قضایای امت باید در ابتدا بین علما حل و فصل شود93/04/18

http://www.bushehri.net/images/busshehri/boshehri_ll921015_204217.jpgحضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته» استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم طی سخنانی درباره اتحاد مذاهب اسلامی با تأکید بر لزوم برقراری توجهی مشترک میان دیدگاه علمای شیعه و اهل سنت، این امر را نیازی ضروری در شرایط امروز دانستند و افزودند: به دلیل وجود دشمنان مشترک که نه شیعه و نه سنی را می‌شناسند و قبول دارند و برای حفظ بنیه‌ی امت اسلامی، همه باید تلاش کنند حداقل کمی فضای گفت‌وگو و ارتباط ایجاد شود و این فضای گفت وگو به طور قطع می تواند در کل امت اسلامی تأثیرگذار باشد. آن‌ها می توانند در عین داشتن مباحث و نگاه های ویژه خود، این اقدام را انجام دهند.

نماینده مردم شریف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری ادامه دادند: ذره‌ای تردید وجود ندارد که در فضای اختلاف موجود، دیگرانی یافت می شوند که سوژه‌هایی به نام شیعه یا سنی درست می‌کنند که این سوژه ها عملا می تواند در تشدید قضایا تأثیرگذار باشد. بر همین اساس به نظر می‌رسد اصلی‌ترین راه‌کار و مهم‌ترین گام این است که قضایا بین علما حل و فصل شود، سپس به تدریج اطلاع رسانی و روشنگری به بدنه‌ی جامعه صورت گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، با اشاره به اقدامات حوزه های علمیه در این زمینه بیان کردند: حوزه ها بر حسب توان خود، اقدامات لازم را در این گونه موقعیت ها انجام داده اند. حداقل در این جهت که از تشدید این مسأله جلوگیری شود. توصیه کلی به همه روحانیون و علما این است که ظرفیت های جهان اسلام را به نفع اسلام مصادره و استفاده کنند و اجازه ندهند ظرفیت های جهان اسلام به سود دیگران مصادره شود و در عمل نیز هم سنی و هم شیعه در نهایت به صورت بی‌رحمانه، آماج تبلیغات، برنامه‌ها و توطئه‌های دشمنان قرار گیرند. این شعار کلی ماست که شیعه، سنی و مسلمان دارای ظرفیت بسیار بالایی است که بی توجهی به این ظرفیت موجب می‌شود دیگران برای ما تصمیم بگیرند.

خطیب جمعه‌ قم در ادامه بیانات خود چنین افزودند: اما در مورد روح هم‌گرایی بین علما که موضوعی مهم است نیز باید توضیحاتی داد. علمای شیعه یا حداقل نمایندگان آن‌ها در هر جا که هستند، در زمان وقوع مسایل مهمی مربوط به تشیع که حیثیت شیعه مطرح است، نیاز دارند بین خود نوعی هماهنگی ایجاد کنند و حتی اگر لازم است می توانند برای حفظ کیان تشیع با علمای مذاهب دیگر هم هماهنگی ها و جلسات لازم را داشته باشند. رخ دادن این هماهنگی به طور قطع نقش به سزایی در وحدت و همگرایی درون جامعه شیعه و بین جامعه شیعه با سایر جوامع اسلامی خواهد داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.