نیاز به تحول در نظام آموزشی داریم94/10/02

http://bushehri.net/images/HASHYE/saman/IMG16374628.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» در مراسم تقدیر از پژوهشگران مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی که در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزار شد، با اشاره به عوامل مؤثر در ایجاد روحیه پژوهش محوری، اظهار داشتند: تحول در نظام آموزشی، یکی از این عوامل می باشد؛ چرا که با این تحول می توان به دستاوردهای مناسب رسید.

امام جمعه قم با اشاره به روایتی از امام علی (علیه السلام) ابراز داشتند: حضرت در این روایت فرمودند: «العلم لا يحصل إلّا بخمسة أشياء: أوّلها: بكثرة السّؤال و الثّاني: بكثرة الاشتغال و الثّالث: بتطهير الأفعال و الرّابع: بخدمة الرجال و الخامس: باستعانة ذي الجلال/ علم جز با پنج چيز به دست نمي آيد: سؤال کردن بسيار، اشتغال فراوان به «درس و بحث و پژوهش» طهارت در رفتار و کردار، خدمت  کردن به مردان، «يعنى علماء و دانشمندان و اساتید» و كمك خواستن از خداوند متعال.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به آسیب های پژوهشگران اشاره کردند و فرمودند: کم توجهی به نیازسنجی در انتخاب موضوعات پژوهشی، پرداختن صرف به مباحث نظری و نپرداختن به مباحث کاربردی، روحیه سطحی نگری بدون عمق و ژرف اندیشی، شخص محوری و تمایل به تحقیقات فردی به جای پژوهش های گروهی، عدم رعایت اخلاق حرفه ای پژوهشی، نوگریزی در مسئله پژوهش و روی آوردن به پژوهش های کهنه و تکراری، شتاب زدگی در تحقیق، ضعف روحیه نقد پذیری و ... از جمله این آسیب ها می باشد.

آیت الله حسینی بوشهری همچنین با اشاره به ضعف مراکز پژوهشی خاطرنشان ساختند: توسعه یافتگی بی ضابطه مراکز پژوهشی، عدم هماهنگی مراکز پژوهشی در سطح اطلاع یابی و اطلاع رسانی، عدم هماهنگی در همکاری و گرفتن کمک از یکدیگر، عدم هماهنگی در سطح راهبردها و مواضع کلان، عدم هماهنگی در سطح شیوه ها و روش ها و ... از ضعف های موجود در مراکز پژوهشی می باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان با ارائه یک پیشنهاد، تصریح کردند: ایجاد نمایشگاه مراکز پژوهشی در راستای ارائه آثار و اطلاع رسانی از دستاوردهای موجود، یکی از راه هایی است که می توان با فعالیت های تکراری و موازی کاری مقابله کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.