خطبه های نماز جمعه مورخ 96/10/29

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 96/10/29                                                    خطبه شماره 145

 

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمة الله و برکاته

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله. قال: رسول الله(ص)‌ «وَ التَّقْوَى‏ بَابُ‏ كُلِ‏ تَوْبَةٍ وَ رَأْسُ‏ كُلِ‏ حِكْمَةٍ وَ شَرَفُ كُلِّ عَمَلٍ بِالتَّقْوَى فَازَ مَنْ فَازَ مِنَ الْمُتَّقِين‏»[1] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می کنم.

رسول گرامی اسلام در این سخن ارزشمند فرمودند: که تقوا سرآغاز هر توبه ای است، تقوا راس هر حکمتی است، تقوا مایه شرافت هر عملی است، به وسیله تقوا است که متقین و پرهیزکاران به فوز عظیمی می رسند.

در خطبه اول موضوع بحث ما در هفته های گذشته پیرامون فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر بود، یکی از سر فصل هایی که مطرح کردیم به عنوان معیارهای معروف و منکر بود، گفته شد، از آنجا که مصادیق معروف و منکر متعدد و فراوان است، و معروف و منکر حوزه های مختلفی را اعم از اعتقادی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی،‌ اجتماعی، شامل می شود، ‌بهتر است که ما به معیار ها و ضوابط و قواعدی اشاره کنیم که می تواند معرف، معروف و منکر باشد.

تا کنون به چند معیار در اینجا اشاره کردیم، ‌یکی از معیار هایی که باید به آن اشاره کنیم و ادامه بحث خطبه گذشته است، این معیار هست، که هر چه موجب تسلط دشمنان می شود هر چه زمینه ساز تسلط دشمنان می شود، این به عنوان یک منکر بزرگ است، و هر چه موجب جلوگیری از سلطه دشمنان و بیگانگان می شود به عنوان یک معروف بزرگ شناخته می شود.

دلیل آن هم قرآن ما و هم روایات معصومین به آن اشاره کرده: خدای متعال در وصف کافران اینگونه سخن می گوید: «إِنَّ الْكافِرينَ كانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبينا»[2] اینان دشمنیشان با شما یک دشمنی آشکار است، اینها بی رحمانه با شما برخورد می کنند، اینها در صدد سلطه و برخورد با شما هستند، منتهی با روش های مختلف گاهی از روش قتل و کشتار و غارت اشغال سرزمین های اسلامی استفاده می کنند.

و گاهی از اوقات از راه تضعیف و تخریب و سم پاشی، علیه امت اسلامی استفاده می کنند، گاهی از اوقات در لباس دوستی و همراهی با مسلمانان بزرگترین ضربه را بر پیکر امت اسلامی وارد می کنند،  و در لباس دوستی کارهایی از آنها سر می زند که هیچ گاه در لباس دشمنی نمی تواند چنین خیانت ها و جنایت هایی نسبت به امت اسلامی روا دارند.

تعبیر ارزشمندی امیرمومنان (علیه السلام) در وصف کفاری که قصد سلطه بر امت اسلامی را دارند،‌ مطرح  می کند،‌ امام می فرماید: «هَمُّ الْكَافِرِ لِدُنْيَاهُ وَ سَعْيُهُ لِعَاجِلِهِ وَ غَايَتُهُ‏ شَهْوَتُهُ‏»[3] همت انسان های کافر برای دنیاشان هست،‌ اینها دنبال منافع دنیایی هستند،‌ لذا نسبت به بعضی از کشورها مساله حقوق بشر مطرح می کنند. گرچه اینها رعایت حقوق بشر را دارند، ولی بعضی از کشورها که تامین کننده منافع مادی آنها هستند، دوست و رفیقاند، با هم می رقصند، و هیچ مشکلی برای ارتباط باآنها وجود ندارد، هَمُّ الْكَافِرِ لِدُنْيَاهُ وَ سَعْيُهُ لِعَاجِلِهِ وَ غَايَتُهُ‏ شَهْوَتُهُ‏» امیر مومنان می فرماید:  تمام تلاش کافر برای همین چند روز زندگی دنیا است، به آخرت نمی اندیشند کفار، و غایته الشهوته: هدف اصلی کفار رسیدن به غرائز و شهوات است، این بیوگرافی یک انسان کافری است که پایبند به هیچ چیز نیست، و طبعا رحم به مسلمانان رحم به امت اسلامی نمی کنند، اینگونه افراد.

قرآن کریم در جای دیگر می فرماید:‌ این یهود و نصاری اینها به این زودی راضی نمی شوند، مگر اینکه دین و آیین شما را از شما بگیرند«وَ لَنْ تَرْضى‌ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لَا النَّصارى‌ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ»[4]

اینها دنبال این هستند که شما را هم کیش خودشان هممرام خودشان کنند، و همراه با خودشان بکنند، خوب اینها کاری است که دشمنان انجام می دهند، اما ما چگونه سلطه پذیرخواهیم شد، اما ما چگونه سلطه پذیر خواهیم شد، خوب دقت کنید تو رفتار امت اسلامی باید دید، آیا در مقابل زیاده خواهی های دشمنان و کفار چه عکس العملی از خودشان نشان می دهند، گاهی مثل رسول گرامی اسلام که مخاطب قرآن است: « فاستقم کما امرت و لاتطع الکافرین» و گاهی از اوقات متاسفانه احساس وابستگی می کنند، عده ای احساس دلبستگی می کند قلب شان، جانشان فکرشان، اندیشه شان با کفار است،‌ تو سرزمین اسلامی زندگی می کنند ولی دلهاشون در انجا پر می زند،‌ آنها یک نوع دلبستگی است، اینها یک نوع وابستگی است، احساس شور و نشاط می کنند، همراهی با دشمنان هم پیمانی با دشمنان و متاسفانه گاهی به جای پشتیبانی از امت اسلامی، پشتیبان کفار درمیاند، ثروت های خداداد را در اختیار انها قرار می دهند برای ضربه زدن به امت اسلامی،‌ اینها یکی از مشکلاتی است که جامعه اسلامی ما را تهدید می کند، بنابراین بزرگترین معروف در زمان ما و زمانه ما این است که تن به سلطه کفار ندهیم، احساس دلبستگی و وابستگی و پشتیبانی از آنها نداشته باشیم و بزرگترین منکر این است که سلطه پذیر باشیم،‌ و آنچه را که دشمنان برای ما طراحی و برنامه ریزی می کنند در اختیار آنها قرار بدهیم.

امروز چون قبل از برنامه نماز ، نماز باران اقامه شد،‌که من باید به سهم خودم هم از شما مردم خوب و بزرگوار مومن،‌ متدین، انقلابی تشکر کنم، هم از حضرت آیت الله خرازی به خاطر اقامه نماز باران، از حضرت آیت الله استادی تشکر می کنم و از همه بزرگانی که امروز در اینجا حضور پیدا کردند،‌انشالله  امیدواریم که این دعا ها به هدف استجابت برسد.

پروردگارا با امید آمده ایم، با هزاران امید آمده ایم خدایا امید ما را نا امید مگردان، باران رحمتت برکاتت، نزولات آسمانیت را بر این ملت ما بباران.

اِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ.

پرودگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما، به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما،‌ به رهبر عزیز انقلاب مان مراجع بزرگوار تقلیدمان صحت و سلامت و عافیت عنایت بفرما، به خانواده مکرم شهیدان و به این مردم خوب ما ،حسن عاقبت مرحمت بفرما.

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴»

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله. السلام علیک یا بنت ولی الله. السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفر؛ إشفعي لنا في الجنة فإنَّ لک عندالله شأناً من الشأن.

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الحمدلله رب العالمین باری الخلائق الاجمعین و نصلی و نسلم  علی حبیبه و نجیبه سیدنا و نبّینا أبا القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین.

اللهم صل و سلم علي مولانا أمير المؤمنين  علی بن ابی طالب و علي فاطمة الزهراء سيدة نساء العالمين و علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين زين العابدين و إمام العارفين و علي محمد بن عليٍ الباقر و علي جعفر بن محمدٍ الصادق و علي موسي بن جعفرٍ الکاظم و علي علي بن موسي الرضا المرتضي و علي محمد بن عليٍ الجواد و علي علي بن محمدٍ الهادي و علي الحسن بن علي الزکي العسکري و علي الحجة القائم المهدي حججک علي عبادک و أمنائک في بلادک بهم نَتَوَلّي و من أعدائهم نَتَبَرَّئُ الي يوم القيامه.

توصیه به تقوا

قال مولانا و مقتدانا الاامام الحسین علیه السلام: «أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ أُحَذِّرَكُمْ أَيّامَهُ فَإِيَّاكَ‏ أَنْ‏ تَكُونَ‏ مِمَّنْ‏ يَخَافُ‏ عَلَى‏ الْعِبَادِ مِنْ‏ ذُنُوبِهِمْ‏ وَ يَأْمَنُ‏ الْعُقُوبَةَ مِنْ‏ ذَنْبِهِ‏»[5]

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می کنم. وجود مقدس سید و سالار شهیدان می فرماید: شما را به تقوا دعوت می کنم،‌ شما را پرهیز می دهم از گناهان در روزهای خدایی، بر حذر باشید،‌ نکند جز کسانی باشید که دلسوزی می کنید برای بندگان خدا به خاطر گناهانی که انجام داده اند، نگرانید از عقوبت گناهان بندگان، اما يَأْمَنُ‏ الْعُقُوبَةَ مِنْ‏ ذَنْبِهِ» نسبت به عقوبت گناهان خودت احساس آرامش و خاطر می کنی، ‌و همان اندازه که برای دیگران دلسوزی می کنی برای خودت به عنوان یکی از بندگان دلسوزی کن.

مناسبت ها

در خطبه دوم به بیان مناسبت ها و بیانی چند نکات کوتاه اشاره می کنم.

نکته اول: مجددا باز تقدیر و تشکر میکنم از مردم خوب قم ، هم بخاطر حضور امروزتان و هم بخاطر حضورتان در راهپیمایی 9 دی، 13دی و دیدار پرشور و شعورتان با رهبر عزیز و فرزانه انقلاب اسلامی، ‌انشالله این شجاعت و انقلابی بودن برای مردم قم بماند.

نکته دومی که اشاره می کنم:  5 ماه جمادی روز ولادت عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها است، که به عنوان روز پرستار هم در تقویم های ما نامگذاری شده، این مناسبت خجسته را صمیمانه و متواضعانه به شما مردم ارادتمند به اهلبیت تبریک و تهنیت عرض می کنم، و برای پرستارمان کسانی که در کنار بیماران هستند، شب و روز نمیشناسند،‌آرزوی موفقیت دارم،‌کلامی دیدم در زبان معصوم علیه السلام ،‌کلام ارزشمندی است هدیه می کنم و تقدیم می کنم به پرستارانی که خدمات بزرگ انجام می دهند:‌ « مَنْ‏ قَامَ‏ عَلَى‏ مَرِيضٍ‏ يَوْماً وَ لَيْلَةً بَعَثَهُ اللَّهُ تَعَالَى مَعَ إِبْرَاهِيمَ الْخَلِيل‏»[6] هر پرستاری که یک شبانه روز از بیماری پرستاری کند خدای متعال او را با ابراهیم خلیل محشور می کنند، این جایگاه کسانی است که به بیماران چه در خانه و چه در بیمارستان خدمت می کنند.

سالگرد فتوای میرزای شیرازی بزرگ را در پیش داریم، این شخصیت بزرگ و تاثیرگذار روحانیت و مرجعیت، این جایگاه مرجعیت و روحانیت است که می تواند یک حرکت بزرگ را در فضای جامعه ایجاد کند، میرزای شیرازی چنین کرد، ‌اگر بر مردم کنار روحانیت کنار مرجعیت باشند، مرجعیت در هر برهه ای از زمان می تواند نقش کلیدی خودش را به خوبی ایفاء کند،‌ لازم می دانم تسلیتی داشته باشم هم به ملت ایران هم به رهبر فرزانه انقلاب و هم به خانواده های داغدار دریانوردان دریا دلمان، که در آن حادثه تلخ جان باختند، در راه انجام وظیفه جان باختند، هزاران کیلومتر دور از وطن آنجا حقیقتا در آتش و دود شرایط مختلف گرفتار شدند،‌ و هنوز هم از حالات آنها حتی جسد آنها تعداد زیادی اطلاعی نیست انشالله. امیدواریم زمینه ای فراهم بشود، که خانواده شان از این حالت داغداری تسلی پیدا کنند انشالله. گرچه بحث اغتشاشات در هفته های گذشته انجام شد و اتفاق افتاد و تا اندازه ای پرونده آن بسته شد، ولی من می خوام یک اشاره کوتاهی داشته باشم به مناسبت وقتی که در اختیار دارم، خیل کوتاه به ان اشاره می کنم.

از دو منظر به مسائل و حوادث کی اتفاق افتاد باید نگاه کرد.

1.یک منظر مطالبات مردم، که باید مطالبات مردم به فراموشی سپرده نشود، ‌مردم مطالبات به حقی دارند،‌ همه عزیزان، اکثر آنها یا خودشان مشکل دارند،‌ یا کسانی که با آنها ارتباط دارند،‌ مشکل دارند، مطالباتی است که مسئولان ما دست اندرکاران نظام گرچه به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب،‌ همه مسولین دارند تلاش می کنند ولی این انتظارات به حق مردم به مطالبات مردم باید به آن رسیدگی شود، تا زمینه سوء استفاده دشمن از بین برود.

2.دسته دوم کسانی بودند که تخت تاثیر گراهای دشمن قرار گرفتند، با آن ولنگاری که در فضای مجازی متاسفانه وجود دارد، مسیرشان را از طریق فضای مجازی گرفتند، اقداماتی که باید تاسف خورد، به خاطر آن اقداماتی که انجام دادند، من امیدوارم به سهم خودم حالا که قضایا فروکش کرده، انها هم به وجدانشان مراجعه کنند ببینند، چه خط بزرگی را مرتکب شدند، چرا گوش به آمریکا دادند،‌ چرا گوش به صهیونیست ها دادند، چرا گوش به سعودی ها دادند، چرا گوش به منافقین دادند، شما در این کشور دارید زندگی می کنید، شما متعلق به این آب و خاک اید،‌کسی که متعلق به این آب و خاک است، و در این کشور زندگی می کند، قطعا راضی نیست که به قرآن توهین شود،‌ به اسلام توهین شود، ‌راضی نیست به پرچم این کشور توهین بشود، آیا شما دانسیتد چه کردید،‌ دانستید به چه شعاری ترتیب اثر دادید، حالا که قضایا گذشته من خیرخواهانه و مشفقانه عرض بکنم، کشور ما نیاز به وحدت دارد، ما در مقابل استکبار باید بایستیم، مشکل داریم قبول است،‌ مطالبه داریم قبول است،‌ ولی بازیچه دشمن نباید هرگز قرار بگیریم نباید، دشمن روی ما حساب کند، به عنوان لشکر پیاده نظامش تصور کند،‌که توسط شما ها می تواند نظام مقدس جمهوری اسلامی را براندازد.

اینها اقتدار ملی و ابزارهای اقتدار ملی ما را نشانه گرفته بودند، ‌عواطف ملی ما را ایمان و انگیزه دینی ما را دفاع موشکی ما را نشانه گرفته بودند، اقتدار ما را در منطقه نشانه گرفته بودند و در تعبیر رهبر عزیز انقلاب مان این بار هم مانند دفعات قبل سرشان به سنگ خورد،‌بعد از این هم هر اقدامی بخواهند انجام بدهند، باز هم در مقابل این ملت سرشان به سنگ خواهد خورد.

رهبری فرمودند من هزار بار (در حضور مردم قم) از مردم تشکر می کنم، حقیقتا شما شایسته تقدیر و تجلیل و تکریم اید، به تعبیر رهبری لحظه شناس هستید، زمان شناس هستید، رشادت لازم را دارید؛ از آگاهی، بصیرت برخوردارید،‌ این ظرفیت را برای روزهای سخت این انقلاب در خودتان حفظ کنید و هر جا دشمن بخواهد، این نظام ما را و مقدسات ما را نشانه بگیرد، شما همانگونه که در 9 دی آمده اید، در 13 دی آمده اید و در سراسر کشور در روزهای مختلف آمدند ، باز هم رهبر عزیز انقلاب از زبان این ملت عرض می کنم، باز هم این ملت پای کارند و در هر صحنه ای حاضر خواهند شد.

چون می دانم هر چه خلاصه تر سخن بگویم مشمول دعا های امروز شماها خواهم شد،‌ سخن را کوتاه می کنم.

«رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»

پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما، به رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان به مراجع بزرگوار تقلیدمان سلامت عنایت بفرما، به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت فرما، به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت به رزمندگانمان پیروزی عنایت فرما، خدایا این مردم دو سه ساعته اینجا هستند امدند دعا کنند، نیایش کنند، تو فرموده ای «ادعونی استجب لکم» دعا با ما استجابت با تو، نه تنها در استان قم بلکه در سراسر کشور مردم منتظرند مشمول رحمت و برکات تو شوند، خدایا برکاتت را از ما دریغ مدار، ما را مشمول الطاف واسعه ات قرار بده، این مردم آمدند، خدایا ما را نا امید بر نگردان.

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ* فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ* إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

 

 

 



[1]. تحف العقول ، ص 232.

[2]. نساء:101.

[3]. عیون الحکم و المواعظ(للیثی) ص 514.

[4]. بقره: 120.

[5]. بحار الانوار،‌ج 75، ص 121

[6]. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 289.

Please publish modules in offcanvas position.