نبايد به بهانه رشته‌هاي تخصصي، فقه و اصول به حاشيه برود92/09/08

 http://www.bushehri.net/images/zaman0mohammadrezapoor/12_8909131084_L600.jpgنبايد به بهانه رشته‌هاي تخصصي، فقه و اصول به حاشيه برود، چون تجربه نشان داده هرگاه که فقه و اصول به حاشيه رفته‌اند، منجر به ضعف شده است.
حضرت آيت‌الله سيد هاشم حسيني بوشهري، در اولين روز اجلاس معاونان آموزشي مراکز تخصصي حوزه‌، در مجتمع ياوران مهدي(عج) جمکران با اشاره به اين که رشته‌‌هاي تخصصي جزو نيازهاي ضروري حوزه و جامعه اسلامي است،  بیان داشتند: در گذشته برخي از علما و افراد در چند رشته تخصص داشتند و به آنها جامع علوم منقول و معقول گفته مي‌‌شد، اما با فوت آنان همه تخصص ‌ها به زير خاک مي‌رفت؛ در عصر کنوني تشکيل مجموعه ها و رشته هاي تخصصي امري انکار ناپذير است.
ایشان خاطرنشان کردند: ورود حوزه به رشته‌ها تخصصي، براساس نياز ضروري و گستردگي علوم و ارتباطات مختلف، قابل توجيه است؛ زيرا در عصر کنوني يک عالم نمي‌تواند در همه گرايش‌ها صاحب تخصص شود و لازم است که گروه‌هاي تخصصي به گسترش و توسعه علوم در رشته‌هاي خاص بپردازند.
عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين که امروز مراجع عظام تقليد با توجه به اهميت موضوع، مراکز تخصصي را در حوزه ايجاد و اداره مي‌کنند، ابراز داشتند: مرکز مديريت حوزه در اين عرصه متولي خاص نيست، بلکه مراجع بزرگوار نيز در اين حوزه فعاليت‌هاي جدي داشته‌ و دارند و افق‌‌هاي روشني را براي ما ترسيم کرده اند.
ایشان با ذکر اين مطلب که نبايد تنها به گسترش مراکز تخصصي دلخوش باشيم، خاطرنشان کردند: گسترش و توسعه به خودي خود کافي نيست، بلکه بايد به آنها غنا ببخشيم.
مدير حوزه هاي علميه کشور يادآور شدند: بايد با جذب اساتيد لايق و توانمند، زمينه حضور جدي طلاب در مباحث آموزشي تخصصي فراهم شود.
آيت الله حسيني بوشهري با اشاره به جايگاه فقه و اصول در حوزه، تاکيد کردند: نبايد به بهانه رشته‌هاي تخصصي، فقه و اصول را به حاشيه ببريم؛ زيرا تجربه نشان داده هرگاه که فقه و اصول به حاشيه رفته‌اند، منجر به ضعف شده است.
معاون جامعه و روحانيت جامعه مدرسين حوزه همچنين با اشاره به اهميت توجه به مسائل اخلاقي طلاب در تمام سطوح، يادآور شدند: يکي از سجاياي اخلاقي، احترام به مراجع معظم تقليد و علما است که اين احترام بايد در بين طلاب نهادينه شود و نبايد زحمات بزرگان را به خاطر فعاليت‌هاي جديد پژوهشي خود، ناديده بگيريم.
مدير حوزه‌هاي علميه در پايان خاطرنشان کردند: حوزه پاسخگوي نيازها و سئوالات و شبهات بسيار زيادي است که بايد با با تربيت طلاب مهذب و توانمند، اين مسئله بيش از پيش تقويت شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.