خطبه های نماز جمعه مورخ 98/05/04

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 98/05/04                                               خطبه شماره 167

 

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

قال الصادق (ع): «أُوصِيكَ بِتَقْوَى اَللَّهِ فَإِنَّ اَللَّهَ قَدْ ضَمِنَ لِمَنِ اِتَّقَاهُ أَنْ يُحَوِّلَهُ عَمَّا يَكْرَهُ إِلَى مَا يُحِبُّ «وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لاٰ يَحْتَسِبُ»[1]

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. امام صادق (ع) ضمن اینکه به تقوا سفارش میکند میفرماید که خدای متعال تضمین کرده که تقوا پیشگان را از وضعی که دوست ندارند به وضعی که دوست میدارند و مورد علاقه شان است متحول میکند. یعنی از بدی به خوبی و از زشتی به زیبایی شرایط آنها را تغییر میدهد و بعد حضرت میفرمایند آنچه را که فکرش را نمیکند به آنان روزی میرساند.

در خطبه اول در رابطه با فریضه امر به معروف و نهی از منکر سخن میگفتیم. به سرفصلهای مهمی در این رابطه اشاره کردیم. یکی از سرفصلها شناخت معیارها بود. آخرین معیار این بود که هر نوع برنامه ریزی و سیاستگذاری و رفتاری که خروجی آن اجرای عدالت اجتماعی باشد، مصداق بارز معروف است و هر آنچه خروجی آن به خلاف عدالت اجتماعی باشد، از مصادیق بارز منکر است. در بحث عدالت اجتماعی به ابعاد عدالت اجتماعی، شاخصهای عدالت اجتماعی، آثار و نتایج عدالت اجتماعی اشاره کردیم. بحثی که در خطبه گذشته شروع شد و بناست ادامه پیدا کند، تحت این عنوان هست که به عنوان مکمل بحث عدالت اجتماعی، سخن از موانع اجرای عدالت اجتماعی است. چه موانعی دست به دست هم میدهند و سر راه اجرای عدالت اجتماعی ایجاد مشکل میکنند، بنده در خطبه گذشته این موانع را به دو بخش و دو سرفصل تقسیم کردم. یک سرفصل موانعی است که به کارگزاران و مدیران جامعه بر میگردد. سر فصل دوم اختصاص به خودِ مردم دارد؛ یعنی مردم چه موانعی را سر راه اجرای عدالت اجتماعی ایجاد میکنند. در رابطه با بخش نخست به سه عامل اشاره شد.

اولین مانعی که مطرح شد این بود که اگر مدیران جامعه، تحمل شنیدن حرف حق را نداشته باشند، این موجب میشود عدالت اجتماعی در جامعه پیاده نشود، چون آسیبهای جامعه به آنان منتقل نمیشود، حقیقتها به آنان منتقل نمیشود، جلوی هر تصمیم سازی و تصمیم گیری گرفته میشود.

دومین مانع این است که حاکمانِ جامعه خود را برتر از دیگران بدانند و برای خود سهم ویژه ای در نظر بگیرند. اگر این اتفاق بیفتد جامعه نگاه میکند که فاصله بین آنها و بین حاکمان و مدیران، روز به روز بیشتر میشود چون آنها برای خودشان سهم قائلند و برای مردم سهمی قائل نیستند. همه نکات را با استشهاد از کلمات نورانی امیرالمؤمنین مطرح میکنم.

سومین مانع غفلت از رسیدگی به امور مردم است.

چهارمین مانع بر سر راه اجرای عدالت اجتماعی این است که حاکمان و مدیران جامعه پیش داورند کنند در قضاوتهایشان و بر اساس یک سلسله حدسها و گمان اقداماتی را انجام دهند. از نظر کارشناسان استفاده نکنند و بر اساس حدس و گمان مطلبی را مطرح کنند و طبیعتاً روشن است زمانی که کاری کارشناسی نشده باشد، و مشکلات جامعه دیده نشود، طبیعی است که در این جامعه اجرای عدالت اتفاق نمی افتد. چه در مسائل سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی. امیرالمؤمنین میفرمایند: « لَيْسَ مِنَ الْعَدْلِ الْقَضَاءُ عَلَى الثِّقَةِ بِالظَّنِّ»[2] داورى در حق افراد مورد اطمينان، با تكيه بر گمان، رسم عدالت نيست. کسانی که اعتماد به ظن و گمانها میکنند و بر اساس آن نتیجه گیری میکنند، این جایگاه واقعی عدل نیست.

پنجمین مانع، گوناگونی تمایلات و هواهای نفسانی حاکمان است. یعنی هر روز یک تمایلی از خود نشان میدهند؛ هر روز یک خواستی به ذهنشان می آید و بر اساس همین تمایلات گوناگون میخواهند جامعه را اداره کنند. جامعه ای با چنین مدیرانی که ثبات رأی ندارند رنگ عدالت اجتماعی را نخواهد دید. امیرالمؤمنین میفرمایند: « فَإِنَّ اَلْوَالِيَ إِذَا اِخْتَلَفَ هَوَاهُ مَنَعَهُ ذَلِكَ كَثِيراً مِنَ اَلْعَدْلِ »[3] هرگاه ميل و خواست حكمران، گوناگون باشد او را از عدالت بسيار باز مى دارد.

این 5 عنوان، عناوینی بودند که مانع اجرای عدالت میباشند. ان شاءالله در خطبه آینده به موانعی اشاره خواهم کرد به ما مردم مرتبط است.

اِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ.

پروردگارا ما را بیامرز، در فرج مولایمان تعجیل فرما، به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما، به رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان و سایر مراجع تقلید، عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، پروردگارا توطئه‌های دشمنان کینه‌توز ما را به خودشان برگردان، عاقبت این جمع را ختم به خیر بگردان، به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر عنایت بفرما، به رزمندگانمان عزت عنایت بفرما، به عزیزانی که در عرصه‌های مختلف، عرصه‌های اقتصادی سیاسی عرصه‌های مختلف مجاهدانه به این کشور خدمت می‌کنند عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت، به بانوانمان عفت و به عالمانمان توفیق عنایت فرما

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ *فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ *إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله؛ السلام علیک یا بنت ولی الله؛ السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر؛ إشفعي لنا في الجنة فإنَّ لک عندالله شأناً من الشأن.

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الحمدلله رب العالمین باری الخلائق الاجمعین  و نصلی و نسلم  علی حبیبه و رسوله أبا القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین.

 اللهم صل و سلم علي مولانا أمير المؤمنين  علی بن ابی طالب و علي فاطمة الزهراء سيدة نساء العالمين و علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين زين العابدين و إمام العارفين و علي محمد بن عليٍ الباقر و علي جعفر بن محمدٍ الصادق و علي موسي بن جعفرٍ الکاظم و علي علي بن موسي الرضا المرتضي و علي محمد بن عليٍ الجواد و علي علي بن محمدٍ الهادي و علي الحسن بن علي الزکي العسکري و علي الحجة القائم المهدي حججک علي عبادک و أمنائک في بلادک بهم نَتَوَلّي و من أعدائهم نَتَبَرَّئُ الي يوم القيامه.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

قال رسول الله (ص) «أُوصِیکُمْ بِتَقْوَی اللَّهِ فَإِنَّهُ خَیْرُ مَا أَوْصَی بِهِ الْمُسْلِمُ الْمُسْلِمَ أَنْ یَحُضَّهُ عَلَی الْآخِرَهًِْ وَ أَنْ یَأْمُرَهُ بِتَقْوَی اللَّهِ.»[4] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم رسول گرامی اسلامی فرمود شما را به تقوا سفارش میکنم و بعد فرمود بدانید بهترین چیزی که یک مسلمان نسبت به برادر دینی اش میتواند سفارش کند دو چیز است. یکی سفارش به آخرت کند که همه چیز این دنیا نیست و دوم سفارش کند به تقوا و پرهیزکاری و همانگونه که در خطبه اول اشاره شد، خداوند ضمانت کرده که آنان را از بدیها به خوبی ها تبدیل کند.

در خطبه دوم به بیان مناسبتها اشاره میکنم.

امروز روز زیارتی امام رضا(ع) است. خوشا به حال افرادی که الان در حرم آن امام بزرگوار هستند. ما هم از همینجا اینگونه حضرت را زیارت میکنم: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ‏»

مناسبت دوم روز 25 ذی العقده روز دحو الارض است. این مناسبتهای مذهبی را باید جدی گرفت. این مناسبات خیلی در زندگی ما اثر دارد. روزه گرفتن در این روز ثواب 70 سال روزه و 100 سال عبادت را دارد.

5 مرداد سالگرد برگزاری اولین نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی به صورت رسمی است. اینکه میگوییم به صورت رسمی به خاطر این است که قبل از پیروزی انقلاب، آیت الله العظمی اراکی اقامه نماز جمعه میکردند و در گوشه و کنار کشور هم گاهی دیده میشد. لذا اولین نماز جمعه رسمی در کشور 5 مرداد است و همچنین چهلمین سالگرد این نماز است. کارکردهای نماز جمعه خیلی مفصل است. به منزله یک رسانه قوی است که هر هفته در قرارگاههای نماز جمعه برگزار میشود آثار و برکاتی هم دارد از جمله اینکه مردم نسبت به مسائل روز جامعه آگاهی پیدا میکنند. مسئله روحیه خودباوری مردم تقویت میشود. یکی از عوامل مهمی که مردم را بعد از چهل سال در صحنه نگه داشته همین نماز جمعه است. مردم در فضای مسائل قرار میگیرند، توطئه های دشمن را میشناسند. نمازهای جمعه محل حل اختلاف است و طبیعتاً اختلافات فروکش میکند و به تعبیر روشن تر نماز جمعه هم دستاورد اجتماعی دارد، هم دستاور سیاسی دارد، هم دستاورد اخلافی و فرهنگی و اقتصادی و امنیتی دارد. لذا رهبر عزیز در دیدار با ائمه جمعه سفارش کردند که نسبت به مردمی بودن، انقلابی بودن، حساس بودن، بعد فرمودند مردم را به تقوا دعوت کنید؛ تقوا درمورد مسائل خانواده، تقوا در مورد فضای مجازی، تقوا در مورد عفاف و حجاب. مناسب میدانم همینجا یادی کنم از امام جمعه فقیدمان مرحوم آیت الله مشکینی. دیشب هم جلسه خوبی در شبستان حرم مطهر برگزار شد و منسوبین آن بزرگوار حضور داشتند هرچه در مورد ایشان گفته شود کم است؛ انسانی عالم، انسانی فقید، مجاهد، متخلق به اخلاق الهی، انسانی که هم الگو بود برای امامان جمعه و هم الگو بود برای جامعه ما. خطبه های پرمحتوا و سازنده و اخلاقی او دعوت به دینداری بود و زمانی که انسانی از پای خطبه های او برمیخاست احساس آرامش میکرد. یاد آن شخصیت بزرگ را گرامی میداریم و امیدواریم خدای بزرگ، ایشان را مشمول رحمت واسعه خودشان قرار دهد. به همه بازماندگان و همه منسوبین ایشان تسلیت عرض میکنم.

نکته دیگر این است که این روزها بحث توقیف کشتی نفت کش انگلیسی است. متاسفانه رسانه های دنیا که مزدوران بیگانگان هستند، روزی که کشتی ما را در جبل الطارق توقیف کردند، کمتر به این موضوع پرداختند.تنها چیزی که مطرح کردند این است که چون ایران تحریم شده است، انگستان کشتی ایران را توقیف کرده اما آنروز رهبر عزیز فرمود نیروهای مؤمن ما در جای مناسب اقدام خودشان را انجام خواهند داد؛ آنها نابجا کشتی ما را توقیف کردند ولی ما بر اساس مقررات کشتی انگلیسی ها را توقیف کردیم بخاطر تخلفی که از قوانین کشتی رانی داشتند، سپاهیان عزیز و قهرمان ما اقدام کردند به توقیف این کشتی انگلیسی و این روزها پیغام و نماینده میفرستند که کشتی ما را آزاد کنید. اینها تصور میکنند این ملت و مسئولین و رهبری و این نیروی نظامی و اطلاعاتی ما، نیروی اطلاعاتی و نظامی زمان قدیم است.امروز هر اقدامی که شما انجام دهید، این ملت بیدار تودهنی سختی به شما خواهد زد. ما رسماً به دنیا اعلام میکنیم که ما خواهان امنیت آبهای بین المللی هستیم. اجازه نمیدهیم کسی امنیت کشتی رانی را بخصوص در خلیج فارس مختل کند و به دیگران هم اجازه فضولی و کارشکنی نخواهیم داد.

مسئله دیگری که باید اشاره شود تقدیر و تشکر از سربازان امام زمان است در مورد دستگیری جاسوسان آمریکایی. اینکه رهبری عزیز مسئله نفوذ را مطرح میکنند و متاسفانه عده ای جدّی نگرفتند این است که میبینیم تعدادی از جاسوسان در مراکز حساسی نفوذ کرده بودند و به اطلاعات ذی قیمتی دسترسی پیدا کرده بودند اما به فضل پروردگار عالم نیروهای امنیتی ما دشمن را غافلگیر کرده بودند. ما از این اقدام بجا تقدیر و تشکر میکنیم و ملت ما احساس میکند نیروهای نظامی و اطلاعاتی اش میتواند مقتدرانه در مقابل دشمن بایستد و مقاومت کند ان شاءالله.

جانشین رهبر حماس با تعدادی از اعضای حماس به تهران آمدند و خدمت مقام معظم رهبری رسیدند. رهبر معظم انقلاب روی مسئله مقاومت تکیه کردند، روی این مسئله که خدای متعال وعده داده که در پرتو استقامت و مقاومت، پیروزی قطعی است و اینکه جناب سید حسن نصرالله اعلام کرد ما روزی در قدس نماز میخوانیم، این سخن از نظر علمی و منطقی درست است و امیدواریم این مسئله ان شاء الله محقق شود. این واقعیتی است که دشمنان ما امروز نگرانند. روزی بچه های فلسطینی با سنگ در مقابل صهیونیست ها مبارزه میکردند ولی به لطف الهی در سایه مقاومت، امروز به وسیله موشکهای نقطه زن هر نقطه ای را که بخواهند در اسرائیل مورد حمله قرار خواهند داد.

دو نکته کوتاه:

1. ایام حج است و تعدادی از هموطنان عزیز ما راهی مدینه منوره و مکه مکرمه شدند. ما از دور دعا میکنیم تا ان شاءالله با حج مقبول به وطن بازگردند و میزبانان زائران خانه خدا نیز رعایت میزبانی کنند که این آبرو و اعتبار آنها محسوب میشود.

2. عزیزانمان در آموزش و پرورش نکته ای را یادآوری کردند که از اول مرداد برای عزیزانی که هنوز خدای متعال به آنها توفیق نداده تا از نعمت سواد و دانش بهره مند شوند، از اول مرداد ثبتنام میشود. عزیزان سفارش کنند تا ما ان شاالله جامعه ای داشته باشیم که این جامعه برخوردار از علم و دانش شود و این بشارت را دادند که استان قم در میان سایر استانها دارای رتبه برتر و بالاتر بوده است.

«رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»

پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، انقلابمان را به انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) متصل بگردان، توطئه های دشمنان را به خودشان برگردان، تا از ما راضی نشوی ما را از دنیا مبر، به رهبر عزیز و مقتدر انقلاب عزت بیشتر عنایت بفرما، روح رهبر فقیدمان عالیست، اعلی بگردان؛ باران رحمتت را شامل حالمان بگردان؛ روح بزرگان و علمای ما را مشمول رحمت واسعه ات قرار بده؛ به بانوانمان عفت و به عالمانمان توفیق عمل عنایت فرما. در فرج مولایمان صاحب الزمان تعجیل فرما.

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴

 



[1]. کافی، ج8، ص 49.

[2]. نهج البلاغه، حکمت220.

[3]. نهج البلاغه، نامه 59.

[4]. مستدرک الوسایل، ج۶، ص۳۳

Please publish modules in offcanvas position.