http://h-bushehri.ir/images/zaman0mohammadrezapoor/12.jpgآیت الله حسینی بوشهری در خطبه اول نماز جمعه قم در تشریح کرامت زن، تعامل انسانی با زن و جایگاه معنوی زنان اظهار داشت: از منظر خداوند و اهل بیت زنان و مردان در حوزه انسانیت برابرند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان آیاتی از قرآن کریم تاکید کرد: زن و مرد هر دو از آدم و حوا آفریده شده اند و کرامت انسان به تقواست و زنان امت اسلامی به خاطر این دین و مکتب بر خود ببالند.

به گفته وی، کسانی که زنان را در جامعه تحقیر می کنند رسول گرامی اسلام آنها را بی مقدار توصیف می کنند که جایگاهی ندارند. ایشان همچنین در جای دیگری می فرمایند خدای متعال هفت خصلت را به اهل بیت داده که یکی از آنها علاقه مندی و محبت نسبت به زنان است

امام جمعه قم با بیان اینکه جایگاه معنوی زنان بسیار والا است، تاکید کرد: کسانی که کار در خانه را بر خود ننگ می دانند و دوست دارند پشت میز بنشینند و یا در خیابان ها قدم بزنند پیغمبر می فرماید بزرگترین جایگاه برای توجه به زن خانه داری و رسیدگی به محیط خانه است و امیدوارم جامعه ما با پیروی از شخصیت حضرت فاطمه (س) و پیمودن مسیر زنانی که در کربلا حماسه آفریدند راه درست زندگی کردن را بیاموزند.

http://h-bushehri.ir/images/zaman0mohammadrezapoor/boshehri_l92_147688.jpgمدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به فرا رسیدن 12 اردیبهشت سالروز شهادت شهید مطهری تصریح کرد: شهید مطهری شخصیتی جامع، اثرگذار و مخلص بود و ما تردیدی به خود راه نمی دهیم که کلمه به کلمه و جمله به جمله و سطر به سطر کتاب های شهید مطهری با اخلاص عجین شده است.

وی تاکید کرد: شهید مطهری آنچنان سخن گفته که امروز آثار ایشان در فضای نشر و انتشار جزو پرتیراژترین است و یک نوع تازگی و نوآوری در آثار ایشان وجود دارد.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: معلمان ما موقعیت ویژه ای در جامعه دارند و باید افتخار کنند که سالروز شهادت شهید مطهری به روز معلم نام نهاده شد.

http://h-bushehri.ir/images/zaman0mohammadrezapoor/boshehri_l92_147688.jpgامروز در پنجمین جشنواره علامه حلی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به این که حوزه علمیه در سه عرصه نیاز به کار دارد، تصریح کرد: گام نخستین عرصه علم آموزی و تربیت پذیری است، عرصه دوم این است که به آموخته هایمان عمل کنیم و نسبت به جامعه نقش آفرین باشیم و عنصر سوم نیز نشر آموخته هاست.

آیت الله حسینی بوشهری با طرح این پرسش که جایگاه پژوهش در آموزش کجاست؟، تصریح کرد: تکلیف پژوهشی در حوزه متناسب با انتظار نیست، ما باید به انتظاراتی که از حوزه وجود دارد، پاسخ دهیم؛ بنابراین اگر کار پژوهشی در حوزه سامان داده شود، نیازهای داخل و جامعه جهانی پاسخ داده خواهد شد.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: سابقه پژوهش در حوزه بیش از هزار سال است و در عصر معصومین(ع) نیز انجام می شده است، اما بین ما و نیازها فاصله زیادی وجود دارد، هرچند که خیلی کار شده است.

عضو خبرگان رهبری همچنین تاکید کرد: در عرصه مباحث فقهی و اصولی که کار اصلی حوزه های علمیه است، به تولید علم نیاز داریم.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه به آسیب های عرصه پژوهش اشاره و عنوان کرد: کم توجهی به نیازسنجی یکی از آسیب های پژوهشی است و کارهای تکراری و موازی و بدون پاسخ به نیازها در بازار کتاب و پژوهش دیده می شود.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: ما به نظریه پردازی نیاز داریم وگرنه کتاب هایی که با الهام از منابع دست چندم منتشر می شود بیشمار است؛ گاهی هم اخلاق پژوهشی رعایت بایسته نمی شود و منبع درست آن ذکر نمی شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به این که ضعف نقادی و نقدپذیری در عرصه پژوهش وجود دارد، تصریح کرد: نباید از نقد آثار آشفته شویم؛ زیرا عرصه علمی عرصه نقد است، نه عرصه تعریف و تمجید.

وی، شتاب زدگی را از دیگر آسیب های عرصه پژوهش دانسته و گفت: تحقیق و پژوهش کار وقت گیری است گاهی ممکن است ثمره 4 سال تحقیق 20 صفحه باشد، اما تاثیرگذار است، شتاب زدگی در عرصه پژوهش جواب نمی دهد و بر روی اثر مولف و جامعه اثر منفی می گذارد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که نیازمند تربیت نیروهای متخصص هستیم، تصریح کرد: کارگاه های پژوهشی باید در حوزه های علمیه راه اندازی شود.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر این که حمایت مالی درستی از پژوهش ها انجام نمی شود، ابراز داشت: بسیاری از آثار به دلیل خشکسالی مالی زمینه انتشار ندارند، باید حمایت های مالی از این آثار صورت بگیرد تا پژوهشگران دلگرم شوند.

عضو خبرگان رهبری همچنین به برنامه های آتی عرصه پژوهش در حوزه اشاره کرد و گفت: باید نیروها و ظرفیت ها و استعدادها شناسایی شود و هماهنگی آموزش و پژوهش در برنامه های درسی حوزوی به وجود بیاید.

مدیر حوزه های علمیه، ایجاد فضاهای پژوهشی و تشویق طلاب، را از دیگر ساز و کارهای مناسب رشد و ارتقای سطح پژوهش در حوزه های علمیه عنوان کرد.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان تاکید کرد: اگر کسی از سر ناسپاسی، حرکت حوزویان را حرکتی کند و متوقف جلوه دهد، گناهی نابخشودنی است

http://h-bushehri.ir/images/zaman0mohammadrezapoor/11459_thumbzoom.jpgآیت الله  حسینی بوشهری:سیره و روش زندگانی شهید مطهری بهترین الگو برای همگان است مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: متصدیان فرهنگی، کارشناسان و طلاب در کنار آثار مطالعاتی شهید مطهری، روشهای مطالعه، تحقیق، پژوهش و زندگانی این شهید را در دستور کار خود قرار دهند.

 آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت شهید مطهری که پیش از ظهر پنج شنبه در دفتر مدیر حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به لزوم بهره مندی از سبک سیره تبلیغی شهید مطهری اظهار داشت: متصدیان فرهنگی، کارشناسان و طلاب باید در کنار آثار شهید مطهری روشهای مطالعه، تحقیق، پژوهش و زندگانی این شهید را در دستور کار خود قرار دهند تا بتوانیم از سبک سیره تبلیغی ایشان بهره مند شویم.

وی ادامه داد: در مراسم‌های گوناگونی که برای شهید مطهری برگزار می‌شود باید آثار اسلامی را نشر داده و از شخصیت‌های بزرگی که در این عرصه همچون شهید مطهری نقش آفرینی کرده‌اند یاد شود.

باید برنامه جامعی برای ترویج افکار شهید مطهری داشته باشیم

نماینده مجلس خبرگان رهبری خطاب به اعضای ستاد بزرگداشت شهید مطهری بیان داشت: باید برنامه جامعی برای ترویج افکار شهید مطهری داشته باشیم و فقط به یک مراسم سالگرد این شهید اکتفا نکنیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه نیازهای جامعه روز به روز بیشتر می‌شود و باید آثار شهید مطهری به صورت موضوعی بررسی شود، عنوان کرد: بازخوانی اندیشه های این شهید برای اقشار مختلف جامعه که یکی از تاکیدات رهبری نیز می باشد باید با جدیت بررسی شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های شهید مطهری تصریح کرد: شهید مطهری دارای اخلاص و آگاه به فلسفه غرب بوده و با شناخت عمیق و همه جانبه دین اسلام در عرصه‌های گوناگون صاحب نظر بود.

آیت الله حسینی بوشهری ابراز داشت: تسلط بر فلسفه غرب و نگاه عقلانی و منطقی این شهید بر مسائل موجب شد افرادی در دیگر کشورها اهتمام ویژه‌ای به مطالعه آثار و شخصیت این شهید داشته باشند.

شهید مطهری توانست هنر دین را در قالب داستان به تصویر بکشد

وی افزود: شهید مطهری از مسائل پیرامون خود غافل نبوده و با حضور در دانشگاه توانست نقش موثر خود را ایفا کند که این برای همه طلبه ها یک الگو است.

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: اخلاص این شهید در تمام ابعاد زندگانی ایشان و رفتارها، گفتارها و آثار ایشان نمایان است به طوری که اخلاص در عمق دل این شهید نفوذ کرده بود.

وی اضافه کرد: این شهید با مشکل یابی و مشکل ستیزی خود توانست افراد بسیاری را در برابر آسیب های اجتماعی اروپا واکسینه کرده تا خللی وارد نشود.

آیت الله حسینی بوشهری زمان شناس بودن، مخاطب شناس بودن، همراهی دانش و دین و تفکر عمیق در مسائل را از دیگر ویژگی های این شهید عنوان کرد و افزود: شهید مطهری یک مصلح اجتماعی بود که با تعبد و تطبیق مباحث فکری توانست هنر دین را در قالب داستان برای اقشار مختلف جامعه به تصویر کشیده و در همه عرصه ها نقش آفرینی کند

http://h-bushehri.ir/images/zaman/1.gif«آیت الله حسینی بوشهری» مدیر حوزه های علمیه کشور در مراسم اختتاميه پنجمين جشنواره علامه حلي که صبح امروز پنج شنبه ـ 5 ارديبهشت ماه ـ در محل سالن همايش هاي ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد گفت: وظایف طلبه ها در سه عرصه علم آموزی، عمل به آموخته ها و نشر آموخته ها خلاصه می شود.

وی در رابطه با خوبی ها و کارهای ارزشمند حوزه  گفت: بعد از زمان غیبت کارهای بزرگی انجام شده است که انسان فرصت نمی کند برای نمونه یک دوره بحار "علامه مجلسی" را بخواند بزرگان برای ما مجامع حدیثی بزرگی به یادگار گذاشته اند کافی، استبصار، تهذیب و آثار دیگری که علما در راستای احساس تکیلیف این آثار را تالیف کرده اند.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: اگر امروز نقدی بر حوزه های علمیه مطرح می کنیم به هیچ وجه به معنای نادیده گرفتن زحمات بزرگان نیست آنچه که مهم است این است که کارکردهای حوزه با توجه به نیاز زمانه و عصر ما باید بررسی و تحلیل شود.

وی تاکید کرد: حوزه های ما و زمان ما قابل قیاس با گذشته نیست در گذشته مباحث انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی نبود امروزه انتظارات از حوزه زیاد شده است.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه در عین اینکه خیلی کار شده است با نیازها فاصله زیاد داریم گفت: یکی از ضعف های حوزه این است که طلبه ای که وارد حوزه شد در طول دوران طلبگی اگر یک تحقیق ارائه نکند کسی وی را بازخواست نمی کند و پژوهش در حوزه متناسب با انتظار نیست.
 
وی گفت:کم توجهی به نیاز سنجی، کم بودن ابرازعقیده و نظریه پردازی، ضعف نقادی و نقد پذیری، شخص محوری، عدم نوگرایی و شتابزدگی در کارهای پژوهشی آسیب های عرصه پژوهش در حوزه های علمیه است.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان گفت: ضرورت تربیت نیروهایی در عرصه پژوهش، حمایت مالی درست از پژوهشگران،  شناسایی و تشویق نیروها، ظرفیت ها و استعدادها و هماهنگی بین آموزش و پژوهش از راهکارهای تقویت پژوهش در حوزه های علمیه است

http://h-bushehri.ir/images/302.jpgآیت‌الله حسینی‌بوشهری: شهید مطهری مصلح اجتماعی بود و افرادی که به عنوان مصلح اجتماعی مطرح‌اند همه جا نقش‌آفرینند/ اندیشه‌های این شهید محدود به محیط خاصی نیست و همه خریدار این فکر عقلانی و منطقی هستند/ اخلاص شهید مطهری موجب شده مردم نسبت به وی احساس دین کنند
 مدیر حوزه‌های علمیه ، امروز در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت شهید مطهری، با اشاره به ویژگی‌های این شهید والامقام، اظهار داشت: علامه مطهری هر چند از حوزه هجرت کرد و در دانشگاه به فعالیت پرداخت، ولی همیشه به خاستگاه خود یعنی حوزه افتخار می‌کرد و این مسئله برای طلبه‌های یک الگوست. نگاه ایشان به مسایل احساسی نبود، بلکه عقلانی و منطقی بود و به همین خاطر در سراسر دنیا توجه خاصی به آثار ایشان می شود. مرحوم علامه تعبیرهای زیبایی نسبت به شاگرد خود داشتند از جمله این که گفته‌اند "هر جا مطهری باشد، چیزی هدر نمی‌رود".استاد شهید مطهری متکلم،‌ فلیسوف، فقیه، جامعه‌شناس و مورخ بزرگی بود و باید با استفاده از ابزار هنری، اندیشه های ایشان ترویج شود.

Please publish modules in offcanvas position.