وظيفه طلاب در رعايت تقوا/ هجرت طلاب از حوزه به دانشگاه93/12/17

http://www.bushehri.net/images/busshehri/zaman2%205.jpgحضرت آيت‌الله سيد هاشم حسيني بوشهري«دامت برکاته»، معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با یکی از خبرگزاری‎ها فرمودند: همه مسلمانان و متديان بايد خط و مشي رسول خدا(ص) و ائمه معصومين(ع) را ادامه بدهند اما از آنجايي که طلاب حوزه علميه نقش پيشوايي و امامت براي جامعه دارند و بايد راهنماي آحاد مردم باشند، بايد اتکاي ويژه‌اي به معارف اسلامي داشته باشند.

مدير حوزه‏‎هاي علميه سراسر کشور با تأکيد بر اينکه حوزه علميه جايگاهي علمي محض يا محلي براي صرف کسب معنويت نيست، ابراز کردند: حوزه‌هاي علميه، تأمين کننده آموزه‌هاي ديني و نيازهاي معنوي هستند و فارغ التحصيل آن نيز بايد آراسته به علم و عمل و متخلق به اخلاق ديني باشند.

ایشان در پاسخ به اين سؤال که فرار برخي طلاب از حوزه به دانشگاه را چطور مي‌بينيد؟ بیان داشتند: براي افرادي که جهت تحصيلات به خارج از کشور سفر کرده و همانجا به اشتغال و خدمت مي‌پردازند، اصطلاح «فرار مغزها» را به کار مي‌برند؛ اما انتقال از مرکزي علمي به ساير مراکز علمي داخل کشور فرار به حساب نمي‌آيد.

آيت‌الله حسيني بوشهري خاطرنشان کردند: اينکه طلبه‌اي از حوزه به دانشگاه هجرت کند، از آن به فرار مغزها ياد نمي‌کنيم چراکه دو مجموعه علمي بوده و حتي مي‌توانند تکميل کننده يکديگر باشند.

ایشان ابراز کردند: ما تحصيل در حوزه را اجباري نمي‌دانيم؛ اما توصيه مي‌کنيم، افرادي که وارد عرصه حوزوي مي‌شوند، تا زماني که به جايگاه مناسب علمي نرسيده‌اند، تغيير جهت ندهند.

مدير حوزه‏‎هاي علميه سراسر کشور اظهار داشتند: طلابي که علاقه‌مند به تحصيلات دانشگاهي هستند، بهتر است به جاي جدا شدن از بدنه حوزه براي ورود به دانشگاه، در کنار تحصيلات حوزوي خود به تحصيل در دانشگاه‌ها بپردازند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تأکيد کردند: به کساني که داراي استعداد و توانمندي بوده و مي‌توانند در عرصه‌هاي علمي حوزه علميه نقش آفرين باشند، پيشنهاد مي‌دهيم تصيلات دانشگاهي را مکمل تحصلات حوزوي خود قرار دهند تا در کنار اجتهاد فقهي از تحصيلات دانشگاهي هم بهره‎مند باشند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.