رسالت ستاد استهلال فقط براي ماه رمضان نيست94/02/18

http://bushehri.net/images/302.jpgحضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته»دیروز در ششمين همايش رويت هلال و تقويم که در مجتمع ياوران مهدي(عج) قم برگزارشد اظهارداشتند: پيوستگي بين احکام فقهي و رويت هلال و اينکه در چه روزي از ماه قرار داريم، در مباحث ديني و علمي بسيار مهمي است.

ایشان افزودند: اگر روزي عنوان حرام داشته باشد و يا بعضي اعمال در اين روز کراهت داشته باشد و ما نتوانيم آنها را استخراج و بيان کنيم، مشکلات بسياري براي جامعه بوجود مي آيد.

مدير حوزه هاي علميه کشور بيان کردند: روزهاي خاص عبادي از جمله اوقات شرعي، نماز شب و شب قدر، عيد فطر و قربان، بايد با کنکاش علمي و فقهي تبيين شود.

ایشان در ادامه فرمودند: ستادي که چند سالي است راه اندازي شده است، هنوز به ظرفيت هاي کامل خود نرسيده است؛ بايد کارهاي بزرگي انجام دهد تا ديگر شاهد مشکلاتي در اين زمينه نداشته باشيم.

آيت الله حسيني بوشهري بيان کردند: مساله نماز عيد فطر بسيار مهم است که بايد به آن توجه کرد، در  وجهه عيني در جهان اسلام، داراي اهميت است، اگر تشکيکات در اين مسئله ورود کند اين شکوه را از بين مي برد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم بیان داشتند: رويت هلال پايه بسياري از اعمال عبادي است که از آن جمله مي توان به مسئله تشريق و اعياد و ماه هاي حرام و... اشاره کرد؛ در مسايل اقتصادي از جمله زکات فطره و صدقات مستحب در ايام و ليالي خاص، تغليظ ديه و... مساله رويت هلال خود نمايي مي کند.

مدير حوزه هاي علميه کشور بيان کردند: در مفاتيح براي هر رو زو شب و زمان خاص يک دعاي خاص بيان شده است؛ بايد در زمان و ساعات خاص اعمالي را انجام داد؛ زيارت ائمه معصومين(ع) در زمان هاي خاص داراي پاداش و ثواب بيشتري است که بايد در اين زمينه به مسئله رويت هلال نگاهي جدي داشت.

ایشان در پایان بیان کردند: راه هاي اثبات هلال و مقارنه و تنظيم نجوم جديد و قديم و علم نجوم و هيئت از جمله مباحثي است که بايد دراين زمينه مورد واکاوي قرار گيرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.