چنانچه روابط اجتماعی ضابطه مند نباشند آنگاه هرج و مرد در جامعه رواج می یابد93/06/22

http://bushehri.net/images/namazjome/521%2010.jpgحضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته» امام جمعه قم در خطبه های نماز جمعه 21 شهریور فرمودند: چنانچه روابط اجتماعی ضابطه مند نباشند آنگاه هرج و مرد در جامعه رواج می یابد و نمی توان در جامعه به زندگی سالم ادامه داد.
ایشان با تاکید بر رعایت این قوانین و ضوابط در همه عرصه های زندگی اجتماعی از جمله سیاست، اخلاق و اقتصاد فرمودند: چنانچه به اصول اجتماعی پایبند باشیم به تدریج این امور به عنوان فرهنگی اجتماعی در میان مردم نهادینه می شوند.
آیت الله حسینی بوشهری اضافه کردند: نهادینه شدن اصول روابط اجتماعی مهمترین عامل در تحقق روابط صحیح میان مردم به شمار می رود؛ آموزه های مترقی قرآن و روایات اسلامی دو منبع و منشور صحیح برای روابط اجتماعی در میان مسلمانان به شمار می روند که باید مورد توجه قرار گیرند.
معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در این بین ابتدا باید به ارزش های درونی پرداخت و آنها را تقویت کرد فرمودند: این ارزش ها زمینه ساز قوانین و ارزش های اجتماعی و رفتاری هستند؛ در قرآن و احادیث اسلامی، نمونه های فراوانی از این دستورات و ضوابط وجود دارند که با زندگی روزمره ما در ارتباط هستند.

ایشان ادامه دادند: نخستین مسأله در این بین، شخصیت انسانی است که سه دیدگاه در مورد آن وجود دارد؛ دیدگاهی که همه ابعاد شخصیتی انسان را مربوط به وراثت می داند و رویکرد دیگری که همه آن را منوط به شرایط محیطی در نظر می گیرد در حالیکه هر دو دیدگاه افراط و تفریط را در پیش گرفته اند و فارغ از اینها، اسلام دیدگاهی منطقی و متعادل را در پیش گرفته یعنی شخصیت انسان را برگرفته از وراثت و محیط می داند و هر دو عامل را در این زمینه موثر معرفی می کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.