط خود آمریکایی ها صورت گرفته باشد، نشاندهنده واقعیت های تلخ جامعه آمریکاست. رئیس جمهور آمریکا جای تهدید کشورهای مختلف و تحریم آنها، کمی به فکر مردم جامعه خود باشد.

ربنا آتنا فی الدنیا حسنه وفی الاخره الحسنه و قنا عذاب النار.

پروردگارا ما را بیامرز. به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما. پروردگارا کسانی که خدمتگذار نظام اسلامی هستند، عزیزان نیروی انتظامی ما، عزیزانی که در پست خدمت میکنند و خدمت به فرهنگ کشور میکنند خدایا به همه آنها عزت عنایت بفرما. خدایا از تو میطلبیم توطئه دشمنان را به خودشان برگردان. به امام راحلمان روح و رضوان عنایت بفرما. به رهبر فرزانه انقلاب ما عزت و سلامت، اقتدار و طول عمر با برکت عنایت بفرما. به مراجع بزرگوار ما سلامت عنایت بفرما. باران رحمتت را شامل حال ما بگردان. به همه این جمع حسن عاقبت عنایت بفرما.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قله والله  احد. الله الصمد.لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد.

صدق الله العلی العظیم

 



[1]. بحارالانوار، ج 74، ص 187.

[2] . مائده:5، آیه2.

[3] . غررالحکم، آمدی، ج۲، ص ۱۳. 

[4]. ميزان الحكمه، ری شهری،ج3، ص182.     

[5] . سوره نحل، آیه90.

[6] . من لا یحضره فقیه ج4 ، ص 400 ، ح 5858

Please publish modules in offcanvas position.