خطبه اول:
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریکه له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین. السلام علیک یا حجه الله. السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه و رحمه الله و برکاته.
السلام علیک یا حجت الله السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه و رحمه الله و برکاته.
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
«قال رسوالله (ص): عن زيد بن أرقم قال: خطبنا رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله فقال بعد ما حمد اللّه و أثنى عليه: أوصيكمعباد اللّه بتقوى اللّه الّذي لا يستغني عنه العباد؛ فإنّ من رغب في التّقوى زهد في الدّنيا، و اعلموا أنّ الموت سبيل العالمين و مصير الباقين، يختطف المقيمين و لا يعجزه إلحاق الهاربين يهدم كلّ لذّة و يزيل كلّ نعمة...».[1]
بندگان خدا خودم وشما را به تقوای الهی سفارش میکنم رسول گرامی اسلام در خطبه ای این چنین فرمودند: شما را به تقوای الهی سفارش میکنم تقوایی که بندگان از آن بی نیاز نیستند هر کس به تقوا روی آورد از دنیا روی برگرداند، آن وابستگی به دنیا را از دست خواهد داد. مرگ راه همه جهانیان است، برنامه ایست پیش روی همه عالمیان و جهانیان ،این مرگ ایستادگان را میرباید و از دست یافتن به فراریان، ناتوان نمیماند. یعنی کسی از دست مرگ فرار نمیکند هر لذتی را این مرگ را نابود میکند و هر نعمتی را زایل میکند. پیام کلام رسول اکرم (ص) به روزهداران این است؛ مواظب باشیم هر اقدامی انجام ندهیم، مرگی در پیش است، حریم خدا را رعایت کنیم.
در خطبه اول؛ پیرامون سیره نورانی پیامبر اکرم و اهل بیت(ع) سخن میگفتیم از آنجا که در ماه رمضان قرار داریم ماه بندگی، ماه فرصتها، ماه قرآن، ماه دعا، ماه توبه، ماه انابه، اجازه بدهید پیرامون سیره اهل بیت نسبت به ادب ماه رمضان، با شما بزرگواران خواهران و برادران سخنی داشته باشم، زیرا الگوپذیری از اولیاء دین آن هم در شئوون مختلف زندگی از شیوه های مهم تربیتی است و جالب توجه این است که امروز، روانشناسان این مسئله را مورد توجه قرار داده اند که نقش الگو در زندگی انسان نقش بی بدیلی است قرآن هم پیامبر را الگو در جاهای مختلف معرفی کرده است. ما آنچه از سیره پیامبر و اهل بیت استفاده میکنیم در رابطه با ماه مبارک رمضان و ادب ماه رمضان، به دو بخش بر میگردد. یک بخش رابطه پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) با خدا در بعد فردی و یک بخش هم رابطه اهل بیت با مردم در بعد اجتماعی. آن سفارشاتی که به مردم داشتند، تشویقاتی که به مردم داشتند، توصیه هایی که نسبت به مردم داشتند، اینها آن بعد اجتماعی است. اولین نکته ای که در زندگی اهلبیت به چشم میخورد این است که هر موقع ماه رمضان فرا میرسید و موسم اطاعت و بندگی فرا میرسید، بسیار خوشحال و شادمان میشدند در حقیقت گویا چیز جدیدی بدست آوردند نعمت بزرگی را خدای متعال به آنان عنایت کرده است و در حقیقت مصداق کریمه: «قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ».[2] چون رحمت پروردگار است چون برکت پروردگار است، مومنان اظهار خوشحالی میکنند، اظهار شادمانی میکنند. این ویژگی بوده که در زندگی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به زیبایی به چشم میخورد پیامبر و اهل بیت به اصحابشان بشارت میدادند ماه رمضان را، با آمدن ماه رمضان و نکاتی را بر زبان جاری میکردند که باعث تشویق مردم نسبت به استقبال به ماه رمضان بشود این جمله نورانی پیامبر را دقت کنید برای تشویق است میفرماید: «إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَ غُلِّقَتْ أَبْوَابُ جَهَنَّمَ وَ اسْتُجِيبَ الدُّعَاءِ»[3]موقعی که ماه رمضان فرا میرسد درهای آسمان بر روی بندگان گشوده میشود و در های جنهم بسته میشود. کجا قرار داریم در چه شرایطی قرار داریم، ابواب رحمت الهی به سوی ما گشوده شده و درهای قهر و غضب الهی که جهنم است بسته شده و شیطان در بند است. در ماه مبارک رمضان مراقب سایر اعمال ورفتارمان باشیم این بزرگترین بشارتی است که پیغمبر میدهد و حساب این ماه را از حساب سایر ماهها جدا میکند. در روایات وارد شده موقعی که ماه رمضان میرسید رنگ چهره پیغمبر(ص) تغییر میکرد رنگ چهره پیغمبر دگرگون میشد و یک نوع آمادگی بیشتر برای استقبال نسبت به ماه رمضان پیدا میکرد به نماز مشغول میشد، به دعا مشغول میشد و این تغییر چهره تا دهه آخر ادامه داشت و در دهه آخر افزونتر میشد این حالت و توجه پیغمبر(ص) به این ماه مبارک است. درحالات وجودمقدس آقا ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) آمده که در جمعه آخر ماه شعبان خطاب کرد به ابوصلت( این تعبیر را مطرح کرد)یا اباصلت: سعی کن برای ماه رمضان آماده شوی، در حالیکه هیچ امانتی به گردن تو نباشد. یعنی موقعی که میخواهی وارد ماه رمضان بشوی، قبل از ماه رمضان مسائل و مشکلات اگر داری امانت کسی به گردن تونباشد جز آنکه آن را ادا کرده باشی و در دلت کینه هیچ کس نباشد کینه مومنی در دل نداشته باشی مگرآنچه آن را از دل خارج کرده باشی. نمیشود با قلب آلوده و دل آلوده، وارد ماه رمضان شد. وجود مقدس علی بن موسی الرضا میفرماید اینها را قبل از رمضان از خود جدا کن کینه مومنی را به دل نداشته باش و اگر فرصت نکردیم هنوزآغاز ماه رمضان است و این حالت را انجام بدهیم. سیره پیامبر و اهل بیت این بود موقعی که ماه روضان و هلال ماه رمضان را رویت میکردند چقدر پیغمبر زیبا دعا میکرد پروردگارا ما را با امنیت در ماه رمضان، ما را همراه با سلامت ما را همراه با اعتقاد به اسلام، ما را همراه با عافیت تمام، ما را همراه با روزی وسیع وگسترده، ما را همراه با رفع بیماری ها، ما را همراه تلاوت قرآن، وتوفیق در نماز و روزه، همراه بگردان. چه دعای جالبی؛ امنیت را از خدا میخواهد، سلامت را میخواهد، اسلام را میخواهد، و رفع بیماری را میخواهد، تلاوت قرآن را میخواهد. وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا جمله ای دارد در رابطه با ماه مبارک رمضان. امتیارات ماه رمضان قدر بدانیم سر سفره آماده نشسته ایم قدر نمی دانیم. گر گدا کاهل بود تقصیر صاحبخانه چیست؟ وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا (ع) میفرماید: «إِنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ شَهْرٌ عَظِيمٌ» ماه رمضان ماه بزرگی است «ويُضَاعِفُ اللَّهُ فِيهِ الْحَسَنَاتِ» نماز در روزهای عادی و دعای در ماه رمضان قابل مقایسه نیست حسنات مضاعف و چند برابر میشود «ويَمْحُو فِيهِ السَّيِّئَاتِ»گناهان آمرزیده میشود «وَ يَرْفَعُ فِيهِ الدَّرَجَاتِ»در این ماه خداوند درجات را بالا میبرد «مَنْ تَصَدَّقَ فِي هَذَا الشَّهْرِ بِصَدَقَةٍ» صدقه در این ماه با صدقه ماههای دیگر خیلی فرق دارد صدقه در این ماه باعث آمرزش است «وَ مَنْ حَسَّنَ فِيهِ خُلُقَهُ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ مَنْ حَسَّنَ فِيهِ خُلُقَهُ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ»کسی که با همسرش با بچه اش با بچه اش با همسایه اش حسن خلق داشته باشدغَفَرَ اللَّهُ لَهُخدا او را میآمزرد. کسی که خشمش را فرو نشاند «مَنْ كَظَمَ فِيهِ غَيْظَهُ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ»وکسی که صله رحم بجا بیاورد یک تماس با مادر، یک تماس با پدر، یک تماس با برادر، یک تماس با بستگان دیگر. در این ماه رمضان فرصت باارزشی است، باز هم خدای متعال او را مورد آمرزش قرار میدهد (خیلی جالب است) تعبیر وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا(ع) میفرماید:« إِنَّهُ إِذَا أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ أَقْبَلَ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ»موقعی که ماه رمضان به شما روی آورد تا روز سی ام آینه برکت است که شامل حال شما میشود «إِذَا أَدْبَرَ عَنْكُمْ أَدْبَرَ بِغُفْرَانِ الذُّنُوبِ».[4]موقعی که ماه رمضان پایان میپذیرد، پذیرفتن همان وآمرزش گناهان شما همان، این کلام نورانی آقا علی بن موسی الرضا در وصف ماه رمضان است. خب چه اعمالی انجام بدهیم که اهل بیت انجام میدادند. نبی گرامی اسلام تعبیر جالبی دارد:«أَكْثِرُوا فِيهِ مِنْ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ»[5]هرچه میتوانید قرآن تلاوت کنید وقابل توجه این است که اولیای الهی اینچنین بودهاند حضرت امام(ره) در حالاتشان آمده روزی هفت بار تلاوت قرآن میکردند چشمشان مشکلی پیدا کرد در نجف به دکتر مراجعه کردند، دکتر گفت آقا خواهش میکنم قرآن نخوانید تا چشمتان معاجه شود امام فرمود من چشم را برای قرآن می خواهم اگر نتوانم با این چشم قرآن بخوانم این چشم را نمی خواهم. لذا از این فرصتها استفاده کنید، در خانه قرآن دارید بخوانید، اسغفار و نیایش داشته باشید. شبهای ماه رمضان شبهای استغفار است کی میخواهیم حالاتمان دگرگون ومتحول بشود. چگونه خواستن، از چه کسی خواستن، به چه انگیزه ای خواستن، اینها را از پیغمبر و اهل بیت یاد بگیریم و چگونه دعا کنیم و نکته آخر همدردی با فقراست. در این ماه مبارک رمضان تعبیری ابن عباس راجع به رسول گرامی اسلام دارند میگوید: پیغمبر(ص)، بخشنده ترین افراد بود. آن حضرت بیشترین جود وکرم را داشت این پول و امکانات خدادادی را صرف ایتام و فقرا و مساکین کنید که خدا به شما عنایت کند و بالاخره ماه رمضان سه سفره دارد سفره احکام را مواظب باشیم روزه ماه باطل نشود، سفره آداب و مستحبات وسفره سوم پرهیز از گناه. ان شاالله خداوند توفیق شب زنده داری به همه شما عنایت کند. در حالات مرحوم آیت الله درچه ای (ره)، استاد مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) آمده که شبها در حال شب زنده داری و در قنوت نمازش تمام دعای ابوحمزه ثمالی میخواند، ما کجا و آنها کجا.
ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربا و ینهی عن الفحشا و المنکر و البغی. یعظکم لعلکم تذکرون.
پروردگارا در فرج مولایمان تعجبل فرما. مارا با محبت اهل بیت زنده بدار و با محبت اهل بیت بمیران. پروردگارا به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما. و رهبر معظم انقلابمان و سایر مراجع تقلیدمان را عزت و سلامت مرحمت فرما. به خدمتگزاران این کشور علوی و فاطمی. به خدمتگزاران این کشور علوی و فاطمی توفیق بیشتر مرحمت فرما. توطئه های دشمنان را به خودشان برگردان. به خانواده های مکرم شهیدانمان صبر و اجرکرامت فرما. شهدایمان را با شهدای کربلا محشور بگردان. و ازاده گانمان رزمنده گانمان عزت و پیروزی و سلامت عنایت فرما. پروردگارا باران رحمتت را شامل حال ما بگردان. ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.
بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد ولم یکن له کفوا احد. صدق الله العلی العظیم.
خطبه دوم
اعوذبالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا و حبیب قلوبنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی مولانا امیرالمومنین و علی فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید الشباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمدبن علی الباقر و علی جعفربن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علی ابن موسی الرضا المرتضی وعلی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی الحجه القائم المهدی.حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبری الی یوم القیامه السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفراشفعی لنا فی الجنه و انّا لک عند الله شانا من الشان.
عباد الله اوصیکم ونفسی بتقوی الله.
«عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّهَ حَقَ تُقاتِهِ وَ اسْعَوْا فِي مَرْضَاتِهِ- وَ أَيْقِنُوا مِنَ الدُّنْيَا بِالْفَنَاءِ وَ مِنَ الْآخِرَةِ بِالْبَقَاءِ- وَ اعْمَلُوا لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ- فَكَأَنَّكُمْ بِالدُّنْيَا لَمْ تَكُنْ وَ بِالْآخِرَةِ لَمْ تَزَلْ- أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ مَنْ فِي الدُّنْيَا ضَيْفٌ وَ مَا فِي أَيْدِيهِمْ عَارِيَّةٌ وَ إِنَّ الضَّيْفَ مُرْتَحِلٌ وَ الْعَارِيَّةَ مَرْدُودَةٌ- أَلَا وَ إِنَّ الدُّنْيَا عَرَضٌ حَاضِرٌ يَأْكُلُ مِنْهُ الْبَرُّ وَ الْفَاجِرُ- وَ الْآخِرَةَ وَعْدٌ صَادِقٌ يَحْكُمُ فِيهَا مَلِكٌ عَادِلٌ قَادِرٌ- فَرَحِمَ اللَّهُ امْرَأً يَنْظُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَهَّدَ لِرَمْسِهِ مَا دَامَ رَسَنَهُ مُرْخِياً وَ حَبْلَهُ عَلَى غَارِبِهِ مُلْقِياً- قَبْلَ أَنْ يَنْفَدَ أَجَلُهُ وَ يَنْقَطِعَ عَمَل»[6].
بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم، انس بن مالک میگوید: از پیامبر(ص) این نکات را شنیدم فرمود: مردم تقوای الهی را پیشه کنید، خوب دقت کنید آنگونه که شایسته است تقوای الهی را رعایت کنید و در راه رضای حق سعی و تلاش کنید و یقین کنید که این دنیا فانی و زودگذر است و آخرت باقی و جاودانه است برای بعد از مرگ هم عمل کنید. یعنی تمام تلاشتان را صرف این دنیا نکنید یک چیزی هم برای آنجا باقی بگذارید. هر کس در این دنیاست مهمان است، این کلام پیامبر است و هر آنچه در دستان شماست، بصورت عاریه است. این طبیعت دنیاست که مهمان باید رخت بر بندد وجود مهمان ماندگار نیست و این رسم است که آنچه انسان به عاریت گرفته روزی باید به صاحبش برگرداند.
در خطبه دوم پیرامون مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم؛ امروز به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده روزی که قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب توسط رضاخان،در مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشیده شد. در مورد بحث عفاف و حجاب موارد فراوانی مطرح شده است من به چند نکته کوتاه اشاره میکنم. نکته اول این است که حجاب مرز بین زن و مرد مسلمان است و حجاب به معنای منزوی کردن زن نیست هیچ گاه حجاب به معنای مانع شدن زن از فعالیتهای سیاسی اجتماعی نیست. حفظ حجاب مایه حفظ خانواده است، در محیط جامعه اگر حجاب مرز آن شکسته شد مرز خانواده هم شکسته میشود. عفت زن مایه احترام و شخصیت خود زن هست. در رژیم طاغوت فضا را آنگونه باز گذاشته بودند عفت زنان و حجاب زنان نادیده گرفته شد. دنیای غرب هم امروز علیه حجاب و علیه عفت، چنین نسخه می پیچد اما اسلام عزیز برای حفظ حرمت زن، به عفت و به حجاب دستور داده است. من در اینجا یک نکته ای را عرض میکنم؛ خواهران مسلمان من میدانم کسانی که شاید بعضی از شما گاهی مقید نیستید. از این سخنی که بر زبان جاری میکنید، نشانه علاقه و ارادت عمیق شما به مقدسات است یکی از این صحبتهایی که در ایام انتخابات پخش شد و شما حتما شنیدید گفت؛ ممکن است من ملاحظه نکنم و موی سرم آشکار باشد ولی با تمام وجود به اسلام و به رهبری نظام علاقه مندم اگر شما چنین علاقه ای دارید، این بخش را هم ملاحظه کنید که اسلام شما و اعتقاد شما کامل تر بشود. قطعا نه امروز ضرر خواهید کرد و نه فردای قیامت. من از نهادهای مختلفی که دست اند کار مسئله حجاب و عفاف هستند تقاضا میکنم تلاششان بیشتر بکنند، صدا و سیما وقت گذاری بیشتری و برنامه ریزی بیشتری برای جایگاه عفت و حجاب را به برنامه هایش اختصاص بدهد.
مناسبت دیگری که میخواهم عرض کنم؛ کشف کودتای آمریکایی نوژه است در سال 1359 اتفاق افتاد که خوشبختانه با امدادهای غیبی الهی این کودتا کشف شد و عوامل خائن به سزای اعمالشان رسیدند. این مملکت صاحب دارد، این مملکت مددهای غیبی الهی به فریاد او میرسد دشمنان کاری از آنها ساخته نخواهد بود .
چند مسئله دیگر هست که من از آن صرف نظر میکنم و به یک مسئله بسیار مهمی که امروز در جهان اسلام اتفاق افتاده اشاره میکنم و آن هم مربوط به مسئله حوادث مصر است خب ما شاهد بودیم، همزمان با بیداری اسلامی در مصر ملت بزرگ به میدان آمدند و پرونده حسنی مبارک را پیچیدند و به زبالهدانی تاریخ انداختند، همه دنیای اسلام خوشحال بود که مصر به آن فرهنگ و تمدنش برگشت. اما متاسفانه این روزها شاهدیم که این کشور بزرگ دستخوش درگیری ها شده است، دستخوش برادر کشی ها شده است در گیری هایی که میتواند این کشور را به سرنوشت مبهم و تاریکی سوق بدهد درگیریهایی که کل منطقه را میتواند تحت تاثیر قرار بدهد. ما به مردم مصر، به ملت انقلابی مصر، این نکات را به عنوان خیر خواهانه از پشت تریبون نماز جمعه عرض میکنیم؛ ما بر این باوریم که این درگیری ها نفعی به حال شما ندارد، تنها خوشنودی دشمنان شما را به دنبال دارد، آمریکا و اسراییل از این درگیری های شما استقبال میکنند. ما معتقدیم باید شیوه گفتگو را تعقیب کنید آشتی ملی و انسجام ملی در مصر باید بوجود بیاید. در این لحظات حساس نقش علماء صاحبان فکر و اندیشه نقش بی بدیلی است کسانی که تاثیر کلام دارند، نفوذ کلام دارند به صحنه بیایند به این آشوبها و به این مسائل پایان بدهند. امروز کشور بزرگ مصر نیازمند عمل و پیشرفت است اما بدخواهان و دست های پنهان نمیگذارند. ما از روند قانونی در مصر حمایت میکنیم ما آراء مردم را تایید میکنیم. خیلی ها از اول نمیخواستند این روند بیداری شکل بگیرد و متاسفانه بعضی هم خواسته یا ناخواسته به آرزوی دشمنان در ناکامی بیداری اسلامی در مصر کمک کردند. ما معتقدیم باید شعار اسلام خواهی را حفظ کنید دشمنانتان را بشناسید دشمنان واقعی شما آمریکاست، دشمنان واقعی شما اسراییل است، گاهی آدرس اشتباهی به شما ندهند. ارتش مصر با آن سوابق درخشانش باید در کنارملت باشد و هیچ گونه خدشه ای نباید به ارتش مصر وارد شود. خیلی سخن جالبی رهبر عزیز انقلابمان، در دهه فجر سال گذشته فرمود: مردم مراقب این امانت بزرگ باشید این امانت را از دست شما نگیرند، غرور و ساده انگاری ها آفت بزرگ این پیروزی هاست دچار غرور نشوید. دشمن در کمین است این پیروزی را از شما خواهد گرفت دشمنان بیکار ننشستند رهبری فرمود: به آمریکا و ناتو اعتماد نکنید فقط مردم خودتان را باور کنید.
نکته کوتاه وآخری که اشاره میکنم حادثه تلخی است که در منطقه بئر العبد درجنوب بیروت اتفاق افتاد اینها حزب الله را نشانه گرفته بودند عوامل اینها برای ما شناخته شده هستند عوامل صهیونیستها در راس هستند معارضین و تکفیری ها جز برنامه ریزان این حادثه تلخ هستند تعداد پنجاه نفر از مردم زخمی شدند، خسارتی را به بارآوردند، ولی یک نکته را ما بگوییم؛ مردم لبنان آبدیدهتر از این هستند که صحنه را خالی کنند مردم لبنان و بیروت در کنار حزب الله مقابله خواهند کرد.
پروردگارا مشکلات امت اسلامی را خودت برطرف بگردان، در فرج مولایمان تعجیل بفرما، مراجع بزرگوار تقلیدمان و رهبر فرزانه انقلابمان را عزت و سلامت کرامت بفرما، به مسلمان عزت بیشتر مرحمت بفرما، باران رحمتت را شامل ما برگردان، پروردگارا به همه ما حسن عاقبت مرحمت بفرما.
ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز
بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (۱) مَلِکِ النَّاسِ (۲) إِلَهِ النَّاسِ (۳) مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ (۴) الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ (۵) مِنَ الْجِنَّهِ وَ النَّاسِ (۶)
[1] متن کامل حدیث: «عن زيد بن أرقم قال: خطبنا رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله فقال بعد ما حمد اللّه و أثنى عليه: أوصيكمعباد اللّه بتقوى اللّه الّذي لا يستغني عنه العباد؛ فإنّ من رغب في التّقوى زهد في الدّنيا، و اعلموا أنّ الموت سبيل العالمين و مصير الباقين، يختطف المقيمين و لا يعجزه إلحاق الهاربين يهدم كلّ لذّة و يزيل كلّ نعمة و يشنع كلّ بهجة، و الدّنيا دار الفناء و لأهلها منها الجلاء؛ و هي حلوة خضر، و قد عجّلت للطالب؛ فارتحلوا عنها رحمكم اللّه بخير ما يحضركم من الزّاد، و لا تطلبوا منها أكثر من البلاغ، و لا تمدّوا أعينكم فيها إلى ما متّع به المترفون، ألا إنّ الدّنيا قد تنكّرت و أدبرت و إخلولقت و آذنت بوداع، و إنّ الآخرة قد حلّت و أقبلت باطّلاع، معاشر النّاس كأنّي على الحوض يرد قوم عليّ منكم و ستؤخّر أناس دوني، فأقول: يا ربّ منّي و من أمّتي فيقال: هل شعرت بما عملوا بعدك؟ و اللّه ما برحوا بعدك يرجعون على أعقابهم. أيّها النّاس أوصيكم في أهل بيتي خيرا؛ فإنّهم مع الحقّ و الحقّ معهم؛ و هم الأئمّةالرّاشدون بعدي و الأمناء المعصومون فقام إليه عبد اللّه بن العبّاس فقال:يا رسول اللّه كم الأئمّة بعدك؟ قال: عدد نقباء بني إسرائيل و حواريّ عيسى؛ تسعة من صلب الحسين، و منهم مهديّ هذه الأمّة». الإنصاف فى النص على الأئمة ع با ترجمه رسولى محلاتى متنعربى الثّالث و السّتّون نص ص114و115
[2] یونس/58.
[3] مجمع البحرین ؛ج2،ص395.
[4] متن کامل حدیث: «فِي عُيُونِ الْأَخْبَارِ عَنْ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ شَهْرٌ عَظِيمٌ- يُضَاعِفُ اللَّهُ فِيهِ الْحَسَنَاتِ وَ يَمْحُو فِيهِ السَّيِّئَاتِ- وَ يَرْفَعُ فِيهِ الدَّرَجَاتِ- مَنْ تَصَدَّقَ فِي هَذَا الشَّهْرِ بِصَدَقَةٍ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ- وَ مَنْ أَحْسَنَ فِيهِ إِلَى مَا مَلَكَتْ يَمِينُهُ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ- وَ مَنْ حَسَّنَ فِيهِ خُلُقَهُ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ- وَ مَنْ كَظَمَ فِيهِ غَيْظَهُ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ- وَ مَنْ وَصَلَ فِيهِ رَحِمَهُ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ- ثُمَّ قَالَ ع إِنَّ شَهْرَكُمْ هَذَا لَيْسَ كَالشُّهُورِ- إِنَّهُ إِذَا أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ أَقْبَلَ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ- وَ إِذَاأَدْبَرَ عَنْكُمْ أَدْبَرَ بِغُفْرَانِ الذُّنُوبِ- هَذَا شَهْرٌ الْحَسَنَاتُ فِيهِ مُضَاعَفَةٌ- وَ أَعْمَالُ الْخَيْرِ فِيهِ مَقْبُولَةٌ- مَنْ صَلَّى مِنْكُمْ فِي هَذَا الشَّهْرِ- لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ رَكْعَتَيْنِ يَتَطَوَّعُ بِهِمَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ- ثُمَّ قَالَ ع إِنَّ الشَّقِيَّ حَقَّ الشَّقِيِّ- مَنْ خَرَجَ عَنْهُ هَذَا الشَّهْرُ وَ لَمْ تُغْفَرْ ذُنُوبُهُ- فَحِينَئِذٍ يَخْسَرُ حِينَ يَفُوزُ الْمُحْسِنُونَ- بِجَوَائِزِ الرَّبِّ الْكَرِيمِ» وسائل الشیعه؛ ج10، ص312.
[5] متن کامل حدیث «مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ غَيْرِ وَاحِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ شَهْرٌ يُضَاعِفُ اللَّهُ فِيهِ الْحَسَنَاتِ وَ يَمْحُو فِيهِ السَّيِّئَاتِ وَ هُوَ شَهْرُ الْبَرَكَةِ وَ هُوَ شَهْرُ الْإِنَابَةِ وَ هُوَ شَهْرُ التَّوْبَةِ وَ هُوَ شَهْرُ الْمَغْفِرَةِ وَ هُوَ شَهْرُ الْعِتْقِ مِنَ النَّارِ وَ الْفَوْزِ بِالْجَنَّةِ أَلَا فَاجْتَنِبُوا فِيهِ كُلَّ حَرَامٍ وَ أَكْثِرُوا فِيهِ مِنْ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ سَلُوا فِيهِ حَوَائِجَكُمْ وَ اشْتَغِلُوا فِيهِ بِذِكْرِ رَبِّكُمْ وَ لَا يَكُونَنَّ شَهْرُ رَمَضَانَ عِنْدَكُمْ كَغَيْرِهِ مِنَ الشُّهُورِ فَإِنَّ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ حُرْمَةً وَ فَضْلًا عَلَى سَائِرِ الشُّهُورِ وَ لَا يَكُونَنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ يَوْمُ صَوْمِكُمْ كَيَوْمِ فِطْرِكُمْ». بحار الانوار؛ج93، ص340.
[6] بحار الانوار الجامعه لدرر الاخبارالائمه ج74ص189.
|