حضرت آيت الله سید هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته»، در اولين نشست اخلاق در رسانه در مرکز خبر حوزه علميه قم به وظايف رسانهها از ديدگاه پيامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) پرداختند و فرمودند: ترويج جهان بيني الهي، فضائل اخلاقي و کرامت انساني از رسالتهاي بزرگ رسانههاي گروهي است که بايد بطور جدي مورد توجه قرار گيرد.
ایشان افزودند: قرآن کريم ويژگي يک رسانه جامع را دارد و حضور ائمه اطهار (ع) در جهت آگاهي دادن به مردم چه در نماز جمعه و چه در حج نشان دهنده اين است که اگر در راس رسانههاي ما انسانهاي متعهدي قرار داشته باشند فرهنگ عظيم اخلاقي در جامعه ايجاد خواهد شد.
مدير حوزههاي علميه کشوردر ادامه با اشاره به بايدهاي يک رسانه بیان داشتند: هدف گرايي يکي از بايدهاي رسانههاست. اگر رسانهاي بيهدف قلم بزند راه به جايي نخواهد برد، بايد ضمن هدف گذاري بيان نمايد که براي چه گروهي و با چه هدفي کار ميکند و بنيانهاي اعتقادي و باورهاي ديني و گروهي را که ميخواهد در آن راستا قلم بزند، مشخص کند.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزودند: منافع عمومي نيز يکي ديگر از بايدهايي است که رسانهها بايد به آن توجه کنند، مصلحت شخصي و گروهي براي يک رسانه سم مهلک است، بايد جامعه را مخاطب قرار دهند.
آيت الله حسيني بوشهري بیان داشتند: رسانهها بايد در زمان بحران مردم را ياري دهند و اميد را در دل آنان زنده کنند همانطور که در دوران هشت سال دفاع مقدس، رسانهها براي زنده نگهداشتن اميد در ميان جامعه تلاش گستردهاي کردند.
ایشان تربيت محور بودن، تقويت روحيه ايثار و از خودگذشتگي، شهامت، معرفي الگوها و اسوهها و افشاي توطئههاي دشمنان را از ديگر بايدهاي رسانهها ذکر کردند.
آيت الله حسيني بوشهري در ادامه به نبايدهاي رسانهها نيز اشاره کردند و فرمودند: دوري از تحريف حقايق، جلوگيري از افتادن به دام باطل، تفرقه، تخريب فرد يا گروه، ترويج منکرات، پرهيز از دامن زدن به رفتارهاي افراطي و تفريطي و جريحهدار کردن عفت عمومي از نبايدهاي رسانههاست.