خلاصه خطبه های نماز جمعه قم مورخ97/01/17 به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته» در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلی قدس این شهر برگزار شد، گفتند: جامعه امروز ما مرتکب گناه‌هایی می‌شود که در گذشته نبوده است که روایت داریم گناهان جدید بلاهای جدیدی را نیز به همراه دارد.

ایشان با اشاره به انتخاب شعار سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار داشتند: اگر مسئولان، کارآفرینان و کارگران و جوانان دست به دست هم ندهند شرایط خوبی را نخواهیم داشت و امروز مردم با حمایت از تولیدات و کالاهای ایرانی می‌توانند مشکلات این بخش را مرتفع کنند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزودند: کالاهای ایرانی باید دارای کیفیت خوبی باشند و قیمت‌ها نیز مناسب باشد تا توان رقابت با کالاهای خارجی را داشته باشند.

آیتالله حسینی بوشهری با اشاره به سخنان اخیر محمد بن سلمان در خصوص رابطه با اسراییل گفتند: امروز شاهد شرایط نگران کننده‏ای در منطقه هستیم.

با وجود اینکه صهیونیست ها تعداد زیادی از فلسطینیان را به خاک و خون کشیدند ولی مردم فلسطین برای آرمان های خود جان فدا کردند؛ اما متاسفانه در این شرایط سخت که فلسطینیان نیازمند حمایت کشورهای اسلامی هستند ولی شاهد هستیم که برخی از رهبران کشورهای عربی چگونه با سخنان خود ایجاد نگرانی میکنند.

این فرد اخیرا اعلام کرده است که اسراییل حق دارد در سرزمین فلسطینی که با زور و چپاول آنجا را غصب کرده است حضور داشته باشد؛ این سخنان باعث مسرت صهیونیست ها شد و در همین راستا روزنامه صیهونیستی تیتری با این عنوان زد که این سخن را تا کنون هیچ رهبر عربی بیان نکرده است.

این فرد پس از چند هفته ماندن در آمریکا و لابی با صیهونیست ها این سخنان را به زبان راند و بیان کرد که ایران دشمن مشترک عربستان و اسراییل است.

ایشان در ادامه با اشاره به اقدام عملی در زمینه تحقق شعار سال گفتند: شعار امسال نیز از سوی رهبر معظم انقلاب، شعاری اقتصادی بود که در این زمینه باید دست به دست هم بدهیم و کارخانه های از کار افتاده را احیا کرده و جوانان را در مشاغل خود تثبیت کنیم.

امام جمعه قم  در ادامه به شروط تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی پرداختند و گفتند: اولین شرط رقابت پذیر کردن کالای ایرانی با کالای مشابه خارجی است.

معاون جامعه مدرسین حوزه بیان کردند: باید کیفیت کالای ایرانی را با نظارت مسئولان ارتقا داد؛ به صرف اینکه همه فقط به جمله حمایت از کالای ایرانی و زدن بنر کارها دست نمی شود بلکه باید اقدامی عملی انجام داد.

آیت الله حسینی بوشهری  با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در حرم رضوی اظهارکردند: ایشان با اشاره به چهل سالگی انقالب بیان کردند که باید به اصول بنیادین انقلاب، استقلال، آزادی و شعارهای مردم سالاری و اعتماد به نفس و خودباوری و عدالت و تحقق احکام دین و شریعت التزام داشت.

عدم خودباوری نسبت به ظرفیتهای ملی از موانع مهم جلوگیری از پیشرفت است؛ ژاپنی ها و برخی کشورهای دیگر که پس از جنگ نابود شده بودند تنها با نگاه به داخل و کار و تلاش بی وقفه به موفقیت رسیدند.

ایشان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در باب دوری از قبیله گرایی و حزبی گری در فعالیت های کشور بیان کردند: مسئولان و مردم باید در مقابل فساد بایستند و سبک زندگی ایرانی اسلامی را محقق کنند زیرا با این شکل و سبک به موفقیت نمی رسیم؛ رهبری هم بیان کردن که مشکل حل نشدنی در کشور نداریم و باید مشکلات را در داخل و با حفظ سبک زندگی اسلامی حل کنیم

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به شهادت حضرت کاظم(ع) بیان کردند:امام کاظم(ع) فرمودند که نکند دست به گناهانی بزنید که در جامعه شما سابقه نداشته است که این کار بلاها را نازل می کند؛ اگر این گناهان انجام شود بلاهای جدیدی بر مردم وارد می شود.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به سالروز شهادت آیت الله سیدمحمدباقر صدر و خواهر مظلومه اش گفتند: آثار ایشان امروز موجب افتخار جهان اسلام است؛ ایشان به شاگردان خود می گفتند که در امام راحل ذوب شوید؛ ایشان برای خود شان و شائونی قائل نبود و منتظر بود که نظر امام را دریافت کند.

امام جمعه قم گفتند: آنچه جاي نگراني دارد سخنان برخي از کشورهاي عربي است، رسماً براي اسرائيل حق قائل مي شوند، و با تمامي لابي هاي صهيونيستي ملاقات کرده و مي گويند ايران دشمن اصلي عربستان و رژيم صهيونيستي است.

حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته» در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلی قدس این شهر برگزار شد، با نقل روایتی از امام رضا(ع) اظهار داشتند: بر اساس این روایت، حضرت به یکی از اهالی قم فرمود، تقواپیشه کنید و بر شما باد به سکوت، حلم و صبر و بردباری و در بخش پایانی فرمود هیچ کس به حد کمال عقل نمی رسد مگر در سایه حلم و بردباری. بنابراین سکوت، صبر و بردباری را باید سرلوحه زندگی خود قرارداد.

ایشان با بیان اینکه معیارهای شناخت امربه معروف و نهی از منکر به منزله قانون هستند، افزودند: با گستردگی مصادیق معروف و منکر امکان بررسی آن ها وجود ندارد اما با در دست داشتن ضابطه و قانون شناخت مصادیق برایمان آسان می شود.

امام جمعه قم بیان کردند: اگر می خواهیم معروف را بشناسیم باید دید در کجا رفتار و گفتارمان مایه عزت و سربلندی انسان فراهم می شود، و هر جا که سخنی و رفتاری مایه ذلت آدمی را فراهم کند مصداق بارز منکر است پس آنچه مایه عزت است معروف و آنچه مایه ذلت انسان می شود منکر است.

آیت الله حسینی بوشهری به عوامل زمینه ساز ایجاد عزت و ذلت انسان اشاره کردند و گفتند: انسان هایی که بندگی خدا را می کنند، انسان های عزیز و باعزت هستند، همچنین بی نیازی از مردم و داشتن روحیه استغنا سبب عزتمندی انسان می شود، چراکه این افراد به خدا تکیه کرده و با قناعت می کنند و زندگی عزتمندانه ای دارند، از طرف دیگر جامعه به انسان های راست گو و صادق اعتماد کرده و این ها مایه عزت است.

ایشان با بیان همدلی و متحد به عنوان عامل دیگر از عوامل زمینه ساز ایجاد عزت در جامعه ابراز کردند: حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند، جامعه عرب امروز هرچند ازنظر تعداد اندک اند اما دارای دو ویژگی هستند نخست اینکه همدلی دارند و دوم اینکه به دلیل همدلی شان در جامعه عزتمند هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اتحاد مسئولان و مردم را موردتوجه قرار دادند و گفتند: رهبری معظم انقلاب سخنی را بیان می کنند و مردم آن سخن را دنبال کرده و در برابر کوچک ترین توهین همه برآشفته می شوند و همه را عین هم تلقی می کنند این مایه عزت جامعه است.

آیت الله حسینی بوشهری داشتن روحیه مبارزه، جهاد و شهادت طلبی را عامل دیگر عزتمندی جامعه بیان و تصریح کردند: تعبیر امیرالمؤمنین(ع) این است خداوند متعال جهاد را واجب کرده و این مسئله مایه عزتمندی جامعه می شود.

ما شاهد هشت سال جنگ تحمیلی بوده ایم، اما امروز عزتمند هستیم و دشمن نمی تواند نگاه چپی به کشورمان داشته باشد چراکه هشت سال سخت جنگ را با عزتمندی پشت سر گذاشته ایم

Please publish modules in offcanvas position.