خطبه های نماز جمعه مورخ 97/09/30

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه ‏های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 97/09/30                                                    خطبه شماره 159

 

 

 

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

قا رسول الله (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «قَالَ ثَلاَثٌ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ فَلَيْسَ مِنِّي وَ لاَ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَا هُنَّ قَالَ حِلْمٌ يَرُدُّ بِهِ جَهْلَ اَلْجَاهِلِ وَ حُسْنُ خُلُقٍ يَعِيشُ بِهِ فِي اَلنَّاسِ وَ وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنْ مَعَاصِي اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»[1] پيغمبر فرمود هر كس سه چيز ندارد از خدا و من بيگانه است،عرض شد چه چيزها؟فرمود 1- حلمى كه جهالت‌ورزى نادان را با آن در گذراند و 2- خلق خوشى كه با آن در ميان مردم زندگى كند و 3- ورعى كه او را از گناهان بر كنار دارد.

بحث ما پیرامون امر به معروف و نهی از منکر بود. عرض شد ما برای شناخت معروف و منکر نیاز به معیار داریم. آخرین مورد که امروز هم در ادامه آن بحث میکنیم این است که هر نوع سیاستگذاری که موجب شود در جامعه عدالت اجتماعی محقق شود، این عین معروف است و هر آنچه مقابل آن قرار گیرد منکر است.

عرض شد عدالت اجتماعی ابعادی دارد که در مورد بُعد مساوات بود که در خطبه قبل به آن اشاره شد. مساوات شاخصه هایی دارد. اولین شاخصه اش  این است که مدیران جامعه نباید دچار حالت تبعیض شوند.

دومین شاخص این است که تبعیض در جامعه اسلامی نباید وجود داشته باشد. زمانی که به سیره پیامبر و اهل بیت نگاه میکنیم میبینیم اهل تبعیض نبودند. در زمان نبی گرامی اسلام شخص ثروتمندی نشسته بود و فقیری از راه رسید و کنار او نشست. پیامبر دیدند فرد ثروتمند چهره اش را عبوس کرد. پیامبر خیلی ناراحت شدند و فرمودند آیا ترسیدی که فقر او به تو سرایت کند؟

در مورد دیگر، زنی از قبیله بنی مخزوم سرقت کرد؛ پیامبر فرمود باید حد بر او جاری شود. عده ای واسطه شدند که این زن یک فرد با شخصیت است و اگر بر او حد جاری شود برای ما ننگ خانوادگی خواهد داشت. تلاش زیادی کردند تا حد بر او جاری نشود؛ حتی اسامة بن زید را واسطه قرار دارند. زمانی که اسامة وساطت کرد پیامبر خیلی ناراحت شدند. زمانی که اسامة فهمید پیامبر ناراحت شدند، به شدت پشیمان شد و عذر خواهی کرد. پیامبر برای اینکه فکر تبعیض در اذهان ایجاد نشود دستور داد عصر همان روز همه مردم جمع شوند. حضرت در اجتماع مردم فرمودند: «إِنَّمَا هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ بِمِثْلِ هَذَا كَانُوا يُقِيمُونَ اَلْحُدُودَ عَلَى ضُعَفَائِهِمْ وَ يَتْرُكُونَ أَقْوِيَاءَهُمْ وَ أَشْرَافَهُمْ فَهَلَكُوا» راز هلاکت برخی گذشتگان این است که تبعیض قائل میشدند بین ضعیفان جامعه و افراد دارای موقعیت اجتماعی.

حضرت در جای دیگری علت هلاکت بنی اسرائیل را تبعیض بین مردم بیان کردند. حضرت به سهل بن حنیف می‎گوید: «وَ قَدْ عَرَفُوا اَلْعَدْلَ وَ رَأَوْهُ وَ سَمِعُوهُ وَ وَعَوْهُ وَ عَلِمُوا أَنَّ اَلنَّاسَ عِنْدَنَا فِي اَلْحَقِّ أُسْوَةٌ فَهَرَبُوا إِلَى اَلْأَثَرَةِ فَبُعْداً لَهُمْ وَ سُحْقاً !! إِنَّهُمْ وَ اَللَّهِ لَمْ يَنْفِرُوا مِنْ جَوْرٍ وَ لَمْ يَلْحَقُوا بِعَدْلٍ وَ إِنَّا لَنَطْمَعُ فِي هَذَا اَلْأَمْرِ أَنْ يُذَلِّلَ اَللَّهُ لَنَا صَعْبَهُ وَ يُسَهِّلَ لَنَا حَزْنَهُ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ» حضرت به سهل میفرماید شنیده ام که عده ای از مردم از مدینه گریخته اند و به معاویه پیوستند... فرمود اینها کسانی هستند که عدالت را شناختند و دیدند و لمس کردند و بعد بخاطر سپردند و دانستند که همه مردم غنی و فقیر نزد ما یکسان اند، اما با علم به این، صحنه را ترک کردند. بعد حضرت میفرماید از رحمت خدا بدور باد، نفرین خدا بر آنان باد. آنان از ستم نگریختند و به عدالت نپیوستند بلکه از عدالت گریختند. لذا طبق این سخن حضرت در جامعه اسلامی نباید در اجرای قوانین تبعیضی صورت گیرد

اِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ.

در فرج مولایمان تعجیل فرما، به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما، به رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان و سایر مراجع تقلید، عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، پروردگارا توطئه‌های دشمنان کینه‌توز ما را به خودشان برگردان، عاقبت این جمع را ختم به خیر بگردان، به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر عنایت بفرما، به رزمندگانمان عزت عنایت بفرما، به عزیزانی که در عرصه‌های مختلف، عرصه‌های اقتصادی سیاسی عرصه‌های مختلف مجاهدانه به این کشور خدمت می‌کنند عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت، به بانوانمان عفت و به عالمانمان توفیق عنایت فرما

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ *فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ *إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله؛ السلام علیک یا بنت ولی الله؛ السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر؛ إشفعي لنا في الجنة فإنَّ لک عندالله شأناً من الشأن.

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الحمدلله رب العالمین باری الخلائق الاجمعین  و نصلی و نسلم  علی حبیبه و رسوله أبا القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین.

 اللهم صل و سلم علي مولانا أمير المؤمنين  علی بن ابی طالب و علي فاطمة الزهراء سيدة نساء العالمين و علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين زين العابدين و إمام العارفين و علي محمد بن عليٍ الباقر و علي جعفر بن محمدٍ الصادق و علي موسي بن جعفرٍ الکاظم و علي علي بن موسي الرضا المرتضي و علي محمد بن عليٍ الجواد و علي علي بن محمدٍ الهادي و علي الحسن بن علي الزکي العسکري و علي الحجة القائم المهدي حججک علي عبادک و أمنائک في بلادک بهم نَتَوَلّي و من أعدائهم نَتَبَرَّئُ الي يوم القيامه.

قال الباقر(ع)« إنّ اللّه‏َ عز و جل یَقِی بالتَّقوی عَنِ العَبدِ ما عَزُبَ عَنهُ عَقلُهُ، و یُجَلِّی بالتَّقوی عَنهُ عَماهُ و جَهلَهُ»[2] خداوند عز و جل به واسطه تقوا آنچه را که عقل بنده به آن نمی‏‌رسد، از وی دور می‏‌گرداند. و به وسیله تقوا کوری و نادانی او را برطرف می‏‌سازد.

بنده میخواهم این نکته را بگویم که این را تبدیل کنیم به از بین بردن کینه ها و دشمنی ها. در جلسات خودتان در پی آشتی و محبت و صمیمیت باشید که ما بعنوان مؤمنان و مسلمانان از سوژه هایی که وجود دارند در جهت رضای خدای متعال از آن استفاده کنیم.

روز شنبه 4 دی ماه روز میلاد حضرت عیسی (ع) است. من به همه موحدان عالم و پیروان حضرت مسیح تبریک عرض میکنم. حضرت عیسی شخصیتی است که اصل وجود خلقتش با معجزه و سرانجام زندگی اش نیز با معجزه است. قرآن راجع به ایشان تعبیر روح الله، مؤید روح القدس، کلمة الله، عبدالله دارد. حضرت عیسی پیام محبت داشت. مظهر مبارزه با ظلم بود، مظهر مبارزه با فساد بود و من میخواهم این نکته را عرض کنم به متفکران عالم مسیحیت که امروزه روشنگری کنید که تعالیم مسیح چیزی بود و آنچه سردمداران کفر عمل میکنند چیزی دیگر. نکته آخر این است که حضرت عیسی کتابی دارد بنام انجیل و در انجیل بشارت به آمدن پیامبر آخر الزمان داده شده است. یعنی پیام حضرت عیسی این است که بعد از من پیامبر آخر الزمان خواهد آمد و وظیفه همگان پیروی از راه پیامبر آخرالزمان است.

چند نکته در مورد اقتصاد و معیشت مردم.

اولین نکته در مورد تحریمهای دشمن است که بی تعارف یک جنگ اعلام شده اقتصادی علیه ما شروع شده است و هدف اینها از این  جنگ این است که گرانی، به شکست رساندن انقلاب است. هدف دشمن این است که مردم را در مقابل نظام و انقلاب قرار دهند. آنها خواب تسلط دوباره بر این کشور را میبینند. در آستانه چهلمین سال انقلاب هستیم، شیوه های مختلفی برای براندازی انقلاب انجام داده اند و الان روی تحریم تمرکز پیدا کرده اند.

نکته دوم مربوط به مسئولان میشود. مسئولان تلاش میکنند اما این کافی نیست. ما برای مواجه شدن با نقشه های طراحی شده از دشمنان، نیاز به نقشه راه داریم. افق آینده باید برای مردم روشن باشد. نیروی انسانی و استعدادهای ما میدرخشند و لذا انتظار ما از دولت این است که اولاً در بین خودشان انسجام، و ثانیاً طراحی و برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت های داخلی، البته از طریق دیپلماسی نیز فعال باشند. این ملت با این شجاعت و با این رهبری قابل رهبری نیست. منتهی مشروط به اینکه این مردم را بشناسیم، ظرفیت های مردم را بشناسیم و از این ظرفیتها و توانمندی های مردم خوب استفاده کنیم.

نکته سوم به ما مردم بر میگردد. دشمن طراحی میکند و مسئلان باید تدبیر کنند اما مردم چه کنند؟ مردم باید خوب نظارت کنند و کسانی که اقتصاد در دستشان است، در میدان دشمن بازی نکنند. این مردم حق بزرگی گردن مردم دارند. نمیشود با مردم شوخی کرد، اجناس را گران کرد، احتکار کرد و مردم را در تنگنا قرار داد. بنابراین ما انسجام بین مردم و مسئولین و انسجام بین مردم و مردم را لازم داریم.

نکته چهارم این است که توکل به خدا داشته باشیم. با توکل به خدا میشود در مقابل دشمن ایستاد، میشود تدبیر کرد. این توکل چهار مؤلفه دارد: 1- ایمان صحیح مردم 2- بصیرت و آگاهی مردم3- اقدام و عمل توسط مردم و مسئولان 4- استقامت و پافشاری در این راه. این چهار مؤلفه ما را مسیر اصلی میرساند.

قضایای سوریه الحمدلله بجایی رسیده که رؤسای جمهور کشورهایی که حدود 8 سال سوریه را تحریم کرده بودند، الان آرام آرام از رئیس جمهور سوریه اجازه میگیرند که اجازه میدهید به سوریه بیاییم؟ این نیست جز مقاومت مردم و جبهه مقاومت و همراهی کشورهای دوست سوریه. آمریکا هم دیگر نمیخواهد شکست مفتضحانه بخورد و لذا رئیس جمهور آمریکا اعلام میکند که ما میخواهیم از سوریه خارج شویم.

یمن هم الحمدلله شرایط نسبتاً خوبی پیدا کرده. مذاکرات صلح آغاز شده و آنچه اتفاق افتاده که اگر همه اطراف نسبت به آن پایبند باشند به نفع مردم یمن و انصار الله است.

«رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»

پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، توطئه های دشمنان را به خودشان برگردان، تا از ما راضی نشوی ما را از دنیا مبر، به رهبر عزیز و مقتدر انقلاب عزت بیشتر عنایت بفرما، روح رهبر فقیدمان عالیست، اعلی بگردان؛ باران رحمتت را شامل حالمان بگردان؛ روح بزرگان و علمای ما را مشمول رحمت واسعه ات قرار بده؛ به بانوانمان عفت و به عالمانمان توفیق عمل عنایت فرما. در فرج مولایمان صاحب الزمان تعجیل فرما.

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴





[1]. الخصال / ترجمه کمره ای، ج1 ، ص 154.

[2]. اصول کافی، ج 8، صفحه 52.

Please publish modules in offcanvas position.