خطبه های نماز جمعه مورخ 98/03/17

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 98/03/17                                                      خطبه شماره 165

 

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

قال الصادق(ع): « علیكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ،‏ وَ الْعَمَلِ بِطَاعَتِهِ، وَ اجْتِنَابِ مَعَاصِيهِ، وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ لِمَنِ ائْتَمَنَكُمْ، وَ حُسْنِ الصَّحَابَةِ لِمَنْ صَحِبْتُمُوهُ؛[1] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. وجود مقدس امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: شما را به تقوی و اجتناب از گناهان سفارش میکنم. شما را سفارش میکنم به اداء امانت نسبت به کسی که شما را امین خود قرار داده. شما را سفارش میکنم به مصاحبت درست با کسانی که مصاحبت میکنید.

مجموعه فرمایشات نورانی امام صادق در حقیقت ما را هم نسبت به خالق و هم نسبت به مخلوق دعوت میکند. وظیفه ما نسبت به خالق چیست؟ عمل و اطاعت و پرهیز از گناه و نسبت به مخلوق هم امانت داری و حُسن مصاحبت است.

سخن ما در خطبه اول پیرامون امر به معروف و نهی از منکر بود. در یکی از سرفصلها پیرامون معیارهای شناخت معروف و منکر مطالبی تقدیم شد. یکی از معیارها برای شناخت معروف این بود که هر نوع برنامه ریزی و رفتاری که خروجی آن اجرای عدالت در جامعه باشد، این را به عنوان معروف میشناسیم و هر آنچه بر خلاف آن در جامعه رخ دهد، ما آن را به عنوان منکر میشناسیم. در طی هفته های گذشته به ابعاد مختلف عدالت اجتماعی پرداختیم. در هفته های آخر به آثار اجرای عدالت اجتماعی اشاره کردیم. تاکنون به 5 دستاور اجرای عدالت اجتماعی اشاره کردیم.

اولین دستاورد را این دانستیم که اجرای عدالت یک سرمایه گذاری است. در جامعه ای که عدالت اجرا میشود، مردم انگیزه پیدا میکنند که به کمک مسئولان بشتابند، لذا هر هزینه ای که مسئولان در اجرای عدالت اجتماعی کردند، برمیگردد چون مردم انگیزه پیدا میکنند.

دومین دستاورد این بود که اجرای عدالت موجب آبادانی میشود، شهرها و روستاها و محیط زندگی مردم رونق پیدا میکند.

دستاورد سوم ایجاد دوستی بین مردم بود. کسی احساس تبعیض نمیکند.

چهارم: جایگاه حاکمان و مسئولان در جامعه بالا میرود.

پنجم این است که اجرای عدالت هم دستاورد سیاسی دارد و هم دستاورد روانی دارد و هم دستاورد اقتصادی دارد و هم دستاورد حقوقی دارد. من امروز به بخشی از این دستاوردها اشاره میکنم به عنوان سیاسی تحقق عدالت در جامعه.

اولین دستاورد سیاسی ایجاد امنیت است. جامعه برخوردار از عدالت همیشه احساس امنیت میکند. حاکمان و مدیران و کارگزاران جامعه احساس امنیت میکنند. توده های مردم نیز احساس امنیت میکنند. امیرالمؤمنین (ع) در رابطه با فلسفه حکومت و فلسفه اینکه چرا امیرالمؤمنین داوطلب حکومت شد و به عنوان حاکم اسلامی زمام امور مسلمانان را برای اجرای عدالت عهده دار شد، فرمود: «اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْ ءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ...»[2] به چهار فلسفه حکومتی که در صدد اجرای عدالت است اشاره میکنند.

1- اولین مسئله این است که در پرتو حکومت و اجرای عدالت، نشانه های دین و دینداری را میتوانیم به جامعه معرفی کنیم. جامعه دیندار و متدین میشود.

2- مسئله اصلاح در جامعه به وجود می آید. بساط فساد و تباهی برچیده میشود.

3- ستمدیدگان و مظلومان جامعه احساس امنیت میکنند.

4- احکام و حدود الهی در جامعه پیاده میشود. معنای این سخن این است که زمینه برای تعدی فراهم نیست. زمینه برای تجاوز به حقوق آحاد جامعه، فراهم نیست. اگر کسی خطا کند و راه انحراف در پیش بگیرد، با احکام و حدود الهی مواجه میشود. این کلام حضرت است به عنوان رهاورد مسئله اجرای عدالت در جامعه.

رهاورد دیگری که میشود به عنوان دستاورد سیاسی مطرح کرد، این است که موجب شکست دشمن میشود. دشمنان اسلام همیشه دنبال یک فرصت اند که روزنه ای برای ایجاد مفسده در جامعه اسلامی پیدا کنند. اگر نقطه ضعفی در جامعه اسلامی پیدا شود و عدالت در گوشه ای پیاده نشود، که زمینه نارضایتی آحاد جامعه را فراهم کند، بوق های تبلیغاتی دشمن به کار می افتند و روح نا امیدی را در دلهای مردم ایجاد میکنند. اما اگر عدالت در جامعه پیاده شد، مردم به حاکمان دل میبندند. مردم به حاکمان عشق میورزند و اگر اینگونه شد، این جامعه یک جامعه متحد و منسجمی میشود و زمینه نفوذ دشمن از بین میرود.

امیرالمؤمنین میفرماید: با سیره عادله یعنی روش عدالت محوری در جامعه، دشمنان شکست میخورند و نابود میشوند.اینها فلسفه اجرای عدالت در جامعه است.

ان شالله در هفته های بعد به دستاورد های دیگر اشاره خواهد شد.

اِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ.

پروردگارا ما را بیامرز، در فرج مولایمان تعجیل فرما، به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما، به رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان و سایر مراجع تقلید، عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، پروردگارا توطئه‌های دشمنان کینه‌توز ما را به خودشان برگردان، عاقبت این جمع را ختم به خیر بگردان، به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر عنایت بفرما، به رزمندگانمان عزت عنایت بفرما، به عزیزانی که در عرصه‌های مختلف، عرصه‌های اقتصادی سیاسی عرصه‌های مختلف مجاهدانه به این کشور خدمت می‌کنند عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت، به بانوانمان عفت و به عالمانمان توفیق عنایت فرما

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ *فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ *إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله؛ السلام علیک یا بنت ولی الله؛ السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر؛ إشفعي لنا في الجنة فإنَّ لک عندالله شأناً من الشأن.

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الحمدلله رب العالمین باری الخلائق الاجمعین  و نصلی و نسلم  علی حبیبه و رسوله أبا القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین.

 اللهم صل و سلم علي مولانا أمير المؤمنين  علی بن ابی طالب و علي فاطمة الزهراء سيدة نساء العالمين و علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين زين العابدين و إمام العارفين و علي محمد بن عليٍ الباقر و علي جعفر بن محمدٍ الصادق و علي موسي بن جعفرٍ الکاظم و علي علي بن موسي الرضا المرتضي و علي محمد بن عليٍ الجواد و علي علي بن محمدٍ الهادي و علي الحسن بن علي الزکي العسکري و علي الحجة القائم المهدي حججک علي عبادک و أمنائک في بلادک بهم نَتَوَلّي و من أعدائهم نَتَبَرَّئُ الي يوم القيامه.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

قال امیرالمؤمنین(ع): «اوصیکما بتقوی الله و ان لا تبغیا الدنیا و ان بغتکما و لا تاسفا علی شی ء منها زوی عنکما و قولا بالحق و اعملا للاجر و کونا للظالم خصما وللمظلوم عونا»[3] حضرت خطاب به فرزندانشان میفرماید: شما را به تقوی وترس از خدا سفارش می کنم واینکه در پی دنیا نباشید، گرچه دنیا به سراغ شما آید وبر آنچه از دنیا از دست می دهید تاسف مخورید. سخن حق را بگویید وبرای اجر وپاداش (الهی) کار کنید ودشمن ظالم ویاور مظلوم باشید.

در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم

نکته اول: ماه رمضان به فضل الهی با همه برکاتش به پایان رسید. امسال ماه مبارک رمضان خوبی داشتیم. خیلی از مردم ما توفیق روزه داری پیدا کردند و به تلاوت قرآن مشغول بودند و شبها به مناجات پرداختند. امسال مناجات خوانی در خیلی از شهرها رونق خاصی پیدا کرده بود. سخنرانان به بیان معارف دین و اهل بیت پرداختند. سیل کمکهای مردم به سوی مستمندان و بخصوص سیل زدگان سرازیر شد. اینها نشانه های بندگان خداست. منتهی نباید نماز و عبادت را بسنده کنیم به ماه رمضان. باید همه ایام برای ما، ماه رمضان باشد. رمضان، ماه تمرین برای ماههای دیگر است. با قرآن و نماز و مناجات فاصله نگیریم. نسبت به کمک به دیگران فاصله نگیریم. باید درسهایی که در ماه رمضان یاد گرفته ایم در سایر ایام به عنوان سبک زندگی اجرایی کنیم.

در این ماه مبارک یکی از اقدامات مهم مردم ما شرکت در راهپیمایی روز قدس بود. انصافاً امسال هم مانند همه سالها چشمگیر بود. دلیل آن هم بخاطر ویژگی ای خاص بود. مقابله با معامله قرن. به فضل پروردگار با این حضور پر شکوه در کشورمان و صد کشور دیگر، راه امام را پیش گرفته اند. اینها نشانه هایی است که مسلمانان در سراسر دنیا، راهی را که باید پیدا کنند، پیدا کرده اند.

حضور مردم در مراسم ارتحال حضرت امام(ره) نیز چشمگیر بود. اینها نشاندهنده این است که بعد از سی سال از ارتحال امام(ره) مردم پایبند به پیمانشان با امام هستند.

نکته دوم: هشتم شوال مصادف است با روزی که فرقه انحرافی وهابیت قبور ائمه بقیع(ع) را ویران کرد. این مکانی که الان با با خاک زمین یکسان شده، روزی گنبد و بارگاه داشت. حدود 96 سال قبل این اقدام را دشمن انجام داد. این تفکر، امروزه هم در دنیای اسلام وجود دارد. امیدواریم روزی برسد که جهان اسلام از شرّ این نگرش و طرز تفکر نجات پیدا کند و امت اسلامی در کمال وحدت بتواند به اهداف متعالیه نائل شود.

20 خرداد سالگرد شهادت مجاهد خستگی ناپذیر، عالمی مسئولیت پذیر، انسانی بزرگ، شخصیتی که با تمام وجود دلداده امام بود، یعنی آیت الله شهید سعیدی. انسانی که در عین اینکه یک عالم بود، اما یک لحظه از مسیری که امام برای او ترسم کرده بود عقب ننشست. همراه امام بود. در مسیر امام بود. در خط امام بود. زندان را، شکنجه را تحمل کرد تا آرمانهای امام پیش برود و سرانجام به شهادت رسید. یاد او و راه او ادامه دارد.

در پایان عرایض یک تحلیلی عرض کنم در مورد امام راحل(ره) بخصوص در مورد آن ویژگی که رهبر عزیز در 14 خرداد در کنار مرقد به آن اشاره فرمود.

وجود مقدس امام(ره) شخصیت بزرگی است. 30 سال از ارتحال او گذشته است اما نام و یاد او همواره در خاطره هاست. او دارای ویژگی های خاصی بود. حقیقتاً الگوی رفتاری برای تمام آزادی خواهان بود، عموماً و برای ملت ایران، خصوصاً. این شخصیت بزرگ روی اولویتها تمرکز داشت و به کارهای حاشیه ای نمیپرداخت. نسبت به دشمن بی اعتماد بود و نسبت به ملت ایران نهایت اعتماد را داشت. گاهی به او میگفتند این مردم شما را تنها میگذارند؛ امام میفرمود: ملتی که من میشناسم، رفیق نیمه راه نیستند. از شهید مطهری پرسیدند بعد از بازگشت از پاریس پرسیدند امام را چگونه یافتی؟ فرمود: «آمنَ بربه و آمن به هدفه و آمن بسبیله و آمن بقومه»؛ سخت خداباور بود. سخت هدفش را قبول داشت. سخت راهی را که به آن هدف ختم میشد قبول داشت و ملتش را باور داشت. روزی که کسی را نداشت، به آینده ای روشن امیدوار بود. لذا امام(ره) انسانی تکلیف گرا بود. هر کجا احساس تکلیف میکرد، مسامحه نمیکرد. او نمیترسید، شک نمیکرد، او مغرور نمیشد، اینها از ویژگیهای امام هست. خستگی ناپذیر بود و لذا همیشه به دیگران اگر احساس خستگی میکردند، امید میداد. این ویژگیهای امام بود. او سیاست را با معنویت درهم آمیخته بود. لذا میشود گفت در عین حال که به دشمن صلابتش را نشان میداد، اقتدارش را نشان میداد، ولی نسبت به مظلومان، عاطفه و مهر و محبت نشان میداد و این نشان دهنده این بود که سیاست را با معنویت در هم آمیخته بود و چنین حالتی از خود نشان میداد. رهبر عزیز، امسال به یکی از ویژگی های امام در میان دهها ویژگی امام اشاره کردند و آن مسئله استقامت و روح مقاومت حضرت امام بود. امام حقیقتاً مقاوم بود و معنای مقاومت این است که اگر انسان راه حقی را تشخیص داد، دست از این راه بر نمیدارد. یا موانع را برطرف میکند و یا دور میزند تا در نهایت به هدف برسد، این معنای مقاومت است. منتهی مقاومتی که رهبری بیان فرمودند، دارای مبنا است؛ چرا ملت ایران چهل سال مقاومت کردند؟ قبل از پیروزی انقلاب هم برای رسیدن به پیروزی مقاومت کرده است.

اولین دلیل مقاومت این است که یک امر طبیعی است. زمانی که مخواهند استقلال را شما بگیرند، عکس العمل طبیعی جامعه، در مقابل قلدران جامعه، مقاومت است. این یک اصل اساسی و درست است که باید نسبت به آن پایبند بود.

دلیل دوم این است که بر اساس نظر رهبری معتقداند اگر ما مقاومت نکنیم و بخواهیم عقب نشینی کنیم، دشمن پیشروی میکند. متاسفانه عده ای برای ملت ایران نسخه میپیچند، میگویند ما تسلیم شویم تا فشارها کم شود. مردم ما دیگر تحمل ندارند. با این ادبیات چراغ سبز به دشمن نشان میدهند؛ ما در تجربه زیبای انقلاب یافته ایم که هر کجا کوتاه آمدیم دشمن پیشروی کرده و هر کجا ایستادگی کردیم، دشمن عقب نشینی کرده. در مورد مسئله هسته ای، روزی به تعبیر اوباما اگر بتوانم پیچ و مهره های آن را باز میکنم و جمع میکنم اما ملت ایران ایستاد. بنابراین مقاومت میکنیم تا جلوی پیشروی دشمن را بگیریم.

دلیل سوم اینکه هزینه تسلیم به مراتب از هزینه مقاومت بیشتر است. کسانی که در زمان شاه تسلیم شدند، هویت و استقلال کشور را به حراج گذاشتند، خودشان را در برابر دشمنان کوچک کردند. امروز هم در بین همسایگان ما، عده ای نفتشان را دادند، هویتشان را دادند، استقلالشان را دادند و سرانجام عنوانی که عایدشان شد، جمله «گاو شیرده است». این نشانه تسلیم بودن در مقابل دشمن است. اما جامعه ای که مقاومت کند، این هزینه ها را نمیپردازد. استقلال، هویت و عزت مردم محفوظ میماند. بنابراین هزینه که بابت تسلیم باید پرداخت بیشتر از مقاومت است. بله! بخاطر مقاومت سختی میکشیم ولی سربلندی و آبرو و استقلال عایدمان میشود و دشمن جرأت نمیکند از این تعبیرات براش ما بکار ببرد.

دلیل چهارم اینکه ما معتقد به وعده الهی هستیم. خدای متعال به ما وعده داده« إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ»[4] محققا كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ايستادگى كردند بيمى بر آنان نيست و غمگين نخواهند شد».

اینها ویژگی هایی است که از رهگذر مسئله مقاومت به وجود می آید. بنابراین مقاومت هم لازم است هم ممکن است. چرا ممکن است؟ چون ظرفیت کشور ما ظرفیت فوق العاده ای است. امروز دشمن رو به افول دارد. بیشترین جنایت ها در آمریکا است. طبق آمار وزارت کشاورزی آمریکا، 41 میلیون نفر در آمریکا با گرسنگی دست و پنجه نرم میکنند. 13 میلیون کودک گرسنه در بین این آمار است. اینها چه دارند که به رخ ما میکشند؟ ما اینهمه منابع خدادای داریم اما یک شرط دارد و ان اینکه مسئولان ما همت کنند، به سخنان رهبر عزیز حضرت آیت الله خامنه ای گوش فرا دهند و در آنجاست که ما شاهد موفقیت در سایه مقاومت در مقابل دشمنان خواهیم بود

«رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»

پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، انقلابمان را به انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) متصل بگردان، توطئه های دشمنان را به خودشان برگردان، تا از ما راضی نشوی ما را از دنیا مبر، به رهبر عزیز و مقتدر انقلاب عزت بیشتر عنایت بفرما، روح رهبر فقیدمان عالیست، اعلی بگردان؛ باران رحمتت را شامل حالمان بگردان؛ روح بزرگان و علمای ما را مشمول رحمت واسعه ات قرار بده؛ به بانوانمان عفت و به عالمانمان توفیق عمل عنایت فرما. در فرج مولایمان صاحب الزمان تعجیل فرما.

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴

 



[1]. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‌1، ص 116. وسائل‏الشيعه، ج 15، ص 246.

[2]. نهج البلاغه، خطبه 132.

[3]. روضة الواعظین ؛ ج 1 , ص 136.

[4]. الأحقاف، 13.

Please publish modules in offcanvas position.