خطبه های نماز جمعه مورخ 97/10/21

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 97/10/21                                                       خطبه شماره 160

 

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

قال امیرالمؤمنین(ع)« من اتق الله سبحانه جَعَلَ اَللَّهُ لَهُ مِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجاً وَ مِنْ كُلِّ ضِيقٍ مَخْرَجاً » حضرت میفرماید هر کسی تقوا پیشه کند، در جایگاهی قرار میگیرد که هر غمی را خداوند از او دور میکند و همچنین در تنگناها نجات پیدا میکند.

بحث ما پیرامون امر به معروف و نهی از منکر بود اما در بخش پایانی بحث، بناشد معیارهای معروف و منکر را در جامعه مشخص کنیم.

یکی از معیارها این بود که هر نوع سیاستگذاری که خروجی آن عبارت از عدالت اجتماعی باشد، مصداق بارز معروف در جامعه است. معروفی رساتر از عدالت اجتماعی در جامعه نداریم و هر برنامه ریزی و رفتاری که ضد عدالت اجتماعی باشد، مصداق روشن منکر در یک جامعه اسلامی است. ما برای عدالت اجتماعی ابعادی را در بخش مدیریت بیان کردیم. اولین بعد مربوط به عدالت اجتماعی مقوله عدم تبعیض بود. برای این بُعد بنا شد شاخص هایی را تعیین کنیم.

اولین شاخص عبارت بود از اینکه یک کارگزار در نظام اسلامی نباید بین نزدیکانش با سایر آحاد جامعه تبعیض قائل شود.

شاخص دوم این بود که بین انسانهای نیازمند و بی نیاز نیز نباید تبعیضی از نگاه یک مدیر در جامعه رخ دهد.

سومین شاخص این است که یک حاک در نظام اسلامی بر اساس آموزه های دین نباید بین نژادهای مختلف در جامعه تبعیض قائل شود. آموزه های اسلامی به ما میگوید که همه انسانها از نسل آدم (ع) هستند. سیاه و سفید تفاوتی ندارند. بنابراین نمیشود عده ای را بخاطر رنگ اسلام مسئله تبعیض یک امر عادی بود چون فضای حاکم بر جامعه، فضای اسلامی نبود اما بعد از ظهور اسلام، نبی گرامی اسلامی(ص) به مقابله جدی با این تبعیض نژادی پرداخت و بعد هم امیرالمؤمنین(ع) زمانی که زماندار جامعه شدند و عمار و ابوالهیثم را به عنوان مسئول بیت المال قرار دادند، در نامه ای که به آنها نوشته، اینگونه ابلاغ کردند که: عربی، قرشی، انصاری و عجمی و تمام کسانی که جزء حوزه اسلام محسوب میشوند نباید بین آنها تبعیضی وجود داشته باشد. این یک فرمان دینی و اسلامی است. مدیر جامعه اسلامی در جامعه ما هم اینچنین همه آحاد جامعه با همه ویژگیهایی که از نظر نژادی دارند از نگاه و منظر حاکم اسلامی باید با دید یکسان به آنها نگاه شود. امیرالمؤمنین میفرماید: «فان‌ ا جعلکم‌ فی‌ الحق‌ سوأ، اسودکم‌ و احمرکم، و جعلکم‌ من‌ الوالی‌ و جعل‌ الوالی‌ منکم‌ بمنزلة‌ الوالد من‌ الولد و الولد من‌ الوالد، و ان‌ حقکم‌ علیه‌ انصافکم‌ و التعدیل‌ بینکم» خداوند در مسئله حقوق، شما را یکسان آفریده است، چه سیاه پوست و چه سرخ و پوست، شما را با والی و والی را با شما مثل پدر و پسر قرار داده است. این کلام باید به عنوان منشور در یک جامعه دینی قرار گیرد. حق شما را انصاف دادن درباره شما و تعدیل برقرار کردن میان شما قرار داده است.

شاخصه چهارم این است که مدیر در یک جامعه باید به گونه ای عمل کند که خودش را از دیگران نداند. یعنی آنچه را که برای خود دوست دارد برای آحاد افرادی که تحت مسئولیت او قرار دارند، برای آنها هم همین را قائل شوند. امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند: «مِن حَقِّ الرّاعي اَن يختارَ لِرَّعيتِهِ ما يختارَهُ لِنَفسِهِ»[1]. از حقوق مردم بر حاکمشان اين است که حاکم هر امري را که براي خود صلاح مي داند، براي جامعه و مردم خود نيز همان را بخواهد. اگر این نگاه در جامعه اسلامی اجرا شود، جامعه به یک مدینه فاضله تبدیل میشود.

شاخص پنجم: اسلام میگوید در نگاه حاکم و والی اسلامی باید رعایت تساوی وجود داشته باشد. این تکلیف را خیلی سنگین میکند ولی در مقابل، باعث میشود بین مسئولان و مردم جامعه محبت و دوستی برقرار شود. امیرمؤمنان(ع) به محمد بن ابی بکر میفرماید: «وَ اخْفِضْ لِلرَّعِيَّةِ جَنَاحَكَ وَ ابْسُطْ لَهُمْ وَجْهَكَ وَ أَلِنْ لَهُمْ جَانِبَكَ وَ آسِ بَيْنَهُمْ فِي اللَّحْظَةِ وَ النَّظْرَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ التَّحِيَّةِ حَتَّى لَا يَطْمَعَ الْعُظَمَاءُ فِي حَيْفِكَ وَ لَا يَيْأَسَ الضُّعَفَاءُ مِنْ عَدْلِكَ»[2] با مردم گشاده روى و فروتن باش، و در نگاه و اشاره چشم، در سلام كردن و اشاره كردن با همگان يكسان باش، تا زورمندان در ستم تو طمع نكنند، و نا توانان از عدالت تو مأيوس نگردند.

اِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ.

در فرج مولایمان تعجیل فرما، به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما، به رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان و سایر مراجع تقلید، عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، پروردگارا توطئه‌های دشمنان کینه‌توز ما را به خودشان برگردان، عاقبت این جمع را ختم به خیر بگردان، به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر عنایت بفرما، به رزمندگانمان عزت عنایت بفرما، به عزیزانی که در عرصه‌های مختلف، عرصه‌های اقتصادی سیاسی عرصه‌های مختلف مجاهدانه به این کشور خدمت می‌کنند عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت، به بانوانمان عفت و به عالمانمان توفیق عنایت فرما

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ *فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ *إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله؛ السلام علیک یا بنت ولی الله؛ السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر؛ إشفعي لنا في الجنة فإنَّ لک عندالله شأناً من الشأن.

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الحمدلله رب العالمین باری الخلائق الاجمعین  و نصلی و نسلم  علی حبیبه و رسوله أبا القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین.

 اللهم صل و سلم علي مولانا أمير المؤمنين  علی بن ابی طالب و علي فاطمة الزهراء سيدة نساء العالمين و علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين زين العابدين و إمام العارفين و علي محمد بن عليٍ الباقر و علي جعفر بن محمدٍ الصادق و علي موسي بن جعفرٍ الکاظم و علي علي بن موسي الرضا المرتضي و علي محمد بن عليٍ الجواد و علي علي بن محمدٍ الهادي و علي الحسن بن علي الزکي العسکري و علي الحجة القائم المهدي حججک علي عبادک و أمنائک في بلادک بهم نَتَوَلّي و من أعدائهم نَتَبَرَّئُ الي يوم القيامه.

«أيَسُرُّكَ أنْ تَكونَ مِن حِزبِ اللّه ِ الغالِبينَ ؟ اتَّقِ اللّه َ سُبحانَهُ وأحْسِنْ في كُلِّ اُمورِكَ؛ فإنَّ اللّه َ مَع الّذينَ اتَّقَوا والّذينَ هُم مُحْسِنونَ»[3]. آیا خوش داری كه از حزب پیروز خدا باشی ؟ از خداوند سبحان بترس و در همه كارهایت خوب عمل كن؛ زیرا كه خداوند با تقوا پیشگان و نیكوكاران است.

در خطبه دوم به بیان مناسباتی می‎پردازیم.

اولین مناسبت در مورد میلاد با سعادت حضرت زینب کبری (س) است و این مناسبت خجسته را محضر همه پیروان اهل بیت تبریک عرض میکنم. حضرت زینب (س) تحت تربیت سه شخصیت بزرگ رشد کرد. نبی مکرم اسلام(ص)، امیرالمؤمنین (ع) و صدیقه طاهره(س). انسانی در دامن چنین شخصیت هایی رشد کند، معلوم است که به چه جایگاه رفیعی خواهد رسید، در زهد و عبادت در فضیلت و شجاعت و سخاوت شبیه ترین انسانها به امیرالمؤمنین (ع) بود. 6 ساله بود که خطبه قراء مادر را در مسجد نبوی شنید و ابن عباس نقل می کند: «حدثتنا عقیلتنا زینب» عقیله ما زینب این خطبه را برای من نقل کرده است. او برای جامعه امروز ما الگو است. برای بانوان ما الگوی حجاب و عفاف است. او الگوی ایثار و گذشت است. الگوی صبر و مهربانی و محبت است. روز میلاد این بانوی گرامی روز پرستار هم هست، که نقش بزرگی را در جامعه ما ایفا می کنند و من به پرستاران عرض می‎کنم که حضرت زینب (س) را برای خود، الگو قرار دهید.

مناسبت دوم: یادی کنیم از شهدای عزیز، شهید نواب صفوی، شهید طهماسبی، شهیدان برادران اوحدی و شهید ذوالقدر. اینها در فضای غبارآلود و طاغوت زده انصافا از خود گذشتگی نشان دادند و تا پای جان برای حاکمیت دین، از خود ایستادگی نشان دادند و دعوت حق را لبیک گفتند و به دست طاغوت زمان به شهادت رسیدند. یاد و خاطره آنان را گرامی میداریم.

روز نوزدهم دی ماه، روز تاریخی و فراموش نشدنی برای شما مردم قم بود. برای چندمین بار توفیق زیارت رهبر عزیز را پیدا کردیم. ابتدا لازم است از همه دست اندر کاران و کسانی که مقدمات این دیدار را فراهم کردند تشکر کنم. به دو نکته میخواهم اشاره کنم.

نکته اول راجع به بخشی از بیانات مهم رهبری است که باید در مجامع مختلف بازگو کرد. مقام معظم رهبری قم را و قیام 19 دی را به عنوان نقطه عطف برای انقلاب اسلامی قرار داد. قم را شهر و مرکز و مادر انقلاب نامیدند. ایشان فرمود البته انگیزه هایی وجود دارد برای تغییر فضای انقلابی قم. میخواهند مرکزیت قم را به عنوان یک مرکز انقلابی از بین ببرند. شما مردم نباید اجازه دهید عده ای از جاهای دیگر و گاهی متاسفانه از همینجا برای قم نقشه بریزند و روحیه انقلابی و دینی را از آن بزدایند. رهبری تأکید کردند که قم سرچشمه اصلی و پشتوانه معنوی انقلابی است که دنیا را متحول کرد. همه مجموعه ها باید متناسب با انقلاب باشند. بیش از 40 سال از 19 دی گذشته است و ما همچنان باید در این سنگر بمانیم.

نکته بعد خطاب به مسئولان بود. فرمودند مسئولان اولویت خویش را حل مشکلات معیشتی مردم قرار دهند. چون اینها در صحنه اند. اگر خطری از جانب دشمن، انقلاب را تهدید کند، چه کسانی لباس رزم می‎پوشند؟ همین مردم. ما باید مردم را در صحنه انقلاب حفظ کنیم، به ویژه قشرهای ضعیف جامعه چون دشمن تمرکز کرده روی معیشت مردم تا نارضایتی ایجاد کند و مردم را رویاروی نظام و انقلاب قرار دهد. همه مردم باید به این نکته توجه داشته باشند.

نکته بعد فرمودند مسئولان قدر این نعمت مسئولیت را بدانند. قدر مسئولیت را دانستن به این مراقبت از حرف و رفتار است. پرهیز از گرایشات اشرافی و اسراف.

مسئولان شجاعت و عقلانیت را مد نظر قرار دهند. از نهیب دشمن نهراسند؛ فریاد بکشند علیه دشمن، دشمن عقب نشینی خواهد کرد.

نکته بعد فرمودند از وجود جوانان استفاده کنند. حتی از بلند پروازی های جوانان نهراسند.

نسبت به مردم هم توصیه داشتند که مسئولان کمک کنند. مقوله تولید، مقوله توزیع، کسانی که مغازه دارند و جنس میفروشند، حریم انقلاب را رعایت کنند.

نکته بعد در مورد 22 بهمن است. دشمنان خواب دیده بودند برای این انقلاب که ما اجازه نمیدهیم انقلاب به 40 سالگی برسد. حضور دشمن شکن شما مردم در انقلاب یک تو دهنی محکمی است به آمریکا و کسانی که دنباله رو آنان هستند. در رابطه با دشمن فرمودند: نه از تهدید دشمن، نه به وعده های دشمن و حتی امضای دشمن نمیشود اعتماد کرد. بعد فرمودند اینها سخنانی بر زبان جاری میکنند که خیلی مضحک است و سخنان انسانهای دلقک است.

نکته مهم دیگری که رهبری اشاره فرمودند این است که دشمنان میگویند تحریمهای ما نسبت به ملت ایران در تاریخ سابقه ندارد. جمله زیبای امید بخش رهبری این است: اما ملت ایران انشاالله در این زمینه(تحریمها) شکستی به آنها میدهند که در تاریخ بی سابقه خواهد بود.

قدر این انقلاب را بدانیم که میدانیم. استقلال رهاورد این انقلاب است، خودباوری و اعتماد به نفس رهاورد این انقلاب است، آزادی و مردم سالاری دینی رهاورد این انقلاب است، محرومیت زدایی رهاورد این انقلاب است و لذا دشمنان نمیخواهند اجازه دهند که این انقلاب نقش الگویی برای جهان ایفا کند لذا هر روز توطئه میکنند. شما کارنامه دشمن را از اول انقلاب تا الان ورق بزنید، میبینید روزی نبوده که اینها توطئه ای علیه این ملت انجام نداده باشند. رمز و راز ماندگاری انقلاب این بوده که از اول کار برای خدا انجام گرفت و این مردم چون راه را شناختند کنار این انقلاب ماندند و از این به بعد هم کنار انقلاب خواهند ماند.

«رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»

پروردگارا ما را بیامرز، انقلابمان را به انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) متصل بگردان. به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، توطئه های دشمنان را به خودشان برگردان، تا از ما راضی نشوی ما را از دنیا مبر، به رهبر عزیز و مقتدر انقلاب عزت بیشتر عنایت بفرما، روح رهبر فقیدمان عالیست، اعلی بگردان؛ باران رحمتت را شامل حالمان بگردان؛ روح بزرگان و علمای ما را مشمول رحمت واسعه ات قرار بده؛ به بانوانمان عفت و به عالمانمان توفیق عمل عنایت فرما. در فرج مولایمان صاحب الزمان تعجیل فرما.

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴





[1]. غرر الحکم، ص 344

[2]. نهج البلاغه، نامه 46.

[3]. غرر الحكم، ح 2828.

Please publish modules in offcanvas position.