پژوهش های حوزوی پاسخگوی نیازهای جهانی باشد94/09/26

http://bushehri.net/images/busshehri/zaman2%2020.jpg

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» مدیر حوزه های علمیه کشور در پیامی به مناسبت هفته پژوهش بر پاسخگو بودن پژوهش های حوزوی بر نیازهای جهانی تاکید کرده اند که بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

(فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ)

پژوهش و پژوهشگر ستون خیمه دانش و دانش گستری است، اندیشه ای که همه جهان را قلمرو جولان و حضور خود می داند، باید پیوسته براندوخته های خویش بیفزاید و این مهم از رهگذر پژوهش امکان پذیر است از این رو پژوهش‎محوری همواره در کانونِ توجه و اهتمام حوزه های شیعی بوده است و هزاران اثر تحقیقی و جاودانه بر آن گواهی می دهند.

آنچه بیش از پیش باید بدان توجه کرد، سامان‎دهی پژوهش های پراکنده و جهت‎دهی به آنها بر پایه نیازهای روز است. هماهنگی و هم افزایی در این عرصه، ضرورتی است که غفلت از آن زیان های مالی و معنوی بسیاری به بار خواهد آورد، هر پژوهشی باید پاسخ به یکی از پرسش های موجود و گامی به جلو باشد، اگر این گام ها شمرده و سنجیده نباشد راه به جایی نمی پذیریم و در چرخه ای از تکرار گرفتار می آییم.

 اکنون هم اندیشی و گفت‎و‎گو‎های پی در پی با پژوهشگران و صاحبان اندیشه جهت پی‎ریزی نظام جامع و پویا برای پژوهش‎های حوزوی به مثابه نقشه راه، یک ضرورت انکار ناپذیر است.

 تولید علم و نظریه‎پردازی در حوزه های علمیه بر دو پایه استوار است، آزاد اندیشی و بهره مندی از سرمایه های پیشین و روش اجتهادی.

 آزاد اندیشی بدون ریشه های سنتی و فارغ از سرمایه های تاریخی حوزه، راه به بیراهه می رود و روش های سنتی اجتهاد بدون درنگ های نو و تأملات تأسیسی، قادر به گشودن همه گره ها نیست، قوام و دوام اجتهاد راهگشا درگرو سعه صدر و تعاملات فراوان و پیوسته با همه دانشمندان جهان اسلام است. جهان دانش، بی کرانه تر از آن است که دعوی بی نیازی از داشته ها و سرمایه های دیگران معقول باشد.

برما است که پژوهش های حوزوی را به راهی هدایت کنیم که پاسخگوی نیازهای نظری و عملی همه مسلمانان جهان اسلام باشد و در این راه از همه سرمایه های بالفعل و بالقوه پژوهشگران سخت کوش و روشن بین سود بریم.

اسلام، آیین خردمندی است، اکنون آسیب هایی که از ناحیه اندیشه های سست و مردم فریب بر پیکر جهان اسلام وارد می شود بیش از آن است که  دلسوزان و یاران دین خدا را آسوده بگذراند، پس بر ما است که باسنجیده ترین برنامه های پژوهشی،  به استقبال  آینده ای برویم که پرسش های آن دیگر گون است و پاسخ هایی دیگر سان می طلبد.

امید است تحقق و ژرف اندیشی  در حوزه های علمیه در مسیری قرار گیرد که جان ودل شیفتگان مکتب اهل بیت(ع) را روشن و آنان را از زلال علم و حکمت سیراب سازد.

 از همین فرصت استفاده کرده سلام و درود می فرستم برهمه آنان که دلسوری و پژوهشگری را پاس می دارند و در این راه سر از پا نمی شناسند، نیز دست نیاز و استدعا دراز می کنیم به سوی ساحت پاک و راهگشای طلایه داران عرصه علم و دانش مراجع بزرگوار شیعه و  از خدای بزرگ برای مقام معظم رهبری-ادام الله ظلهم العالی-  سلامت و توفیقات بیشتر آرزو می کنیم.

سید هاشم حسینی بوشهری

مدیر حوزه های علمیه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.