وضعیت و جایگاه شیعیان در جهان95/01/22

http://bushehri.net/images/1200000000.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري طي سخناني با اشاره به روايتي ازحضرت علي (عليه السلام) درباره وضعیت و جایگاه شیعیان در جهان فرمودند: جامعه علمی ‎شیعه از نظر کمیت هیچ گاه در طول تاریخ به اندازه امروز بزرگ نبوده است. همچنین هیچ وقت از لحاظ قدرت شیعه به اندازه امروز توانمند و قدرتمند نبوده است.

ایشان افزودند: امروز در یک گوشه‎ای از دنیا و در یک منطقه استراتژیک، حاکمیت و قدرت به دست شیعه، روحانیت و عالمان دین است. هیچ وقت به اندازه امروز شیعیان از نظر تمکن مالی و سایر امکانات بهره‎مند و برخوردار نبوده است.

معاون جامعه مدرسين حوزه علميه قم فرمودند: امروز رسانه‎های عظیمی در اختیار شیعه است، همچنین هیچ وقت به اندازه امروز شیعیان در جهان معروف نبوده‎اند ولی اکنون روحانیت در بین مسلمان و غیرمسلمان دارای احترام و تجلیل خاصی است.

شیعه به عنوان یک مجموعه عقل گرا، خردورز و پایبند به اصول منطقی، در جهان دارای احترام است. امروز ابرقدرت‎های عالم با همه آن‎چه که با ما دشمنی می‎کنند ولی با حالت تعظیم از شیعه و ایران و روحانیت یاد می‎کنند.

 سرانجام در یک جمله کوتاه عرض می‎نمایم که هیچ وقت به اندازه امروز مسئولیت بر دوش روحانیت و عالمان دین نبوده است، زیرا امروز در این عالم ما مدعی هستیم و لذا مسئولیت ما، مسئولیت سنگینی است.

ایشان ادامه دادند: اولین وظیفه‎ای که متوجه همه ماست این است که باید یک فهم عمیق و همه جانبه در رابطه با دین داشته باشیم. نام عالم دین همراه او است، یعنی کسی که نسبت به دین دانش و فهم و علم لازم را دارد.

وظیفه بعدی ما این است که باید در همه عرصه‎ها و زمینه‎های دینی کار مطالعاتی و پژوهشی داشته باشیم. امروز یک روحانی در هر جا حضور پیدا می‎کند انتظار جامعه این است که چون این شخص عالم است و لباس دین را پوشیده است باید پاسخگوی سؤالات آنان باشد.

رسالت سومی که متوجه حوزه‎های علمیه است رسیدن به کمالات اخلاقی مطلوب است.

نکته چهارم داشتن بینش لازم در عرصه‎های مختلف سیاسی است. امروز شما نمی‎توانید بگویید که نسبت به مسائل سیاسی بی‎تفاوت هستیم بلکه روحانیت باید در متن جامعه باشد و تمام رویدادهای جامعه را رصد کند.

نکته آخر این است که براساس مطالعات گسترده و بینش اخلاقی سیاسی باید تبلیغ در جامعه انجام شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.