خطبه های نماز جمعه مورخ 97/02/28

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 97/02/28                                                  خطبه شماره 150

 

 

 

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمٰن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

قال مولانا و مقتدانا الامام الباقر علیه السلام«اُوصِيكُمْ‏ عِبَادَ اللَّهِ‏ بِتَقْوَى‏ اللَّهِ‏ وَ أُخَوِّفُكُمْ‏ مِنْ‏ عِقَابِهِ‏ فَإِنَّ اللَّهَ يُنْجِي مَنِ اتَّقَاهُ‏ بِمَفازَتِهِمْ‏ لا يَمَسُّهُمُ‏ السُّوءُ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ‏ وَ يُكْرِمُ مَنْ خَافَهُ يَقِيهِمْ شَرَّ مَا خَافُوا»[1]

بندگان خدا خودم و شمارا به تقوای الهی سفارش می‌کنم وجود مقدس امام باقر (علیه السلام) می‌فرمایند شمارا به تقوا سفارش می‌کنم شمارا از عذاب الهی و عقاب الهی می‌ترسانم «وَ أُخَوِّفُكُمْ‏ مِنْ‏ عِقَابِهِ‏» زیرا خدای متعال کسانی را که دارای عمل پاک و شایسته هستند فردای قیامت نجات می دهد«لا يَمَسُّهُمُ‏ السُّوءُ» هیچ بدی به آن‌ها نمی‌رسد«وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» احساس حزن و اندوه الم نمی‌کنند و بعد می‌فرماید «وَ يُكْرِمُ مَنْ خَافَهُ» خدای متعال کسی که از او پروا داشته باشد مورد اکرام خودش قرار می‌دهد« يَقِيهِمْ شَرَّ مَا خَافُوا» از کسانی هم که می‌ترسند خدای متعال آنان را حفظ می‌کند و نگه می‌دارد.

ما در خطبه اول سخنمان پیرامون فریضه مهم امربه‌معروف و نهی از منکر بود در آخرین سرفصلی که در رابطه با مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر سخن گفتیم، ما نیازمندیم بیان معیارهایی هستیم که بتوانیم به‌عنوان قاعده و ضابطه از این معیارها در جهت شناخت معروف و منکر استفاده کنیم. تاکنون به معیارهای مختلفی اشاره کردیم، آخرین معیاری که در این محضر مطرح کردیم هر آنچه در جامعه ما موجب عزت و سربلندی جامعه می‌شود معروف است و هر آنچه مایه ذلت و زمینه‌ساز ذلت می‌شود به‌عنوان منکر شناخته می‌شود، بحث‌های مفصلی در این رابطه بود مصادیق متعددی در این زمینه مطرح کردیم معیار دیگری که امروز به آن خواهیم پرداخت تحت این عنوان است برای شناخت معروف و منکر ما در اینجا این نکته را مطرح می‌کنیم هر آنچه می‌تواند و موجب سلامت اجتماعی می‌شود به‌عنوان معروف شناخته می‌شود و هر آنچه تهدیدکننده سلامت اجتماعی و موجب فساد در جامعه می‌شود موجب آلودگی و تباهی در جامعه می‌شود این به‌عنوان منکر شناخته می‌شود، مقصود از زمینه‌سازی برای سلامت اجتماعی این هست که کاری کنیم که فسادهای برنامه‌ریزی‌شده که توسط دشمنان انجام می‌گیرد یا بادهای سودجو و مافیایی از جامعه اسلامی رخت بربندد و جامعه در یک سلامت کامل بسر ببرد تمام کسانی که در این مسیر خدمت می کنند و کمک می‌کنند که جامعه پاک و پاکیزه بشود از هر نوع فساد و آلودگی و زشتی و پلشتی در امان بماند کار این‌ها مصداق بارز معروف است و تمام کسانی که زمینه‌سازی فساد در جامعه می‌کنند اقداماتی انجام می‌دهند در جامعه که برون داد این اقدامات و زمینه این اقدامات و نتیجه این اقدامات عبارت از فساد در یک جامعه هست، این‌ها بزرگ‌ترین و بدترین منکر را در جامعه انجام می‌دهند، این‌یک واقعیت انکارناپذیری است مسئولیت هم مردم ما در این رابطه سنگین است و هم مسئولیت کارگزاران نظام اسلامی در این رابطه بسیار سنگین است، همگان با یک نظارت عمومی باید تلاش کنیم از جامعه فساد بزداییم و سلامت اجتماعی را بر جامعه‌مان حاکم کنیم و اگر این نشود نه از تاک ‌نشان می‌ماند و نه از تاک‌نشان،  این‌یک واقعیت انکارناپذیری است که در جامعه ما باید انجام بگیرد زیراکسانی که دنبال فسادند اولین گامی که انجام می‌دهند تولید فساد در جامعه می‌کنند، از زدودن قبح و زشتی گناه گرفته تا جلوگیری از دیانت مردم و متدین شدن مردم، اول سعی  می‌کنند زمینه‌های فساد را روزبه‌روز بیشتر کنند عادی‌سازی کنند گناه را ، زشتی و قبح گناه را در جامعه از بین ببرند و به تعبیر قرآن يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً»[2] این‌ها در زمین دنبال فسادند دنبال تباهی‌اند این را به‌عنوان هنرشان قرار می‌دهند هر جا که نگاه می‌کنیم می‌بینم جای پای آن‌ها مطرح است که فساد را در جامعه گسترش بدهند عده‌ای هم نه ؛ زمینه‌های دین‌داری را جلوش می‌گیرند نمی‌گذارند جامعه متدین بیاد جامعه متدین رشد بکند و جلوی ارزش‌های جامعه را می‌گیرند این دودسته زمینه‌ساز مفاسد اجتماعی در جامعه هستند که وظیفه همگان این هست که با چنین منکرهایی در جامعه برخورد کنند متأسفانه گاهی کار به‌جایی می‌رسد که زشت را زیبا در نظرشان جلوه می‌کند آن‌گونه که قرآن می‌فرماید «زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ»[3] آن‌چنان غوطه‌ور در گناه می‌شوند و در زشتی و فساد می‌شوند که اصلاً تصور نمی‌کنند که این کار ناشایسته‌ای انجام می‌گیرد قران هم می‌فرماید شیطان کارهای زشت را در منظر این‌ها زیبا جلوه می‌دهد، علاوه بر این گاهی کارشان به‌جایی می‌رسد که به تمسخر می‌گیرند حرکت مؤمنین و متدینین را، اهل نماز نیستند که نیستند، اهل روزه و عبادت نیستند که نیستند، اهل مسجد و دین و خدا نیستند که نیستند به خودشان برمی‌گردد گرچه عنوان یک منکر در جامعه است ولی قرآن می‌فرماید گاهی کارشان اوج می‌گیرد که اگر یک دین‌داری را ببینند مشغول نماز است در یک جمعی اذان گفته‌شده کسی می‌ایستد به نماز و عبادت شروع می‌کنند به تمسخر او، قرآن تعبیر جالبی دارد «وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ اتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْقِلُونَ»[4] چون نمی‌اندیشند و تفکر نمی‌کنند موقعی که زمینه برای خواندن نماز فراهم می‌شود این‌ها نماز را به سخره می‌گیرند، عجب هنوز هم شما نماز می‌خوانید گاهی شنیده می‌شود در بعضی از مجالس و محافل یک متدینی هم اتفاقاً رفته در آن جمع وقت نماز روبه‌قبله بعد مورد تمسخر استهزاء طعنه توهین اهانت که آیا الآن وقت نمازخواندن نیست سپری‌شده است گاهی در فضای جامعه ما متأسفانه این شکل می‌شود نه‌تنها خود اهل عبادت نیستند که عبادت‌کنندگان را به سخره می‌گیرند و نکته بعد این است که امربه‌معروف و نهی از منکر را ضد ارزش تلقی می‌کنند تعبیر وجود مقدس امام باقر علیه‌السلام دارد می‌فرماید:« بِئْسَ‏ الْقَوْمُ‏ قَوْمٌ‏ يَعِيبُونَ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَر»[5] چه بد آدم‌هایی هستند که امربه‌معروف و نهی از منکر را مورد سرزنش قرار می‌دهند عیب‌جویی می‌کنند گذشته زمان امربه‌معروف گذشته زمان نهی از منکر با این ادبیات عده‌ای متأسفانه صحبت می‌کنند می‌گویند امربه‌معروف و نهی از منکر خشونت آور است در جامعه دینی در یک جامعه آزاد نمی‌شود امربه‌معروف و نهی از منکر کرد باید مردم را به حال خودشان رها کرد این ادبیات، ادبیاتی است نگران‌کننده و طبیعتاً جامعه اسلامی ما و انقلابی ما از این کار طبعاً نه‌تنها خشنود نیست بلکه سخت نگران است نسبت به آینده آنچه بر سر جامعه اسلامی می‌آید.

اِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ.

پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، پروردگارا در این ماه مبارک رمضان برکاتت را بر ما نازل بگردان، در فرج مولایمان تعجیل بفرما، به امام راحلمان و مراجع گذشتمان روح و رضوان عنایت فرما، به رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان و سایر مرجع تقلید پروردگارا عزت سلامت طول عمر بابرکت مرحمت بفرما، توطئه دشمنان اسلام دشمنان انقلاب دشمنان این ملت را به خودشان برگردان، این مردم خوب ما این مردم مؤمن ما این مردم فداکار ما را پروردگارا حسن عاقبت مرحمت بفرما، باران رحمتت را پروردگارا بر ما نازل بگردان.

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴»

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر؛ إشفعي لنا في الجنة فإنَّ لک عندالله شأناً من الشأن.

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الحمدلله رب العالمین باری الخلائق الاجمعین  و نصلی و نسلم  علی حبیبه و رسوله أبا القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین.

 اللهم صل و سلم علي مولانا أمير المؤمنين  علی بن ابی طالب و علي فاطمة الزهراء سيدة نساء العالمين و علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين زين العابدين و إمام العارفين و علي محمد بن عليٍ الباقر و علي جعفر بن محمدٍ الصادق و علي موسي بن جعفرٍ الکاظم و علي علي بن موسي الرضا المرتضي و علي محمد بن عليٍ الجواد و علي علي بن محمدٍ الهادي و علي الحسن بن علي الزکي العسکري و علي الحجة القائم المهدي حججک علي عبادک و أمنائک في بلادک بهم نَتَوَلّي و من أعدائهم نَتَبَرَّئُ الي يوم القيامه.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

عن جابر عن ابی جعفر علیه السلام قال امیرالمومنین یوم الجمعه بعد الحمد والثناء و قال أُوصِيكُمْ‏ عِبَادَ اللَّهِ‏ بِتَقْوَى‏ اللَّهِ‏ الَّذِي‏ هُوَ وَلِيُ‏ ثَوَابِكُمْ‏ وَ إِلَيْهِ‏ مَرَدُّكُمْ‏ وَ مَآبُكُمْ‏ فَبَادِرُوا بِذَلِكَ قَبْلَ الْمَوْت‏»[6] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‌کنم، جابر ابن عبدالله انصاری  از امام باقر علیه‌السلام نقل می‌کند که آن حضرت فرمود وجود مقدس امیرالمؤمنین در روز جمعه‌ای خطبه‌ای ایراد کرد و بعد از حمد و ثناء الهی این‌چنین فرمود «أُوصِيكُمْ‏ عِبَادَ اللَّهِ‏ بِتَقْوَى‏ اللَّهِ»‏ بندگان خدا شمارا به تقوای الهی دعوت می‌کنم «هُوَ وَلِيُ‏ ثَوَابِكُمْ»‏ ثواب شما به دست خداست«وَ إِلَيْهِ‏ مَرَدُّكُمْ‏ وَ مَآبُكُمْ» بازگشت شما به‌سوی خداست، یعنی همیشه در این دنیا نیستید روزی بازخواهید گشت آن روزی که «يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليم»[7] شما باز می گردید« فَبَادِرُوا بِذَلِكَ قَبْلَ الْمَوْت‏»  به تقوا مبادرت کنید خودتان را آماده کنید سازندگی در خودتان ایجاد کنید تهذیب نفس در خودتان ایجاد کنید قبل از اینکه مرگ سراغ شما بیاد، خیلی نکته تکان‌دهنده‌ای است، چه مرگی؟ مرگی که «لَا يُنْجِيكُمْ‏ مِنْهُ حِصْنٌ مَنِيعٌ وَ لَا هَرَبٌ سَرِيع‏»[8] مرگی که نه دژهای تسخیرناپذیر مانع آن می‌شود و نه فرار سریع و شتابان جلوی مرگ را می‌گیرد بالاخره مرگ خواهد آمد نه دیواره‌های سر به فلک کشیده و نه فرار و سرعت در فرار و شتابان حرکت کردن جلوی مرگ را می‌گیرد «َتزَوَّدُوا» تازنده‌اید در این فرصتی که در اختیاردارید توشه بردارید«رَحِمَكُمُ اللَّهُ» برای کی؟ «َتزَوَّدُواالْيَوْمَ‏ لِيَوْمِ‏ الْمَمَات»[9] ‏امروز توشه بردارید برای روزی که مرگ خواهد آمد و انسان چشم از این جهان فرو خواهد بست.

در خطبه دوم به بیان مناسبت‌ها و نکاتی اشاره می‌کنم، اولین نکته تبریک عرض می‌کنم خدمت شما بزرگواران شما بندگان خدا حلول ماه مبارک رمضان را، ماه مبارک رمضانی که در تعبیرات معصومین ما این‌چنین ازش یادشده «السَّلَامُ‏ عَلَيْكَ‏ يَا شَهْرَ اللَّهِ‏ الْأَكْبَرَ، وَ يَا عِيدَ أَوْلِيَائِه»‏[10] خطاب به ماه رمضان به عنوان شهر الله الاکبر و به‌عنوان عید اولیاء الهی از ماه رمضان یادشده است، ماه رمضانی که رسول گرامی اسلام فرمود «إِنَّ أَبْوَابَ اَلسَّمَاءِ تُفَتَّحُ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لاَ تُغْلَقُ إِلَى آخِرِ لَيْلَةٍ»[11] ماه رمضانی که نبی مکرم اسلام می‌فرماید درهای آسمان از اولین شب ماه رمضان به روی بندگان باز می‌شود و تا آخرین شب ماه رمضان بسته نمی‌شود یعنی مرتب بندگان خدا مشغول رحمت الهی برکات الهی هستند ماه رمضانی که باز پیامبر می‌فرماید« وَ هُوشَهْرُ الِاسْتِغْفَارِ وَ هُوَ شَهْرُ الصِّيَامِ‏ وَ هُوَ شَهْرُ الدُّعَاءِ»[12]  ماه رمضان با این ویژگی باب استغفار و توبه انابه است، 11 ماه گذشت برادر من خواهر من خدا یک فرصتی قرار داده است فرصت‌ها گاهی مکانی است و گاهی زمانی است، در کنار کعبه بودن یک فرصت مکانی است البته فرصت زمانی حج هم هست ماه مبارک رمضان یک فرصت زمانی است برای آشتی باخدا،شَهْرُ الِاسْتِغْفَارِ وَ هُوَ شَهْرُ الصِّيَامِ‏ وَ هُوَ شَهْرُ الدُّعَاءِ.

در این ماه تلاوت قرآن خیلی ارجمند و ارزشمند است تلاوت یک آیه عین روایت ماست یک آیه در ماه مبارک رمضان برابری می‌کند با یک ختم قرآن در سایر ماه‌ها این‌همه جایگاه قرآن و جایگاه ماه رمضان است، لذا پیامبر فرمود «أَكْثِرُوا فِيهِ مِنْ تِلَاوَةِ الْقُرْآن»[13] هر چه می‌توانید قرآن بخوانید سیره حضرت امام قدس الله نفسه الزکیه در زمان ما تا چه رسد به سیره نورانی پیامبر و اهل‌بیت عصمت و طهارت که چقدر مقید بودن به تلاوت قرآن در همه ماه‌ها بخصوص در ماه مبارک رمضان، در این ماه مبارک رمضان توفیق درک شب‌های قدر را خداوند به ما عنایت کرده و این ماهی است که سفارش شده که سراغ گناه نرویم گرچه خدا زمینه آن را برای ما فراهم کرده« الشیاطین مغلوله»  شیطان در قیدوبند زنجیر در این ماه مبارک رمضان این زمینه‌سازی برای ضیافت الله است، یعنی خدا میهمان را دعوت کرده سر سفره دعوت کرده زمینه آرامش و آسایش را بر این مهمان فراهم کرده که شیطان را دربند کرده‌ایم که شیطان سراغ شما نیاد، خطبه شعبانیه را مرور کنید فرصت نیست من به آن بپردازم چه توصیه‌هایی که در آن خطبه زیبا شده است تکریم بزرگ‌ترها توجه به کوچک‌ترها و همچنین رسیدگی به  نیازمندان و کسانی که افطاری ندراند، کسانی که غذای سحر و افطاری ندارند، که با آن افطار کنند و سحری بخورند، خدا که به شما نعمت داده عنایت کرده به یاد این مردم نیازمند هم باشیم.

مناسبت دوم هفتم ماه مبارک رمضان سالگرد وفات حضرت ابوطالب است، عموی رسول گرامی اسلام و پدر بزرگوار امیرمومنان علی علیه‌السلام، شخصیت بزرگی است ابوطالب با همه نامهربانی‌هایی که در طول تاریخ نسبت به ابوطالب شده اما ابوطالب شخصیتی است که در کنار پیامبر می‌ایستد از پیامبر در تمام صحنه‌ها حمایت و دفاع می‌کند، عبدالمطلب موقعی که خواست از دنیا برود به ابوطالب  می‌فرماید ابوطالب این فرزند هفت‌ساله را می‌بینی مانند فرزندانت بلکه بیشتر از فرزندانت از او مراقبت کن و انصافاً ابوطالب مدافع پیامبر اکرم بود و باایمان برخلاف آنچه عده‌ای می‌گویند ابوطالب باایمان به خدا از دنیا رفت.

مناسبت سوم: روز فتح خرمشهر را داریم در عملیات بیت‌المقدس و روز سوم خرداد، چقدر حادثه زیبا و تاریخی بر ملت ما گذشت حدود 44 کشور جنگ علیه ما را طراحی کرده بودند، برنامه‌ریزی کرده بودند تمام امکانات را در اختیار دشمن ما صدام قرار داده بودند اما إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُم وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُم»[14] خدا با ما بود امداد غیبی الهی به مدد ما شتافت و فرزندان شما فرماندهان عزیز و رزمندگان عزیز ما خرمشهر را فتح کردند و این خدا بود که نصرت داد و عنایت کرد در آن مسئله فتح خرمشهر حدود 19 هزار نفر از مزدوران بعثی به اسارت گرفته‌شده‌اند و حدود 16 هزار نفر کشته شدند و این بزرگ‌ترین عملیاتی بود که انجام گرفت، و تمام دشمنان ما اعتراف به شکست ارتش صدام کردند.

من در این بخش پایانی عرضم در رابطه با حوادث مختلفی که هم در منطقه و هم در دنیای اسلام و کشورهای اسلامی اتفاق افتاده به چند مسئله می خواهم اشاره‌کنم سعی هم می‌کنم خیلی فشرده عرض کنم که وقت عزیزان گرفته نشود.

اولین مسئله موضوع انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و قدس است، ما در اینجا مطلبی را که میخواهیم مطرح کنیم این است 70 سال قبل با حمایت و جنایت انگلیسی‌ها یک غده سرطانی را در منطقه به نام اسرائیل ایجاد کرده‌اند و از آن روز این روز را به‌عنوان روز نکبت نام‌گذاری کرده‌اند اما در این اواخر که رئیس‌جمهور مغرور آمریکا ترامپ اعلام کرد همان‌طور که من وعده دادم باید سفارت آمریکا به قدس منتقل شود قدس پایتخت اسرائیل خواهد شد دیدیم هم‌زمان با سالگرد روز نکبت دست به این خیانت زدند البته آن‌ها تنها نبودند سران عرب تعدادشان خیانت کردند بعضی خنجر زدند از پشت بر فلسطینیان و این اتفاق افتاد آن روز، روز نکبت بود و روزی که اسرائیلی‌ها در کنار آمریکائی‌ها جشن و سرور به پا کرده بودند برای افتتاح سفارت آمریکا در قدس ارتش رژیم صهیونیستی به کشتار پرداخت حدود 64 نفر به شهادت رسیده‌اند حدود 2750 مجروح شدند، که درنتیجه روز نکبت عنوان دیگری در کنارش ذکر شد به‌عنوان روز خون، روز نکبت را انگلیسی‌ها درست کردند و روز خون را آمریکائی‌ها باهم دستی اسرائیل.

صهیونیست‌ها می‌خواستند با تقارن این دو روز یعنی سالگرد تأسیس رژیم صهیونیستی و انتقال پایتخت اسرائیل به قدس و سفارت امریکا به قدس یک حادثه تاریخی را در دنیا رقم بزنند اما رسوا شدند، امریکا منزوی شد در دنیا تا آنجایی که من اطلاع دارم تنها کشوری که همراهی کرد با آمریکا در انتقالش به قدس یک کشور به نام گواتمالاست که خیلی از مردم هم نمی‌شناسند چنین کشوری را.

یعنی آمریکا در اوج انزوا آمد سفارتش را منتقل کرد، هم‌دستان آمریکا هم با او همراهی نکردند و این خیانتی بود که مربوط به دنیای اسلام اتفاق افتاد البته ما نمی‌دانیم شاید در آینده فضا طوری دیگر رقم بخورد، هم‌پیمانان آمریکا هم در این خیانت شریک بشوند تظاهرات عظیمی در سراسر دنیا اتفاق افتاد حتی کشورهایی که ملاحظاتی معمولاً داشتند و اجازه نمی‌دادند در کشورشان راهپیمایی بشود ما شاهدیم در آن کشورها راهپیمایی علیه رژیم اشغالگر قدس انجام شد.

موضوع بعدی که می‌خواهم مطرح کنم موضوع خروج آمریکا از برجام است، من در اینجا دو مطلب می‌خواهم مطرح کنم 1. یک مطلب راجع به دشمنی آمریکا با ملت ایران، سالیانی است آمریکا دشمنی خودش را به شکل‌های مختلف نسبت به ملت ایران ابراز داشته، اما در زمانه ما اوج دشمنی را از زبان رئیس‌جمهور ایالت متحده آمریکا ترامپ می‌شنویم با جملات سخیفش و گفتار بی‌ارزشش و هرروز به‌گونه‌ای ملت ما را تهدید می‌کند، چند روز قبل مطالبی را مطرح کرده بود اما رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان در پاسخ به این اراجیف و این سخنان سخیف فرمودند من به نمایندگی از ملت ایران به آقای ترامپ می‌گویم شما غلط می‌کنید.

سؤال این است که دعوای آمریکا با ما بر سر چیست؟ بر سر انرژی هسته‌ای است؟ بر سر موشک‌های ماست؟ بر سر نفوذ منطقه‌ای ماست؟ یا دعوا بر سر چیز دیگری است؟

دعوای آمریکا بر سر دو چیز است1.تسلط آمریکا بر ایران اسلامی، امروز احساس می‌کند دستش خالی است، سیطره‌ای بر حکومت ایران بر ملت ایران ندارد، سالیان این‌ها به چپاول گرفته بودند و برده بودند این‌ها به دنبال سیطره مجدد بر ملت ما هستند 2. با هویت انقلابی ما مشکل‌دارند، با هویت نظام اسلامی ما مشکل‌دارند این‌ها دنبال حکومت‌هایی هستند  که یک روزبه آن‌ها امر کنند یک روزبه آن‌ها نهی کنند این‌ها هم مسلوب الاختیار، تابع و تسلیم محض آن‌ها باشند، نظیر آنچه بر سر رضاخان آوردند یک روز او را آورند و یک روز او را تبعید کردند و از کشور بردند، این‌ها دنبال این هستند مثل نامه‌نگاری‌های اخیر ترامپ به سران بعضی از کشورهای منطقه، که رهبر معظم انقلاب افشاگری کردند و آن‌ها تعجب کردند که این نامه محرمانه ما چگونه به دست رهبری رسیده است، به سران منطقه پیام می‌دهد شما باهم متحد باشید شما چنین کنید شما چنان کنید، من این‌همه هزینه کردم برای شما یعنی در خط ما باشید آنچه را ما به شما دستور می‌دهیم شما عمل کنید این هویت و ماهیت آمریکاست.

اما مسئله برجام را می‌خواهم عرض کنم: جریان خروج آمریکا از برجام شاید غیرمنتظره نبود به دلیل اینکه رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان بارها و بارها به مسئولین عزیزمان فرمودند من مانع نمی‌شوم شما مذاکره کنید شما گفتگو کنید ولی تضمین بگیرید از آمریکائی‌ها، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا برای رفع تحریم‌ها باید امضا کند مسئولین ما و تیم مذاکره‌کننده ما حقیقتاً آنچه در توان داشتند انجام دادند ولی نتوانستند و لذا می‌بینیم قراردادی که کشورهای 5+1 پای آن را امضا کردند سازمان ملل پای آن را امضا کرده باکمال وقاحت آمریکا اعلام خارج شدن از این قرارداد می‌کند حاضر نیست هزینه‌ای هم برای آن بپردازد، اما امروز آمریکا در برجام نیست کشورهای اروپائی هستند چین و روسیه هستند، رهبر عزیزمان بازهم فرمودند گرچه من به اروپائی‌ها هم اعتماد ندارم و بعید می‌دانم این‌ها تضمین بدهند ولی شما بروید مذاکره کنید اگر توانستید تضمین محکمی بگیرید چه‌بهتر.

ما باید دشمنانمان را خوب بشناسیم من از پشت این تریبون درعین‌حال که تقدیر و تشکر می‌کنم از زحماتی که عزیزانمان داشتند ولی این زحمات را چون پای منافع ملت ایران در کار است به‌گونه‌ای رقم بزنید زحمات که نتیجه‌اش مثل خروج آمریکا از برجام نباشد که بدون کوچک‌ترین پرداخت هزینه‌ای اعلام کند من خارج شدم اروپائی‌ها تضمین بدهند منافع ملت ما را حفظ کنند منافعی که بنا بود از رهگذر برجام ما به دست بیاوریم حفظ کنند ما مشکلی با دنیا نداریم ما می‌خواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم این هم یک نمونه تعامل با دنیاست.

مسئله دیگری که باید به آن اشاره‌کنم در این راستا عبارت از این است که خوشبختانه جلوی حملات اسرائیل تااندازه‌ای گرفته شد و مهار شد اسرائیل مدت‌ها بود شروع کرده بود به موشک‌باران و بمباران سوریه، اما مقاومت و جبهه مقاومت با شلیک حدود 65 موشک به 10 پایگاه نظامی اسرائیل در جولان و یک مرکز اطلاعاتی اسرائیل را وادار به یک سکوت مرگبار کرد.

نخست‌وزیر رژیم اشغالگر درعین‌حال که دست‌پاچه شده بود روانه مسکو شد دست به دامن روس‌ها شد  از آن‌ها درخواست کرد به ایران پیام بدهید آن‌ها اقدامی دیگر انجام ندهند ما هم اقدامی نمی‌کنیم این نشانه عظمت جبهه مقاومت و این نشانه عظمت ملت ماست.

آخرین سخنم راجع به انتخابات لبنان و عراق هست، که انتخابات لبنان شگفتی آفرید همه جهانیان مبهوت شدند کسانی که دلار خرج کرده بودند تمام امکاناتشان را بسیج کرده بودند سفارت‌خانه هایشان را به قهخانه تبدیل کرده بودند تا همگان بیایند و زمینه برای رأی دادن به آن‌کسانی که می‌خواستند فراهم کنند دچار شکست سختی شدند، بیش از نصفی از کرسی‌های پارلمان لبنان امروز در اختیار حزب‌الله و هم‌پیمانان حزب‌الله است، و این نشانه عظمت ملتی است که برای خدا حرکت می‌کند و برای خدا می‌جنگند، در انتخابات عراق هم گرچه هیچ‌کدام یک از احزاب نتوانست اکثریتی به دست بیاورد اما احساس ما این است درمجموع بیشترین رأی و آراء همسوی با جبهه مقاومت خواهد شد انشالله، امیدواریم با ائتلاف گروه‌های مختلف ائتلاف شیعه نخست‌وزیری بر سرکار بیاید که درنتیجه به خواسته‌های مردم عراق رسیدگی کند.

«رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»

پروردگارا ما را بیامرز، ‌ به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، ما را از توطئه شیاطین محفوظ بدار، به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما، به رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان عزت سلامت اقتدار بیشتر مرحمت بفرما، به مراجع بزرگوار تقلید ما طول عمر بابرکت مرحمت بفرما، به خدمتگزاران صادق این نظام عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، پروردگارا از تو می‌طلبیم از تو می‌خواهیم باران رحمتت را شامل حال امت اسلامی‌مان بگردان، در فرج مولایمان آقایمان صاحب اصلی‌مان حضرت بقیه‌الله الاعظم تعجیل بفرما.      

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

 

 



[1]. اصول کافی ج 3، ص 422.

[2]. مائده 33.

[3]. انفال 48.

[4]. مائده 58.

[5]. کافی ج9، ص 486.

[6].  بحاراالانوار ج86، ص 234.

[7]. شعرا 88 و 89.

[8]. همان.

[9]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج 1، ص 385.

[10]. صحیفه سجادیه، ص 198.

[11]. بحاراالانوار ج 93، ص 344.

[12]. فضائل الاشهر الثلاثه، ص 117.

[13]. همان ص 95.

[14]. محمد 7.

Please publish modules in offcanvas position.