خطبه های نماز جمعه مورخ 98/02/27

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 98/02/27                                                      خطبه شماره 164

 

 

 

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

«عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي رِسَالَتِهِ إِلَى أَصْحَابِهِ قَالَ: فَاتَّقُوا اَللَّهَ وَ كُفُّوا أَلْسِنَتَكُمْ إِلاَّ مِنْ خَيْرٍ إِلَى أَنْ قَالَ: وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّمْتِ إِلاَّ فِيمَا يَنْفَعُكُمُ اَللَّهُ بِهِ مِنْ أَمْرِ آخِرَتِكُمْ»[1]؛ امام صادق(ع) در نامه ای که به اصحاب نوشتند، اینگونه مسئله تقوا را یادآوری کردند؛ فرمودند تقوا را پیشه کنید و مواظب زبانتان باشید، این زبان در عین حال که منشأ خیرات فراوانی است با آن ذکر خدا گفته میشود و خیلی از کارهای خیر در جامعه به وسیله زبان محقق میشود اما همین زبان منشأ بسیاری از مفاسد در جامعه خواهد شد. بعد میفرماید مگر زمانی که میخواهید از زبان در کار خیر استفاده کنید. بعد فرمودند، بر شما باد سکوت، مگر در جایی که مربوط به امور منافع اخروی شما باشد. همینجا میخواهم استفاده کنم از فرصت. ما در ماه رمضان روزه هستیم، روزه تنها به نخوردند و نیاشامیدن نیست که خیلی از گناهان توسط زبان انجام میشود.

در خطبه های گذشته بحث اصلی ما پیرامون معیارهای معروف و منکر بود. خداوند توفیق داد معیارهای متعدد و ابعاد و شاخص های متعددی را برای این معیارها بیان کردیم. آخرین معیار در مورد عدالت اجتماعی بود که در ضمن چند خطبه مطرح شد. آخرین بحثی که ما در رابطه با عدالت اجتماعی مطرح کردیم، مسئله آثار و نتایج اجرای عدالت اجتماعی در جامعه است.

نکته اول: اجرای عدالت اجتماعی موجب مودت و محبت و دوستی و صمیمیت در یک جامعه اسلامی میشود. اگر همگان بدانند عدالت در یک جامعه اجرا میشود، از تبعیض و زورگویی خبری نیست و همه زیر چتر عدالت زندگی میکنند، این انسانها نسبت به هم کینه نمیورزند و دلها از هم فاصله نمی گیرد. اما اگر در یک جامعه عدالت اجرا نشد، مردم به یکدیگر به گونه دیگری نگاه میکنند. اما اگر حاکمان و مسئولان و زمامداران که متولیان امر جامعه هستند، در فضای جامعه چه در مقوله سیاسی و چه در مقوله فرهنگی و اجتماعی رعایت عدالت اجتماعی کنند و جامعه عدالت محور شود، این جامعه، آسیب که نمیبیند هیچ، فضای جامعه فضایی معطر خواهد بود. امیرالمؤمنین میفرماید: «وَ إِنَّ أَفْضَلَ قُرَّةِ عَیْنِ اَلْوُلاَةِ اِسْتِقَامَةُ اَلْعَدْلِ فِی اَلْبِلاَدِ وَ ظُهُورُ مَوَدَّةِ فی الرّعیة»[2] آنچه مایه چشم روشنی زمامداران در یک جامعه است و باعث میشود چشم زمامداران و متولیان جامعه روشن شود این است که عدالت در جامعه بر قرار شود. این باعث میشود محبت و مودت بین آحاد جامعه برقرار شود چون همه احساس میکنند به حقشان در جامعه رسیده اند.

نکته دیگری که به عنوان رهاورد و نتیجه و اثر عدالت اجتماعی در جامعه هست را هم الهام میگیریم از کلام امیرالمؤمنین: «فِی سُلْطَانِهِ وَ بَذَلَ إِحْسَانَهُ أَعْلَى اللَّهُ شَأْنَهُ وَ أَعَزَّ أَعْوَانَهُ» کسی که در زمامداری اش رعایت عدالت کند، خیراتش به جامعه برسد، خدای متعال شأن او را بالا میبرد و یاران و همراهان او را عزیز و بزرگ میکند. چقدر کلامات نورانی اهل بیت ما این زیبایی ها وجود دارد. بنابراین جامعه ای که تشنه عدالت است را باید بگونه ای اداره کنیم که اینها طعم شیرین و گوارای عدالت را احساس کنند.

اِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ.

پروردگارا ما را بیامرز، در فرج مولایمان تعجیل فرما، به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما، به رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان و سایر مراجع تقلید، عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، پروردگارا توطئه‌های دشمنان کینه‌توز ما را به خودشان برگردان، عاقبت این جمع را ختم به خیر بگردان، به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر عنایت بفرما، به رزمندگانمان عزت عنایت بفرما، به عزیزانی که در عرصه‌های مختلف، عرصه‌های اقتصادی سیاسی عرصه‌های مختلف مجاهدانه به این کشور خدمت می‌کنند عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت، به بانوانمان عفت و به عالمانمان توفیق عنایت فرما

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ *فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ *إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله؛ السلام علیک یا بنت ولی الله؛ السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر؛ إشفعي لنا في الجنة فإنَّ لک عندالله شأناً من الشأن.

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الحمدلله رب العالمین باری الخلائق الاجمعین  و نصلی و نسلم  علی حبیبه و رسوله أبا القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین.

 اللهم صل و سلم علي مولانا أمير المؤمنين  علی بن ابی طالب و علي فاطمة الزهراء سيدة نساء العالمين و علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين زين العابدين و إمام العارفين و علي محمد بن عليٍ الباقر و علي جعفر بن محمدٍ الصادق و علي موسي بن جعفرٍ الکاظم و علي علي بن موسي الرضا المرتضي و علي محمد بن عليٍ الجواد و علي علي بن محمدٍ الهادي و علي الحسن بن علي الزکي العسکري و علي الحجة القائم المهدي حججک علي عبادک و أمنائک في بلادک بهم نَتَوَلّي و من أعدائهم نَتَبَرَّئُ الي يوم القيامه.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

امام صادق (عليه السلام) :«مَنْ يَتَّقِ اللّه َ فَقَدْ اَحْرَزَ نَفْسَهُ مِنَ النّارِ بِاِذْنِ اللّه ِ وَ اَصابَ الْخَيْرَ كُلَّهُفِى الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ»[3]

هر كس تقواى الهى پيشه كند، خود را به خواست خداوند از آتش حفظ كرده و به همه خير دنيا و آخرت دست يافته است.

در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم

نکته اول: برادران و خواهران! یک دهه از ماه مبارک رمضان سپری شد. خوشا به حال کسانی که رمضان را شناختند و با رمضان آنگونه که بایسته بود برای بندگان خدا رفتار کردند. کسانی که توان روزه گرفتن داشتند، روزه گرفتند. کسانی که اهل قرآن و تلاوت بودند، تلاوت قرآن کردند. کسانی که اهل راز و نیاز و مناجات بودند، با خدا راز و نیاز کردند. کسانی که امکانات مالی داشتند، به فقرا و مستمندان کمک کردند. هر کس توانست از این فیض و برکت الهی استفاده کند، طوبی لهم و حُسنُ مآب. من در اینجا میخواهم یک نکته مطرح کنم و شما و هرکس که صدای مرا میشنود مخاطب من است. روزهای ماه رمضان آدابی دارد. سابقاً اینگونه بود که هنگام ماه رمضان، مغازه ها جز موارد محدود بسته میشد، حرمت خدا را رعایت میکردند، روزه خواری در ملأ عام یک قبح جدی داشت. مردم خیره خیره به آن نگاه میکردند. من نگرانم و این نگرانی را امروز با تمام وجود به شما منتقل میکنم. گاهی در شهر کریمه اهل بیت مغازه هایی که ظاهراً بعید است اینهمه مغازه برای خورد و خوراک باز باشد مثل روزهای عادی. کسانی که وارد قم میشوند به ما میگویند مگر اینجا قم نیست؟ میگویند چه خبر است؟ من همینجا از خود مردم تقاضا میکنم و بعد به سراغ نیروی انتظامی و مجموعه هایی که باید ورود کنند میروم. ما مردم یک وظیفه داریم. وظیفه امر به معروف و نهی از منکر داریم. خود افرادی که مغازه را باز میگذارند، متدین هستند، اهل نماز و روزه هستند، منتهی گاهی توجه ندارند که حریم شکنی کار مناسبی نیست. من معتقدم سعی کنیم اول حریم شکنی نکنیم و دوم عزیزان تذکر بدهند و سوم، عزیزانمان در نیروی انتظامی و سایر قسمتهایی که مسئولیت دارند(ناصحین و آمرین به معروف و ناهیان از منکر) نه تنها در ماه رمضان، بلکه در همه ماهها یک حضور جدی داشته باشند تا فضای جامعه ما یک فضای دینی و الهی و انقلابی باشد.

از 15 تا 21 ماه رمضان به عنوان هفته اطعام و ایتام و اکرام است. سعی کنیم دیگران که مشکل معیشتی دارند را مدّ نظر جدی قرار دهیم بخصوص در این شرایط گرانی. آنها سر سفره شریک خود بدانیم.

نیمه ماه رمضان روز میلاد سبط اکبر، وجود مقدس امام مجتبی(ع). او شبیه ترین افراد به رسول گرامی اسلامی بود. عبادات و رفتار او سرمشق برای همه بود. من یک جمله ای به عنوان تبرک از کلام نورانی آن حضرت عرض میکنم که شاید برای عده ای محل ابتلا باشد.

حضرت میفرماید: «اذا سمعت أحدا يتناول أعراض الناس فاجتهد أن لا يعرفك فان أشقي الأعراض به معارفه» اگر دیدید کسی به عیبجویی دیگران میپردازد، با حیثیت و آبروی دیگران بازی میکند مواظب باش او تو را نشناسد چون این شخص سراغ همه می آید و با آبرو و اعتبار همه بازی میکند.

امروز سالگرد حضرت آیت الله بهجت هست. شخصیتی متقی و پرهیزکار، دارای روحیه عالی معنوی که زندگی او برای همگان سرمشق خوبی بود. یاد و خاطره این عالم و فقیه بزرگ را گرامی میداریم.

روز 28 اردیبهشت، روز جهانی موزه هست. مرسوم است در کشورهای مختلف، موزه های متعددی دارند. کار موزه ها هم این است که آثار فرهنگی و مناظر طبیعی، حال و گذشته شان را برای آموزش و پژهش به نمایش میگذارند. آستان مقدس رضوی، آستان مقدسه کریمه اهل بیت هم موزه دارند و اخیراً یکی از برادران فاضلمان در کنار جمکران، موزه ای درس آموز برپا کرده اند.

در بخش پایانی میخواهم به یک نکته تحلیلی اشاره کنم. من میخواهم با الهام از فرمایشان رهبری متناسب با شرایط امروز جامعه، به نکاتی اشاره کنم.

اولین نکته این است که دشمنان و جبهه کفر در رابطه با مسائل اقتصادی، با تمام ظرفیتشان به میدان آمده اند و دیگر پروایی در این جهت ندارند. علاوه بر اینکه در رابطه با مسائل اقتصادی به میدان مبارزه با ما آمده اند، از طریق فضای مجازی و غیرآن، جنگ روانی هم راه انداخته اند. یکی از آنها تعبیر داشت و میگفت ما نمیخواهیم جنگ را جایگزین تحریم کنیم. ما میخواهیم از رهگذر همین تحریم، آثار آن را در خیابانهای تهران ببینیم. یعنی امیدوار شدند که تحریم بتواند تأثیر گذار باشد. رابطه مردم و جامعه را با نظام اسلامی از بین ببرد و مردم به خیابان بریزند و در نتیجه آنچه را که دشمن مورد عنایت اوست. همان را در جامعه محقق سازند. این هدفی است که دشمنان ما دارند و متأسفانه عده ای، رعب و وحشت درونی خود را منعکس میکنند به جامعه، تیتر روزنامه میکنند و میخواهند جامعه را بترسانند. این نکته مهمی است و من پشت این تریبون عرض میکنم که اگر همراهی با ملت نمیکنید، همراهی با رهبری با رهبری و انقلاب نمیکنید، لا اقل دل مردم ما را خالی نکنید. این ملت ملتی است که هشت سال جانانه در مقابل همه دشمنان اسلام و انقلاب جنگیده است. چرا اینگونه عمل میکنید؟ دشمن دنبال جنگ روانی است. ما باید نقاط ضعف خودمان را بشناسیم و بر اساس این نقاط ضعف به راه حل آن بپردازیم. امروز اقتصاد ما یک اقتصادی است که به چند دلیل دچار بیماری مزمن شده:

یک علت این است که اقتصاد ما وابسته به نفت است.

دولتی بودن اقتصا ما. اصل 44 بنابود پیاده شود ولی متاسفانه اراده ای برای پیاده شدن آن وجود ندارد

تخریب فضای کسب و کار با قوانین دست و پا گیری که وجود دارد.

مشکلاتی که در مورد فضای بانکی و پول وجود دارد.

نظام بودجه ریزی. بارها رهبری فرمودند این نظام بودجه ریزی صحیح نیست ولی گوش شنوا تاکنون نبوده.

پایین بوده بهره وری. ما الان از نظر بهره وری در سطح بسیار پایین هستیم؛ زیر یک درصد بهره وری ما است.

مصرف بی رویه و بی مهابا به خصوص در زمینه انرژی. ما سه برابر مصرف جهانی مصرف میکنیم. درست است که ما انرژی داریم اما درست نیست که مصرف ما سه برابر مصرف جهانی باشد.

اینها باعث شده که اقتصا ما یک اقتصاد بیمار و مزمن شود.

راه حل هایی که برای اقتصا ما وجود دارد این است که اکنون که ما در تحریم هستیم. همیشه به ما گفته اند که تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. راه حل این است کشور نیاز به یک حرکت جهادی و انقلابی دارد. ما میبینیم هر جا نیروی انقلابی و جهادی در صحنه حضور دارند، کارستان میکنند. صنایع موشکی ما مگر در این کشور تولید نمیشود؟ فناوری هسته ای ما کجا تولید میشود؟ نیازهای پزشکی کجا تولید میشود؟ معلوم میشود شعار «ما میتوانیم» به تحقق می پیوندد به شرطی که ما بخواهیم. نیروهای جهادی و انقلابی اگر در صحنه باشند و موانع سر راه آنها برداشته شود به فضل پروردگار در عرصه اقتصادی نیز مانند سایر عرصه ها خواهیم درخشید.

دلالی باید از این کشور رخت بربندد. جنس را از کشاورز ارزان میخرند و تا زمانی که جنس به مردم میرسد، چند برابر شده بدون اینکه هیچ کاری انجام شده باشد.

جلوی کسانی که محتکر هستند و خیانت میکنند گرفته شود. نظارت دقیق باید باشد. قوه قضاییه و دولت جدی به میدان بیایند. مردم گاهی میگویند همه چیز رها شده، کسی به کسی کاری ندارد. ما نمیخواهیم این جملات را بشنویم. ما میخواهیم اقتدار دولت و نظام و دستگاه ها را شاهد باشیم.

امیدوارم خدای متعال به همه ما و شما عنایت کند و بتوانیم پاسدار خونه شهیدان باشیم و بتوانیم در مقابل آمریکای جهانخوار بایستیم. ما دو راه بیشتر نداریم؛ یا تسلیم و یا مقاومت و رهبری فرمودند اراده ملت ایران پیروز خواهد شد.

باید جلو شایعات در فضای جامعه و فضای مجازی گرفت. اینها واقعیاتی است که در جامعه وجود دارد و امیدوارم خدای متعال عنایت کند به همه ما.

«رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»

پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، انقلابمان را به انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) متصل بگردان، توطئه های دشمنان را به خودشان برگردان، تا از ما راضی نشوی ما را از دنیا مبر، به رهبر عزیز و مقتدر انقلاب عزت بیشتر عنایت بفرما، روح رهبر فقیدمان عالیست، اعلی بگردان؛ باران رحمتت را شامل حالمان بگردان؛ روح بزرگان و علمای ما را مشمول رحمت واسعه ات قرار بده؛ به بانوانمان عفت و به عالمانمان توفیق عمل عنایت فرما. در فرج مولایمان صاحب الزمان تعجیل فرما.

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴

 



[1]. تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة , جلد 12 , صفحه 196

[2]. نهج البلاغه نامه 53.

[3]. بحارالأنوار، ج ۲۴، ص ۲۸۶، ح ۱.

Please publish modules in offcanvas position.