خطبه های نماز جمعه مورخ 97/07/06

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 97/07/06                                                  خطبه شماره 155

 

 

 

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

قال امیرالمؤمنین علی(ع): «الجأوا إلى التّقوى فإنّه(فإنّها)جنّة منيعة،من لجأ إليها حصّنته و من اعتصم بها عصمته»[1]؛ به تقوا پناه ببرید زیرا تقوا پناهگاهی استوار است. هر کس به تقوا پناه ببرد، تقوا او را محفوظ میدارد و هرکس به آن چنگ بزند، تقوا او را مصون میدارد. امیدواریم در زندگی فردی و اجتماعی به مقوله توجه داشته باشیم و تقوا را ملاک زندگی قرار دهیم.

در خطبه اول بحث ما پیامون امر به معروف و نهی از منکر بود. سرفصل اخیر تحت عنوان معیارهای شناخت معروف و منکر بود. آخرین موضوعی که به عنوان معروف مطرح شد در مورد تحقق عدالت اجتماعی در جامعه بود. عرض شد هر سیاست گذاری و رفتار و اقدامی که در جامعه به تحقق عدالت اجتماعی بینجامد، مصداق بارز معروف است و هر نوع برنامه ریزی و رفتار و اقدامی که نقطه مقابل تحقق عدالت اجتماعی در جامعه باشد مصداق بارز منکر در جامعه است.

در هفته های اخیر عدالت اجتماعی معنا شد و وجوه گسترده ای که در رابطه با عدالت اجتماعی مطرح است بیان شد و عرض شد عدالت اجتماعی دارای وجوهی است؛ در عرصه مسائل خانوادگی، مسائل سیاسی، اقتصادی و ... در همه این موارد ما میتوانیم از عدالت اجتماعی سخن بگوییم.

وعده داده بودیم که اشاره ای به شاخص های بحث عدالت اجتماعی داشته باشیم. عدالت اجتماعی دارای چه شاخص هایی است؟ امروز اگر توفیق شد به دو شاخصه از شاخصه های عدالت اجتماعی اشاره میکنم.

اولین شاخصه مسئله شایسته سالاری است. مدیر نسبت به کسانی که منصوب میکند، باید جهات لازم را که از آن جمله تعهد، تخصص و کاردانی آنان است، مدّنظر قرار دهد چون ما در تعریف عدالت اجتماعی گفتیم، هر کس در جایگاه مناسب خودش. در کلمات نورانی امیرالمؤمنین(ع) خطاب به مالک اشتر، حضرت روی همین موضوع تکیه میکنند. حضرت (ع) میفرمایند: «اِجعَل لِرأسِ كُلِّ أمرٍ مِن أمورِك رأسا مِنهُم ، لايَقهَرُهُ كَبيرُها و لايَتَشتَّتُ عَلَيه كَثيرُها» اگر این سخن در مسئولیتی که به کارگزاران داده میشود، ملاک عمل قرار گیرد، خیلی از مشکلات جامعه وجود خارجی نخواهد داشت. حضرت میفرماید برای هر یک از کارهایت سرپرستی برگزین که بزرگی کار برای او چیره‎گی پیدا نکند و همچنین نباید فراوانی کار، او را درمانده سازد. در هر دو فرض [چه جایی که کار بزرگ است و چه جایی که کار زیاد است] کار بر او غلبه نکند و او را درمانده نسازد. این مشکل بزرگی است که متوجه جامعه ما است.

دومین شاخصه عبارت از این است که مدیران جامعه اگر میخواهند در جامعه اسلامی، عدالت اجتماعی تحقق پیدا کند، باید یک توجه ویژ‎ه‎ای داشته باشند نسبت به حقوق نیازمندان. در تصمیم گیری اینگونه عمل نکنند که تنها به فکر کسانی که دارای زندگی مرفه هستند، باشند؛ بلکه به فکر اقشار آسیب پذیر جامعه هم باشند. چراکه فقر موجب ضعیف شدن دین هم میشود. تعبیری از لقمان حکیم است: تمام تلخی های زندگی را من چشیدم و در میان آنها، فقر تلخ ترین بود.

پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «اربعة قلیلها کثیرة»؛ چهار چیز وجود دارد که اگر کم هم اتفاق بیفتد، زیاد جلوه میکند. «الفقر، و الوجع، والعداوة، والنار» فقر و نداری، درد و دشمنی و آتش، مجموعه هایی هستند که کم بودنشان هم زیاد جلوه میکند.

بنابراین اگر عدالت اجتماعی در جامعه پیاده شود، فقر رخت برمیبندد. امام صادق (ع) میفرماید: «إن الناس یستغنون اذا عدل بینهم» اینگونه نیست که در جامعه نشود نیازمندیهای افراد جامعه را برآورده کرد. مشکل ما نبود عدالت در جامعه است. هر جا عدالت نبود، عده ای فقیر میمانند و عده ای در طبقات بالا قرار میگیرند.

پروردگارا ما را در مسیر هدایت و دینداری بیشتر قرار بده؛ در فرج مولایمان تعجیل بفرما؛ پروردگارا امام راحل و مراجع گذشته را مشمول الطاف و عنایات خاصه خود قرار بده؛ به رهبر عزیز و فرزانه انقلاب و مراجع بزرگوار تقلید عزت و طول عمر با برکت عنایت بفرما؛ پروردگارا به خانوادههای مکرم شهیدان صبر و اجر کرامت بفرما؛ به رزمندگان ما پیروزی به جانبازان ما سلامتی، به آزادگان ما عزت به بانوان ما عفت به عالمان توفیق عمل به خدمت گزاران نظام توفیقِ خدمت بیشتر عنایت بفرما.

«ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز الحکیم»

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَد * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَد».

صدق الله العلیّ العظیم

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله، السلام علیک یا بنت ولی الله، السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر، إشفعي لنا في الجنة فإنَّ لک عندالله شأناً من الشأن.

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق الأجمعین باعث الانبیاء والمرسلین  و نصلی و نسلم  علی  خیرته فی خلقه سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابا القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین .

 اللهم صل و سلم علي مولانا أميرالمؤمنين علی بن ابی طالب و علي فاطمة الزهراء سيدة نساء العالمين و علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين زين العابدين و إمام العارفين و علي محمد بن عليٍ الباقر و علي جعفر بن محمدٍ الصادق و علي موسي بن جعفرٍ الکاظم و علي علي بن موسي الرضا المرتضي و علي محمد بن عليٍ الجواد و علي علي بن محمدٍ الهادي و علي الحسن بن علي الزکي العسکري و علي الحجة القائم المهدي حججک علي عبادک و أمنائک في بلادک بهم نَتَوَلّي و من أعدائهم نَتَبَرَّئُ الي يوم القيامه.

قال رسول الله(ص) «خصله من لزمها اطاعته الدنیا و الاخره و ربح الفوز بالجنه، قیل و ما هی یا رسول الله (صلی الله علیه و آله)؟ قال: التقوی»[2]. خصلتی وجود دارد که اگر کسی خود را ملتزم به آن خصلت بداند، دنیا و آخرت از او پیروی خواهند کرد و سود سرشاری نصیب او خواهد شد و آن سود سرشار عبارت است از ورود به بهشت برین الهی. از وجود مقدس رسول الله سؤال شد که این چه خصلتی است که دارای این دستاورد بزرگ است؟ حضرت فرمود: تقوا.

در خطبه دوم به بیان مناسبتها اشاره میکنم

اولین نکته در مورد مراسم امسال محرم است که بسیار باشکوه و معنوی برگزار شد. حقیقتاً تحسین برانگیز بود. در سراسر کشور حق مطلب را بخوبی ادا کردند؛ چون ملت ما حقیقتاً ملت عاشورایی است. ملتی که انقلابش ریشه در عاشورا دارد و عقبه این انقلاب حضور مردم در عرصه های مختلف است، با چنین حضوری در مراسم عاشورا و محرم، ما این امید و نشانه را داریم که گردنه های صعب العبوری که در مقابل انقلاب قرار میگیرد، توسط همین مردم، میتوانند از این گردنه ها به سلامت عبور کنند و دشمن را برای رسیدن به اهدافش ناکام گردانند.

و همانگونه که حسین بن علی (ع) با شعار «هیهات من الذله» در مقابله یزیدیان ایستاد، ملت ما هم در مقابل تهدیدها، تطمیع ها و طمع ورزی های دشمنان با همه سختی هایی که ما میدانیم متوجه ملت ما است، بخاطر عظمت این انقلاب که در دنیا انقلابی نمونه است، در مقابل این سختی ها خواهند ایستاد. امیدواریم خدای متعال زمینه غلبه مسئولان و مردم ما را دراین مشکلات فراهم کند.

19 محرم روز حرکت کاروان اسیران کربلا از کوفه به شام است. حقیقتاً اگر نبود این مسیر اسیران و حرکت اسیران، کربلا را با تحریفی که امروز هم شاهدیم که وقایع و حقیقتها را دشمنان تحریف میکنند، آن روز هم تحریف میکردند. اگر صلابت حضرت زینب کبری و امام سجاد(ع) نبود، اگر افشارگری این بزرگواران علیه چهره نفاق نبود، حادثه کربلا آنگونه که امروز بدست ما رسیده است، بدست ما میرسید.

در آخرین روز هفته دفاع مقدس قرار داریم، روز ولایت مداری، روز زنان، خانواده، سلامت، عناوینی است که برای این روز نامگذاری شده است.

توجه دارید که در رابطه با دفاع مقدس، رژیم بعثی در 31 شهریور 1359، حمله گسترده ای به میهن ما کرد اما این حمله همانجا نماند و 8 سال ملت ما با پایداری و استقامت و دلاوری در مقابل جبهه دشمن ایستادند در حالی که همه دشمنان اسلام و انقلاب دست به دست هم داده بودند، اما رزمندگان ما با پشتوانه ملت و هدایت های حضرت امام و مسئولان آن روزِ اداره جنگ ما توانستیم بر دشمن غلبه کنیم. در سخنی که رهبر عزیز در دیدار پیشکسوتان دفاع مقدس داشتند، به نکات مهم و کلیدی در رابطه با دفاع مقدس اشاره کردند و فرمودند اگر روایتگری درستی از دفاع مقدس نداشته باشیم، کسانی که صحنه دفاع مقدس را درک کردند، واقعیتهای آن زمان را بیان نکنند، امروز دشمنانی در گوشه و کنار مستند صد درصد تحریف شده برای انقلاب مینویسند. بنابراین لازم است نسبت به دفاع مقدس و جایگاه آن توجه لازم داشته باشیم و به نسلهای آینده منتقل کنیم. یادی میکنیم از سرداران و فرماندهان دفاع مقدس، سرداران فلاحی، فکوری، جهان آرا، کلاه دوز و جهان آرا.

23 محرم سالروز تخریب حرم عسکریین(ع) است که توسط تکفیریانِ تروریست منهدم شد.

31 شهریور که روز رژه نیروهای مسلح بود، حادثه تلخی در اهواز اتفاق افتاد که شاهد شهادت و مجروح شدن عده ای از عزیزانمان بودیم. این حرکت قطعاً با دستور اربابان اینها یعنی آمریکا و دست پرورده های آنهاست. اینها توانستند مردم ما را به ماتم بزرگی برسانند ولی حضور پر شور مردم اهواز نشان داد که مردم ما حقیقتاً بصیر و آگاه اند. ما شاهدیم که مردم اهواز مشکلات فراوانی در طول سال داشتند. بعضی عوامل، عوامل طبیعی بودند و بعضی عوامل غیر طبیعی بوده ولی زمانی که میبینند دشمن در مقابل آن قرار گرفته، به صحنه می‎آیند. ما هم به این عزیزان بخاطر شهادت شهیدانشان تسلیت میگوییم و هم بخاطر این بصیرتشان تبریک میگوییم.

آغاز سال تحصیلی را خدمت دانش آموزان، دانشجویان، حوزویان، اساتید و معلمان عزیز تبریک میگویم. حقیقت مطلب این است که امروزه دنیا با علم شناخته میشود. «العلم سلطان». خوشبختانه در این سالهای اخیر، کشور ما از رشد قابل قبولی برخوردار بوده. امیداواریم این حرکت علمی در کشور متوقف نشود و همچنان طالبان علم، مسیر را به زیبایی ادامه دهند.

ریاست محترم جمهوری اسلامی در سفری که به نیویورک داشتند، سخنرانی ایشان قابل تقدیر و تحسین است. در مقابل بدعهدی های آمریکا گفتند ما نیاز به گفتگو و ملاقات نداریم. مگر بناست بایستیم و با هم عکس بگیریم؟ من گفتگو را از همینجا آغاز میکنم، چرا بدعهدی میکنید؟ چرا نهادهای بین المللی را عملاً از خاصیت می‎اندازید؟ امیدواریم این موضع در همه عرصه ها در مقابل دشمنان باشد تا دشمنان به این انقلاب طمع نکنند، احساس نکنند اگر آنها فشار وارد کنند، ما از زیر بار مسئولیت انقلابیمان شانه خالی میکنیم. در همه عرصه های داخلی و خارجی باید دارای چنین مواضع استوار در طراز نظام اسلامی باشیم انشا الله.

در پایان میخواهم به یک نکته اشاره کنم. ما بعنوان تریبون دار باید زبان مردم باشیم. سخنگوی مردم باشیم. از خبرها در عرصه اقتصادی و معیشتی مردم آگاهیم. من از همه رؤسای محترم قوای سه گانه بخصوص قوه مجریه میخواهم این بی ثباتی موجود در عرصه مسائل ارزی، مسئله سکه، در کاهش ارزش پول کشور یک علاجی کنند.

«ربنا آتنا في الدنيا حسنةً و في الآخره حسنةً و قنا عذاب النار»

پروردگارا ما را بيامرز. به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما، به مراجع گذشته ما و علمای گذشته ما و شخصیتهای بارز ما پروردگارا روح و ریحان عنایت فرما، به رهبر عزیز و توانمند انقلاب اسلامیمان عزت، سلامت و طول عمر با برکت عنایت بفرما، به مراجع بزرگوار تقلیدمان این پاسداران شریعت سلامت عنایت بفرما، به رزمندگانمان پیروزی عنایت بفرما، به این مردم خوب و همیشه در صحنه ما که هرجا روز جمعه میرویم این صفوف به هم فشرده را مشاهده میکنیم، خدایا امید، خوشبختی، سعادت، حسن عاقبت عنایت بفرما، در فرج مولایمان تعجیل بفرما.

إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ.

صدق الله العلي العظيم

 



[1]. ترجمه تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ج2، ص 261.

[2]. بحار الانوار ج 70 ص 285.

Please publish modules in offcanvas position.