خطبه های نماز جمعه مورخ 97/04/08

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه ‏های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 97/04/08                                                     خطبه شماره 152

 

 

 

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين.

قال امیر المؤمنین: «أُوصِيكُمْ عِبَادَ اللَّهِ وَ أُوصِي نَفْسِي بِتَقْوَى اللَّهِ الَّذِي ابْتَدَأَ الْأُمُورَ بِعِلْمِهِ وَ إِلَيْهِ يَصِيرُ غَداً مِيعَادُهَا وَ بِيَدِهِ فَنَاؤُهَا وَ فَنَاؤُكُمْ وَ تَصَرُّمُ أَيَّامِكُمْ وَ فَنَاءُ آجَالِكُمْ وَ انْقِطَاعُ مُدَّتِكُمْ فَكَأَنْ قَدْ زَالَتْ عَنْ قَلِيلٍ عَنَّا وَ عَنْكُمْ كَمَا زَالَتْ عَمَّنْ كَانَ قَبْلَكُمْ- فَاجْعَلُوا عِبَادَ اللَّهِ اجْتِهَادَكُمْ فِي هَذِهِ الدُّنْيَا التَّزَوُّدَ مِنْ يَوْمِهَا الْقَصِيرِ لِيَوْمِ الْآخِرَةِ الطَّوِيلِ- فَإِنَّهَا دَارُ عَمَلٍ وَ الْآخِرَةَ دَارُ الْقَرَارِ وَ الْجَزَاءِ»[1]خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. وجود نازنین امیرالمومنین علی (علیه السلام) در یکی از کلمات گوهر بارشان ما را به تقوی سفارش میکنند با این بیان: بندگان خدا سعیتان را در این دنیا بر این قرار بدهید که از این روز کوتاه یعنی دنیا برای روز آخرت که بلند است و طولانی توشه بردارید، زیرا دنیا خانهی عمل است اما آخرت خانه قرار و پاداش و کیفر و جزاست. بیان نورانی امیر المومنین اشاره به این نکته دارد که دنیا با همهی بزرگیاش در مقابل آخرت چیزی نیست اما میتوان از همین روزهای محدود دنیا و عمر کوتاه دنیا برای قرار و ثبات و استقرار در عالم آخرت توشهها برداشت و بهرهها برد. پس تا فرصت از دست نرفته برادر من، خواهر من و عمر همچنان در اختیار ماست برای آخرت بهرهای برداریم.

بحث ما در خطبه اول پیرامون فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود. آخرین سرفصلی که مطرح شد تحت عنوان معیارهای شناخت معروف و منکر بود.

آخرین معیاری که مطرح شد این بود که هر سیاست و رفتاری که به رشد و پیشرفت جامعه اسلامی، بینجاند این مصداق بارز معروف است و هر رفتار و سیاستی که موجب رکود جامعه شود، مصداق بارز منکر است. لذا در عرصه های مختلف، مسئولان و مردم تلاششان این باشد که در جهت رشد و ارتقاء جامعه کمک کنند. برنامه ریزیها در این راستا باشد. خروجی کار باید رضایتمندی در جامعه و رشد و ارتقاء معنوی آحاد جامعه باشد. اگر اگر مسئول یا شخصی کاری انجام داد که موجب ولنگاری در جامعه شد، مصداق بارز منکر در یک جامعه اسلامی است.

نکته دومی که عرض شد و در بعد سیاست گذاری و برنامه ریزی و اقدام تأثیر گذار است (هم در بعد مثبت و هم در بعد منفی) در مورد رشد علمی در یک جامعه است. یکی از عوامل ماندگاری و پایایی هر نظام، اقتدار علمی آن نظام است. اگر جامعه ای برخوردار از رشد علمی بود، آن جامعه، جامعه ماندگاری خواهد شد. فرقی ندارد چه مسئله علمی مطرح شد؛ خواه علوم وحیانی، علوم انسانی، تجربی، نظامی و ... .

اما اگر سیاست گذاری را بجای رشد در این عرصه های به صورت رکود و پسرفت بود، این سیاستگذاری یک امر منکر است. امیر المؤمنین (ع) میفرمایند: «العلم سلطان» یعنی علم عامل برتری و اقتدار است «مَن وجده صال و من لم یجده صیل علیه» کسی که علم را در یک جامعه دریافت کرد، جامعه برخوردار از پیشرفت علمی بود، این جامعه به اقتدار میرسد و اگر جامعه ای برخوردار از علم نبود، این جامعه اقتدار خودش را از دست داده است. پس بنابراین برنامه ریزی و سیاست گذاری ما باید در جهت رشد علمی جامعه باشد. مراکز علمی ما نیاز به یک بررسی دارند که آیا این برنامه های ما به رشد علمی می‎انجامد یا خیر.

آخرین مسئله، مسئله اقتصادی جامعه است. هر نوع اقدام در عرصه اقتصادی که به رشد اقتصادی جامعه بینجامد این یک معروف است. خداوند میفرماید: « هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا »[2] یعنی خدا از ما میخواهد آبادانی زمین را. امیرالمؤمنین در عهدنامه مالک اشتر میفرماید:« جبایة خراجها و جهاد عدوها و استصلاح اهلها و عمارة بلادها » یعنی در کنار جمع آوری خراج و درآمدهای حکومت، در کنار مبارزه سرسخت با دشمنان، در کنار توجه به اصلاح جامعه و بالابردن فرهنگ جامعه، سرزمین اسلامی توسط یک کارگزار باید روز به روز رو به آبادانی و پیشرفت برود. اگر سیاست اقتصادی کشور رها شد، نمیشود گفت یک معروف اتفاق افتاده است. همانگونه که برنامه ریزی سالم برای رشد اقتصادی جامعه، یک معروف است، رها کردن و مردم را در یک سردگانی نگه داشتن این بعنوان یک منکر است که در جامعه اتفاق میافتد. تنها معروف و منکر را در یک مصادیق خاص خلاصه نکنیم. اینها نکاتی است که باید به آن توجه داشت.

اینکه شما میبینید رهبر عزیز، چند سال پی در پی شعار سال را در مورد مسائل اقتصادی قرار میدهند آیا بنظر شما بی جهت بوده؟ رهبر ما رهبری هوشمند، تیزبین، آینده نگر، دشمن شناس، تمام مسائل را رصد میکند و بارها در صحبتهایشان فرمودند، یکی از جاهایی که دشمن میتواند صدمه بزند، در مسائل اقتصادی است و لذا تأکید روی اقتصاد مقاومتی میکردند، منتهی کارها آنگونه که باید پیش میرفت، پیش نرفته است.

پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، عدالت اجتماعی را در جامعه دینی ما در جامعه انقلابی ما محقق ساز، مشکلات جامعه اسلامی و انقلابی ما را خدایا خودت برطرف بفرما، توطئه دشمنان ما دشمنان کینه‌توز ما را به خودشان برگردان، به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما، به رهبر عزیز به رهبر مقتدر انقلاب اسلامی‌مان و سایر مراجع تقلیدمان عزت سلامت، طول عمر بابرکت مرحمت بفرما، به خدمتگزاران صادق این مردم خوب ما عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما، به جانبازانمان سلامت به آزادگانمان عزت به رزمندگانمان پیروزی به بانوانمان عفت به عالمانمان توفیق عمل به بازاریان و اصنافمان انصاف عنایت بفرما، پروردگارا نعمت‌ها و برکاتت را بر ملت عزیزمان نازل بگردان.

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم

«إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ* فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ *إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ»

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله، السلام علیک یا بنت ولی الله، السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر؛ إشفعي لنا في الجنة فإنَّ لک عندالله شأناً من الشأن.

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الحمدلله رب العالمین باری الخلائق الاجمعین  و نصلی و نسلم  علی حبیبه نجیبه و خیرته فی خلقه سیدنا و نبینا  أبا القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین.

 اللهم صل و سلم علي مولانا أمير المؤمنين  علی بن ابی طالب و علي فاطمة الزهراء سيدة نساء العالمين و علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين زين العابدين و إمام العارفين و علي محمد بن عليٍ الباقر و علي جعفر بن محمدٍ الصادق و علي موسي بن جعفرٍ الکاظم و علي علي بن موسي الرضا المرتضي و علي محمد بن عليٍ الجواد و علي علي بن محمدٍ الهادي و علي الحسن بن علي الزکي العسکري و علي الحجة القائم المهدي حججک علي عبادک و أمنائک في بلادک بهم نَتَوَلّي و من أعدائهم نَتَبَرَّئُ الي يوم القيامه.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

کتب امیرالمؤمنین (ع) إلی أحد اصحابه: «و إنّی آمرک بتوی الله وَ طَاعَتِهِ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ فَاحْذَرْ عِقَابَهُ فِي الْمَغِيبِ وَ الْمَشْهَدِ وَ أَتَقَدَّمُ إِلَيْكَ بِالْإِحْسَانِ إِلَى الْمُحْسِنِ وَ الشِّدَّةِ عَلَى الْمُعَانِدِ وَ آمُرُكَ بِالرِّفْقِ فِي أُمُورِكَ وَ اللِّينِ وَ الْعَدْلِ فِي رَعِيَّتِكَ فَإِنَّكَ مَسْئُولٌ عَنْ ذَلِكَ وَ إِنْصَافِ الْمَظْلُومِ وَ الْعَفْوِ عَنِ النَّاسِ»[3]. امیرالمؤمنین (ع) در نامه ای که به حذیفة بن یمان نوشته اند، حذیفه را اینگونه مورد خطاب قرار میدهند که: تو را به تقوای الهی امر میکنم. به تو فرمان میدهم که در آشکار و نهان از خداوند اطاعت کنی. از عقاب خداوند بپرهیز و بعد میفرماید به انسانهای محسن نیکی کن، با دشمنان سخت برخورد کن، با مردم به عدالت رفتار کن، مدافع مظلوم باش، نسبت به مردم گذشت داشته باش.

در خطبه دوم به بیان مناسبتها اشاره میکنم

اولین مناسبت سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی است. ایشان از بزرگترین محدثان و راویان است و با ولین مناسبت سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی است. ایشان از بزرگترین محدثان و راویان است و با واسطه نسبتش به امام مجتبی میرسد. درک محضر چند امام کرده است. به محضرت امام جواد(ع) و هادی(ع) رسیده است و دینش را بر امام هادی(ع) عرضه کرده. امام هادی (ع) نسبت به ایشان آنقدر ارزش قائل است که به مردی که از ری به زیارت امام حسین(ع) رفته بود، فرمود: «أما إنک لو زرت قبر عبدالعظیم عندک لکنت کمن زار الحسین (ع)» اگر عبدالعظیم حسنی را زیارت کنی، مثل این است که امام حسین را در کربلا زیارت کرده ای. امام نمیخواهد زیارت امام حسین را کم جلوه دهد، بلکه عظمت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی نشان میدهد. ما گرامی میداریم یاد این شخصیت بزرگ را.

مناسبت دوم: امروز بنا به نقلی شهادت حضرت حمزه سید الشهدا است؛ یک نقل روز هفتم شوال است و نقل دیگر روز پانزدهم شوال است. ایشان عموی پیامبر اکرم است. او همیشه مدافع پیامبر و از حامیان سرسخت پیامبر است. بعد از اینکه اسلام آورد، آزار قریش نسبت به پیامبر کم شد چون ایشان جایگاه رفیعی در قریش داشتند.

امروز روز مبارزه با سلاحهای شیمیایی و میکروبی است. از خدا میطلبیم که دنیای ما عاری از سلاحهای شیمیایی باشد و اینهمه جنایتکاران در طول تاریخ فرصت جنایت پیدا نکنند.

مناسبت بعد سالروز شهادت شهید صدوقی را داریم در 11 تیر که توسط منافقین کوردل، به شهادت رسیدند. یاد ایشان را گرامی میداریم

روز 12 تیر سالروز رحلت مرزبان حریم تشیع، مرحوم آیت الله امینی صاحب کتاب گرانسنگ الغدیر است. یاد ایشان را گرامی میداریم.

سالروز حمله ددمنشانه آمریکا به هواپیمای مسافربری ما است که در این جریان حدود 290 نفر از عزیزانمان به شهادت رسیدند.

روز ششم تا دوازدهم تیرماه هفته بازخوانی و افشای حقوق بشری آمریکایی است.

هفتم تیر سالگرد شهادت آیت الله شهید بهشتی و یاران باوفایشان است.

همچنین سال 1366 بمباران شیمیایی سردشت است که هزاران نفر شهید و مجروح شدند.

اخیراً هم خانواده های مهاجر را گرفتند و کودکانشان را از مادرانشان جدا کردند و کودکان را در قفس گذاشتند. این اوج وحشی گری ایالات متحده و کسانی که مدافع حقوق بشر هستند می‎باشد. این چه فرهنگی است؟

ما هفته قوه قضائیه را داریم که حاجاقای صادقی بیانات خوبی در این مورد اشاره فرمودند. این روز به مناسبت شهادت آیت الله بهشتی نامگذاری شد. دشمن فکر میکرد با شهادت ایشان و یارانشان، انقلاب به شکست می‎انجامد. این شهادت پشتوانه حرکت انقلاب شد. برای ملت ما این روز، روز تاریخ ساز شد و نشان داد که هرچه دشمن بیشتر بر ملت ما فشار آورد، ایستادگی ملت بیشتر خواهد شد. شهید بهشتی حق زیادی به گردن ما دارد. نقشه راه در مورد قوه قضائیه را ایشان برنامه ریزی کرد. من به سهم خودم از تلاشهای قوه قضائیه تشکر میکنم اما ناگزیرم به چند نکته اشاره کنم: کار قوه قضائیه آنگونه که رهبری هم فرمودند، مبارزه قاطع با مفسدان اقتصادی است. این یک واقعیت انکار ناپذیر است. قوه قضائیه باید در دفاع از حق و عدالت پیش قدم باشد. اگر کسی در جایی احساس کرد که به او ظلم شده، باید پناهگاه او قوه قضائیه باشد. انتظار مردم از دستگاه قضایی ایجاد امنیت برای کسب و کار آنهاست. نظارت بر وضع نابسامانی است که گاهی در جامعه ما پدید می آید. مردم انتظار اقدام عملی دارند. تأخیرها ارزش اقدام قوه قضائیه را از بین میبرد. مسائل اخیر که در تهران و برخی شهرستانها پدید آمده، ممکن است عده ای سوء استفاده کنند از این قضایا ولی مردم مشکلات اقتصادی دارند. من صراحتاً عرض میکنم که بازار ما در طول تاریخ انقلاب، پشتیبان انقلابمان بوده است. ما نباید بگذاریم بازاریان ما در چاچوب مدار قانون ناراضی شوند و کسب و کارشان را تعطیل کنند و عده ای هم که از بوق های تبلیغاتی دشمن الهام میگیرند، بازاریان را تهدید کنند. دولت باید سروسامان دهد. وضع ارز و سکه و نقدینگی مردم نیاز به یک بررسی دارد. چرا اینگونه در جامعه ما اتفاق می‎افتد؟ باید در این زمینه اقدام کرد و بهانه را از دست دشمن گرفت. نقاط قوت مارا میخواهند به نقطه ضعف تبدیل کنند. مسئله هستهای و توان موشکی که نقطه قوت ما است را میخواهند به نقطه ضعف تبدیل کنند. عده ای میگویند ما چه نیازی به موشک داریم. اینها فراموش کرده اند که در زمان جنگ مسئولین ما سرگردان از این کشور به آن کشور بودند تا جواب موشک های صدام را بدهند. امروز به صراحت بگویم که موشک و تولید موشک بازدارنده جنگ است نه تهدید کننده جنگ. من در عین حال که به کارگزاران نظام با جدّیت توصیه میکنم که به فکر مشکلات مردم باشند، ولی مردم بدانید دشمنان ما میخواهند ما را در یک امتحان بزرگ قرار دهند. 40 سال ما را امتحان کردند و سربلند بیرون آمدیم. و باز انتظار هست با همه مشکلاتی که در کشور وجود دارد، برای چندمین بار هم از این آزمون سربلند بیرون آیید.

آخرین جمله در مورد یمن است. ائتلاف ضد یمن خیلی تلاش کردند که بندر الحدیده را به تصرف در آورند تا در پای میز مذاکره با قدرت بتوانند حرف بزنند ولی این مردمی که نان شب ندارند، راهپیمایی های بزرگی در صنعاء و بندر الحدیده راه انداختند و با قامتی استوار ایستادند و میگویند امروز مقاومت ما پیامش نه تنها برای عمل بلکه برای کل منطقه است.

﴿ربنا آتنا في الدنيا حسنةً و في الآخره حسنةً و قنا عذاب النار

پروردگارا ما را بيامرز. توطئه­های دشمنان را به خودشان برگردان. آنان را بیش از پیش در صحنه جهانی و بین­المللی رسوا و مفتضح بفرما. در فرج مولایمان تعجیل فرما. پروردگارا از تو می­طلبیم به این ملت رشد و عظمت عنایت فرما. روح بلند رهبر فقیدمان عالی است، اعلی بگردان. به مقام معظم رهبر عزیز انقلاب طول عمر بابرکت مرحمت فرما. به مراجع بزرگوار تقلید، این پاسداران دین و مکتب، سلامت، عزت عنایت فرما. باران رحمتت را شامل حال امت اسلامی بگردان.

إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمٰن الرحيم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ‌

(الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ‌ * الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ‌ * مَالِکِ يَوْمِ الدِّينِ‌ * إِيَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاکَ نَسْتَعِينُ‌ * اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ‌* صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّينَ‌)

صدق الله العلي العظيم

 

 



[1]. كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)، ج‌8، ص: 174.

[2]. هود:61

[3]. بحارالانوار، ج‏28، ص 88

Please publish modules in offcanvas position.