خلاصه خطبه های نماز جمعه قم مورخ97/04/08 به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته» در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلی قدس این شهر برگزار شد اظهار داشتند: فعالیت‌های اقتصادی بسیار مهم است و سیاست‌هایی که در این زمینه اعمال می‌شود در جامعه تأثیرگذار است.

امام علی علیه السلام در نامه به مالک اشتر به چهار مورد مهم اشاره می‌فرمایند که در کنار جمع‌آوری درآمدهای حکومت و در کنار مبارزه سخت با دشمنان و در کنار توجه به فرهنگ، آبادانی جامعه نیز مهم است و جامعه اسلامی روز به روز باید در مسیر پیشرفت و آبادانی حرکت کند.

امام جمعه قم افزودند: اگر مردم دچار سرگردانی شدند و سیاست‌های اقتصادی کشور رها شود در این صورت نمی‌توان گفت که معروفی در جامعه رخ داده است.

برنامه‌ریزی سالم برای رشد اقتصادی کشور بسیار مهم است اما رها کردن آن و ایجاد سرگردانی در بین مردم نیز یک منکر و خطر است.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه موضوع توجه به اقتصاد توسط رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر مورد تأکید بوده است، افزودند: ایشان در چهار سال اخیر مسائل اقتصادی را شعار سال قرار دادند و سال جاری را نیز شعار حمایت از کالای ایرانی نام نهادند و باید بدانیم که رهبر ما تیزبین، هوشمند و آینده‌نگر و دشمن شناس هستند و امروز جامعه را می‌دیدند که چنین شعارهای اقتصادی را تعیین می‌کردند.

ایشان تأکید کردند یکی از جاهایی که دشمن می‌تواند به کشور ضربه بزند در عرصه اقتصاد است و به همین منظور بر اقتصاد مقاومتی تأکید کردند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اضافه کردند: امروز در جامعه مشکلات اقتصادی وجود دارد که نیازمند تدبیر دولتمردان هستیم و بسیاری از مشکلات عوامل خارجی ندارد بلکه به داخل کشور بازمی‌گردد و باید قبول کنیم مشکلاتی در داخل کشور وجود دارد که موجب ایجاد نارسایی‌هایی شده است.

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران، گفتند: در این حادثه ۲۹۰ نفر از مردم مظلوم به شهادت رسیدند و نشان از جنایتکار بودن آمریکایی است.

جنایت‌های آمریکا آن‌قدر است که ملت ما دلسوزی‌های آمریکا را باور نخواهند کرد و بسیاری از جنایات علیه ملت ایران توسط آمریکا و با همکاری همدستانش صورت گرفته است.

در چند روز اخیر آمریکا کودکان مهاجرین را از آن‌ها جدا کرده و در قفس نگهداری می‌کند و این اوج وحشیگری آمریکاست و این در حالی است که آن‌ها داعیه دفاع از حقوق بشر دارند.

به مناسبت شهادت شهید بهشتی و یاران وفادارش ابن هفته به نام دستگاه قضا نامگذاری شده است و دشمنان فکر می‌کردند با ترور شهید بهشتی انقلاب به شکست کشیده می‌شود؛ در حالی که این شهادت پشتوانه‌ای برای حرکت انقلاب شده و این روز برای ملت ما تاریخ‌ساز است و نشان داد که دشمنان به ملت ما هرچه بیشتر فشار بیاورند ایستادگی ما بیشتر خواهد شد.

شهید بهشتی حق زیادی به گردن ملت ما دارد و نقشه راه قوه قضاییه را ترسیم کرد و تجربه و پختگی او شخصیت ایشان را ممتاز کرده بود.

آیت الله حسینی بوشهری با تقدیر از فعالیت‌های دستگاه قضا، اظهار داشتند: باید از تلاش‌های قوه قضاییه تقدیر کرد اما باید بدانیم که کار قوه قضاییه مبارزه سریع با مفسدان است و قوه قضاییه باید در دفاع از حق پیشقدم باشد و در جایی که ظلمی روا شده است دستگاه قضایی باید حق مظلوم را بستاند و رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه تأکید دارند.

متأسفانه شاهد هستیم که علیه قوه قضاییه از داخل و خارج هجمه‌هایی وارد می‌شود و دستگاه قضا باید بر وضع نابسامان برخی از بخش‌ها رسیدگی قاطع و سریع داشته باشد و تأخیرها به صلاح نیست و این اقدامات نیز باید سریعاً اطلاع‌رسانی شود.

آیت الله حسینی‌بوشهری با بیان اینکه دولت و مسؤولان باید با جدیت به فکر حل مشکلات مردم باشند، یادآور شدند: با وجود همه مشکلات ملت از این آزمون نیز سربلند بیرون خواهند آمد و مسؤولان نیز باید رضایت ملت را جلب کنند.

ایشان با اشاره به اوضاع کشور یمن بیان کردند: مردمی که در یمن نان شب ندارند راهپیمایی عظیم در صنعا و بندر الحدیده راه انداخته اند و با قامت استوار ایستاده اند و پیام مقاومت خود را به کل منطقه اعلام کردند

 آیت الله حسینی بوشهری به وضعیت بازار و برخی اقدامات روزهای گذشته در تهران و برخی شهرها اشاره کردند و گفتند: مردم مشکلات اقتصادی فراوانی دارند اما به صراحت عرض می‌کنیم که بازار ما در طول تاریخ انقلاب پشتیبان انقلاب بوده است.

وضعیت ارز، سکه و نقدینگی مردم نیاز به بررسی سریع دارد و نباید این اتفاقات در جامعه ما رخ دهد و این خواسته مردم است که ما بیان می‌کنیم و باید اقدامات لازم صورت گیرد و بهانه را از دست دشمنان بگیریم چرا که آنان به دنبال فشارهای اقتصادی روانی و عملی هستند و می‌خواهند نقاط قوت ما را به نقاط ضعف تبدیل کنند.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه دادند: دشمنان می‌خواهند مسئله هسته‌ای و موشکی را که نقطه قوت ما به شمار می‌رود را نقطه ضعف ما معرفی کنند و عده‌ای نیز در داخل کشور حرف‌های آن‌ها را تکرار می‌کنند و به دنبال آن هستند که کشور از فعالیت‌های موشکی دست بردارد در حالی که تجربه در هشت سال دفاع مقدس نشان می‌دهد داشتن موشک عامل بازدارنده‌ای برای حمله بیگانگان است.

در عین حال که به دولتمردان توصیه‌های جدی برای رفع مشکلات اقتصادی داریم و باید جلوی نارضایتی مردم را بگیرند اما مردم نیز باید بدانند که دشمنان می‌خواهند ما در این امتحان بزرگ اقتصادی پیروز نشویم ما تریبون داران نیز وظیفه دفاع از مردم و بازاریان را داریم و مسئولان نیز باید تلاش کنند تا رضایت مردم را جلب کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جنایات علیه مردم یمن نیز بیان داشتند: جنایتکاران در یمن به دنبال تصرف بنادر و فرودگاه هستند تا از این طریق آن‌ها را به میز مذاکره بکشانند اما مردم یمن همچنان استوار ایستاده‌اند و پیام مقاومت آنها برای کل مردم منطقه است.

یکی از عوامل پایداری هر نظام را اقتدار علمی دانست و اظهار کرد: اگر جامعه از علم برخوردار نباشد اقتدار خود را از دست داده است و برنامه‌ریزی و سیاستگذاری ما باید در مسیر رشد علمی جامعه باشد.

ایشان در ادامه به مسائل اقتصادی اشاره کردند و افزودند: هر اقدام در عرصه اقتصادی که به رشد بیانجامد معروف است؛ اگر جامعه از برنامه ها و سیاست‌های اقتصادی احساس رضایت کردند اقدامی مهم و قابل توجه صورت گرفته است.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه اگر سیاست اقتصادی کشور رها شد نمی توان گفت که معروف اتفاق افتاده است، افزودند: اگر مردم گرفتار سرگردانی اقتصادی شوند منکر رخ داده است.

ایشان با اشاره به اینکه رهبر انقلاب چند سال است که شعار سال را مسائل اقتصادی قرار دادند خاطرنشان کردند: رهبر ما هوشمند، آینده‌نگر و دشمن‌شناس هستند و تمام مسائل را رصد می‌کنند و فرمودند یکی از بخش هایی که دشمن می‌تواند ضربه وارد کنند بخش اقتصادی است و بر اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کردند.

آیت الله حسینی‌بوشهری با بیان اینکه نمی توان همه مسائل اقتصادی را ناشی از فعالیت دشمنان دانستند اضافه کردند: یک سری مسائل مربوط به داخل است و در داخل باید درست برنامه‌ریزی داشته باشیم که گرفتار مشکلات اقتصادی نشویم.

ایشان با اشاره به سالروز شهادت عبدالعظیم حسنی اظهار کردند: ایشان از محضر امام هادی(ع) بهره برده و دین خود را بر امام هادی عرضه کرده و امام نسبت به این شخصیت ارزش بسیاری قائل بودند.

امام جمعه قم به هشتم تیر روز مبارزه با سلاح های شیمیایی اشاره کردند و گفتند: امیدواریم که روزی برسد دنیای ما عاری از سلاح های شیمیایی باشد و جنایتکاران دیگر دست به کشتار مردم بی گناه نزنند.

Please publish modules in offcanvas position.