هر نوع تفرقه و درگیری میان شیعیان بیش‌ترین ضربه را به کیان تشیع وارد کند.93/04/19

http://www.bushehri.net/images/busshehri/zaman%2034.jpegمعاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته» طی سخنانی درباره رفتارهای شیعیان فرمودند: براساس کلام امام صادق،كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِكُمْ بر همین اساس از یک شیعه انتظار می‌رود تا قبل از این که پای سخن و گفتاری از معرفی او در جامعه ـ چه جامعه شیعی چه غیر شیعی ـ عمل او وی را معرفی کند. یعنی رفتار و عمل‌کرد وی به گونه‌ای باشد که تا هر که آن‌ها را دید، بگوید این فرد پیرو امام صادق(ع) است. هم‌چنان که روایات هم اشاره دارند، در این معنا شیعه باید با رفتار خود، معرف امام صادق(ع) باشد. در صورتی که شیعه در معاشرت با مردم، ادب، حرمت‌گذاری نسبت به آن‌ها و دفاع از حقوق مردم، یک رفتار انسانی به تمام معنا را به نمایش گذاشت یعنی همان رفتاری که امامان ما نسبت به بقیه افراد جامعه داشته اند، می توان گفت توانسته است بزرگ‌ترین خدمت را به فرهنگ شیعه کند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که رفتار امام صادق(ع) و دیگر ائمه(ع) الگوست، بیان داشتند: در صورتی که یک شیعه بتواند در جامعه، چنین رفتاری از خود نشان دهد، در آن جامعه، معرف شخصیت خود خواهد بود و در کنار دیگران به بهترین وجه زندگی خواهد کرد و از عهده ترویج مکتبی که رسالت تبلیغ آن را بر دوش دارد، بر می‌آید. جوامع شیعه، مسایل و مشکلات خاص خود را دارند، هم‌گرایی بین خود شیعیان برای یک جامعه شیعه بسیار مهم است. هر نوع تفرقه، تشتت و درگیری بین جامعه شیعی می‌تواند بیشترین ضربه را به کیان تشیع وارد کند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان کردند: ما نه تنها باید پیام وحدت را در بین دیگران عملا به جایگاه ظهور رسانیم بلکه قبل از آن باید وحدت، یک‌پارچگی و یک‌رنگی را میان خود جامعه شیعه داشته باشیم. عمل‌کرد و شعار در زمینه برقراری وحدت باید همسو باشد، نه این‌که شعاری داده شود و در عمل، شکلی دیگر رقم خورد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در توضیح دیگر وظایف شیعه فرمودند: عموم شیعیان باید نسبت به اعمال و رفتار خود پایبند باشند، تنها به حفظ ظاهر بسنده نکنند، چرا که اهل بیت(ع) از ما عمل و رفتار درست می خواهند. در بعد خداشناسی از ما معرفت انتظار دارند و این‌که در رسیدگی به عبادات، نمونه باشیم. آنچه مورد اهتمام اهل بیت(ع) بوده است، مورد اهتمام ما باشد. به باید ها و نبایدهایی که مورد نظر اهل بیت(ع) بوده، توجه کنیم. اگر چنین اتفاقی چه در جوامع چه اسلامی و چه غیر اسلامی، رخ دهد می توان گفت شیعه توانسته است کارنامه موفقی از خود نشان دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.