خطبه های نماز جمعه مورخ 96/12/25

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 96/12/25                                                     خطبه شماره 147

 

 

 

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمة الله و برکاته

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته ، السلام علیک یا حجت الله، السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه السَّلاَمُ عَلَى الْمَهْدِيِّ الَّذِي وَعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ان يملأ به الارض عدلاً و قسطاً كما ملئت ظلما و جورا

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له  و اشهد ان محمدا عبده و رسوله بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

قال مولانا امیرالمومنین علیه السلام «مَنِ‏ اتَّقَى‏ اللَّهَ‏ حَقَ‏ تُقَاتِهِ‏ أَعْطَاهُ‏ اللَّهُ‏ أُنْساً بِلَا أَنِيسٍ وَ غَنَاءً بِلَا مَالٍ وَ عِزّاً بِلَا سُلْطَانٍ»[1]

بندگان خدا خودم و شمارا به تقوای الهی سفارش می‌کنم، وجود مقدس امیرمومنان علی بن ابی طالب علیه السلام می‌فرمایند: هرکسی حقیقت تقوا را رعایت کند‌،خدای متعال به او سه چیز اعطا می‌کند:

1. بدون اینکه انیسی و همدمی داشته باشد،‌ خدای متعال به او انس عنایت می‌کند.

2. ‌بدون اینکه برخوردار از مال باشد،‌ خدا حالت بی‌نیازی به او عنایت می‌کند.

3. ‌بدون اینکه سلطنت و قدرت ظاهری داشته باشد،‌خدای متعال به او عزت عنایت می‌کند،.

این سه چیز در پرتو تقوا برای انسان حاصل می‌شود ما در خطبه اول مدت‌هاست که بحثمان پیرامون فریضه مهم امربه‌معروف و نهی از منکر است،؛ یکی از مسائل مهمی که در این رابطه چندهفته‌ای است درباره آن بحث می‌کنیم تحت عنوان معیارهای شناخت معروف و منکر است،‌گفتیم به خاطر گستردگی مصادیق معروف و منکر ما نیازمندیم ضابطه،‌ قانون، ‌چهارچوبه ای را بیان کنیم که مصادیق معروف و منکر ذیل این قانون، ‌ضابطه قرار بگیرد که اگر معیار را شناختیم          می‌توانیم با رصد مصادیق در جامعه،‌ مصادیق معروف و منکر را به‌خوبی بشناسیم،‌ تاکنون معیارهای متعددی را در این محضر بیان کرده‌ایم،‌آخرین معیاری که مطرح کردیم، ‌امروز باید در ادامه آن سخن بگویم این است گفته شد هر جا چیزی موجب عزت انسان بشود معروف است و هر چیزی در جامعه تو زندگی فردی‌مان تو زندگی اجتماعی‌مان موجب ذلت و خواری برای فرد و جامعه بشود مصداق بارز منکر است، ‌منتهی مسئله مهمی که ما در این رابطه داشتیم، عبارت از این بود که عوامل عزتمندی در جامعه چیست، ‌ما چکار کنیم چه عواملی می‌تواند عزت را برای ما فراهم کند،‌ اولین عاملی که اشاره کردیم این بود اطاعت و بندگی خدا مایه عزتمندی است،‌کسانی که مطیع خدا هستند،‌ اعمالشان،‌کردارشان،‌ رفتارشان بر اساس اطاعت و بندگی خدا انجام می‌گیرد این انسان‌ها برخوردار از عزتمندی هستند،‌تعبیری رسول گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی(ص) فرمودند« إِنَّ رَبَّكُمْ يَقُولُ كُلَّ يَوْمٍ أَنَا الْعَزِيزُ »[2] خیلی تعبیر جالبی است،پروردگار شما هرروز می‌فرماید من عزیزم« فَمَنْ‏ أَرَادَ عِزَّ الدَّارَيْنِ‏ فَلْيُطِعِ‏ الْعَزِيز» کسی که عزت دنیا و آخرت می‌خواهد باید از عزیز اطاعت کند و عزیز ذات کبریائی حق‌تعالی است ‌و در جمله دیگری باز رسول گرامی اسلام(ص) مسئله تقوا را خداترسی را پروا داشتن را در زندگی معیار برای عزت می‌داند، ‌پیامبر می‌فرماید «مَنْ اَرادَ اَنْ يَكونَ اَعَزَّ النّاسِ فَلْيَتَّقِ اللّه» هر که می خواد عزیزترین مردم باشد،‌ چون ریشه عزت خداست، «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ»[3] تعبیر جالبی است «مَنْ اَرادَ اَنْ يَكونَ اَعَزَّ النّاسِ فَلْيَتَّقِ اللّه»[4] این‌یک معیار بسیار مهم است، ‌اولیاء الهی عزیزند،‌ پاکان عزیزند، صالحان عزیزند،‌ انسان‌های خداباور عزیزند، عزت هم به معنای شکست‌ناپذیری است،‌به معنای نفوذناپذیری است، به معنای مغلوب نشدن در مقابل دشمن هست، ‌این ویژگی انسان‌های عزتمند هست،‌یا در تعبیر دیگری امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرماید:‌ « من اطاع الله سبحانه عز و قوي»[5] کسی که در مقام اطاعت پروردگار بربیاد این انسان،‌انسان عزیز است،‌پس مؤمنان به خاطر این ویژگی مطیع بودن نسبت به‌فرمان پروردگار عالم جنبه عزت دارند،‌البته مقصود از تقوا،‌ مقصود از اطاعت ،‌تنها اطاعت فردی نیست،‌تقوا فرد و تقوای جامعه،‌جامعه باتقوا، ‌عزتمند است،‌ جامعه در مقابل دشمنان اگر اعتنا نکرد و معتقد شد که ما پشتیبانمان خداست،‌چنین انسان‌هایی و چنین جامعه‌ای برخوردار از عزت و دارای پشتوانه هستند، ما باید کاری کنیم که جریان غالب جامعه انقلابی ما،‌جریان غالب دینی ما اهل تقوا و اهل اطاعت پروردگار و عمل کردن به رسالت بندگی،آن موقع این جامعه درمجموع جامعه عزتمندی است، این نکته اول.

راه دوم و عامل دوم برای عزتمندی: احساس بی‌نیازی از مردم است در بسیاری از روایات روی این نکته تأکید شده «یأس عَمّا فی أیدِى النّاسِ» اگر انسان طمع نورزد و به آنچه در اختیار دیگران است، ‌مأیوس بشود، ‌در بعضی از روایات ما تعبیر جالبی دارد،‌ اگر می‌خواهید که دعای شما،‌خواسته شما توسط ذات کبریائی حق‌تعالی برآورده بشود، اولین گام این است که در خانه دیگری نروید،‌اول در خانه خدا را بزنید،‌ که ما متأسفانه 10 جا درب می‌زنیم،‌100 جا درب می‌زنیم، ‌موقعی که پاسخ منفی شنیدیم، تازه به یاد خدا می‌افتیم،‌ این اشکالی است در برنامه ما و لذا معنای عزتمندی این است که یاس از مردم،‌تعبیر جالبی در روایات ما واردشده،این تعبیر نبی گرامی اسلام است «عِزُّ المُؤمِنِ اِستِغناؤُهُ عَنِ النّاسِ وَ فِی القِناعَةِ الحُرّیَّةُ وَ العِزُّ‌«[6] خیلی تعبیر جالبی است می‌فرماید که عزت مؤمن در سایه استغناء از مردم است،البته ما به یکدیگر نیاز داریم، روابط اجتماعی این را می‌گوید که کارهایمانمون با ارتباط با یکدیگر حل می‌شود،‌ ولی ارتباط یک مطلب است،دادوستد یک مطلب است،‌معاشرت یک مطلب است،‌اینکه انسان خدا را فراموش کند و تنها سراغ خلق خدا برود این باعث ذلت و خواری و کوچک شدن انسان می‌شود،‌لذا در روایت بر قناعت خیلی سفارش شده به‌جای بلندپروازی‌ها، ‌به‌جای اسراف کردن‌ها به‌جای اشرافی گری‌ها که این اشرافی گری‌ها اسراف کردن‌ها یک مقداری انسان باید از حدود و مرزهای الهی عبور کند،‌ وابسته بشود به جاه‌هایی تا بتواند این امکانات را برای اسراف و امثال‌ذلک فراهم کند،‌این در روایات منع شده،‌روایات می‌گوید به داشته هایتان قناعت کنید، در رابطه کشورها با یکدیگر هم‌، همین است، اگر ما به داشته هایمان اکتفا کنیم،‌قناعت کنیم به نیروهای خودی‌مان،‌نیاز نیست به دیگران باج اضافه بدهیم و ارتباطات آن شکلی برقرار کنیم، که درنتیجه جامعه ما آحاد جامعه ما احساس کوچکی و خواری بکنند، تعبیرات روایات در این زمینه تعبیرات فراوانی است که انشاالله امیدوارم در فرصت‌های دیگر ما بتوانیم به آن اشاره‌کنیم،‌تعبیر امیر مؤمنان علیه‌السلام راجع به قناعت انسان‌هایی که یک زندگی آبرومندانه‌ای می‌توانند داشته باشند،‌حرص دیگر معنا ندارد،‌طمع ورزیدن معنا ندارد،باعزت زندگی کن منتهی با قناعت زندگی کن«القناعة تعدی الی العزّ» قناعت منجر به عزت می شود،‌انسانی که اهل قناعت باشد و سراغ دیگران را نگیرد.

عامل و عنصر سوم: کوتاه اشاره‌کنم، راه عزتمندی راست‌گوئی است،‌صدق، راست‌گویی و سراغ دروغ نرفتن، در یک جامعه به یکدیگر دروغ نگوییم به دنبال کلاه گذاشتن سر یکدیگر برنیایم،‌ ادارات ما صادق باشند بازار ما صادق باشد، دست‌اندرکاران مسائل فرهنگی ما صادق باشند،دست‌اندرکاران مسائل سیاسی ما در تعبیراتشان در موضع‌گیری هایشان صادق باشند،‌صداقت عزت آور است،‌در یک جامعه اسلامی تعبیری در روایات ما واردشده از ناحیه امیرمومنان علی علیه‌السلام می‌فرماید«‌اَلصِّدقُ عِزُّ و الکِذبُ عَجزٌ» انسان‌های صادق عزتمندند‌،انسان‌هایی که اهل دروغ هستند،قاعدتاً انسان‌های ناتوان و عاجزی هستند،‌مشکل جامعه ما بلکه خیلی از جوامع این است که صداقت در جامعه حاکم نیست، صریح بگویم سوگمندانه عرض بکنم، که اگر صداقت در جامعه نباشد اعتماد از جامعه رخت برمی‌بندد، اگر می‌خواهیم اعتماد در یک جامعه محفوظ بماند آحاد جامعه به هم اعتماد کنند، مردم به دولت‌ها اعتماد کنند، دولت‌ها به مردم اعتماد کنند،‌ارتباط متقابل و اعتماد متقابل حاصل نمی‌شود جز اینکه باهم صادق باشند،‌این صداقت رمز عزتمندی در یک جامعه اسلامی است.

دعای پایانی

اِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ.

پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما ،‌ به امام راحلمان روح و رضوان عنایت بفرما، به رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان عزت سلامت طول عمر با برکت مرحمت بفرما، به مراجع بزرگوار  سلامت عنایت بفرما، به این مردم خوب ما و همیشه در صحنه ما خدایا عزت عنایت بفرما، توطئه دشمنانمان در هر شکلش به خودشان برگردان،‌پروردگارا از تو می‌طلبیم باران رحمتت را شامل حال امت اسلامی‌مان بگردان،‌در فرج ولی‌نعمتمان تعجیل بفرما.

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴»

 

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله. السلام علیک یا بنت ولی الله. السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر؛ إشفعي لنا في الجنة فإنَّ لک عندالله شأناً من الشأن.

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الحمدلله رب العالمین باری الخلائق الاجمعین و نصلی و نسلم  علی حبیبه و نجیبه سیدنا و نبّینا أبا القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین.

 اللهم صل و سلم علي مولانا أمير المؤمنين  علی بن ابی طالب و علي فاطمة الزهراء سيدة نساء العالمين و علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين زين العابدين و إمام العارفين و علي محمد بن عليٍ الباقر و علي جعفر بن محمدٍ الصادق و علي موسي بن جعفرٍ الکاظم و علي علي بن موسي الرضا المرتضي و علي محمد بن عليٍ الجواد و علي علي بن محمدٍ الهادي و علي الحسن بن علي الزکي العسکري و علي الحجة القائم المهدي حججک علي عبادک و أمنائک في بلادک بهم نَتَوَلّي و من أعدائهم نَتَبَرَّئُ الي يوم القيامه.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

عن ابی بصیر عن ابی عبدالله علیه السلام قال: قلت: جعلت فداک اشیعتکم معکم؛ قال : نعم اذا هم خافوا الله و راقبوه و اتقوه و اطاعوه اتقوا الذنوب فاذا فعلوا ذلک کانوا معنا فی درجتنا»[7]

بندگان خدا خودم و شمارا به رعایت تقوای الهی سفارش می‌کنم،ابو بصیر از یاران امام صادق علیه‌السلام است،‌ می‌گوید خدمت امام رسیدم عرض کردم:‌آیا شیعیان شما فردای قیامت با شما هستند؟ حضرت فرمود بله؛ پیش‌شرط‌های امام صادق علیه‌السلام را دقت کنید، ما می‌توانیم با امام صادق علیه‌السلام باشیم، درصورتی‌که به این پیش‌شرط‌ها عمل کنیم: فرمود : «اذا هم خافوا الله» شیعیان ما اگر خداترس بودند و «راقبوه و اتقوه»اهل مراقبت بودند تقوا را پیشه کردند «و اطاعوه» اهل اطاعت پروردگار و بندگی پروردگار بودند «اتقوا الذنوب» پرهیز از گناه داشتن، سراغ گناه نرفتند«فاذا فعلوا ذلک» اگر این اقدام را انجام دادند و به این پیش‌شرط‌ها عمل کردند «کانوا معنا فی درجتنا» آن درجه و مقام و موقعیتی که ما اهل‌بیت داریم شیعیان با ما هستند.

در خطبه دوم به بیان مناسبت‌ها و نکاتی چند اشاره می‌کنم.

1.در آستانه ماه شریف رجب هستیم، سه ماه،‌ماه بندگی(رجب،‌شعبان، رمضان) تعبیرات عجیبی در رابطه با ماه رجب واردشده روزه‌داری، ‌مناجات،‌ راز و نیاز،‌دعا، « رَجَبٌ‏ شَهْرٌ عَظِيمٌ‏ يُضَاعِفُ اللَّهُ فِيهِ الْحَسَنَاتِ وَ يَمْحُو فِيهِ السَّيِّئَاتِ»[8] ماه رجب ماه بزرگی است،‌بندگان خدا  تا چند روز دیگر وارد این ماه می‌شویم، خدای متعال هر کاری خوبی را شما انجام بدهید،‌چند برابر می‌کند پاداشش را«يَمْحُو فِيهِ السَّيِّئَاتِ» ‌گناهان را در این ماه رجب خدای متعال محو می‌کند، چه ماه بافضیلتی است،‌ در تعبیر دیگری در رابطه با ماه رجب دارد «رَجَبٌ‏ شَهْرُ اللَّهِ‏ الْأَصَمُ‏ يَصُبُّ اللَّهُ فِيهِ الرَّحْمَةَ عَلَى عِبَادِه‏»[9] خیلی تعبیر جالبی است،‌ماه رجب ماه بزرگی است،‌خدای متعال بر برندگانش رحمت فرو می‌فرستد در این ماه مبارک رجب،‌ماه اعتکاف است،‌ماه دعاست،‌ماه راز و نیاز است.

در این ماه‌روز اول آن میلاد باسعادت وجود مقدس امام باقر علیه‌السلام است، پنجمین امام و پیشوا،‌ و روز سوم این ماه مصادف با اول فروردین روز شهادت امام هادی علیه‌السلام است،‌من همین‌جا یک تذکر کوچک همه‌کسانی که صدای من را اینجا و در کشور می‌شنوند،‌ما مسلمان هستیم ما شیعه هستیم،‌حرمت امامان را باید نگه‌داریم،‌ به بهانه روز اول فروردین حرمت امام هادی علیه‌السلام باید محفوظ بماند،‌دست به اقداماتی نزنیم که مایه تأسف و تأثر بشود، درست است، روز اول فرودین است، سال نو شمسی است ولی موقعی که شهادت امام هادی علیه‌السلام مطرح است این حریم‌ها و حرمت‌ها را هم حفظ کنیم.

امام باقر علیه‌السلام کلامی دارند خیلی کلام جالبی است و راهگشاست ‌می‌فرماید «مَنْ تَوَكَّلَ عَلَى اللّه لا يُغْلَبُ و َمَنِ اعْتَصَمَ بِاللّه لا يُهْزَمُ»[10] کسی که توکل به خدا کند مغلوب نمی‌شود و کسی که توسل به خدا بجوید در زندگی‌اش شکست نمی‌خورد، انسان‌های شکست‌ناپذیر،‌ انسان‌هایی که مغلوب واقع نمی‌شوند در سایه توکل،‌ وتوسل جستن است،‌تعبیر امام هادی علیه‌السلام دارند به‌تناسب سال جدید این روایت را انتخاب کردم،‌ سال جدید وقت صله ارحام است، نکند کسی سالی بر او گذشته،‌ سال جدید آمده رابطه‌ای با پدر و مادر ندارد و دچار عاق والدین شده است «العُقوقُ يُعقِبُ القِلَّةَ و يُؤدِّي إلَى الذِّلَّةِ»[11] خیلی تعبیر عجیبی است کسانی که دچار عاق والدین هستند این‌ها مشکل پیدا می‌کنند در زندگی‌شان،‌دچار نداری می‌شوند، مشکل ذلت و خواری در زندگی پیدا می‌کنند.

تماس هایمان را برقرار بکنیم،‌ ارتباطاتمان را با ارحاممان برقرار بکنیم، تا عمرمان هم طولانی بشود.

 دومین مناسبتی که در اینجا وجود دارد که باید له آن اشاره‌کنم، امروز روز جمعه سالگرد بمباران رژیم بعث عراق است به شهر حلبچه عراق،‌ خیلی حادثه تلخی بود،‌ ما گرامی می‌داریم یاد عزیزانی که در آن حادثه به شهادت رسیدند و برای مصدومین آن حادثه و خانواده‌های آن حادثه صبر و اجر طلب می‌کنیم. روز 26 اسفندماه سالگرد ارتحال فرزند برومند حضرت امام،‌جناب حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سید احمد خمینی امین امام، و کسی که در طول دوران زندگی‌اش بعد از رحلت امام مراتب وفاداری و تبعیتش را به رهبر عزیز و فرزانه انقلاب بارها و بارها در مجالس و محافل عمومی اعلام کرد،‌یاد این عزیز را هم گرامی می‌داریم.

روز 29 اسفند سالگرد روز ملی شدن صنعت نفت است، یک گام به سمت استقلال کشور،‌انشالله امیدوارم که ما بتوانیم روزبه‌روز همان‌طور که برکت انقلاب توانسته‌ایم به استقلال برسیم روی این استقلال کشور پافشاری کنیم و اهداف دشمنان را از بین ببریم.

مناسبت روز دوم فروردین،‌روز هجمه به مدرسه فیضیه است،حادثه‌ای بسیار ناگوار تعدادی زیادی از طلاب عزیز ما به خاک و خون کشیده شده‌اند،‌ حریم مرجعیت نادیده گرفته شد،‌حریم امام صادق علیه‌السلام چون اون روز مصادف با 25 شوال بود دوم فروردین آن سال حرمت امام صادق علیه‌السلام شکسته شد، و درنتیجه طاغوت خواست میدان‌داری کند، ‌ولی دیدید چه شد؟ «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»[12]

اجمالا عرض می‌کنیم این دو سه روز گذشته، مجلس خبرگان رهبری اجلاس رسمی داشتند در روزهای 22-23-24اسفند دیدار با رهبر عزیز و فرزانه انقلاب،‌ اجمالاً خدمت شما عرض کنم، هم ریاست محترم خبرگان که الآن در محضرشان هستیم حضرت آیت‌الله جنتی،‌و هم همه اعضائی که در این دو روز سخنرانی کردند،مهم‌ترین دغدغه‌های فرهنگی را ،مهم‌ترین دغدغه‌های اجتماعی،‌ اقتصادی و معیشتی مردم را در اجلاس خبرگان مطرح کردند،‌یعنی به‌عنوان نمایندگان ملت آنچه در فضای جامعه احساس می‌کردند که باید بیان بشود،‌در آنجا بیان کردند و توضیح دادند،‌یکی از اقداماتی که انجام شد تشکیل هیئت اندیشه‌ورز بود که مورد تأکید مقام معظم رهبری بود برای رصد مسیر انقلاب به سمت  اهداف انقلاب،‌آیا ما پیشرفت داشته‌ایم، پسرفت داشته‌ایم،‌یا حالت توقف،‌ اگر به فضل الهی خبرگان بتواند این کار بزرگ را که هم کار آسیب‌شناسی انقلاب است در جهت تحقق اهداف انقلاب کار بسیار بزرگی است بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی.

اما رهبر عزیز انقلابمان حقیقتاً به شما عرض بکنم شاید از صفحه تلویزیون فرمایشات مقام معظم رهبری را کمابیش شنیده باشید، جلسه بسیار جلسه معنوی و قرآنی بود، استدلال به آیات و این نکته که خدای متعال در جای‌جای آیات قرآن به اولیاء و انبیاء الهی می‌فرماید نگران نباشید ما با شما هستیم،‌آیات متعددی را ایشان تلاوت کردند و بعد فرمودند انبیاء الهی به پشتوانه آیات قرآنی که خدای متعال می‌فرماید ما پشتیبانیم،‌ موقع که ملت‌ها و مردمشان احساس نگرانی می‌کردند،‌به آن‌ها می‌گفتند جای نگرانی نیست خدا با ماست، یعنی همان اعلام پشتیبانی خدا را مجدداً مطرح می‌کردند تا مردمشان احساس آرامش کنند و بعد فرمودند اما این معیت خدا به‌سادگی امکان‌پذیر نیست، در سایه تقواست،‌در سایه احسان،‌ تلاش و فداکاری‌هاست،‌و ایشان فرمودند من آینده روشنی را می‌بینم گرچه ما الآن مشکل‌داریم،‌فرمودند من مشکلات را می‌دانم،‌مشکلات معیشتی مردم را می‌دانم،‌اما مشکل حل نشدنی در این کشور نداریم و فرمودند در روزهای آینده من مطالبی را در این زمینه بیان خواهم کرد که کشور حال توقف ندارد،‌و می‌شود برای مشکلات کشور راه‌حل ارائه داد.

چند نکته در حد کوتاه می‌خواهم اشاره‌کنم، یکی مسئله حجاب،‌که شنیده‌اید از زبان گویندگان دغدغه مراجع فرمایشات مقام معظم رهبری، عده‌ای آمدند گفتند حجاب اجباری یعنی چه؟ متأسفانه عده‌ای از کسانی که ادعای علم و دانش می‌کنند،‌حجاب را برده‌اند زیر سؤال و مسئله‌ای را مطرح می‌کنند،‌ حجاب از آموزه‌های دینی ماست هر که به قرآن معتقد است هرکه به روایات معصومین معتقد است هرکسی که به سیره رفتاری پاکان و صالحان از آن جمله صدیقه طاهره معتقد است،‌حجاب جز آموزه‌های دینی ماست،‌ دنیای غرب مبلغ برهنگی است،‌ آن‌ها زن را برای کام‌جویی هاشون می‌خواهند،‌تعبیر رهبر عزیز انقلابمان تعبیری جالبی بود ،آن‌ها مردانشان با تمام وجود لباس‌های کامل آراسته می‌پوشند ولی زن‌ها می‌گویند شما برهنه باشید تا مردان کامجوئی کنند،‌ اصلاً مسئله حجاب رکن دفاع از زنان است،‌ما می‌خواهیم زنان جامعه مصون بمانند،عده‌ای با هنجارشکنی هاشون و ساختارشکنی هاشون می‌خواهند این اصل مسلم دینی و آموزه‌های دینی ما را زیر سؤال ببرند.

من اینجا می‌خواهم بگویم جامعه انقلابی ما، جامعه اسلامی ما، حاضر نیست افکار خودش،‌ رفتار خودش را تحت تأثیر فرهنگ غرب قرار بدهد.

دو موضوع کوچک: یکی چهارشنبه‌سوری، آیه داریم؟ راجع به چهارشنبه‌سوری روایت داریم؟احساس مسئولیت می‌کنیم،عده‌ای می‌گویند از آیین‌های باستانی است باید پاس داشته سود،‌آیین باستانی ترقه داشتند؟ نارنجک داشتند؟ شب چهارشنبه‌سوری گویا اعلام جنگ می‌کنند عده ای،‌من معتقدم مردم خوب ما برای سال‌های آینده فرزندانشان را حفظ کنند این فضای وحشتناک فضای رعب و ترس عده‌ای بیمارند،عده‌ای ناتوان‌اند شرایط خاصی رادارند، حفظ کنند فضای استان ما یک فضای عادی نیست، اساساً این ربطی به آیین باستانی و امثال‌ذلک ندارد،‌مسئولان  ما هم برای جلوگیری از مشکلات امنیتی و مسائل دیگر باید قاطعانه‌تر با این پدیده فضای نامناسب کشور مقابله کنند.

حمله به سفارت ما در انگلیس توسط عده‌ای معلوم‌الحال، برادر بسیار عزیزمان حضرت آیت‌الله اراکی به‌تفصیل توطئه‌های انگلیس را اشاره کردند، در این ایامی که بن سلمان مهمان دولت انگلیس بود،‌خواستند یک خوش‌رقصی برای مهمانشان انجام بدند و درنتیجه با عوامل معلوم‌الحالی که آنجا بودند آمدند، ‌پرچم ایران را در سفارت پایین کشیدند توهین اهانت کردند،‌گرچه چهره آن‌ها شناخته‌شده بود ولی شناخته‌تر شد و الآن از مجامع مختلف دارند این حرکت را محکوم می‌کنند، یک حرکت زشت،‌ایشان فرمودند جا داشت در مسائل مختلف دیگری که در طول تاریخ انقلاب ما اتفاق افتاده بود، قبل از آن اتفاق افتاده بود موضع‌گیری می‌کردند، ‌امروزه مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی، مقابله با رهبری عزیز انقلاب اسلامی آیا به‌عنوان یک وظیفه شرعی و دینی برای یک عده‌ای است که این‌چنین برخورد کردند و رفتار کردند،‌ملت ما چنین اقداماتی که به نظر من منشأ و اساس این اقدامات به مسائل دینی برنمی‌گردد قطعاً، به‌شدت محکوم می‌کنم.

رهبری فرمودند ما نه سنی آمریکائی را قبول داریم و نه شیعه انگلیس را قبول داریم،‌ من فقط یک تقاضا می‌کنم از همه عزیزان فرمایشات عزیزمان را همه شنیدند زوایای مختلف را همه شنیدند، ‌الآن ما نمی‌خواهیم نقطه مقابل در رابطه با این مسئله مظلوم‌نمائی کند،‌ هر حرکتی و هر اقدامی که منجر به مظلوم‌نمائی عده‌ای بشود به نظر ما با مصالح انقلاب همراهی ندارد، ‌اجازه بدهید مسئولان اقدامات خاص خودشان را انجام بدهند و اطمینان دادند که ما مرحله‌به‌مرحله اقدامات و کارهایمان را انجام می‌دهیم. 

«رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»

دعای پایانی

پروردگارا ما را بیامرز، ‌به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما،‌ پروردگارا توطئه‌های دشمنان را به خودشان برگردان،‌ پروردگارا به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما،‌پروردگارا به رهبر عزیز انقلابمان عزت کرامت بفرما،‌پروردگارا باران رحمتت را شامل حال امت اسلامی‌مان بگردان.

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ *فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ *إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

 



[1]. مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل،‌ج 11،‌ص 265.

 

[2]. بحارالانوار ج68، ص 120.

[3]. منافقون 8.

[4]. کنز الفؤاد، ج1، ص 351.

[5]. الحیاه، ج 1،‌ص 430.

[6]. تنیه الخواطر، ص 139.

[7]. الهدایه الکبری؛‌ص 254.

[8]. من لا یحضره الفقیه، ج 2،‌ص 92.

[9]. عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص 71.

[10]. جامع الاخبار، ص 118.

[11]. بحارالانوار،‌ج 74، ص 84.

[12]. صف، 8.

Please publish modules in offcanvas position.