وظایف ما در مسئله فرهنگ چیست؟95/01/15

http://bushehri.net/images/boshehri_l926_205028.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري طي سخناني در جواب این سوال که وظیفه ما در مسأله فرهنگ چیست فرمودند: اولین وظیفه ما جهاد فرهنگی است؛ ما سه نوع جهاد داریم:

1.جهاد اصغر؛

2. جهاد اکبر؛

3. جهاد کبیر.

ایشان ادامه دادند: از جهاد کبیر به عنوان جهاد فرهنگی تعبیر می‎شود. جهاد اصغر همان جنگ و رویارویی فیزیکی با دشمن است؛ هشت سال دفاع مقدس با آن همه عظمت، طبق تعبیر قرآن جهاد اصغر است. عده‏‎ای از سربازان از جبهه برگشتند و پیغمبر دعا کرد: «مَرْحَباً بِقَوْمٍ‏ قَضَوُا الْجِهَادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِيَ الْجِهَادُ الْأَكْبَر»؛ خوشا به حال این جمعی که از جهاد اصغر برگشته‏‎اند ولی هم چنان سنگینی جهاد اکبر بر دوش آنان است و جهاد اکبر مبارزه با نفس است. اگر کسی توانست جهاد با نفس کند، جهاد اصغر و جهاد کبیر را هم انجام می‏دهد. لذا تعبیری که در رابطه با جهاد اکبر وارد شده است این است که«أَعْدَى عَدُوِّكَ نَفْسِكَ الَّتِي بَيْنَ جنبيك» دشمن‏‎ترین دشمنان تو، نفس توست.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان افزودند: جامعه ما هم جهاد اصغر و هم جهاد اکبر را تجربه کرده است و نسل جوان ما به خاطر آن روح پاک به جبهه‏‎ها رفتند و از دنیا چشم پوشیدند و به سمت آخرت حرکت کردند. قرآن در رابطه با جهاد کبیر می‏فرماید: «فَلا تُطِعِ الْكافِرينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبيراً»؛ از راه کفار اطاعت نکن بلکه این وحی الهی و قرآن را معیار فرهنگی قرار بده. پس راه توفیق بر اولیاء طاغوت و شیطان، حرکت و جهاد فرهنگی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.