خلاصه خطبه های نماز جمعه قم مورخ97/09/30به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم که در مصلی قدس این شهر برگزار شد طی سخنانی به در پیش بودن شب یلدا و تبلیغات سنگین صدا و سیما در این زمینه اشاره کردند و گفتند: به دلیل باورهای اعتقادی که در بین مردم ما وجود دارد همواره در سنت‌های ملی از باورهای دینی استفاده شده است.

ایشان به صله رحم در شب یلدا اشاره کردند و ابراز داشتند: احادیث و روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد و بهتر است در این شب که بسیاری از افراد به دیدن بزرگ‌ترها می‌روند جمع‌های خانوادگی به محلی برای از بین بردن کینه و دشمنی در جهت رضایت خداوند تبدیل شود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور در ادامه با تأکید بر اینکه باید به مناسبات سنتی و ملی رنگ و بوی دینی داد بر لزوم توجه به فقرا در این شب اشاره کردند و ابراز داشتند: ما به عنوان مؤمن باید از تمامی سوژه‌ها برای رضایت خداوند استفاده کنیم.

ایشان به در پیش بودن میلاد حضرت مسیح(ع) اشاره و ضمن تبریک این میلاد به تمامی پیروان حضرت مسیح، عنوان کردند: ایشان فردی بود که اصل وجود خلقت و همچنین سرانجام زندگی‌اش با معجزه همراه بود و در قرآن کریم هم با تعابیری همچون، روح الله و عبدالله از این پیامبر یاد شده است.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه دادند: حضرت مسیح پیام آور محبت و مبارزه با ظلم و فساد بود اما شاهدیم که امروز برخی از کشورها در لوای پیروی از مسیحیت در دیگر کشورها جنگ به پا کرده و مشغول کشورگشایی هستند که نمونه آن را در یمن شاهد هستیم.

ما از تمامی مسیحیان واقعی می‌خواهیم که علیه جبهه استکبار و ستمگران فریاد بکشند و متفکران عالم مسیحیت هم باید وارد صحنه شده و روشنگری کنند که آنچه تعالیم مسیح بود با آنچه که امروز سردمداران کفر انجام می‌دهند متفاوت است.

عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به کتاب انجیل اشاره و بیان کردند: در این کتاب بشارت پیامبر آخرالزمان داده شده است و این بدان معنا است که حضرت مسیح بر این نکته اشاره داشته که بعد من پیامبر آخرالزمان می‌آید و وظیفه همگان پیروی از پیامبر اسلام(ص) است.

ایشان به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم اشاره و عنوان کردند: دشمنان در این زمینه جنگی تمام عیار علیه کشور ما آغاز کرده‌ است تا با ایجاد تحریم و گرانی انقلاب را به شکست بکشاند و از سوی دیگر مردم را مقابل نظام و انقلاب قرار دهد.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه دادند: دشمن طی ۴۰ سال گذشته شیوه‌های مختلفی را برای ضربه زدن به انقلاب از جنگ تا مسائل دیگر را تجربه کرده و امروز بر روی تحریم‌های اقتصادی متمرکز شده است.

ایشان با بیان اینکه دشمن در پیشبرد فشارهای خود از تهدید و تشویق استفاده می‌کند، افزودند: نمونه تشویق را در برجام مشاهده کردیم که کشور را با تشویق به سمت برجام بردند و در نهایت برجام به جایی رسید که عده‌ای از آن خارج شده‌اند و عده باقی مانده هم ما را به وعده‌های خود دلخوش کرده‌اند، این تجربه نشان داد که نباید به دشمن اعتماد کرد و دچار ساده انگاری شد.

امام جمعه قم در ادامه با اشاره به تلاش‌های مسئولان در رفع مشکلات اقتصادی با تأکید بر اینکه این تلاش‌ها کافی نیست، ابراز داشتند: ما برای مواجه شدن با نقشه‌های طراحی شده دشمنان نیازمند نقشه راه و افقی برای آینده هستیم.

کشور در زمینه نیروی انسانی، استعداد و ذخایر شرایط بسیار خوبی دارد و انتظار ما این است که دولت با طراحی و برنامه‌ریزی از ظرفیت‌های داخلی استفاده کند و در عین حال دیپلماسی را هم پیش ببرد.

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر این مطلب که ملت ما با وجود چنین ظرفیت، استعداد و رهبری قابل تحریم نیست، تأکید کردند: نکته مهم در این زمینه این است که مردم و ظرفیت آنها را بشناسیم و از این ظرفیت و توانمندی‌ها به خوبی استفاده کنیم.

ایشان به نقش مردم در مبارزه با تحریم‌ها هم اشاره کردند و گفتند: مردم هم باید به خوبی نظارت کنند و افرادی که دارای اقتصاد قوی هستند نباید در میدان دشمن بازی کرده و از شرایط اقتصادی به وجود آمده به نفع خود بهره ببرند.

امام جمعه قم در ادامه بیان کردند: در کنار انسجام بین مردم و مسئولان و مردم با مردم آنچه که مهم است توکل بر خداوند است که باید در سایه این توکل و با تدبر جلوی دشمنان ایستادگی کرد.

ایشان همچنین به مسئله سوریه اشاره و بیان کردند: شاهدیم قضایای سوریه به جایی رسید که رؤسای جمهوری که این کشور را تحریم کرده بودند امروز آرام آرام اجازه ورود به این کشور را می‌خواهند که این در سایه مقاومت مردم و جبهه مقاومت و همراهی کشورهای حامی سوریه شکل گرفته است.

آیت الله حسینی بوشهری به اعلام آمریکا در خروج نظامیانش از سوریه هم اشاره و بیان کردند: آمریکا نمی‌خواهد بیش از این شکست مفتضحانه داشته باشد پس از ضربه زدن و آسیب‌های فراوانی که زده است برای پرهیز از شکست بیشتر می‌خواهد از سوریه خارج شود و این ماهیت واقعی دشمن است.

ایشان به مسئله یمن هم اشاره کردند و گفتند: چنانچه همه به مذاکرات پایبند باشند به نفع مردم یمن است.

 

Please publish modules in offcanvas position.