خطبه های نماز جمعه مورخ 97/07/27

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 97/07/27                                                    خطبه شماره 156

 

 

 

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ لِی یَا جَابِرُ «أَ یَکْتَفِی مَنِ انْتَحَلَ التَّشَیُّعَ أَنْ یَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ فَوَ اللَّهِ مَا شِیعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَی اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ وَ مَا کَانُوا یُعْرَفُونَ یَا جَابِرُ إِلَّا بِالتَّوَاضُعِ وَ التَّخَشُّعِ وَ الْأَمَانَةِ وَ کَثْرَةِ ذِکْرِ اللَّهِ وَ الصَّوْمِ وَ الصَّلَاةِ وَ الْبِرِّ بِالْوَالِدَیْنِ وَ التَّعَاهُدِ لِلْجِیرَانِ مِنَ الْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ الْمَسْکَنَةِ...»[1]

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. جابر گوید: امام باقر (ع) به من فرمود: ای جابر! آیا کسیکه ادعاء تشیع میکند، او را بس است که از محبت ما خانواده دم زند؟! بخدا شیعه ما نیست، جز آنکه از خدا پروا کند و او را اطاعت نماید، ای جابر! ایشان شناخته نشوند، جز با فروتنی و خشوع و امانت و بسیاری یاد خدا و روزه و نماز و نیکی به پدر و مادر و مراعات همسایگان فقیر و مستمند. و قرضداران و یتیمان و راستی گفتار و تلاوت قرآن و بازداشتن زبان از مردم، جز از نیکی آن ها، و آنها امانت نگهدار فامیل خویش باشند.

اینها شاخصه هایی است که شیعیان باید در خودشان فراهم کنند تا واقعاً بعنوان شیعه اهل بیت شناخته شوند.

موضوع بحث ما در خطبه اول پیرامون امر به معروف و نهی از منکر بود. عرض شد ما نیازمند هستیم که معیارهایی را داشته باشیم تا بر اساس این معیارها، مصادیق معروف و منکر را بشناسیم. مصداق معروف در جامعه ما کم نیست کما اینکه مصداق منکر در جامعه ما کم نیست. گاهی نکند ما به موارد محدودی از معروف ها و منکرها بسنده کنیم.

تاکنون معیارهای متعددی در مورد مسئله شناخت معروف و منکر مطرح کردیم. آخرین معیاری که مطرح شد، موضوع عدالت اجتماعی بود. عرض شد هر نوع سیاست گذاری و برنامه ریزی و هر نوع رفتاری که به عدالت اجتماعی در جامعه اسلامی بینجامد، مصداق معروف است اما اگر سیاستگذاری ها توسط مدیران جامعه در راستای عدالت اجتماعی نبود، مصداق منکر است. تحقق عدالت اجتماعی در جامعه به عنوان یک معروف جدی شناخته میشود. همچنین عرض شد عدالت اجتماعی دارای ابعادی هست و هر بُعد دارای شاخصه هایی است.

ما به اولین بُعد از عدالت اجتماعی که رعایت حقوق مردم بود. عرض شد در عزل و نصب هایمان، شایسته سالاری را رعایت کنیم.

شاخصه دومی که مطرح شد عبارت بود از اینکه مدیران جامعه توجه ویژه ای به حقوق مستمندان داشته باشند.

امروز به دو شاخصه دیگر اشاره میشود که محل ابتلای جامعه اسلامی و انقلابی ما است که حتماً باید مورد عنایت مدیران ما در جامعه قرار بگیرد، آنگونه که مورد عنایت امیرالمؤمنین(ع) در عهدنامه مالک اشتر بود.

شاخصه سوم این است که مدیران و مسئولان در جامعه اسلامی، تلاش زیر دستان خودشان را نادیده نگیرند. البته به این معنا نیست که اگر انسان معروفی کاری انجام داد، به کار او توجه نشود؛ ولی توجه به کار انسانهای مطرح، باعث نشود که کار افراد غیر معروف کوچک جلوه داده شود.

امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «و لا تضمن بلإ امرء الى غیره و لاتقصرن به دون غایه بلأه و لا یدعونک شرف امرء الى ان تعظم من بلأه ما کان صغیرا و لا ضعه امرء الى ان تستصغر من بلأه ما کان عظیما»[2].
اندازه رنج هر یک از کارگزاران را در نظر داشته باش و رنج یکى را به حساب دیگرى مگذار و در پاداش او به اندازه تلاشى که کرده و رنجى که دیده, کوتاهى مکن. مبادا بزرگى کسى موجب شود که رنج اندک او بزرگ جلوه کند و فرودى رتبه کسى سبب شود که کوشش سترگ او خوار و کم جلوه به حساب آید.

شاخصه چهارم این است که در اعمال کسانی که با تو کار میکنند، بررسی دقیق به عمل آید. کسانی که کار شایسته انجام میدهند، تحصیلشان کن و اگر کسی کار ناشایستی انجام داد او را توبیخ کن که در افکار عمومی جامعه، افرادی که کار خوبی انجام میدهند، یکسان شناخته نشوند. اگر کسی پایبند به ارزشها است، در مجالسی که وارد میشود او را تکریم کنیم. اما افرادی که لاابالی است و پایبند به هیچ چیز نیست، باید با او بگونه ای که رفتار کرد که متوجه کارش شود.

امیرالمؤمنین میفرمایند: «ولا يكونن المحسن والمسيء عندك بمنزلة سواء، فإن في ذلك تزهيداً لأهل الإحسان في الإحسان، وتدريباً لأهل الإساءة على الإساءة». با انسان درستکار و گناهکار، یکسان رفتار نشود. چون افرادی که در جامعه کار خوب انجام میدهند، اگر به آنها ارزشی قائل نشود، آنها دلسرد میشوند. مثلاً زنانی که حجاب کامل دارند وقتی وارد مغازه ای میشوند، اگر با کراهت با آنها رفتار شود ولی خانمی که با حجاب نامناسب وارد مغازه ای میشود، از آنها استقبال شود، این موجب دلسردی افرادی میشود که دنبال کار نیک هستند.

اِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ.

پروردگارا ما را بیامرز، در فرج مولایمان تعجیل فرما، به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما، به رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان و سایر مراجع تقلید، عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، پروردگارا توطئه‌های دشمنان کینه‌توز ما را به خودشان برگردان، عاقبت این جمع را ختم به خیر بگردان، به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر عنایت بفرما، به رزمندگانمان عزت عنایت بفرما، به عزیزانی که در عرصه‌های مختلف، عرصه‌های اقتصادی سیاسی عرصه‌های مختلف مجاهدانه به این کشور خدمت می‌کنند عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، پروردگارا از تو می‌طلبیم و از تو می‌خواهیم حوائج ما را در این ماه شریف برآورده بگردان.

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ *فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ *إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله؛ السلام علیک یا بنت ولی الله؛ السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر؛ إشفعي لنا في الجنة فإنَّ لک عندالله شأناً من الشأن.

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الحمدلله رب العالمین باری الخلائق الاجمعین  و نصلی و نسلم  علی حبیبه و رسوله أبا القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین.

 اللهم صل و سلم علي مولانا أمير المؤمنين  علی بن ابی طالب و علي فاطمة الزهراء سيدة نساء العالمين و علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين زين العابدين و إمام العارفين و علي محمد بن عليٍ الباقر و علي جعفر بن محمدٍ الصادق و علي موسي بن جعفرٍ الکاظم و علي علي بن موسي الرضا المرتضي و علي محمد بن عليٍ الجواد و علي علي بن محمدٍ الهادي و علي الحسن بن علي الزکي العسکري و علي الحجة القائم المهدي حججک علي عبادک و أمنائک في بلادک بهم نَتَوَلّي و من أعدائهم نَتَبَرَّئُ الي يوم القيامه.

قال امیرالمؤمنین(ع): «عَلَيكُم بِتَقوَى اللّه؛ فَإِنَّها تَجمَعُ مِنَ الخَيرِ ما لا يَجمَعُ غَيرُها ، ويُدرَكُ بِها مِنَ الخَيرِ ما لايُدرَكُ بِغَيرِها مِن خَيرِ الدُّنيا وخَيرِ الآخِرَةِ»[3]

بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. حضرت میفرماید: بر شما باد تقوا و پرهیزکاری زیرا آن خیر و خوبی که در سایه تقوا فراهم می‎آید در سایه چیزهای دیگر امکان فراهم آمدن آن نیست و آنچه به وسیله تقوا از خیر و خوبی به دست می‎آید به وسیله چیز دیگری بدست نمی‎آید. آگاه باشید که خیر و آخرت در سایه تقوا و پرهیزکاری است.

در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم.

اولین مناسبت سالگرد شهادت یار وفادار امیرالمؤمنین(ع) عمار یاسر است که در سن 94 سالگی در جنگ صفین در رکاب امیرالمؤمنین توسط گروهی ستمگر که در لشکر معاویه بودند به شهادت رسید. او شخصیتی شناخته شده است. از آغاز اسلام آوردنش با مقابله ی دشمنان مواجه بود. او را مدتها شکنجه کردند تا دست از رسالت و نبوت بردارد اما او همچون کوهی استوار در میدان باقی ماند. سالیان متمادی در کنار پیامبر بود و بعد از رحلت پیامبر جزء سپاهیان امیرالمؤمنین بود. پیامبر یک نکته ای به عمار فرموده بود و آن نکته در جنگ صفین تعبیر شد. تعبیر رسول الله (ص) به جناب عمار این بود: «إنک من اهل الجنة...» تو از اهل بهشت هستی، گروهی ستمگر تو را خواهند کشت. آن روزی که جنگ صفین به شهادت رسید، همه بیاد آن کلام نورانی پیامبر اکرم(ص) افتادند و معلوم شد فئه باقیه چه کسانی هستند که در مقابل اردوگاه امیرالمؤمنین(ع) میجنگند. حقیقت امر این است که جامعه امروز ما به عمارها نیاز دارد. او در جریان جنگ صفین ایستاد و با قامتی استوار روشنگری کرد، غبار از فتنه برداشت و برای کسانی که تردید کرده بودند. شخصی میگوید من کنار امیرالمؤمنین ایستاد بودم، کسی آمد و به حضرت عرض کرد من تا الان هیچ تردیدی نداشتم که در رکاب شما باشم ولی الان صدای اذان لشکریان مقابل را شنیدم، الان به تردید افتادم که آنها هم مثل ما اهل نماز و اذان هستند، پس چه تفاوتی بین ما و آنها. این شخص میگوید حضرت فرمود به سراغ عمار برو تا او موضوع را برای تو تدوین کند. این یک چهره شاخص و بصیر عمار است.

نکته دوم: در آستانه اربعین حسینی قرار داریم. چندسالی است به برکت خون شهیدانمان این راه باز شده است. من سال گذشته عرض کردم و امسال هم میگویم که مزار امام حسین را به نیابت از شهیدانمان زیارت کنید. افراد زیادی از سراسر جهان خالصانه به زیارت اباعبدالله(ع) میروند. من به سهم خودم تشکر میکنم از کسانی که زمینه زیارت را برای زائران عزیز فراهم میکنند.

حادثه تروریستی میرجاوه را داریم که متأسفانه 14 نفر از نیروهای مرزی ما توسط دشمنان ربوده شدند. ما از مسئولین عزیز تقاضا میکنیم با همکاری دولت پاکستان حتماً اقدامی انجام دهند که این عزیزان به سلامت به خانه هایشان برگردند. یک تذکر جدی اینکه مسئولان باید هوشیاری بیشتری داشته باشند. آماده باش های ما باید صددرصد باشد که از بحرانهای ایجاد شده توسط دشمن جلوگیری شود.

نکته بعدی راجع به کشته شدن روزنامه نگار صعودی که تابعیت آمریکایی هم داشت است. یک جنایت بسیار شرم آوری بود که اتفاق افتاد. خدا اگر بخواهد کسی یا کسانی را رسوا کند، اینگونه میشود که کار خودشان موجب رسوایی خودشان میشود. ما منتظر هستیم ببینیم سازمانهای حقوق بشر چه میکنند. آنهایی که صدایشان گوش فلک را کر کرده و اگر کوچکترین اتفاقی در جمهوری اسلامی اتفاق بیفتد، بیانیه صادر میکنند، اینجا که بنابر آنچه که گفته میشود، یک فرد را کشته اند، آمریکا و اروپا چه میکند؟ سازمانهای حقوق بشر و بین المللی چه میکنند؟ مردم ما این ذهنیت را پیدا کرده اند که این مسئله هم مانند بسیاری از مسائل دیگر، پول گره گشای همه مسائل است. عزیزان! حقیقتاً بدانید که دشمنان ما واقعیتشان این است. فریب حرفهای بظاهر در ورق پیچیده دشمنان را نخوریم.

نکته آخر در مورد دیدار نخبگان با رهبر عزیز بود. نخبگان کشور گنجینه های کشور هستند. این یک واقعیت انکار ناپذیر است. شما نگاه کنید تدبیر رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان را؛ به فاصله چند روز، آن دیدار را با بسیجیان نخبه در ورزشگاه آزادی برگزار میکند و بعد از آن با نخبگان علمی کشور و استعدادهای برتر. در شرایطی که کشور میگوید کشور در حال فروپاشی است، رهبری سه کار ارزشمند را کنار هم انجام میدهد. آن شکوه حضور در ورزشگاه، یکجا هم دیدار با نخبگان و سوم تدوین سند الگوی اسلامی- ایرانیِ پیشرفت. این سه را کنار هم بگذارید. برای 50 سال آینده سند الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی طراحی شده، یعنی ما افقهای بلند را در نظر داریم و به حرفهای شیطنت آمیز دشمنان کوچکترین توجهی نخواهیم داشت. این نگاه و افق دید رهبری است که دورها را میبیند و با نگاه تیز بینش بدون اینکه سخنی بگوید، برنامه های او پاسخی محکم و دندان شکن نسبت به دشمنان انقلاب اسلامی است

«رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»

پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، تا از ما راضی نشوی ما را از دنیا مبر، روح رهبر فقیدمان عالیست، اعلی بگردان؛ روح بزرگان و علمای ما را مشمول رحمت واسعه ات قرار بده. به رزمندگانمان و مدافعان حرم عزت عنایت فرما؛ به بانوانمان عفت و به عالمانمان توفیق عمل عنایت فرما.

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴

 





[1]. اصول کافی ج: 3 ص: 118، ح3.

[2]. نهج البلاغه, نامه53.

[3]. تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام) , ج 2، ص 178.

Please publish modules in offcanvas position.