چرا در اجلاسيه اخير مجلس خبرگان با افزايش اعضاي اين مجلس موافقت نشد94/06/27

http://bushehri.net/images/zamanmmm/18.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها در جواب این سوال که بعد از پيروزي انقلاب و فعاليت دو چندان حوزه هاي علميه، اساتيد و علماي برجسته اي در کشور ما رشد يافتند. انتظار مي رود تعداد آنها به گونه اي باشد که بتوان به کثرت اعضاي مجالسي چون مجلس خبرگان با تکيه بر حضور اين افراد افزود. با اين وجود چرا در اجلاسيه اخير مجلس خبرگان با افزايش اعضاي اين مجلس موافقت نشد؟ عنوان کردند: استدلالي که آنجا مطرح شد، اين نبود که چون از نظر فارغ التحصيل حوزوي دچار مشکل هستيم، تعداد اعضاي مجلس خبرگان را افزايش ندهيم. آنها معتقد بودند که تعداد اعضاي مجالس مهم و تاثيرگذار در دنيا، بر اساس معيار افزايش جمعيت، اضافه نمي شود. يعني اينگونه نيست که اگر سال به سال يا دوره به دوره بر جمعيت کشور افزوده شود، تعداد افراد مجلسي را بيشتر کنيم. در اين راستا به آمار اعضاي مجلس سنا در برخي کشورها اشاره مي کردند که با وجود افزايش اعضاي مجالس ديگرشان بسته به آمار جمعيت، اعضاي مجلس سنا ثابت و حدود 100 نفر هستند. مي خواستند بگويند ملاک افزايش جمعيت، ملاک خوبي براي افزايش تعداد اعضاي مجلس خبرگان نيست. بيشتر بحث جايگاه مجلس خبرگان در اجلاسيه اخير مطرح بود که در يک سطحي حفظ شود. اين ملاحظات هم منحصر به ما نيست و در ديگر کشورها هم وجود دارد.

کشور داراي چارچوب هاي مشخصي براي ورود به مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان است. با توجه به بزرگاني که در اين زمينه صاحب نظر هستند و تصميم گير، بنده جايي براي نگراني نمي بينم. شوراي نگهبان دقت لازم را دارد که چه افرادي با چه سليقه اي مي خواهند در انتخابات ورود پيدا کنند و به عنوان ناظر دلسوز براي انقلاب و اهداف انقلاب براي همه شناخته شده است. با وجود اين نظارت، جاي نگراني نيست و افراد وقتي با عبور از اين گذر وارد مجلس مي شوند ديگر دغدغه اي براي شوراي نگهبان و خبرگان وجود ندارد.

مجلس خبرگان يک کار اصلي و اساسي دارد که بارها مورد تاکيد مقام معظم رهبري قرار گرفته است و آن اينکه اين مجلس براي روز مبادا بايد بتواند تصميم بگيرد. منظور همان کاري است که بعد از رحلت حضرت امام(ره)، اعضاي مجلس خبرگان انجام داده و در جلسه اي جانشين ايشان را انتخاب کردند. هر چه از آن روز مي گذرد، بيشتر به اين جمع بندي مي رسيم که کار مجلس خبرگان در زمان خودش بسيار کار حکيمانه، هوشمندانه و ارزشمندي بوده است. کار ديگر مجلس خبرگان آن است که شرايط و صفاتي که رهبري بر مبناي آن انتخاب مي شود را دائما رصد کنند که رهبري همچنان داراي آن صفات باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.