خطبه های نماز جمعه مورخ 96/09/17

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 96/09/17                                                      خطبه شماره 144

 

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمة الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛ قال الصادق (ع): « اِتَّقُوا اَللَّهَ وَ اُنْظُرُوا لِأَنْفُسِكُمْ فَإِنَّ أَحَقَّ مَنْ نَظَرَ لَهَا أَنْتُمْ »[1]

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. امام صادق (ع) فرمود: تقوا پیشه کنید و مواظب خودتان باشید زیرا شما به مواظبت بر نفستان سزاوارتر هستید.

در خطبه اول پیرامون فریضه امر به معروف و نهی از منکر سخن میگفتیم. در بخش پایانی خطبه گذشته به این نکته اشاره کردیم که یکی از معیارهای شناخت معروف و منکر این است که هر کجا پای تقویت دین و بنیانهای دینی مطرح شد، آنجا از مصادیق بارز معروف است و کجا پای تضعیف دین و بنیانهای دینی مطرح شد، آنجا از مصادیق منکر است.

امروز به نکته دیگری اشاره خواهد شد و آن عبارت از این است که معیار برای شناخت معروف و منکر مسئله تقویت سلطه و نفی سلطه بیگانگان است. هر کجا پای نفی سلطه بیگانگان به میان بیاید آنجا مصداق روشن معروف است و کجا پای تقویت سلطه بیگانگان پیش آید آنجا مصداق بارز منکر است. ما باید در مقابل آنچه موجب تقویت سلطه بیگانگان میشود، ایستادگی کنیم و با آنچه موجب نفی سلطه بیگانگان شود، همراهی کنیم. جامعه ای که اجازه نفوذ به بیگانگان ندهد یک جامعه مستقل است و جامعه ای که در مسائل مختلف کشور اجازه نفوذ بیگانگان را بدهد، مستقل نخواهد بود.

اصل نفی سلطه از اصول اساسی اسلام است که هم در بُعد اعتقادی نقش دارد و هم در مسئله تولی و تبری.

خداوند در رابطه با این اصل میفرماید: «لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا»[2]. کافران نمیتوانند راهی بر مومنان پیدا کنند؛ سلطه ای (اعم از نظامی و اقتصادی و ...)بر مومنان پیدا کنند.

رسوم و آداب یک جامعه اگر تقلید از بیگانه شد، پیداست که این جامعه خود را آماده میکند برای سلطه پذیری از سوی بیگانگان.

قرآن میفرماید: «لایَتَّخِذِ المُؤمِنونَ الكفِرینَ اَولِیاءَ مِن دونِ المُؤمِنِینَ ومَن یَفعَل ذلِكَ فَلَیسَ مِنَ اللهِ فی شى ءٍ»[3]. مؤمنان نباید کفّار را به جای مؤمنان دوست و یاور و سرپرست بگیرند ، و هر کس چنین کند در هیچ رابطه ای با خدا نیست.

زمانی که قرآن با این شدت مسئله سلطه ناپذیری از بیگانگان را مطرح میکند تکلیف جامعه ما روشن است. بنابراین معروف و منکر را در یکسری موارد عادی و معمولی جستجو نکنیم؛ منکر بزرگ سلطه پذیری است و معروف بزرگ نفی سلطه و مقابله در مقابل بیگانگان است. امروز اگر در جهان اسلام میبینیم دشمنان طمع میکنند و میخواهند جای پایی برای خود در سرزمین اسلامی پیدا کنند، اینها پیامدهای نفوذپذیری بعضی از سران جامعه اسلامی است.

بنابراین مصادیقی که برای سلطه پذیری از دشمنان در یک جامعه میشود مطرح کرد به آن اشاره میشود.

1. بی تفاوتی در برابر توسعه طلبی دشمنان اسلام.

2. ایجاد تفرقه و اختلاف بین امت اسلامی و در نتیجه زمینه برای بهره مندی دیگران از این تفرقه و اختلاف.

3. ایجاد زمینه برای نفوذ دشمنان از طریق سهل انگاری در حفظ و پاسداری از اطلاعات سیاسی و امنیتی کشورهای اسلامی.

4. وادادگی در مقابل دشمن و تبلیغ و تمجید از آنان.

اگر کسی با چنین طرز تفکری زندگی کند، این انسان هر لحظه زندگی اش مرتکب منکر شده است. اینها مسائلی است که در یک جامعه اسلامی مطرح است. یکی از مصادیق معروف نفی سلطه است و یکی از مصادیق منکر عبارت از سلطه پذیری است. افراد سلطه پذیر حتی در نامگذاری فرزندانشان اجتناب میکنند از نامهای اسلامی.

دعای پایانی خطبه اول

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»[4].

پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما، پروردگارا ما را در مسیر دینداری و پیروی از مکتب قرار بده. به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما. پروردگارا جامعه ما را جامعه دینی قرار بده. پروردگارا امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه دینی ما به عنوان یک وظیفه  برای امت اسلامی ما مقرر فرما. به امام راحلمان و مراجع گذشته مان  روح و رضوان عنایت فرما. به مقام معظم رهبری و سایر مراجع تقلید عزت و سلامت و طول عمر با برکت مرحمت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر عنایت بفرما.  به رزمندگان پیروزی، به آزادگان عزت، به جانبازان سلامت، به عالمان توفیق عمل، به خدمتگزاران توفیق خدمت، به بانوان ما عفت، به کسبه و بازاریان انصاف و روزی حلال، به جوانان غیرت عنایت بفرما؛توطئه دشمنان به خودشان برگردان. باران رحمتت را شامل حال ما بگردان.

«ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز الحکیم»

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ *فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ* إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

صدق الله علی العظیم

 

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله، قال مولانا امیرالمومنین (علیه السلام) اوصیکم عبادالله بتقوی الله و العمل بطاعته و اجتناب معصیته فإنه من یطع الله و رسوله فقد فاز فوزاً عظیما و من ....ضلالاً بعیدا.

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. امیرالمؤمنین (ع) میفرماید: شما را به تقوای الهی سفارش میکنم و عمل به طاعت او و پرهیز از معصیت و گناه. بعد میفرماید هر کسی مطیع خدا و رسول شد به فوز عظیم نائل میشود و اگر کسی طغیان کرد به گمراهی مبتلا خواهد شد.

بیان مناسبتها

روز 19 آذر سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در سال 1363 فرمان تشکیل آن از سوی امام(ره) صادر شد. اگر بخواهیم یک تعریفی از این شورا داشته باشیم، این شورا بالاترین و عالیترین و تأثیرگذار ترین نهاد در عرصه سیاست گذاری فرهنگی و حتی علمی کشور است. معتقد هستم از روز تأسیس تاکنون کارهای خوبی صورت گرفته است اما آنچه انجام شده، همه انتظار جامعه فرهنگی کشور ما نیست. هم انتظارات رهبری فراتر از آن است و هم انتظارات فرهیختگان و نخبگان جامعه فراتر از آن است. واقعیت مطلب این است که فلسفه وجود این شورا طرح، تبیین، تثبیت و ارتقاء فرهنگ انقلابی کشور ما است. اما بین آنچه اتفاق افتاده و آنچه باید اتفاق می‎افتاد فاصله زیادی است. تولید علم، سبک زندگی اسلامی، آموزش و پژوهش و ... از مسائل مهمی است که به شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده شده است. لذا لازم است این شورا نسبت به مأموریت های محوله بیش از گذشته سرمایه گذاری کند، متاسفانه شورا قبل از آنکه متکی باشد بر تحول فرهنگی در کشور، متأثر از فضای بیرونی است. البته ما قدر شناس هستیم و ناسپاس نیستیم و آنچه که میخواهیم مطالبات مقام معظم رهبری است.

هفته ای که گذشت شاهد برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی بودیم. مهمانان بزرگواری از سراسر دنیا در این کنفرانس دعوت شده بودند. هر  ساله چنین اتفاق بزرگی در کشور ما رخ میدهد. موضوع وحدت و اتحاد بین مسلمانان از مسائل جدی است که متأسفانه امروز بخاطر خودباختگی بعضی از سران کشورهای اسلامی، بجای وحدت، تفرقه را مشاهده میکنیم.

سه مسئله ضرورت وحدت را برای ما مشخص میکند

1. دفاع از کیان اسلام در مقابل دنیای استکبار

2. ضرورت تقویت و عزت و کرامت امت اسلامی

3. پیشرفت دنیای اسلام.

ما دفاع از کیان اسلام را میخواهیم و اگر وحدت در جامعه تحقق یابد، خواسته دور از انتظاری نیست اما بی کفایتی ها و وابستگی ها این حرکت خود شتاب را دچار کندی کرده است. دنیای اسلام دارای ظرفیت عظیمی است؛ هم از حیث جغرافیایی و هم از حیث نیروی اسلامی. منابع سرشار خدادادی که در اختیار کشورهای اسلامی است. دشمنان ظرفیت و توانمندی ما را بیش از ما شناختند و لذا همیشه در صدد تفرقه و جدایی بین ما هستند تا از این سرمایه ها به نفع خودشان استفاده کنند. امروز ما با صدای بلند اعلام میکنیم جمهوری اسلامی پرچمدار وحدت اسلامی است. موضع ما همانگونه که رهبر عزیز فرمودند موضع صریح و روشن است. ما مدافع کشورهای اسلامی هستیم. کارنامه جمهوری اسلامی در دفاع از کشورهای اسلامی و کیان کشورهای اسلامی برای دوست و دشمن آشکار است. چه کسی با تمام وجود برای استقلال کشور مسلمان سوریه تلاش میکند؟ چه کسی برای استقلال عراق تلاش میکند؟ چه کسی دلسوز وحدت کشورهای اسلامی است. امروز مقام معظم رهبری پر چم وحدت را برافراشته نگه داشتند. ما باید از این فرصتهای طلایی استفاده کنیم. البته دشمن هر روز توطئه ای را آغاز میکند. توطئه ای که چند روز گذشته اتفاق افتاد و ترامپ به خاطر حمایت پشت پرده برخی سران کشورهای اسلامی و سازشی که با اسرائیل داشتند، به ترامپ جرأت داد که اعلام کند قدس پایتخت رژیم صهیونیستی است و سفارت آمریکا باید به آنجا منتقل شود. هرچه آسیب میبینیم از دست کسانی است که مدعی اسلام و مدعی مسلمانی هستند. این خیانت، خیانت دیگری است بر پیکر امت اسلامی. یک روز فلسطین اشغال میشود، یک روز زنان و کودکان زیر رگبار گلوله ها جان میدهند امروز هم قبله اول مسلمانان به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر انتخاب میشود. راهکار چیست؟ راهکار این است که مسلمانان سکوت را بشکنند. سفرای آمریکا را در همه کشورهای اسلامی احضار و توبیخ کنند. تظاهرات عمومی در سراسر کشورهای اسلامی راه بیفتد. به تعبیر بعضی از نویسندگان و سیاستمداران، ترامپ آتشی روشن کرده است که در گام اول خود آمریکا و اسرائیل در آن آتش خواهند سوخت. من از همه عزیزانی که برای وحدت امت اسلامی تلاش میکنند تشکر میکنم.

در رابطه با مسئله یمن شنیده اید که کشور امارات و عربستان یکی از همپیمانان انصارالله بنام علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن را به عنوان عامل فتنه خودشان در یمن انتخاب کردند. با وعده های فراوانی که به او داده بودند بنا داشتند در صنعا پایتخت یمن شورش بزرگی راه بیندازند و یک کودتا علیه انصار الله آغاز کنند. عربستان به آنها وعده پول و حمایت داده بود. چند روز در صنعا شورش به پا کردند. در یکی از مساجدی که محل برپایی جشن میلاد پیامبر اکرم بود تمام امکانات و تسلیحات و مواد منفجره جمع آوری کرده بودند تا در روز میلاد پیامبر یورش ببرند و کار را یکسره کنند که با امدادهای الهی انصار الله متوجه شدند و مقابله انجام شد و در ظرف مدت کوتاهی فتنه سرکوب شد و علی عبدالله صالح عامل فتنه صعودی های و معاونینش کشته شدند. آن روزی که عبدالله صالح در کنار انصار الله قرار گرفت بخاطر بعضی از مصالح بود ولکن امروز که او از بین رفت، انقلاب یمن خالصتر شد و امیدواریم گامهای نهایی را تا پیروزی بردارند.

اشاره ای داشته باشم به زلزله کرمانشان

الان فصل زمستان است. کسانی که دچار زلزله شده اند شرایط خوبی ندارند. من تقاضا میکنم کمکهای نقدی و همه امکاناتی که در اختیار دارید را برای آنجا اختصاص دهید.

اجلاس نماز را در روز 23 آذر در قم داریم. امسال عنوانی که برای اجلاس نماز انتخاب شده، نماز و فضای مجازی است. فضای مجازی در عین حال که عرصه هایی از آن تهدید است اما میتوان از این فضای مجازی به عنوان فرصت هم استفاده کرد. میشود محتواهای مناسب در فضای مجازی ترویج کرد. امروز دانش آموزان و نسل جوان ما نیاز به آموزش دینی دارند. بخاطر ارتباط گسترده ای که نسل جوان ما به فضای مجازی دارند ما هم باید از همین امکانات استفاده کنیم و مسائل دینی را به اطلاع نسل جوانمان برسانیم.

ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرة حسنه و قنا عذاب النار.

پروردگارا مارا بیامرز. به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما. روح بلند امام عزیزمان عالی است اعلی بگردان. به رهبر عزیز انقلابمان عزت، سلامت و صلابت عنایت بفرما. به خانواده های شهدای ما  صبر و اجر عنایت بفرما. پروردگارا در فرج مولایمان امام زمان تعجیل بفرما. انقلاب ما را به انقلاب جهانی امام مهدی نزدیک بفرما.توطئه دشمنان را به خودشان برگردان..باران رحمتت را شامل حال مابگردان.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

 

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ* لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَد* وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ

صدق الله العلی العظیم.

 

 



[1]. علل الشرایع / ترجمه ذهنى تهرانى ؛ ج 2 , ص 837.

[2]. النساء:141.

[3]. آل عمران:28.

[4] . سوره نحل، آیه90.

Please publish modules in offcanvas position.