فصل فی أحكام غسل الجنابة 1400/08/30

درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته)

موضوع کلی: فصل فی أحكام غسل الجنابة                                                 تاریخ: 30 آبان 1400

 موضوع جزئی: کیفیت غسل جنابت- غسل ارتماسی                                                     مصادف با: 15 ربیع‏ الثانی 1443                                                                                                                                       

سال تحصیلی: 1401-1400                                                                                         جلسه: 26  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خلاصه جلسه گذشته

 

عرض شد که به نظر مرحوم سید (ره)، در کیفیت غسل؛ به یکی از دو صورتِ ترتیبی و ارتماسی، بین غسل جنابت و غیر آن از سایر غسل‏های واجب و مستحب فرقی نیست. بله! در غسل جنابت، وضوگرفتن واجب نیست، بلکه وضوگرفتن مشروع نیست، به خلاف سایر غسل‏ها که بحث در این رابطه، ان‏شاءالله، در آینده خواهد آمد.   

 

عرض شد که این کلام مرحوم سید (ره)، دو فرع دارد که فرع اول در دو جلسه گذشته مورد بررسی قرار گرفت.

 

فرع دوم، این است که در غسل جنابت، وضو گرفتن واجب نیست، بلکه وضو گرفتن، مشروع نیست، به خلاف سایر غسل‏ها که در آنها شخص باید وضو بگیرد.

 

دلیل حکم مذکور

 

دلیل عدم وجوب وضو و عدم مشروعیت وضو در غسل جنابت، تفصیلی است که در آیه شریفه مربوط به وضو وارد شده است؛

 

خداوند متعال فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاَةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا...»[1].

 

گفته‏اند که آیه مذکور، تفصیل داده است و فرموده است که اگر خواستید نماز بخوانید باید وضو بگیرید و اگر جنب شدید باید غُسل کنید و تفصیل، قاطع و از بین برنده شرکت است [التفصیل قاطعٌ للشرکة]. شرکت به این معناست که شخص هم غسل کند و هم وضو بگیرد، ولی تفصیل مذکور، این شرکت را از بین می‏برد و وقتی شخص، غسل کرد، نیازی به وضو ندارد. پس مقتضای تفصیل، تفکیک در وظیفه است، یعنی وظیفه شخصی که می‏خواهد نماز بخواند این است که وضو بگیرد و وظیفه شخصی که جنب شده است، این است که غُسل کند و نمی‏شود گفت که علاوه بر حکمِ غُسل که برای جنب قرار داده شده است، وضو نیز باید بگیرد. بنابراین، جُنب، وظیفه‏ای جز غُسل ندارد و لازم نیست که وضو بگیرد و غیر جُنب، وظیفه‏ای جز وضو ندارد.

 

روایاتی نیز وارد شده‏اند که بر عدم وجوب وضو بر جُنب دلالت دارند که روایات ذیل از جمله آن روایاتند؛

 

روایت اول: صحیحه زراره: عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ؛ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنْ غُسْلِ الْجَنَابَةِ؛ فَقَالَ: «تَبْدَأُ فَتَغْسِلُ كَفَّيْكَ ثُمَّ تُفْرِغُ بِيَمِينِكَ عَلَى شِمَالِكَ فَتَغْسِلُ فَرْجَكَ وَ مَرَافِقَكَ ثُمَّ تَمَضْمَضْ وَ اسْتَنْشِقْ ثُمَّ تَغْسِلُ جَسَدَكَ مِنْ لَدُنْ قَرْنِكَ إِلَى قَدَمَيْكَ لَيْسَ قَبْلَهُ وَ لَا بَعْدَهُ وُضُوءٌ...»[2].

 

روایت دوم: عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ يَعْنِي ابْنَ أَبِي نَصْرٍ؛ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا (ع) عَنْ غُسْلِ الْجَنَابَةِ، فَقَالَ: «تَغْسِلُ يَدَكَ الْيُمْنَى مِنَ الْمِرْفَقَيْنِ إِلَى أَصَابِعِكَ وَ تَبُولُ إِنْ قَدَرْتَ عَلَى الْبَوْلِ ثُمَّ تُدْخِلُ يَدَكَ فِي الْإِنَاءِ ثُمَّ اغْسِلْ مَا أَصَابَكَ مِنْهُ ثُمَّ أَفِضْ عَلَى رَأْسِكَ وَ جَسَدِكَ وَ لَا وُضُوءَ فِيهِ»[3].

 

روایت سوم: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ؛ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ (ع): إِنَّ أَهْلَ الْكُوفَةِ يَرْوُونَ عَنْ عَلِيٍّ (ع) أَنَّهُ كَانَ يَأْمُرُ بِالْوُضُوءِ قَبْلَ الْغُسْلِ مِنَ الْجَنَابَةِ، قَالَ: «كَذَبُوا عَلَى عَلِيٍّ (ع) مَا وَجَدُوا ذَلِكَ فِي كِتَابِ عَلِيٍّ (ع) قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: "وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا"[4]»[5].

 

از این روایات استفاده می‏شود که جُنب، بعد از انجام غُسل جنابت واجب نیست که وضو بگیرد، بلکه مشروع نیست که وضو بگیرد.

 

البته روایتی وارد شده است که بر خلاف روایات مذکور، بر لزوم وضو گرفتن قبل از غُسل دلالت دارد؛

 

عَنْ أَبِي بَكْرٍ الْحَضْرَمِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع)؛ قَالَ: سَأَلْتُهُ قُلْتُ كَيْفَ أَصْنَعُ إِذَا أَجْنَبْتُ؟ قَالَ: «اغْسِلْ كَفَّيْكَ وَ فَرْجَكَ وَ تَوَضَّأْ وُضُوءَ الصَّلَاةِ ثُمَّ اغْتَسِلْ»[6].

 

این روایت بر خلاف روایات قبلی، بر این مطلب دلالت دارد که قبل از غُسل، شخص باید وضو بگیرد، لکن مرحوم شیخ حر عاملی (ره) در کتاب وسائل الشیعة در ذیل این روایت فرموده است که این روایت بر تقیّه حمل می‏شود. بنابراین، این روایت قابل استناد نیست.

 

نتیجه، اینکه کتاب و سنّت بر این دلالت دارند که کسی که غُسل جنابت می‏کند، واجب نیست وضو بگیرد، بلکه اگر کسی به نیّت وجوب، وضو بگیرد، مرتکب حرام شده است.

 

آنچه تا کنون گفته شد، در رابطه با غُسل جنابت بود، اما در سایر غُسل‏ها، واجب است که شخص به غُسل اکتفا نکند و برای نماز خواندن وضو نیز بگیرد.

 

دلیل مشروعیت وضو، نسبت به سایر أغسال، اولاً، اطلاقاتی؛ از جمله آیه 6 سوره مائده [که به آن اشاره شد،] می‏باشند که در این رابطه وارد شده‏اند و چون این اطلاقاتِ وارده، فقط نسبت به غُسلِ جنابت تقیید خورده‏اند و نسبت به سایر أغسال، تقیید نخورده‏اند، پس در رابطه با سایر أغسال، شخص حتماً باید برای نماز خواندن غسل کند و ثانیاً، دلیلی بر این مطلب که وضو در سایر أغسال مشروع نیست، وجود ندارد و عدم دلیل بر عدم مشروعیتِ وضو نسبت به سایر أغسال، دلیل بر لزوم وضو، برای خواندن نماز در سایر أغسال است.

 

نکته: مرحوم سید (ره)، بعد از بحث أغسال، بحثی را در رابطه با وجوب وضو و عدم وجوب وضو، در سایر أغسال مطرح کرده است که ان‏شاءالله، در مسأله 768 به آن اشاره خواهد شد.

 

«الحمدلله رب العالمین»

 



[1]. «المائدة»:6.

[2]. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج2، کتاب الطهارة، ابواب الجنابة، باب26، ص230، ح5 و باب34، ص246، ح2.

[3]. همان، ص230، ح6.

[4]. «المائدة»:6.

[5]. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج2، کتاب الطهارة، ابواب الجنابة، باب34، ص247، ح5.

[6]. همان، ح6.

 

Please publish modules in offcanvas position.