خلاصه خطبه های نماز جمعه قم مورخ 98/07/19 به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

حضرت آيت الله حسيني بوشهري«دامت برکاته» در خطبه‌های نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار شد، با تأکید بر اینکه با هوشیاری مردم، کارگزاران به حقوق مردم تعرض و تعدی نمی‌کنند، افزودند: تعرض به حقوق مردم زمانی صورت می‌گیرد که مسئولان تصور کنند بر مُردگان حکومت می‌کنند.

باید آنچه خداوند برای شما واجب کرده را جزو مطالبات خود قرار دهید و در همان چارچوب مطالبه‌گری حرکت کنید تا جامعه با مشکل مواجه نشود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، اربعین را خاستگاه امت اسلامی عنوان کرد و افزود: در آستانه راهپیمایی عظیم و بی‌نظیر اربعین حسینی(ع) قرار داریم که این راهپیمایی نماد عصبانیت دشمن و وحدت امت اسلامی است.

ایشان با بیان اینکه اربعین حول محور حسین بن علی(ع) است، تصریح کردند: باید کاری کنیم که نه‌تنها جامعه شیعه و اسلام بلکه سراسر مردم دنیا با منطق گویای امام حسین(ع) آشنا شوند.

آیت الله حسینی بوشهری افزودند: دشمن از فتنه در عراق برنامه‌های بسیاری را دارد تا بتواند به اهدافش دست یابد.

دشمن با دو هدف اساسی اربعین حسینی(ع) را تحت‌الشعاع قرار داده و سعی دارد تعداد زائران کم شود اما برخلاف میل آن‌ها حضور زائران بسیار عظیم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتند: روزهای اول درگیری‌های عراق مردمی که مشکلات اقتصادی داشتند به خیابان آمدند ولی دشمن قصد موج‌سواری داشت و سفارت آمریکا و انگلیس اطلاعیه دادند و تیراندازی انجام شد ولی تیر دشمن به سنگ خورد و مثل همیشه به موفقیت نرسید.

دشمن تلاش می‌کند بین ملت و دولت ایران و عراق جدایی بیندازید ولی هیچ‌گاه به موفقیت نخواهد رسید.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه نخست‌وزیر عراق ارتباط قوی با ایران دارد، افزودند: نخست وزیر عراق با آمریکا در زمینه تحریم ایران مخالفت کرد، همچنین در زمینه بازگشایی گذرگاه ابوکمال از آنجایی که بین چهار کشور راه ارتباطی برقرار می کند، همکاری لازم را انجام داد.

ایشان تصریح کردند: اقدامات رئیس جمهور عراق در خصوص ایران موجب شد که آمریکا دست به انتقام بزند.

آيت الله حسيني بوشهري با تأکید بر توجه خاص مقام معظم رهبری به نخبگان کشور و بازدید از نمایشگاه نخبگان فرمودند: زنجیره علم و فناوری، تجاری ‌سازی و تولید ثروت از جمله موضوعاتی است که مسئولان باید به نخبگان در این زمینه ها کمک کنند اما متأسفانه گاهی مسئولان با نخبگان با بی مهری برخورد می‌کنند.

ایشان با اشاره به رتبه چهارم ایران در زمینه نانو تصریح کردند: باید قدردان دانشمندان و اراده استوار رهبری باشیم.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه دادند: با مدیریت و هوشیاری مقام معظم رهبری و شخصیتی که به کشورمان دادند دیگر محتاج خارج از کشور نیستیم.

ایشان حضور بر اساس فرهنگ مستقل ایرانی و اسلامی را وظیفه نخبگان جوان دانستند و ادامه دادند: باید از چنان رشد علمی برخوردار شویم که دیگران ناچار به آموختن زبان فارسی باشند تا با پیشرفت های علمی ایران اسلامی آشنا شوند و این نگاه والای رهبر انقلاب به حوزه علم است.

خطیب جمعه قم، با تاکید بر اینکه ایران اسلامی به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست و آن را حرام شرعی می داند گفتند: از آثار و برکات سودمند دانش هسته ای بهره‌مند خواهیم شد و از این علم برای خدمت به بشریت استفاده می‌کند.

رهبر انقلاب به ظرفیت‌های داخلی ایران عزت دادند و به فضل الهی ایران به رتبه نخست علمی دنیا تبدیل خواهد شد.

ایشان با بیان اینکه دانش هسته ای دارای کاربردهای فراوانیست، گفتند: همانگونه که مقام معظم رهبری عنوان کرده اند، سلاح هسته ای را شرعا حرام می دانیم؛ اما اعلام می کنیم که از آثار و برکات سودمند دانش هسته ای بهره مند خواهیم شد.

آیت الله حسینی بوشهری همچنین با اشاره به وجود ۹۰ هزار شهید یمنی افزودند: حوادث یمن بسیاری تلخ است زیرا دشمنان ناجوانمردانه به مردم مظلوم این کشور حمله کردند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه در یمن ۲۳ میلیون نفر نیازمند کمک فوری هستند، تصریح کردند: رژیم آل سعود مدارس، مساجد و بیمارستان‌ها را در یمن تخریب کرده و مشکلات بسیاری در این کشور به وجود آورده است.

ایشان بیان کردند: معتقدم پیروزی در یمن بسیار نزدیک است بنابراین دشمن باید دست از بحران سازی بردارد و عزت ملت یمن را محترم بشمارد تا منطقه روی آرامش را ببیند.

آيت الله حسيني بوشهري  با اشاره به اهمیت فریضه امربه معروف و نهی از منکر در جامعه عنوان کردند: یکی از معروف های مهم که پرداختن به آن وظیفه همگان از مسئولین و مردم است، مسئله رعایت عدالت اجتماعی در جامعه است.

از موانعی که سر راه اجرای عدالت قرار می گیرد، مربوط به حاکمان و مسئولان جامعه است؛ اما آحاد جامعه نیز در مواردی بر سر راه عدالت اجتماعی مانع می شوند؛ از جمله این موارد، عدالت گریزی، عدم همراهی مردم و مسئولان و نیز عدم رعایت انصاف در رابطه با یکدیگر است.

ایشان از موانع مهم در اجرای عدالت اجتماعی را عدم نظارت لازم از سوی مردم دانستند و گفتند: جامعه‌ای که نظارت و حساسیت نداشته باشد، نباید درخواست عدالت اجتماعی داشته باشد؛ وجود قانون و نظم می تواند مستمسک خوبی باشد اما تا جامعه نخواهد، عدالت اجرایی نخواهد شد.

امام جمعه قم با بیان اینکه عدالت باید با حضور و چشمان بیدار مردم تحقق یابد گفتند: برای اجرای عدالت اجتماعی، مردم مسئولند و باید با دیدگان باز مطالبه گر باشند

 

Please publish modules in offcanvas position.